TOKES FARA STEA – Judecatoarea Doina Visan de la Curtea de Apel Bucuresti a respins actiunea fostului europarlamentar Laszlo Tokes impotriva Hotararii Consiliului de Onoare al Ordinului National „Steaua Romaniei”, care i-a retras decoratia din cauza extremismului. Avocatul Lucian Bolcas a acuzat ca prin acest tertip, Tokes a incercat sa intarzie emiterea de catre Basescu a decretului de retragere a Ordinului
Sentinta in procesul in care fostul europarlamentar Laszlo Tokes (foto) contesta hotararea prin care i-a fost retras Ordinul “Steaua Romaniei”. Judecatoarea Doina Visan de la Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti a respins vineri, 20 iunie 2014, actiunea lui Tokes impotriva Hotararea din 20 noiembrie 2013 a Consiliului de Onoare al Ordinului National „Steaua Romaniei”, act prin care forul condus de Ionel Haiduc – fost presedinte al Academiei Romane – a decis, cu cinci voturi "pentru" si o abtinere, sa ii retraga decoratia din cauza actiunilor extremiste, antinationale si anticonstitutionale manifestate de acesta atunci cand a cerut Ungariei sa ofere protectorat Transilvaniei.
La termenul din 13 iunie 2014, avocatul Lucian Bolcas, din Baroul Bucuresti, aparatorul Consiliului de Onoare al Ordinului National „Steaua Romaniei”, a solicitat instantei sa respinga actiunea lui Tokes, explicand ca Hotararea atacata de acesta nu constituie un act administrativ. Maestrul Lucian Bolcas a declarat ca actiunea are un scop pur politic, nefiind altceva decat un tertip prin care se incearca tergiversarea emiterii decretului prezidential de retragere a decoratiei primite, in 2009, de Laszlo Tokes: "Scopul este unul pur politic. S-a incercat pe o cale nelegala sa se intarzie emiterea decretului de catre presedintele in functie al Romaniei. Sa speram ca pronuntarea va pune capat acestei incercari de tergiversare. Consiliul de Onoare al Ordinului National „Steaua Romaniei” a trimis direct Administratiei Prezidentiale, pentru ca presedintele sa se pronunte, in conditiile in care Cancelaria Ordinelor, in mod abuziv, a remis aceasta Hotarare nu presedintelui, ci a remis-o chiar lui Laszlo Tokes pentru a-i facilita introducerea acestei actiuni sicanatorii".
Iata exceptiile de inadmisibilitate ridicate de maestrul Lucian Bolcas:
"1. Actul atacat prin actiune - Hotararea din 20.11.2013 a Consiliului de Onoare al Ordinului National „Steaua Romaniei” - nu constituie un act administrativ in sensul art. 1 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, astfel cum notiunea este definita la art. 2 alin. (1) lit. c) a aceleiasi legi, de natura a fi cenzurate pe calea contenciosului administrativ, nefind emis de o autoritate publica in regim de putere publica.
Art. 2 alin. (1) lit. c): "Act administrativ - actul unilateral cu caracter individual sau normativ, emis de o autoritate publica in vederea executarii ori a organizarii executarii legii, dand nastere, modificand sau stingand raporturi juridice; sunt asimilate actelor administrative, in sensul prezentei legi, si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect: punerea in valoare a bunurilor proprietate publica; executarea lucrarilor de interes public; prestarea serviciilor publice; achizitiile publice".
2. Consiliul de Onoare al Ordinului National „Steaua Romaniei”, prin modul de constituire, functionare, organizare si atributii, nu este o autoritate publica in sensul art. 1 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, astfel cum notiunea este definita la art. 2 alin. (1) lit. b) a aceleiasi legi.
Art. 2 alin. (1) lit. b): "Autoritatea publica - orice organ de stat sau al unitatilor administrativ-teritoriale care actioneaza, in regim de putere publica, pentru satisfacerea unui interes public; sunt asimilate autoritatilor publice, in sensul prezentei legi, persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica".
Consiliul de Onoare al Ordinului National „Steaua Romaniei” functioneaza in baza art. 52 si urm. din Legea nr. 29/2000 (r1) cu modificarile ulterioare si a Regulamentului din 29 noiembrie 2005 pentru organizarea si functionarea consiliilor de onoare ale ordinelor nationale Steaua Romaniei, Serviciul Credincios si Pentru Merit, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1099 din 6 decembrie 2005 aprobat prin H.G. nr. 1511 din 29 noiembrie 2005. El se constituie, conform art. 3 din Regulament, prin alegerea membrilor pentru un mandat de 5 ani, cu prilejul primei intruniri a cavalerilor ordinului, ce va avea loc in ziua ordinului national respectiv, nefiind numiti de catre alte organe cu care sa intre in raporturi institutionale.
Consiliul de Onoare constituie un organism propriu al membrilor ordinului, avand atribuite, prin lege si prin vointa membrilor, anumite functii deliberative. De aceea, Consiliul de Onoare nu are nici personalitate juridica, neputand sta in instanta in nume propriu raspunderea sa, inclusiv cea juridica, fiind numai in raport de membrii care l-au ales.
Ca organism deliberativ independent, Consiliul de Onoare nu face parte structural din Cancelaria Ordinelor sau din alta forma organizatorica a Administratiei Prezidentiale.
Singurele raporturi cu Cancelaria Ordinelor constau in dreptul de a transmite acestei Cancelarii Hotararile sale, pentru ca aceasta sa-si indeplineasca atributiile prevazute de art. 6 si art. 7 din Regulamentul din 29 noiembrie 2005 pentru organizarea si functionarea consiliilor de onoare ale ordinelor nationale Steaua Romaniei, Serviciul Credincios si Pentru Merit, fara ca aceasta Cancelarie sa aiba vreun drept de control asupra lor.
Capacitatea juridica civila nu se confunda cu capacitatea de drept public administrativ (vezi Decizia 1519/2005 a CAB), astfel dupa cum calitatea procesuala prevazuta de art. 56 alin. (2) Cpc nu poate fi confundata cu calitatea procesuala dintr-un litigiu de contencios administrativ.
3. Hotararile Consiliului de Onoare nu pot fi caracterizate nici ca acte administrative jurisdictionale in sensul art. 2 lit. d) din Legea nr. 554/2004 ("act administrativ-jurisdictional – actul emis de o autoritate administrativa investita, prin lege organica, cu atributii de jurisdictie administrativa speciala").
In aceasta situatie sunt incalcate conditiile de exercitare a actiunii, de ordine publica, astfel dupa cum sunt prevazute in art. 1 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ".
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# unul din lumea cea mare
20 June 2014 18:41
+9
# UNUL DIN LUMEA CEA MARE
20 June 2014 18:43
+4
# unul din lumea cea mare
20 June 2014 18:52
+3
# ARGUS
21 June 2014 23:50
+3
# unul din lumea cea mare
22 June 2014 03:30
+2
# FAPTE NU VORBE
23 June 2014 14:53
+1
# unul din lumea cea mare
20 June 2014 18:53
+6
# Gogu
20 June 2014 23:19
+4
# PRIAPISTU REFORMAT
21 June 2014 22:46
+1