TOTI BANII LA ICCJ – CSM si-a dat acordul pentru administrarea bugetului instantelor de catre Inalta Curte. Judecatorii din Consiliu cer si includerea instantelor militare: “Judecatorii si procurorii militari trebuie sa beneficieze de aceleasi garantii de independenta ca si ceilalti magistrati... Nu exista nicio justificare pentru care magistratii militari ar trebui sa fie exclusi de la acordarea aceluiasi tratament din perspectiva finantari activitatii” (Avizul CSM si Proiectul de lege)
Mai este un pas si in sfarsit va fi implementata o masura ceruta de toti magistratii de-a lungul anilor. Ne referim la preluarea bugetului instantelor judecatoresti de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, astfel incat administrarea banilor sa treaca de la Ministerul Justitiei, cum este in prezent, la instanta suprema, condusa astazi de Corina Corbu (foto).
Sectia pentru judecatori a CSM, prin Hotararea nr. 178 din 21 octombrie 2021, a avizat favorabil propunerea legislativa de modificare a art. 131 si 132 din Legea 304/2004 privind organizarea judiciara, propunere initiata de catre deputatele PSD Simona Maya Teodoroiu si Laura Moagher, precum si de senatorul PSD Vasile Dincu (click aici pentru a citi).
Astfel, Sectia pentru judecatori a CSM precizeaza ca administrarea efectiva a bugetului instantelor trebuie sa revina unui organ independent de executiv, fiind esential ca previziunile bugetare sa se realizeze tinandu-se cont de schemele de personal, volumul de activitate, numarul populatiei din circumscriptia fiecarei instante, precum si unii indicatori de performanta. Totusi, Sectia pentru judecatori a CSM atrage atentia ca preluarea gestionarii bugetului instantelor de catre ICCJ trebuie insotita de o serie de masuri administrative, precum redimensionarea schemei de personal, in special a departamentului economico-financiar si administrativ de la Inalta Curte. Se propune si o solutie, in sensul transferului unei parti a personalului si a logisticii aferente activitatilor financiar-contabile, de investitii, precum si de contencios de la Ministerul Justitiei la ICCJ.
Bugetul instantelor militare trebuie sa ajunga tot la ICCJ
Pe de alta parte, judecatorii din CSM solicita ca ICCJ sa administreze si bugetul instantelor militare. Asta intrucat, se explica in Hotararea nr. 178 din 21 octombrie 2021 a Sectiei pentru judecatori a CSM, judecatorii militari trebuie sa beneficieze de aceleasi garantii de independenta ca si ceilalti magistrati. Concret, CSM precizeaza ca nu exista nicio justificare pentru care magistratii militari ar trebui sa fie exclusi de la acordarea aceluiasi tratament din perspectiva finantarii activitatii.
Iata forma actuala a articolelor 131 si 132 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara:
„Articolul 131
(1) Activitatea instantelor si parchetelor este finantata de la bugetul de stat.
(2) Bugetul curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor este gestionat de Ministerul Justitiei, ministrul justitiei avand calitatea de ordonator principal de credite.
(3) Bugetul pentru parchetele de pe langa curtile de apel, tribunale, tribunale specializate si judecatorii este gestionat de Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(4) Bugetele instantelor si parchetelor militare este gestionat de Ministerul Apararii Nationale, ministrul apararii nationale avand calitatea de ordonator principal de credite.
Articolul 132
(1) Curtile de apel si parchetele de pe langa curtile de apel elaboreaza proiectele de buget anual pentru instantele sau, dupa caz, parchetele din circumscriptiile lor.
(2) Proiectele de buget elaborate potrivit alin. (1) se transmit Ministerului Justitiei sau, dupa caz, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(3) Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directia Nationala Anticoruptie si Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism isi elaboreaza propriile proiecte de buget anual. In bugetul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sunt cuprinse si bugetele parchetelor de pe langa celelalte instante judecatoresti.
(4) Proiectele de bugete elaborate potrivit alin. (1) si (3) se supun avizului conform al Consiliului Superior al Magistraturii.
(5) Bugetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie se aproba de adunarea generala a judecatorilor acestei curti, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice.
(6) Proiectele de buget anual ale instantelor militare se elaboreaza de Curtea Militara de Apel, iar cele ale parchetelor militare de sectia sau serviciul din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, dupa consultarea instantelor militare, respectiv a parchetelor militare, si se transmit ordonatorului principal de credite.
(7) Anual, Guvernul Romaniei va include in bugetul Ministerului Apararii Nationale fondurile necesare potrivit art. 131 alin. (4)”.
Iata forma propusa pentru modificarea art. 131 si 132 din Legea 304/2004 privind organizarea judiciara:
„Art. 131
(1) Activitatea instantelor si parchetelor este finantata de la bugetul de stat.
(2) Bugetul curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor este gestionat de Inalta Curte de Casatie si Justitie, Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie avand calitatea de ordonator principal de credite.
(3) Bugetul pentru parchetele de pe langa curtile de apel, tribunale, tribunale specializate si judecatorii este gestionat de Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(4) Bugetele instantelor si parchetelor militare este gestionat de Ministerul Apararii Nationale, ministrul apararii nationale avand calitatea de ordonator principal de credite.
Art. 132.
(1) Curtile de apel si parchetele de pe langa curtile de apel elaboreaza proiectele de buget anual pentru instantele arondate lor si, respectiv, pentru parchetele subordonate lor.
(2) Proiectele de buget elaborate potrivit alin. (1) se transmit Inaltei Curti de Casatie si Justitie si, respectiv, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(3) Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directia Nationala Anticoruptie si Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism isi elaboreaza propriile proiecte de buget anual. In bugetul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sunt cuprinse si bugetele parchetelor de pe langa celelalte instante judecatoresti.
(4) Proiectele de bugete elaborate potrivit alin. (1) si (3) se supun avizului conform al Consiliului Superior al Magistraturii.
(5) Bugetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie se aproba de adunarea generala a judecatorilor acestei curti, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice.
(6) Proiectele de buget anual ale instantelor militare se elaboreaza de Curtea Militara de Apel, iar cele ale parchetelor militare de sectia sau serviciul din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, dupa consultarea instantelor militare, respectiv a parchetelor militare, si se transmit ordonatorului principal de credite.
(7) Anual, Guvernul Romaniei va include in bugetul Ministerului Apararii Nationale fondurile necesare potrivit art. 131 alin. (4).
2. In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentelor modificari, Guvernul Romaniei va elabora norme tranzitorii pentru punerea in aplicare a prevederilor prezentei legi”.
Iata fragmente din avizul Sectiei pentru judecatori a CSM:
“Plenul apreciaza ca administrarea efectiva a bugetului instantelor trebuie sa revina unui organ independent de executiv, din interiorul sistemului judiciar, respectiv Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu o coparticipare activa a instantelor judecatoresti in procesul decizional, fiind esential ca previziunile bugetare sa se realizeze pe baza unor criterii obiective, precum schemele de personal, volumul de activitate, numarul populatiei din circumscriptia fiecarei instante, precum si unii indicatori de performanta.
1. In ceea ceea ce priveste continutul propunerii legislative, trebule avut in vedere ca, desi Inalta Curte de Casatie si Justitie isi stabileste si isi administreaza propriul buget si beneficiaza de un compartiment economico-financiar, aceasta nu dispune de un aparat propriu corespunzator dimensionat si structurat pentru a asigura gestionarea bugetelor tuturor instantelor. Din aceasta perspectiva, o eventuala preluare a bugetului de Inalta Curte de Casatie si Justitie ar trebui insotita de redimensionarea schemei de personal, in special a departamentului economico-financiar si administrativ, precum si constituirea unei directii de contencios, pentru sustinerea corespunzatoare a activitatilor suplimentare vizand domeniul economico-financiar, domeniul achizitiilor publice si al derularil programelor cu finantare internationala, aspectele legate de investitii in infrastructura, de sustinerea litiglilor privind drepturile salariale. O posibila solutie in acest scop ar fi preluarea, prin transfer, a unei parti a personalului si a logisticii aferente activitatilor financiar-contabile, de investitii, precum si de contencios existente la nivelul Ministerului Justitiei, in cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
In continuare, ca o consecinta fireasca a redimensionarii schemei de personal decurge necesitatea asigurarii unui sediu corespunzator, fiind de notorietate ca personalul care isi desfasoara activitatea in sediul actual al Inaltei Curti de Casatie si Justitie se confrunta cu probleme grave de supraaglomerare.
(...)
2. In alta ordine de idei, proiectul de lege vizeaza modificarea art. 131 alin. (2) din Legea 304/2004, dar nu si a art. 131 alin. (4) din acelasi act normativ, astfel incat bugetul instantelor militare va fi gestionat in continuare de Ministerul Apararii, precum se intampla in prezent. Perpetuarea acestei solutii legislative nu apare justificata, dat fiind ca potrivit titlulul II, capitolul III din Legea 304/2004, instantele si parchetele militare fac parte din sistemul judiciar, iar judecatorii si procurorii militari trebuie sa beneficieze de aceleasi garantii de independenta ca si ceilalti magistrati. Astfel, pornind de la premisa ca independenta financiara este parte esentiala a conceptului constitutional de independenta a justitiei, iar o modalitate de obtinere a acestei independente financiare o reprezinta administrarea bugetului de catre un organ din interiorul sistemului judiciar, independent de puterea executiva, nu exista nicio justificare pentru care magistratii militari ar trebui sa fie exclusi de la acordarea aceluiasi tratament din perspectiva finantarii activitatii.
Prin urmare, pentru a corespunde in integralitate cerintelor de garantare a independentei financiare a sistemului judiciar, s-a retinut ca s-ar impune si modificarea art. 131 alin. (4) din Legea 304/2004, acesta urmand a avea urmatorul continut, determinat prin aplicarea principiulul simetriei cu situatia instantelor civile:
“(4) Bugetul instantelor militare este gestionat de Inalta Curte de Casatie si Justitie, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie avand calitatea de coordonator de credite, iar bugetul parchetelor militare este gestionat de Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie avand calitatea de coordonator principal de credite.
Suplimentar, raportat la aceasta modificare s-ar impune modificarea art. 132 alin. (6) din Legea 304/2004, in sensul ca '(6) Proiectele de buget anual ale instantelor se elaboreaza de Curtea Militara de Apel, iar cele ale parchetelor militare de sectia sau serviciul din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, dupa consultarea instantelor militare, respectiv a parchetelor militare, si se transmit ordonatorului principal de credite, dispozitiile alin. (4) aplicandu-se in mod corespunzator' precum si abrogarea art. 132 ali. (7) din Legea 304/2004”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii