VESTE PROASTA PENTRU PRUNA: TMB A INTRAT IN HORA – Cea mai mare instanta din tara, Tribunalul Bucuresti, s-a raliat demersului de asanare a sistemului judiciar initiat de asociatiile magistratilor: „Judecatorii au agreat majoritar o serie de principii expuse in Memorandum... In raport de raspunsurile oferite de Ministrul Justitiei, judecatorii Tribunalului Bucuresti se vor intruni in 01.11.2016 intr-o noua Adunare Generala pentru a decide asupra formelor de protest ce pot fi urmate”
Cea mai mare instanta din Romania s-a raliat demersului initiat de asociatiile profesionale ale magistratilor pentru remedierea problemelor grave cu care se confrunta sistemul judiciar. Tribunalul Bucuresti a anuntat, printr-un comunicat de presa emis vineri dupa-amiaza, 23 septembrie 2016, ca Adunarea Generala a Judecatorilor din cadrul TMB a adoptat Memorandumul pentru justitie redacat de AMR si UNJR si insusit pana la aceasta ora de peste jumatate dintre instantele din tara, dar si de cateva zeci de parchete.
Judecatorii TMB au examinat punctual cele 17 revendicari din document - chestiunea salarizarii inechitabile care a declansat revolta generala in sistemul judiciar fiind doar una dintre nemultumirile subliniate in Memorandum (pct. 8) - si au somat-o pe ministresa Justitiei Raluca Pruna (foto) sa prezinte „un raspuns asumat si detaliat fata de problemele semnalate, cu indicarea unor masuri concrete de solutionare”. In caz contrar, judecatorii TMB avertizeaza cu declansarea protestelor: „In raport de raspunsurile oferite de Ministrul Justitiei, judecatorii Tribunalului Bucuresti se vor intruni in 01.11.2016 intr-o noua Adunare Generala pentru a decide asupra formelor de protest ce pot fi urmate”.
Solidari cu grefierii
Magistratii TMB intruniti in Adunare Generala, in frunte cu conducerea instantei, au acordat o atentie deosebita si problemelor cu care se confrunta personalul auxiliar, date fiind conditiile in care isi desfasoara activitatea grefierii, care au determinat protestul spontan de luni, 19 septembrie 2016: „Judecatorii care functioneaza la Tribunalul Bucuresti arata ca munca personalului auxiliar din instante este ignorata de partenerii sociali, volumul impresionant de munca introdus de Noile Coduri nefiind luat in calcul pentru adecvarea schemelor de personal. Aceasta categorie de personal are o contributie importanta in derularea eficienta a activitatii instantelor, context in care judecatorii Tribunalului Bucuresti sustin demersurile initiate legal de aceasta categorie profesionala. Totodata, magistratii Tribunalului Bucuresti considera necesar a se aloca un buget adecvat Consiliului Superior al Magistraturii in asa fel incat cifra de scolarizare a Scolii Nationale de Grefier sa fie marita”.
Prezentam in continuare comunicatul TMB:
„Astazi, 23.09.2016, s-a desfasurat la Tribunalul Bucuresti Adunarea Generala a Judecatorilor ce functioneaza la aceasta instanta, pe ordinea de zi aflandu-se situatia cu care se confrunta in ultima perioada sistemul judiciar, analiza situatiei expuse in Memorandumul privind justitia, emis de catre Asociatiile Profesionale ale Magistratilor.
In cadrul Adunarii Generale, judecatorii care functioneaza la Tribunalul Bucuresti au agreat majoritar o serie de principii expuse in acest memorandum, iar prin votul exprimat au hotarat sa solicite partenerilor de dialog social sa analizeze intr-un termen de o luna aspectele expuse la punctele nr. 2, nr. 4, nr. 6, nr. 7, nr. 9, nr. 10, nr. 11 ale Memorandumului supus dezbaterii.
Adunarea Generala a Judecatorilor care functioneaza la Tribunalul Bucuresti a subliniat ca este absolut necesara asigurarea unei independente reale a sistemului judiciar prin garantarea unui cadru legislativ stabil si coerent, precum si a infrastructurii financiare si umane adecvata cerintelor unei justitii eficiente si moderne.
S-a aratat ca forta obligatorie a hotararilor definitive pronuntate de instantele judecatoresti nu poate sa fie pusa in discutie sub nici o forma, acesta fiind de altfel pilonul esential al functionarii statului de drept (punctul nr. 3 din Memorandum).
Judecatorii Tribunalului Bucuresti arata ca justitia ca serviciu public nu poate functiona fara alocarea unui buget corespunzator menit sa asigure justitiabililor conditii decente pentru derularea procedurilor judiciare.
S-a subliniat ca modul in care este gestionat bugetul instantelor este depasit de realitatile cotidiene, fiind sustinuta necesitatea trecerii bugetului instantelor judecatoresti catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, asa cum de altfel legea prevede. Adunarea Generala a Judecatorilor Tribunalului Bucuresti considera util a se aduce la cunostinta publicului ca inechitatile si discriminarile salariale se impun a fi inlaturate din perspectiva respectarii statutului judecatorilor si a independentei acestora, inclusiv prin finantarea corespunzatoare a bugetului instantelor. A fost sustinuta necesitatea adoptarii unor modificari legislative de natura sa consolideze independenta justitiei (statutul judecatorilor, responsabilizarea si eficientizarea activitatii Consiliului Superior al Magistraturii).
Adunarea Generala a aratat ca presiunea mediatica exercitata asupra sistemului judiciar nu reprezinta un factor constructiv, asa cum CEDO urmareste, fiind subliniat imperativul respectarii drepturilor tuturor cetatenilor si a prezumtiei de nevinovatie in orice demers jurnalistic.
Judecatorii care functioneaza la Tribunalul Bucuresti arata ca munca personalului auxiliar din instante este ignorata de partenerii sociali, volumul impresionant de munca introdus de Noile Coduri nefiind luat in calcul pentru adecvarea schemelor de personal. Aceasta categorie de personal are o contributie importanta in derularea eficienta a activitatii instantelor, context in care judecatorii Tribunalului Bucuresti sustin demersurile initiate legal de aceasta categorie profesionala. Totodata, magistratii Tribunalului Bucuresti considera necesar a se aloca un buget adecvat Consiliului Superior al Magistraturii in asa fel incat cifra de scolarizare a Scolii Nationale de Grefier sa fie marita.
Magistratii Tribunalului Bucuresti solicita Ministrului Justitiei prezentarea unui raspuns asumat si detaliat fata de problemele semnalate in Memorandum, cu indicarea unor masuri concrete de solutionare, data fiind calitatea sa de autoritate cu initiativa legislativa si ordonator principal de credite.
In raport de raspunsurile oferite de Ministrul Justitiei, judecatorii Tribunalului Bucuresti se vor intruni in 01.11.2016 intr-o noua Adunare Generala pentru a decide asupra formelor de protest ce pot fi urmate.
Magistratii Tribunalului Bucuresti isi manifesta solidaritatea fata de toti colegii magistrati din tara, care au decis deja in Adunarile Generale adoptarea principiilor Memorandumului, in raport de formele de protest angajate specific de catre fiecare instanta”.
Reamintim cele 17 solicitari/ revendicari din Memorandumul pentru justitie:
1. Justitia trebuie sa aiba ca si preocupare esentiala protectia, promovarea si garantarea tuturor drepturilor si libertatilor cetatenesti. In fata judecatorului cetateanul este egal cu statul;
2. Celelalte puteri trebuie sa asigure o independenta reala a justitiei, lipsita de orice tip de influente, directe sau indirecte, un cadrul legislativ coerent, stabil si accesibil, suport financiar, logistic si uman suficient pentru o justitie eficienta, moderna si de calitate;
3. Respectarea independentei instantelor, a principiului separarii puterilor in stat, a fortei obligatorii a hotararilor definitive ale instantei, precum si al egalitatii de arme dintre acuzare si aparare;
4. Garantarea si respectarea statutului magistratilor si a independentei acestora, inclusiv prin remunerarea corespunzatoare si asigurarea unor conditii de munca decente in sistemul judiciar;
5. In exercitiul functiilor lor, judecatorii si procurorii trebuie sa fie si sa apara independenti unii de ceilalti. Procurorii acuza, avocatii apara, iar judecatorii judeca;
6. Proceduri transparente in numirea in functiile de conducere din Ministerul Public. Eliminarea factorului politic din numirile in functiile de conducere din Ministerul Public;
7. Publicarea de catre Comisia Europeana a metodologiei pe care o urmeaza in redactarea raportului privind MCV, a numelui expertilor consultati si a tuturor ONG-urilor si institutiilor consultate asupra sistemul de justitie din Romania;
8. Asigurarea unei finantari corespunzatoare bunei functionari a justitiei ca serviciu public. Inlaturarea imediata a discriminarilor in materie salariala;
9. Preluarea efectiva a atributiilor referitoare la gestionarea bugetelor instantelor de catre ICCJ, asa cum prevede legea;
10. Adoptarea urgenta de masuri legislative in ceea ce priveste procedura de revocare a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, precum si alte masuri de natura a eficientiza activitatea acestei institutii;
11. Revizuirea competentelor Inspectiei Judiciare pentru a se inlatura posibilitatea afectarii independentei magistratilor si vicierea actului de justitie prin exercitarea/ declansarea unor verificari similare controlului judiciar;
12. Asigurarea unei transparente depline in cooperarea institutionala cu serviciile de informatii, respectarea stricta a cadrului legal si asigurarea unui control jurisdictional si civil efectiv asupra activitatii acestora;
13. Crearea unui corp de politie judiciara sub autoritatea exclusiva a Ministerului Public si crearea prin lege a unei autoritati civile de interceptare, care sa permita respectarea deplina a standardelor CEDO, in privinta garantiilor tehnice si legale;
14. Respectarea standardelor europene in materia prezumtiei de nevinovatie, in acord cu Directiva Parlamentului European si a Consiliului, aprobata la data de 12 februarie 2016 de ministrii statelor membre ale UE, prin consolidarea legislatiei interne.
15. Garantarea independentei functionale a procurorului, atat fata de Executiv, cat si in raport de ierarhia interna, in conformitate cu statutul acestuia de magistrat si de reprezentant al autoritatii judecatoresti;
16. Relatia dintre justitie si orice alta putere sau institutie a statului trebuie sa fie stabilita prin legi ori protocoale care sunt publice, motiv pentru care CSAT trebuie sa desecretizeze si sa publice toate hotararile acestei institutii care au ca efect activitatea procurorilor sau judecatorilor;
17. Publicarea de catre CSAT a procedurii urmare in vederea verificari concrete in ce priveste existenta unor persoane infiltrate in sistemul judiciar, angajati/ colaboratori/ informatori ai serviciilor de informatii.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# unul din lumea cea mare
25 September 2016 13:48
-11
# DOREL
25 September 2016 17:24
+1
# DODI
25 September 2016 14:45
+13
# DOREL
25 September 2016 17:34
+3
# pelin
25 September 2016 18:42
+4
# Marin ŢULUŞ ; OLt
25 September 2016 19:29
+1
# ceir
26 September 2016 09:50
+3
# basicuta
26 September 2016 10:33
+1
# lasati dragilor
26 September 2016 15:05
-1
# magduuu
27 September 2016 04:52
0
# ??????
27 September 2016 16:52
0
# ??????
27 September 2016 17:02
0