Coronavirusul il suprima pe Ludovic Orban
Tulpina e mai puternica decat premierul. Chiar inainte de a avea certitudinea ca a intrat pe teritoriul Romaniei. Pentru acest stat, dar si pentru Klaus Iohannis, care se intampla sa-l reprezinte, desigur, in mod constitutional, epidemia de coronavirus schimba in mod decisiv datele problemei. Respectiv jocul politic. Planurile frontului anti-PSD, un front subtiat pe zi ce trece, sunt date peste cap. Coronavirusul si perspectiva unei epidemii nu le mai permit fortelor politice sa-si asume raspunderea angajarii in spirala alegerilor anticipate. Ele impun un Guvern stabil. Si, prin urmare, suprimarea lui Ludovic Orban. Va fi prima victima din Romania a coronavirusului.
Ludovic Orban urmeaza sa fie abandonat. Iar Klaus Iohannis, ingenuncheat si determinat sa renunte la cerbicia sa legata de fortarea alegerilor anticipate. Sau, cine stie, dupa cum ne sugereaza anumite surse bine informate din anturajul pesedintelui, acestuia abia ii vine apa la moara. Soarta ii pune pe tava cea mai onorabila solutie de a scapa de Ludovic Orban. Cine va fi viitorul premier?
Am pus abrupt intrebarea de mai sus, anticipand cumva concluziile unui rationament simplu. Astazi, Curtea Constitutionala se va pronunta intr-o chestiune cardinala. Tocmai in acest scop, PSD trage de timp si nu face cvorum in Parlament, astfel incat sa nu fie transata inca problema Guvernului Orban 2. Nici intr-un sens, nici in alt sens. Curtea Constitutionala se pronunta asupra existentei sau inexistentei unui conflict interinstitutional. Avea sau nu avea dreptul presedintele Klaus Iohannis sa-l desemneze pe Ludovic Orban pentru functia de premier, la scurt timp dupa ce acesta a fost demis de Parlament? In trecut, CCR s-a pronuntat transant legat de soarta candidatilor de ministri cu aviz negativ in Parlamentul Romaniei. A concluzionat ca acestia trebuie retrasi, urmand ca in locul lor sa fie desemnate alte persoane. Prin extrapolare, PSD a tras concluzia ca si un premier demis de catre Parlament are acelasi traseu. Urmeaza sa fie retras de presedinte, iar in locul lui sa fie desemnata o alta persoana. Este posibil si chiar plauzibil ca CCR sa mearga pe aceasta logica. In plus, mai exista un conflict interinstitutional, care si el ar urma sa fie transat mai devreme sau mai tarziu, tot la CCR, generat de faptul ca dupa caderea Guvernului Orban, PSD a demonstrat ca dispune de o majoritate parlamentara, iar aceasta majoritate parlamentara s-a prezentat in fata sa cu o propunere de premier, propunere pe care Klaus Iohannis a ignorat-o cu desavarsire. Pana una alta insa, un element total strain luptei politice intervine in forta si transeaza lucrurile.
Romania nu poate evita, oricate masuri ar fi luate, epidemia cu coronavirus. Momentul crucial, dovada ca asa stau lucrurile si nu altfel, este asaltul coronavirusului asupra Italiei. Un stat in care traiesc milioane de romani. Multi dintre acestia fac naveta. Miscarea de du-te vino a romanilor din Italia nu poate fi interzisa. Daca Italia este primul stat din Uniunea Europeana atacat major de coronavirus, nu este deloc exclus ca urmatoarea tinta relevanta sa fie Romania. Viteza de contaminare este inspaimanatoare, in conditiile in care totusi mortalitatea nu este procentual prea ridicata. Dar fapt e ca Executivul de la Bucuresti, pentru a face fata acestei provocari, va trebui sa fie suficient de puternic, suficient de bine sustinut politic, pentru a putea interveni cu energia necesara. Si a face fata totodata si provocarilor de natura economica. Este exclus ca in aceste conditii Romania sa continue sa fie condusa de la Palatul Victoria de un Guvern cu atributii limitate, cum este in prezent Guvernul Orban 2, care este si demis si interimar si desemnat, dar aproape in totalitate castrat. Si cum ar putea fi, dupa ce acesta cade in Parlament, un eventual Guvern Orban 3.
In consecinta, presedintele Klaus Iohannis trebuie sa caute o alta solutie. Sau, daca nu o cauta domnia sa, sa accepte ceea ce-i propune o majoritate parlamentara. Si anume instalarea la Palatul Victoria a unui Guvern sustinut politic. Fie de catre majoritatea parlametara creata in jurul PSD si confirmata cu ocazia ultimelor consultari de la Cotroceni, fie de o alta majoritate parlamentara, pe care, cu buna credinta de aceasta data si fara obiective pur politicianiste, presedintele Romaniei insusi se va stradui sa o creeze.
Se prefigureaza deci scoaterea rapida din joc a lui Ludovic Orban, care ulterior isi va pierde si pozitia de presedinte PNL, si introducerea pe teren a unui nou nume de premier. Acesta poate fi un liberal, poate fi un membru al altul partid politic sau poate fi un personaj neutru politic. Noul premier si noul sau Guvern, indiferent cum va fi el alcatuit, va avea rolul de a asigura interimatul pana la alegerile parlamentare, adica pana la sfarsitul anului si misiunea extrem de dificila de a gestiona consecintele crizei politice, concretizate pana in acest moment intr-o criza financiara, ce ar putea degenera intr-o criza economica si sociala, si, de asemenea, de a lua masurile care se impun pentru combaterea efectelor unei epidemii de coronavirus. Nu sunt deloc sarcini usoare, mai ales pentru un Guvern de tranzitie, fie politic fie de uniune nationala, si tocmai de aceea noul Executiv trebuie sa fie expresia unei puternice si cvasi-unanime vointe politice.
Abia de aici incolo, dupa ce Ludovic Orban va fi suprimat, putem vedea ce este mai avantajos pentru Romania si nu pentru unul sau altul dintre grupurile de interese de la varful politicii. Un prim-ministru imprumutat din Armata si reimprumutat de la varful Minsterului Apararii Nationale? Nu ne aflam totusi in stare de razboi. Dar daca definim acest moment ca unul de razboi, atunci razboiul este mai degraba de ordin economic si medical. Ceea ce reclama la varful Palatului Victoria un depanator financiaro-economic, imprumutat eventual de Banca Nationala a Romaniei, sau un depanator din domeniul medicinei de urgenta, cum ar fi de pilda Raed Arafat. In jurul acestora ar putea fi construit pe termen scurt un consens national. Dar poate fi si un Guvern politic, cu un premier propus de noua majoritate parlamentara creata in jurul PSD. Sau, la limita, ar putea fi in anumite conditii acceptat chiar si un Guvern minoritar, un Guvern PNL-USR-PMP, cu un prim-ministru acceptat si de celelalte partide din opozitie. Aceasta formula insa nu va beneficia de o vointa politica suficient de sustinuta pe toata perioada mandatului limitat ca timp.
Concluzia mea este ca coronavirusul pune capat carierei politice la varf a lui Ludovic Orban si ii dezleaga mainile lui Klaus Iohannis, pentru a identifica si a sustine o solutie viabila mai putin intruziva politic si mai putin agresiva fata de populatia Romaniei, deja traumatizata de primele consecinte ale crizei politice.
Sursa: Corectnews.com
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Neanae 24 February 2020 13:14 +11
# livia 24 February 2020 15:21 +6
# imun/teabu 24 February 2020 17:27 +1
# ciuma lui johan 24 February 2020 20:40 -1
# Pintea 24 February 2020 22:49 +1
# DODI 25 February 2020 01:07 +6
# Prostanis nu se lasa dus ... 25 February 2020 22:51 0
# SPHIX 25 February 2020 23:21 0
# Baran Gheorghe 27 February 2020 12:18 +4