ULTIMUL MESAJ AL CUPLULUI GHICA-HAINEALA – Sefele CSM Alina Ghica si Oana Schmidt-Haineala s-au laudat singure la final de mandat: “putem spune ca anul 2012 a adus Consiliului Superior al Magistraturii un plus de curaj, personalitate si fermitate”
Presedinta CSM Alina Ghica si vicepresedinta Oana Schmidt-Haineala au dat publicitatii, vineri, 4 ianuarie 2013, un mesaj de ramas bun, cu ocazia incheierii mandatelor in fruntea Consiliului. Alina Ghica si Oana Schmidt-Haineala au facut un scurt bilant al anului in care au condus institutia. Practic, cele doua s-au laudat singure, scotand in evidenta realizarile pe care sustin ca le-au avut in perioada in care s-au aflat in fruntea CSM.
Prezentam in continuare mesajul de ramas bun al Alinei Ghica si al Oanei Haineala:
“Stimate Domnule Presedinte al Romaniei,
Stimati colegi, membri ai Consiliului Superior al Magistraturii!
Inevitabil, orice mandat se incheie cu un bilant.
Inevitabil, daca este sa vorbim despre anul 2012, din perspectiva Consiliului, primul lucru care poate caracteriza activitatea acestuia este faptul ca a fost un an al provocarilor, poate mai mult decat am estimat la inceputul mandatului prin care am asigurat conducerea Consiliului Superior al Magistraturii. Constatam, acum, ca aceste provocari au reprezentat, de fapt, oportunitati pentru institutia noastra de a-si intari rolul constitutional de garant al independentei justitiei.
Amenintarile la adresa independentei justitiei si a valorilor fundamentale ale statului de drept au fost, in 2012, poate mai vizibile ca oricand, ceea ce a demonstrat, o data in plus, ca este nevoie de un Consiliu puternic, dar mai ales ca, in componenta sa actuala, Consiliul Superior al Magistraturii este o institutie puternica, matura, apta sa isi exercite misiunea ce i-a fost conferita prin legea fundamentala si sa devina un actor cu un cuvant important de spus nu doar in ceea ce priveste buna functionare a sistemului judiciar, ci si in asigurarea echilibrului intre puterile statului.
Echipa de conducere a CSM in anul 2012 a pornit la drum cu o serie de obiective manageriale care au convins Plenul si sectiile Consiliului si s-au concretizat in actiuni si hotarari menite a-i consolida capacitatea institutionala si a eficientiza functionarea sistemului judiciar. Actiunile noastre s-au adaptat contextului social, economic si politic, adeseori tumultuos si, in acelasi timp, au tinut seama de recomandarile formulate de Comisia Europeana in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare.
Au existat unele momente in care actiunile Consiliului, a caror critica publica a captat atentia societatii, au fost, poate, mai putin intelese. insa o institutie serioasa nu poate ignora dimensiunea europeana ce integreaza statul si autoritatile sale si nici prevederile propriei Constitutii. Indiferent de costurile la nivel de imagine, uneori chiar personala, anumite lucruri, ce trebuiau facute, au fost facute. Iar evolutiile ulterioare au dovedit necesitatea si justetea interventiilor Consiliului.
In contextul unor declaratii ale unor politicieni de rang inalt de natura sa aduca atingere independentei justitiei si, mai mult decat atat, in cazul refuzului de a pune in executare o hotarare judecatoreasca irevocabila, Consiliul Superior al Magistraturii a avut reactii institutionale ferme, mergand de la hotarari privind apararea reputatiei magistratilor vizati sau a independentei justitiei, pana la sesizarea Curtii Constitutionale cu privire la existenta unui conflict juridic de natura constitutionala intre autoritatea legislativa si cea judecatoreasca.
Pe de alta parte, Consiliul a dovedit, in egala masura, toleranta zero fata de situatiile in care integritatea judiciara a fost afectata, in conditiile in care lipsa integritatii afecteaza insasi independenta justitiei. Astfel, in anul 2012 au fost aplicate sanctiuni disuasive impotriva unor magistrati care au savarsit diferite abateri disciplinare, inclusiv in cazul unui fost membru al Consiliului suspectat de savarsirea unor fapte de coruptie. Cu atat mai mult, Consiliul nu a ezitat sa acorde avizul prevazut de lege pentru retinerea, arestarea preventiva sau efectuarea unor perchezitii in cazul unor judecatori sau procurori urmariti penal si sa dispuna suspendarea ori eliberarea din functie a acestora, dupa caz.
Conducerea Consiliului Superior al Magistraturii a dezvoltat un dialog permanent cu Secretariatul General si expertii Comisiei Europene cu atributii in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, ceea ce a permis o intelegere corecta de catre expertii europeni a stadiului reformei judiciare si a situatiei sistemului judiciar romanesc. in acest sens, 2012 este anul in care, in Rapoartele Comisiei Europene, activitatea CSM este pentru prima data reflectata pozitiv si se confirma importanta unui Consiliu solid pentru asigurarea ireversibilitatii reformelor in domeniul justitiei.
Consiliul Superior al Magistraturii a luat masurile necesare, prin modificarea legislatiei secundare proprii, pentru a avea un rol important, nu doar unul formal, in procedura de avizare a propunerii ministrului justitiei de numire a Procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie. Noul cadru regulamentar a permis audierea, de catre Sectia pentru procurori, in conditii de deplina transparenta a candidatilor propusi de Ministrul justitiei si emiterea unui aviz temeinic fundamentat.
In acelasi timp, Consiliul Superior al Magistraturii si-a asumat un rol activ in initierea unor masuri legislative sau organizatorice pentru facilitarea implementarii celor patru noi coduri, pentru buna functionare a inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si pentru consolidarea Inspectiei Judiciare.
In acest context, mentionam hotararile recente ale Plenului CSM de a declansa doua noi proceduri de selectie si numire a unor magistrati la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
De asemenea, in cursul anului 2012 au fost adoptate proceduri noi de recrutare a inspectorului-sef, a inspectorului-sef adjunct, precum si a inspectorilor judiciari, ca urmare a modificarilor aduse Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii prin Legea nr. 24 din 17 ianuarie 2012. Noua procedura de recrutare a inspectorului-sef si a inspectorului-sef adjunct a fost implementata in cursul anului 2012, numirile in aceste functii fiind dispuse inccepand cu data de 1 septembrie 2012 pe o perioada de trei ani.
De remarcat faptul ca, urmare unor proceduri eficiente si a unei strategii pragmatice de resurse umane, anul trecut s-a reusit, pentru prima data, ocuparea unor posturi neatractive din sistem, situatie ce a permis echilibrarea si acoperirea omogena a nevoilor de personal la instantele si parchetele din teritoriu.
Trebuie mentionat si faptul ca, in anul 2012, CSM a reusit atragerea unor fonduri externe nerambursabile, prin obtinerea a trei granturi din partea Comisiei Europene si aprobarea unor proiecte finantate de Confederatia Elvetiana si Regatul Norvegiei, valoarea totala a finantarii externe nerambursabile obtinuta fiind, in total, de cca. 7 milioane de euro.
Nu in ultimul rand, Consiliul Superior al Magistraturii a fost un partener respectat in cadrul Retelei Europene a Consiliilor Judiciare, Raportul privind reforma judiciara in Europa, elaborat sub coordonarea CSM, fiind adoptat la Adunarea Generala de la Dublin, 9-11 mai 2012. in acelasi timp, CSM si-a intensificat dialogul bilateral cu institutii similare din Belgia, Bulgaria, Italia Olanda, a avut o prezenta activa in reuniuni internationale interesand domeniul justitiei si a atras finantari europene semnificative pentru sistemul judiciar.
Mandatul nostru la conducerea Consiliului se incheie acum, insa mandatul de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii continua si ne obliga la aceleasi standarde de profesionism si devotament institutional.
Multumim membrilor Plenului CSM pentru increderea si sustinerea acordate, multumim Secretarului general al Consiliului si intregului personal al aparatului propriu al CSM pentru efortul conjugat, pentru atitudinea loiala si profesionista, pentru consecventa cu care si-au desfasurat activitatea.
Multumim tuturor institutiilor cu care am colaborat in dezvoltarea proiectelor comune, conducerii Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a Ministerului Justitiei, Presedintiei, Parlamentului si Guvernului Romaniei, Inspectiei Judiciare, Institutului National al Magistraturii si scolii Nationale de Grefieri.
Nu in ultimul rand, multumim colegilor nostii din instante si parchete, conducerilor acestora, pentru ideile si propunerile avute, pentru dezbaterile si consfatuirile fructuoase, care, chiar daca uneori contradictorii, au insemnat plus valoare si evolutie.
Desi Rezolutia nr.1003/1993 a Consiliului Europei respinge calificarea presei ca fiind a patra putere in stat, putem spune ca presa romaneasca a anului 2012 a actionat in termeni de putere, desigur, fara a inlocui functiile specifice ale autoritatilor publice. Este si acesta un exercitiu de democratie cu efect benefic pe termen mediu si lung, de auto-reglare. Asa ca multumim presei, reprezentantilor acesteia acreditati la CSM, pentru colaborare si pentru lectiile invatate, sper, de ambele parti, dar mai ales de catre societate.
In concluzie, putem spune ca anul 2012 a adus Consiliului Superior al Magistraturii un plus de curaj, personalitate si fermitate.
„Cel mai bun mod de a iesi dintr-o situatie este sa o parcurgi”, spunea Robert Frost. Este ceea ce a facut Consiliul in anul 2012.
Ne exprimam convingerea ca, printr-o actiune coerenta si unitara, Consiliul isi va consolida in urmatorii ani rolul sau esential pentru garantarea independentei justitiei si va face fata cu succes oricaror provocari”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Cata 4 January 2013 14:15 +4
# Dan 4 January 2013 14:18 +4
# avocatul 4 January 2013 18:43 -1
# Dan 4 January 2013 23:46 +1
# Istratie 4 January 2013 16:09 +5