TERGIVERSAREA ROSIA MONTANA NE VA COSTA – Romania poate pierde 5 miliarde euro din cauza taraganarii de 10 ani a exploatarii aurifere din Apuseni. Intr-o cauza similara, Tribunalul Arbitral de la Washington - ICSID a condamnat Venezuela la daune de 740 milioane dolari investitorilor canadieni de la Gold Reserve, pentru nerespectarea contractului de exploatare. Romania este semnatara a Conventiei ICSID (Decizia)
Precedent judiciar international de rasunet la care statul roman trebuie sa ia aminte! Tribunalul Arbitral de pe langa Banca Mondiala, cunoscut si sub denumirea de ICSID (International Centre For Settlement Of Investment Disputes), a pronuntat recent o hotarare extrem de importanta pentru Romania. Este vorba despre o Decizie din 19 septembrie 2014 prin care Venezuela a fost obligata sa plateasca daune materiale de 713.032.000 dolari, plus o dobanda anuala de 2% aferenta perioadei 2008-2014, investitorilor canadieni de la Gold Reserve Inc., pentru nerespectarea unui contract de exploatare a minei Las Brisas (Concesiunea Brisas).
Din perspectiva profilului de investitor minier al reclamantului in aceasta cauza, decizia este un precedent la Tribunalul Arbitral de la Washington (foto) si - dat fiind obiectul litigiului - ar trebui cel putin sa ingrijoreze Romania, tara membra a Conventiei ICSID si semnatara alaturi de Canada a unui Tratat Bilateral privind Investitiile. Consecintele unei hotarari de acest gen pronuntate intr-un eventual proces intentat Romaniei de canadienii de la Rosia Montana Gold Corporation ar fi dezastruoase pentru tara noastra, care ar putea ajunge sa plateasca despagubiri de pana la 5 miliarde euro cat reprezinta estimarea valorii intregului proiect. Rosia Montana Gold Corporation a investit pana acum peste 800 milioane dolari in proiectul din Muntii Apuseni, in procedurile de prospectie si amenajare, in conditiile in care demararea exploatarii miniere este tergiversata de statul roman de peste 10 ani, iar ICSID, in practica sa judiciara, ofera daune materiale cu mult peste cuantumul investitiei a carei blocare sau tergiversare este reclamata.
Astfel, in urma procesului pierdut de Venezuela, despagubirile acordate Gold Reserve Inc. (cu tot cu dobanda, daunele ajung la 740,3 milioane dolari, potrivit businesswire.com) reprezinta mai mult decat profitul pe care canadienii l-ar fi castigat daca autoritatile de la Caracas nu ar fi prejudiciat proiectul, demarat in 2008. In acest caz, suma investita de Gold Reserve Inc. in mina Las Brisas este mai mica decat jumatatea sumei acordate acestei companii prin decizia ICSID, iar despagubirile sunt platibile imediat.
Una dintre cele mai aspre decizii ICSID a fost pronuntata chiar impotriva Romaniei, in cazul European Drinks
Relevanta pentru intelegerea amenintarii care pandeste statul roman in chestiunea nici pana acum rezolvata a proiectului minier de la Rosia Montana al RMGC este o decizie de data recenta, din decembrie 2013, a aceluiasi Tribunal Arbitral de la Washington, prin care Romania a fost obligata sa plateasca 250 milioane dolari daune materiale grupului European Drinks, al fratilor Ioan si Viorel Micula. Potrivit jurnalistilor site-ului de profil economica.net, hotararea in cauza European Drinks contra Romaniei a fost apreciata de specalisti drept una dintre cele mai dure decizii din istoria ICSID. Statul roman a fost dat in judecata de Grupul European Drinks, in 2005, pentru ca a retras facilitatile fiscale acordate concernului romano-suedez pe motiv ca a investit intr-o zona defavorizata. Sursa citata precizeaza ca, la acea vreme, European Drinks era cel mai mare grup romanesc din industria alimentara, iar investitiile au fost concentrate in judetul Bihor, unde au fost deschise mai multe fabrici de procesare. Facilitatile fiscale, acordate pe o perioada de 10 ani, au fost retrase de Romania dupa numai 5 ani.
La CEDO, Romania pierde 96,7% dintre procese
Pericolul pe care il reprezinta o eventuala chemare in judecata a Romaniei in contradictoriu cu investitorul canadian Rosia Montana Gold Corporation este real si din perspectiva ratei de succes inregistrate de tara noastra in procesele internationale. Cel mai la indemana exemplu este Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strasbourg, unde 96,7% dintre cetatenii ale caror plangeri sunt declarate admisibile castiga impotriva Romaniei (din 1994 – anul in care Romania a ratificat Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale – si pana la data redactarii acestui articol, statul roman a fost condamnat in nu mai putin de 1.002 cauze, fata de doar 34 de hotarari in care CEDO a stabilit ca nu au existat incalcari ale Conventiei). Pe de alta parte, importanta este si suma totala de bani, de ordinul zecilor de milioane de euro, pe care statul roman a fost obligat de CEDO sa o plateasca drept despagubiri cuvenite cetatenilor ale caror drepturi fundamentale au fost incalcate.
Cum functioneaza Arbitrajul ICSID referitor la investitii, care sunt regulile si ce costuri implica
Procedurile arbitrale ICSID sunt guvernate de Conventia pentru reglementarea diferendelor referitoare la investitii intre state si persoane ale altor state (Conventia ICSID) la care Romania este parte, precum si de Regulile Arbitrale ale Centrului ICSID (Regulile Arbitrale).
Sub conditia calificarii reclamantului drept un "investitor" care are o "investitie" in acceptia Tratatului si a indeplinirii conditiilor prealabile, acesta poate introduce o cerere arbitrala impotriva Romaniei la Secretariatul General al Centrului ICSID care va notifica Romania privind inregistrarea cererii si ii va trimite o copie a acesteia. Dupa inregistrarea cererii arbitrale, va fi constituit tribunalul arbitral care va solutiona cazul. Numarul arbitrilor si modalitatea de numire a acestora se stabilesc, de regula, prin acordul partilor. In mod normal, tribunalul arbitral este format din trei arbitri numiti dupa cum urmeaza: fiecare parte numeste un arbitru, in timp ce al treilea arbitru, care este Presedintele tribunalului arbitral, este numit ca urmare a intelegerii partilor. Arbitrii pot fi alesi de pe Lista de Arbitri a ICSID sau din afara acestei liste cu conditia ca arbitrii sa detina anumite calitati care sunt enumerate la art. 14 din Conventia ICSID, care prevede ca "Persoanele desemnate pentru a figura pe liste trebuie sa se bucure de o inalta consideratie morala, sa fie de o competenta recunoscuta in materie juridica, comerciala, industriala sau financiara si sa ofere intreaga chezasie de independenta in exercitarea functiilor lor". Niciunul dintre arbitri nu poate fi national al Statului parte la diferend sau al Statului a carui nationalitate o are investitorul, cu exceptia cazului in care partile au agreat altfel. In lipsa unui acord al partilor privind numarul de arbitri si numirea acestora, tribunalul arbitral va fi constituit in conformitate cu prevederile Conventiei ICSID.
Dupa constituirea tribunalului arbitral, o prima sesiune va fi organizata pentru ca partile si tribunalul sa convina asupra anumitor elemente procedurale care vor fi aplicate in desfasurarea procedurilor arbitrale, precum: limba procedurilor, numarul si succesiunea pledoariilor, calendarul si modalitatea depunerii acestora, aspecte legate de administrarea probelor si audierile care vor fi organizate. Dupa discutarea aspectelor mentionate, partile si tribunalul arbitral vor semna un Act de Planificare in care vor fi mentionate elementele procedurale agreate.
In ceea ce priveste costurile procedurilor, acestea sunt destinate sa acopere facilitatile asigurate de Centrul ICSID, costurile si chetuielile tribunalului arbitral. Costurile se suporta sub forma de plati in avans platibile potrivit unor anumite termene stabilite. De obicei, fiecare parte suporta in mod provizoriu jumatate dintre costurile procedurilor, urmand ca tribunalul arbitral sa determine in sentinta finala modalitatea in care costurile totale vor fi repartizate intre parti. Subliniem ca, de obicei, tribunalele arbitrale dispun ca fiecare parte sa isi suporte propriile costuri.
O estimare aproximativa a costurilor unui arbitraj ICSID, cu precizarea ca aceste costuri vor fi initial divizate intre parti, arata dupa cum urmeaza:
-Taxa pentru initierea procedurilor (Numai in sarcina reclamantului) – 25.000 USD
-Taxe administrative (Platibile in fiecare an) – 32.000 USD
-Costurile arbitrilor – 3.000 USD/ zi de lucru/ arbitru
-Diurne pentru arbitri (Platibile atunci cand arbitrii nu se afla in locul unde isi au stabilita resedinta obisnuita; Valoarea acestora depinde de orasul de destinatie) – 115-185 USD
-Cheltuieli de călătorie pentru arbitri (Variaza in functie de destinatia calatoriei; Arbitrilor le este permis sa calatoreasca la o clasa de zbor imediat superioara clasei economic).
In plus fata de costurile enumerate mai sus, costuri aditionale vor fi percepute pentru orice servicii suplimentare prestate de Centrul ICSID. Aceste costuri suplimentare pot include, spre exemplu, cheltuielile pentru comunicarea actelor, pentru tehnoredactare si servicii de copiere necesare pe durata procedurilor.
*Cititi aici Decizia ICSID in cauza Gold Reserve Inc. vs. Venezuela
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Viorel 12 November 2014 11:50 -8
# vikkktor 12 November 2014 11:54 +9
# Noe 12 November 2014 12:09 +2
# vikkktor 12 November 2014 13:22 +4
# misu 12 November 2014 12:18 +10
# vikkktor 12 November 2014 13:28 +3
# baba rada 12 November 2014 17:16 +5
# Asta este băsismul... 12 November 2014 17:44 +5
# Elia 3 January 2020 05:09 0