VICTIMA CUPLULUI ONEA-RAILEANU, UMILITA A DOUA OARA – Scandalos: CSM i-a refuzat procurorului PICCJ Aurelian Mihaila inscrierea la concursul de inspectori judiciari pentru ca ar fi incalcat Codul deontologic. Surse: presupusa incalcare dateaza din 2014. In noile legi ale justitiei, Catalin Predoiu a introdus doar radierea sanctiunilor disciplinare, nu si a celor deontologice. In 2021, Mihaila a fost achitat definitiv in dosarul fabricat de Lucian Onea si Cerasela Raileanu de la DNA Ploiesti
La noua ani dupa ce paraditorii Lucian Onea si Cerasela Raileanu de la DNA Ploiesti l-au defilat in catuse si i-au obtinut arestarea preventiva, si la patru ani dupa ce a fost achitat definitiv in acelasi dosar fabricat de „Unitatea Haules”, procurorul PICCJ Aurelian Mihaila (foto) – fost adjunct al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Ploiesti – a devenit tinta unei noi umilinte.
Consiliul Superior al Magistraturii a publicat miercuri, 19 februarie 2025, tabelul cu cei 12 candidati la concursul de numire in functia de inspector judiciar – Directia de inspectie pentru procurori (concurs organizat in perioada 12 decembrie 2024 – 1 iulie 2025). Singurul respins este procurorul Aurelian-Constantin Mihaila, pentru presupusa neindeplinire a conditiei de la art. 79 alin. 1 lit. b teza a II-a din Legea CSM nr. 305/2022 (vezi facsimil).
Redam textul art. 79 alin. lit. b teza a II-a din Legea 305/2022:
„Pot participa la concurs judecatorii si procurorii in functie care: (...) nu au fost sanctionati (...) pentru incalcarea normelor Codului deontologic”.
Mihaila, tinut in sah pentru un deontologic din 2014
Surse avizate au declarat pentru Lumea Justitiei ca procurorul Aurelian Mihaila a fost respins pentru o presupusa incalcare a Codului deontologic datand din (tineti-va bine!) 2014. Asadar, veche de 11 ani.
Superficialitatea lui Predoiu a nascut un monstru legislativ
Textul complet al art. 79 alin. 1 lit. b din Legea 305/2022 suna in felul urmator: „Pot participa la concurs judecatorii si procurorii in functie care: (...) nu au fost sanctionati disciplinar, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare, sau pentru incalcarea normelor Codului deontologic”.
In toate cele trei legi ale justitiei (303, 304 si 305 din 2022), fostul ministru al Justitiei a introdus prevederi legate de radierea sanctiunilor disciplinare, obligat de Decizia Curtii Constitutionale nr. 363/2022 (click aici pentru a citi). Problema este ca Predoiu nu a reglementat si radierea „sanctiunilor” pe Codul deontologic. (Am pus ghilimele, intrucat sectiile CSM doar constata incalcarile Codului deontologic, dar nu aplica o pedeapsa efectiva, ca in dosarele disciplinare.) In aceste conditii, indolenta fostului ministru al Justitiei a creat pur si simplu o monstruozitate legislativa: magistratii sanctionati pe Codul deontologic ajung intr-o situatie mai ingrata decat judecatorii si procurorii gasiti vinovati de abateri disciplinare.
Haosul este chiar mai mare
Dar nu e doar atat. Neatentia lui Catalin Predoiu a produs un haos legislativ chiar mai grav in noile legi ale justitiei. Desi Legea nr. 305/2022 (privind Consiliul Superior al Magistraturii) nu permite radierea sanctiunilor pe Codul deontologic in cadrul concursului de admitere la Inspectia Judiciara, aceasta radiere este posibila de facto, dupa trei ani, in ceea ce priveste concursul de promovare efectiva, conform art. 140 alin. 5 din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor.
Iata ce stipuleaza pasajul citat:
„Evaluarea conduitei candidatilor din ultimii 3 ani de activitate efectiv desfasurata se face pe baza criteriilor prevazute la alin. (7). In cazul judecatorilor, evaluarea se face pe baza inregistrarilor unor sedinte de judecata in care completul a fost condus de candidat, a datelor existente la dosarul profesional si a informatiilor solicitate de la Inspectia Judiciara referitoare la eventualele abateri disciplinare si incalcari ale Codului deontologic al judecatorilor si procurorilor din ultimii 3 ani de activitate efectiva, precum si a oricaror altor informatii despre candidat care pot fi verificate, iar in cazul procurorilor, pe baza raportului de evaluare intocmit de comisiile prevazute la art. 89, a datelor existente la dosarul profesional si a informatiilor solicitate de la Inspectia Judiciara referitoare la eventualele abateri disciplinare si incalcari ale Codului deontologic al judecatorilor si procurorilor din ultimii 3 ani de activitate. In acest scop, imediat dupa publicarea listei finale a candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la concurs, comisia de evaluare solicita instantelor/parchetelor in cadrul carora acestia si-au desfasurat activitatea in perioada supusa evaluarii, compartimentului de specialitate din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii si Inspectiei Judiciare informatiile necesare pentru evaluarea conduitei candidatilor”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# alterat
19 February 2025 18:03
+10
# nu exista sanctiuni deontologice
19 February 2025 21:30
-2