BALTAG SI OPRINA ZGUDUIE STATUL PARALEL – Judecatoarele Gabriela Baltag si Evelina Oprina ii cer presedintei CSM sa dispuna verificari la Inalta Curte fata de modalitatea de respectare a dispozitiilor legale privind emiterea mandatelor de siguranta nationala pe judecatori si procurori in perioada 2014–2018: „Au reprezentat forme de presiune cu consecinte directe in infaptuirea actului de justitie... Prezinta un grad de intruziune extrem de ridicat in drepturile si libertatile magistratilor”
Lovitura la temelia Statului Paralel dupa publicarea motivarii Hotararii nr. 255 din 19 octombrie 2019 prin care s-a aprobat Raportul Inspectiei Judiciare privind "respectarea principiilor generale care guverneaza activitatea Autoritatii Judecatoresti in cauzele de competenta Directiei Nationale Anticoruptie vizand magistrati sau in legatura cu acestea”, pe care Lumea Justitiei l-a prezentat in premiera AICI. Judecatoarele Gabriela Baltag (foto stanga) si Evelina Oprina (foto centru) din Consiliul Superior al Magistraturii ii cer presedintei CSM judecatoarea Nicoleta Tint (foto dreapta) sa dispuna de urgenta verificari la Inalta Curte de Casatie si Justitie fata de modalitatea de respectare a dispozitiilor legale privind emiterea mandatelor de siguranta nationala sub toate aspectele si in toate situatiile care i-au vizat pe judecatori si procurori in perioada 01.01.2014 - 31.07.2018.
Solicitarea pe care judecatoarele Gabriela Baltag si Evelina Oprina au formulat-o joi, 9 ianuarie 2020, si pe care Lumea Justitiei o prezinta mai jos, are la baza concluziile Hotararii nr. 255/2019 a Plenului CSM in care s-a retinut ca modalitatea in care procurorii DNA au instrumentat cauzele cu magistrati a reprezentat forme de presiune asupra acestora, fiind afectat inclusiv modul de infaptuire a actului de justitie.
In acest sens, judecatoarele Baltag si Oprina au aratat presedintei CSM in solicitarea transmisa ca s-au constatat perioade de inactivitate nejustificata in multe cauze, subsecvente dispunerii unor masuri de supraveghere tehnica, de multe ori pe durate de timp semnificative; au fost amanate incunostintarile persoanelor vizate de supravegherea tehnica, si au fost solutionate in bloc cauzele lasate in nelucrare fix inainte de operationalizarea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, la data de 23 octombrie 2018.
Aceste actiuni, sunt corelate cu numarul mare de magistrati vizati de anchete, fata de care in final au fost dispuse solutii de neurmarire penala sau de achitare, si prezinta, precizeaza judecatoarele Gabriela Baltag si Evelina Oprina, „un grad de intruziune extrem de ridicat in drepturile si libertatile magistratilor vizati”, constituind „un factor de presiune evidenta asupra acestora, cu consecinta afectarii garantiilor de independenta a judecatorilor”.
Publicam in continuare in exclusivitate solicitarea transisa de judecatoarele Gabriela Baltag si Evelina Oprina presedintei CSM Nicoleta Tint:
„Subsemnatele, judecator Gabriela Baltag si judecator Evelina Oprina, membri alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii, avand in vedere considerentele Hotararii Plenului CSM nr. 225/15 octombrie 2019 prin care s-a aprobat Raportul Inspectiei Judiciare nr. 5488/IJ/2510/DIJ/1365/DIP/2018 privind „respectarea principiilor generale care guverneaza activitatea Autoritatii Judecatoresti in cauzele de competenta Directiei Nationale Anticoruptie vizand magistrati sau in legatura cu acestea”, prin prezenta va solicitam sa demarati, la nivelul Sectiei pentru Judecatori, formalitatile necesare in sensul dispunerii de verificari la Inalta Curte de Casatie si Justitie vizand modalitatea de respectare a dispozitiilor legale privind emiterea mandatelor de siguranta nationala sub toate aspectele si in toate situatiile care i-au vizat pe judecatori si procurori in perioada 01.01.2014 - 31.07.2018.
Astfel, in considerentele Hotararii Plenului CSM nr. 225/15 octombrie 2019, se arata ca practicile procurorilor DNA care au instrumentat cauze cu judecatori in modalitatile mentionate in cuprinsul Raportului Inspectiei Judiciare au reprezentat forme de presiune asupra acestora, cu consecinte directe in ceea ce priveste infaptuirea actului de justitie. Printre aceste modalitati se numara:
-perioade de inactivitate nejustificata in multe cauze (de ordinul anilor) subsecvente dispunerii unor masuri de supraveghere tehnica, de multe ori pe durate de timp semnificative;
-amanarea incunostintarii persoanelor vizate despre supravegherea tehnica exercitata;
-solutionarea in bloc a cauzelor lasate in nelucrare inaintea operationalizarii Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie.
Aceste imprejurari corelate cu numarul mare de judecatori vizati de activitatile de urmarire penala in cauzele aflate pe rolul Directiei Nationale Anticoruptie (Structura Centrala si structurile terioriale), precum si cu faptul ca in majoritatea covarsitoare a acestor cauze au fost dispuse solutii de neurmarire penala sau de achitare prezinta, prin natura lor, un grad de intruziune extrem de ridicat in drepturile si libertatile magistratilor vizati si au constituit - astfel cum s-a constatat deja de Plenul CSM - un factor de presiune evidenta asupra acestora, cu consecinta afectarii garantiilor de independenta a judecatorilor.
Intrucat obiectivul general al controlului Inspectiei Judiciare a vizat respectarea principiilor generale care guverneaza activitatea de urmarire penala, respectiv activitatea de judecata in cauzele de competenta DNA in care au fost cercetate/urmarite/judecate persoane avand calitatea de magistrat si in cauzele de pe rolul instantelor in care trimiterea in judecata s-a realizat prin rechizitorii emise de PICCJ - DNA care au legatura cu dosarele in care au fost urmariti magistrati, pentru a se asigura o lamurire deplina a modului in care au fost respectate principiile generale ale procesului penal in cauzele cu magistrati sau in cauzele aflate in legatura cu acestea, este necesara si verificarea modalitatii de respectare a dispozitiilor legale care privesc emiterea de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie a mandatelor de siguranta nationala, inclusiv din prisma prevederilor Legii nr. 51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei, verificarile urmand a clarifica toate aspectele ce se subsumeaza acestei proceduri, pentru perioada 01.01.2014 - 31.07.2018”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# carcotas 9 January 2020 18:22 +4
# Antisistem 9 January 2020 23:59 +1
# Botez Ediard 10 January 2020 04:23 0
# taran 10 January 2020 06:48 +2
# santinela 10 January 2020 07:47 +1
# steluta 10 January 2020 09:36 +2
# escu 10 January 2020 11:31 +2
# GH. Dobrican 10 January 2020 12:38 +1
# statul paraleu 11 January 2020 17:51 0