AFRONT SINISTRU LA ADRESA CCR – Judecatorul Ciprian Coada de la Curtea de Apel Constanta: “Abordarea CCR legitimeaza abuzul de putere si face posibila distrugerea cu buna stiinta a statului... Ministerul Public si, in special, DNA, par a fi tinta continua a acestor atacuri, alaturi de SRI, in calitate de partener strategic al binomului anticoruptie... CCR se transforma, din pacate, in instrumentul unor interese de grup... Opinia remarcabila a Liviei Stanciu ne scuteste de orice comentarii"
Inspectia Judiciara si Consiliul Superior al Magistraturii trebuie sa ia masuri urgente fata de judecatorul Ciprian Coada (foto) de la Curtea de Apel Constanta si sa declanseze verificari pentru a stabili daca, prin afirmatiile sale, a incalcat prevederile Constitutiei Romaniei si ale Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, dupa ce in mod repetat si-a exprimat in spatiul public pozitiile fata de evenimentele politice, aducand constant critici politicienilor si masurilor pe care le adopta. Ultima, si poate cea mai grava dintre atitudinile adoptate de judecatorul Coada, este cuprinsa intr-un articol publicat pe site-ul juridice.ro, in care magistratul aduce critici deciziei majoritare luate de judectorii Curtii Constitutionale in cazul Ordonantei 13/2017, dar si liderilor asociatiilor profesionale ale magistratilor care au cerut tragerea la raspundere a celor care au incalcat legea. In cuprinsul articolului, judecatorul Coada opineaza ca CCR este manevrata de o putere oculta cu ajutorul careia a reusit sa dea o lovitura de stat. Singura care este exceptata de la criticile judecatorului Ciprian Coada este fosta sefa a ICCJ, actuala judecatoare CCR Livia Stanciu care a avut o opinie separata “remarcabila” ce “surprinde intreaga problematica supusa dezbaterii, pe baza unor argumente solide, bine ancorate in legislatia in vigoare si practica instantei de contencios constitutional".
Judecatorul Ciprian Coada: "Abordarea Curtii Constitutionale legitimeaza abuzul de putere si face posibila distrugerea cu buna stiinta a statului"
Apreciem ca afirmatiile judecatorului Ciprian Coada la adresa judecatorilor Curtii Constitutionale si criticile aduse hotararii pe care acestia, in majoritate, au luat-o in cazul Ordonantei 13/2017 sunt extrem de grave, cu atat mai mult cu cat magistratilor le este interzis sa crtice deciziile CCR, ele fiind obligatorii, la fel ca si hotararii pronuntate de ICCJ in solutionarea recursurilor in interesul legii.
Culmea este ca si judecatorul Ciprian Coada de la Curtea de Apel Constanta recunoaste ca decizia CCR este obligatorie insa, in opinia sa, hotararea “introduce o noua forma de imunitate, din punct de vedere constitutional" si "vine sa reglementeze si o cauza de inlaturare a caracterului penal al faptelor comise in exercitiul activitatii de legiferare".
Mai mult decat atat, Ciprian Coada opineaza in amplul articol publicat pe juridice.ro ca in motivarea deciziei din cazul Ordonantei 13/2017 CCR "surprinde si dezmageste" cu "examenul de constitutionalitate al falsului conflict, care nu doar ca depaseste limitele sesizarii, dar reprezinta un derapaj de la competentele functionale conferite prin lege si Constitutie, interferand intr-un domeniu rezervat organelor judiciare, singurele in masura sa stabilileasca daca faptele de natura penala sesizate in procesul de elaborare si de adoptare a actelor normative exista, constituie infractiuni si au fost savarsite cu forma de vinovatie prevazuta de lege".
In finalul articolului judecatorul Coada concluzioneaza ca modul in care a fost solutionat conflictul pe Ordonanta 13/2017 "nu a fost decat o manevra premeditata, menita a consacra o inedita forma de imunitate parlamentara si ministeriala, ce nu isi gasea o acoperire legala, printr-un mecanism pe cat de ingenios si oportun, pe atat de necesar intr-o democratie fragila, ca Romania, recurgandu-se la interventia Curtii, gratie caracterului obligatoriu al deciziilor sale".
Posibile incalcari ale Constitutiei Romaniei si ale Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor:
-Art. 124 alin. (3) din Constitutia Romaniei – Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.
-Art. 5. alin. (2) din Legea nr. 303/2004 –Judecatorii si procurori sunt obligati sa se abtina de la orice activitate legata de actul de justitie in cazuri care presupun existenta unui conflict intre interesele lor si interesul public de infaptuire a justitiei sau de aparare a intereselor generale ale societatii, cu exceptia cazurilor in care conflictul de interese a fost adus la cunostinta, in scris, colegiului de conducere al instantei sau conducatorului parchetului si s-a considerat ca existenta conflictului de interese nu afecteaza indeplinirea impartiala a atributiilor de serviciu.
-Art. 9 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 – Judecatorii si procurorii sunt obligati ca in exercitarea atributiilor sa se abtina de la exprimarea sau manifestarea, in orice mod, a convingerilor lor politice.
-Art. 10 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 - Judecatorii si procurorii nu isi pot exprima public opinia cu privire la procese aflate in curs de
desfasurare sau asupra unor cauze cu care a fost sesizat parchetul.
-Art. 11 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 - Judecatorii si procurorii pot participa la elaborarea de publicatii, pot elabora articole, studii de specialitate, lucrari literare ori stiintifice si pot participa la emisiuni audiovizuale, cu exceptia celor cu caracter politic.
-Art. 99 din Legea 303/2004:
lit. a) - manifestarile care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale ori prestigiului justitiei, savarsite in exercitarea sau in afara exercitarii atributiilor de serviciu;
lit. b) - incalcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilitati si interdictii privind judecatorii si procurorii;
lit. c) - atitudinile nedemne in timpul exercitarii atributiilor de serviciu fata de colegi, celalalt personal al instantei sau al parchetului in care functioneaza, inspectori judiciari, avocati, experti, martori, justitiabili ori reprezentantii altor institutii;
lit. d) - desfasurarea de activitati publice cu caracter politic sau manifestarea convingerilor politice in exercitarea atributiilor de serviciu;
lit ș) - nerespectarea deciziilor Curtii Constitutionale ori a deciziilor pronuntate de Inalta Curte de Casatie si Justitie in solutionarea recursurilor in interesul legii;
Iata pasaje relevante din articolul publicat pe site-ul juridice.ro de judecatorul Ciprian Coada:
„Viata noastra unde e? Viata noastra, ce-ati facut cu ea?”
Asadar, am fost cu totii contemporanii unei decizii „istorice”, prin care Curtea Constitutionala, in rezolvarea unui presupus conflict de natura constitutionala intre puterile statului, a statuat ca Ministerul Public nu are competenta legala de a desfasura activitati de cercetare penala privind legalitatea si oportunitatea unui act normativ adoptat de catre legiuitor, ca si cand actiunile procurorilor nu ar fi fost exercitate in baza unor competente proprii, atribuite prin lege, iar in activitatea de legiferare totul ar fi permis, oricand si oricum.
Daca ar fi sa dezvoltam rationamentul expus prin decizia Curtii, ar insemna ca si judecatorul sau procurorul care savarseste un abuz de putere sau o infractiune de coruptie in timpul procesului sa nu mai poata fi cercetat penal, doar pentru ca partile interesate ar avea posibilitatea desfiintarii unei hotararii judecatoresti sau a unei ordonante in caile de atac sau pentru ca acestea ar avea la indemana posibilitatea sesizarii Inspectiei Judiciare.
In mod evident, in materie judiciara, aceste cai nu se pot intrepatrunde, fiecare procedura avand un caracter distinct, niciuna dintre ele neputand-o exclude pe cealalta.
In aceasta privinta, sunt convins ca instanta constitutionala nu ar avea ceva de obiectat, pentru ca, nu-i asa, judecatorii nu se pot bucura de un statut special, asemenea parlamentarilor si ministrilor, fiind obligatoriu ca in cazul lor sa functioneze cat mai multe forme de raspundere juridica.
Aceasta cu toate ca judecatorii din Romania nu ar mai avea, dupa unii, dreptul de a-si exprima opinia asupra calitatii si oportunitatii legii, revenindu-le insa obligatia ferma de a respecta legea si de a raspunde pentru aceasta, oricat de stramba ar fi, doar pentru o aplica in indeplinirea functiei pe care o exercita.
Ei bine, spre dezamagirea unora, sunt convins ca si in cazul situatiei analizate prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 68 din 27 februarie 2017, controlul parlamentar si cel de constitutionalitate raman modalitati alternative de inlaturare a efectelor juridice generate de un act normativ, motiv pentru care ele nu pot impiedica cercetarea faptelor de natura penala comise in procesul de elaborare si de adoptare a legilor si ordonantelor, procedura judiciara neputand fi paralizata de o procedura distincta, ce are un cu totul alt obiect.
Tinand seama de evolutia ultimelor evenimente, aparitia acestei decizii era destul de previzibila intr-un stat in care justitia, transformata in sacul de box al politicienilor, trebuie sa incaseze cu stoicism multiplele lovituri sub centura si diferitele crosee din partea pugilistilor de tot felul, fara a putea reclama existenta unui conflict de natura constitutionala, dar care, cu aceeasi demnitate, trebuie sa isi accepte statutul de vinovat, atunci cand in exercitarea atributiilor proprii, incearca si chiar reuseste sa contribuie la salvgardarea ordinii de drept.
Ceea ce suprinde si dezamageste in motivarea deciziei Curtii Constitutionale este insa examenul de constitutionalitate al falsului conflict, care nu doar ca depaseste limitele sesizarii, dar reprezinta un derapaj de la competentele functionale conferite prin lege si Constitutie, interferand intr-un domeniu rezervat organelor judiciare, singurele in masura sa stabilileasca daca faptele de natura penala sesizate in procesul de elaborare si de adoptare a actelor normative exista, constituie infractiuni si au fost savarsite cu forma de vinovatie prevazuta de lege.
Indiferent de parerile unora, opinia remarcabila a doamnei judecator Livia Stanciu ne scuteste de orice comentarii, intrucat, din punct de vedere tehnic, surprinde intreaga problematica supusa dezbaterii, pe baza unor argumente solide, bine ancorate in legislatia in vigoare si practica instantei de contencios constitutional, pe cand opinia majoritara, desi, seducatoare, structurata si cosmetizata, abunda in generalitati de tot felul, concluzii fara sustenabilitate juridica si inovatii care mai de care mai nastrusnice, ce il determina pe orice truditor al dreptului sa se indoiasca de bagajul de cunostinte dobandit in timpul anilor de studii, obligandu-l sa reciteasca legile tarii si Constitutia, pentru ca nu cumva institutia imunitatilor sa-i fi scapat in perioada studentiei sau in activitatea depusa ca teoretician ori practician.
Observand motivarea ce sta la baza sesizarii, ne intrebam retoric daca nu cumva demersul de solutionare a unui asemenea conflict nu a fost decat o manevra premeditata, menita a consacra o inedita forma de imunitate parlamentara si ministeriala, ce nu isi gasea o acoperire legala, printr-un mecanism pe cat de ingenios si oportun, pe atat de necesar intr-o democratie fragila, ca Romania, recurgandu-se la interventia Curtii, gratie caracterului obligatoriu al deciziilor sale.
Cum altfel ar putea fi caracterizat rezultatul acestui demers, concretizat intr-o decizie obligatorie a Curtii Constitutionale, care, pe langa faptul ca introduce o noua forma de imunitate, din punct de vedere constitutional, vine sa reglementeze si o cauza de inlaturare a caracterului penal al faptelor comise in exercitiul activitatii de legiferare, inca neconsacrata in Codul penal, dar care, cel mai probabil, va fi propusa ca amendament, invocandu-se caracterul obligatoriu al deciziilor Curtii, ca principal motiv al armonizarii legislatiei penale cu Constitutia. (…)
Prevazatori ca si cu alte ocazii, unii politicieni par sa isi asigure imunitatea si in cazul altor legi, cum este si mult discutata lege a gratierii, reusind sa forteze o solutie de clasare in ancheta penala aflata in derulare si sa blocheze orice viitoare ancheta ce ar putea investiga faptele de natura penala comise in derularea procesului legislativ.
Aceasta intrucat decizia Curtii nu contine niciun fel de circumstantieri, iar diferiti actori pe de scena politica si mass-media invoca in mod trunchiat si raportul Comisiei de la Venetia, privind Relatia dintre raspunderea politica si raspunderea penala a membrilor Guvernului. (...)
Practic, fie ca ne place, fie ca nu, abordarea Curtii Constitutionale legitimeaza abuzul de putere si face posibila distrugerea cu buna stiinta a statului, prin intermediul unor activitatii de legiferare, fara teama de eventuale repercursiuni, altele decat cele de natura politica, asigurand premisele unei dictaturi oligarhice, in care, din punct de vedere constitutional, pare ca nu exista sansele unei interventii democratice imediate, menite a inlatura deraierile de la ordinea fireasca a lucrurilor.
Mai mult decat atat, ceea ce este extrem de periculos este insasi posibilitatea ca prin intermediul activitatilor de legiferare diferitele forme ale abuzului de putere sa capete consistenta, putandu-se exprima in demiteri, actiuni de politizare a aparatului de stat, reglementari contrare limitelor impuse de Constitutie, suspendare a unor prevederi constitutionale, diferite forme de expresie ale unui regim dictatorial, chiar si cu accente extremiste, iar exemplele pot continua la nesfarsit.
De altfel, care este scopul redefinirii abuzului in serviciu si modificarii limitelor de pedeapsa in cazul infractiunii de abuz in serviciu prin ingradirea unor drepturi, ca forma discriminatorie de exercitare a functiei publice, urmarit prin Ordonanta Guvernului nr. 13/2017?
In acest context, pozitiile publice exprimate prin diferite voci ale unor asociatii ale magistratilor, orientate in scopul demiterii unor persoane ce ocupa functii importante la nivelul Ministerului Public si altor institutii cu atributii in domeniul sigurantei publice si securitatii nationale, mi se par cu atat mai periculoase, cu cat ele consolideaza curente de opinie exprimate in mediul politic, fiind contrare statutului profesiei si deosebit de nocive in actualul context european.
Aceste pozitii pot fi privite ca suspecte, intrucat provin din partea unor judecatori, care pot exprima, cel mult, opinii personale, iar nu pareri care sa angajeze un intreg corp profesional, fiind inadmisibil ca pe aceasta cale sa se sugereze chiar si ideea unor discutii legate de declansarea unor anchete disciplinare sau proceduri de revocare din functie, care ascund dorinte de revansa, ambitii personale sau interese oculte, bine camuflate.
Desi in aparenta acesti magistrati pare ca nu se erijeaza in adevarati purtatori de cuvant ai corpului profesional al magistratilor, este ingrijoratoare prezentarea lor in spatiul public drept veritabili lideri sau conducatori ai tuturor judecatorilor din Romania, titulatura pe care nici ei nu o dezmint, ci, dimpotriva, prin atitudinea pasiva de care dau dovada, pare ca si-o atribuie tacit prin diferite luari de pozitie, pe alocuri transante, dar in general duplicitare. (….)
In fond, desi Ministerul Public si, in special, DNA, par a fi tinta continua a acestor atacuri, alaturi de Serviciul Roman de Informatii, in calitate de partener strategic al binomului anticoruptie, se pierde din vedere tocmai esenta problemei si anume faptul ca, pe de parte, din perspectiva apararii statului de drept, decredibilizarea acestor institutii nu profita cetatenilor, ci unor grupuri de interese mai ales externe, preocupate de slabirea capacitatii de autoaparare a Romaniei, iar, pe de alta parte, ca o influenta reala a celor doua institutii asupra activitatii judecatorilor este nedovedita, deci inexistenta, orice hotarare de condamnare sau de achitare fiind apanajul exclusiv al judecatorului, care este suveran si independent in exercitarea atributiilor sale. Si atunci, de unde aceasta inversunare impotriva unor institutii create sa apere Romania si pe cetatenii sai? (...)
In acest context, pentru a oferi un raspuns tuturor acestor dileme, nu putem decat sa constatam cu tristete, ca in contextul situatiei descrise, Curtea Constitutionala se transforma, din pacate, in instrumentul unor interese de grup, limitand in modul cel mai evident cu putinta si cu depasirea atributiilor ce ii sunt incredintate, dreptul cetatenilor de a investiga, prin intermediul organelor insarcinate cu infaptuirea justitiei, faptele de natura penala ivite in procesul de elaborare si adoptare a legii, aspect ce pune serios la indoiala credibilitatea sa ca institutie, in lipsa unor serioase garantii de impartialitate in exercitarea functiilor ce ii revin.
Fireste, intr-un asemenea moment, se pune in mod inevitabil intrebarea de a sti in ce masura deciziile date cu incalcarea atributiilor constitutionale mai pot fi respectate sau daca nu cumva, printr-un abuz de putere, strain de functiile recunoscute prin lege, diferiti actorii politici incearca inregimentarea magistratilor, pe baza politicii pasilor marunti si a unui proces de mai lunga durata, initiat si prin intermediul deciziilor interpretative.
In acelasi timp, ma intreb daca, din punctul de vedere al moralei dreptului, o institutie care pana mai ieri se bucura de o minima incredere in randul profesionistilor dreptului mai poate acuza pe cineva de depasirea competentelor sale, cata vreme ea insasi isi extinde propriile competente, depasind limitele rezonabile ale controlului exercitat.
Intrebarea nu necesita un raspuns imediat, ci se vrea o tema de reflectie, dar mai ales un inceput de dezbateri, fiind cat se poate de legitima, deoarece un organism politic, asa cum este Curtea Constitutionala, prin intermediul mecanismelor puse la dispozitie, dar mai ales prin forta deciziilor sale, nu isi poate subordona institutiile statului, devenind o a patra putere, intervenind in procesul de aplicara unitara a legii, substituindu-se Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sub pretextul interpretarii conforme a legii cu Constitutia si impunand chiar Parlamentului, ca unica autoritate legiuitoare a tarii, cum anume sa legifereze, cand si in ce conditii, sub acoperirea aceluiasi pretext. Acceptarea acestei idei ar conduce la perpetuarea imixtiunilor Curtii Constitutionale in atributiile altor autoritati ale statului, in afara oricaror forme de control, prin impunerea fortei deciziilor sale in scopuri eminamente politice, or, acest fapt nu se poate accepta intr-o tara care pare sa mai functioneze inca potrivit regulilor echilibrului si separatiei puterilor in stat.
Din punctul meu de vedere, analizand existenta unor fapte ca infractiuni si impunand Ministerului Public o solutia de clasare, Curtea Constitutionala a savarsit un amestec in domeniul unei alte puteri organizate in stat, astfel incat o asemenea decizie nu poate fi aplicata si respectata intocmai, fata de cadrul legal si constitutional actual. (...)
Judecator Ciprian Coada
Curtea de Apel Constanta”
*Cititi aici integral analiza judecatorului Ciprian Coada de la Curtea de Apel Constanta
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# unul din lumea cea mare 19 March 2017 13:40 +36
# DODI 19 March 2017 14:08 +8
# Nicolae Clivet 20 March 2017 09:22 +2
# Cetateanul 19 March 2017 15:16 +21
# CSM nu-și revine după pleasnă 21 March 2017 12:26 +1
# celeron 19 March 2017 13:41 +2
# perseverent. 19 March 2017 13:47 +1
# XXX 19 March 2017 13:50 +5
# unul din lumea cea mare 19 March 2017 13:57 +12
# johanniskraut 19 March 2017 14:20 +5
# Edelweiss - Toboșar de Bukowina 19 March 2017 15:46 +9
# justizzzia 19 March 2017 16:42 +5
# Propuneri! 19 March 2017 14:52 +2
# Legiuitorul nelegiuit 19 March 2017 15:20 -11
# unul din lumea cea mare 19 March 2017 16:43 +8
# Legiuitorul nelegiuit 19 March 2017 18:49 -1
# Danilete... Nu mai trage mata de ... Coada! 19 March 2017 23:02 +5
# unul din lumea cea mare 20 March 2017 09:52 -1
# Pif 20 March 2017 11:55 0
# Demisii 19 March 2017 15:33 +1
# Vlad N L 19 March 2017 16:31 +7
# Horeca 19 March 2017 17:33 +14
# JOS TIRANIA MAJORITĂȚII! 21 March 2017 12:33 0
# Ptr.cititori 19 March 2017 19:35 0
# Stoica 19 March 2017 19:57 0
# un oarecare 19 March 2017 20:35 +3
# Pif 19 March 2017 20:55 +6
# Omul cu dreptatea 19 March 2017 21:44 +1
# Sparrow 20 March 2017 07:35 +1
# santinela 20 March 2017 08:59 +4
# ovidiu 20 March 2017 10:05 0
# Stiinta de carte! 20 March 2017 13:41 0
# alalalt 20 March 2017 19:55 0