psdolt
27 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

Decizii nule cu efecte valabile: o aberatie juridica!

Scris de: Prof.dr. Adrian SEVERIN | pdf | print

8 January 2019 18:45
Vizualizari: 6813

1. Ex senatorul Ovidiu Isaila si ex ministrul Dan Sova locuiau in aceeasi celula a penitenciarului Jilava. Acolo au aflat ca prin Decizia nr. 685 din 7 noiembrie 2018 Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a solutionat conflictul juridic de natura constitutionala dintre Parlamentul Romaniei, pe de o parte, si Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ), pe de alta parte, retinand ca de la 1 februarie 2014, data intrarii in vigoare a Noului Cod de Procedura Penala (C.p.p), si pana la 29 noiembrie 2018, data publicarii amintitei decizii in Monitorul Oficial nr. 1021/2018, toate – repet TOATE – completele de cinci judecatori au fost formate in mod ilegal.


Intrucat incalcarea dispozitiilor legale privind compunerea completului de judecata este sanctionata cu nulitatea absoluta, potrivit art. 281 din C.p.p., devenea evident ca si sentintele in baza carora cei doi se aflau in detentie erau lovite de nulitate. CCR ridicase aceasta regula la rang constitutional statuand ca „respectarea prevederilor legale referitoare la compunerea completului de judecata exprima o exigenta de ordine publica, a carei incalcare atrage nulitatea absoluta a actelor pronuntate de acesta”. Prin urmare, temeiul anularii deciziilor de condamnare ale domnilor Sova si Isaila, ambele pornuntate de complete de cinci judecatori, era dublu: legal (C.p.p) si constitutional (Constitutia Romaniei).

In aceste conditii, cei doi au formulat la aceeasi data contestatii in anulare prin care au cerut ICCJ ca, in temeiul art. 426 lit d din C.p.p. (potrivit caruia se poate recurge la contestatia in anulare in cazul in care instanta de apel nu a fost compusa potrivit legii), plecand de la constatarea nulitatii absolute a deciziilor de condamnare, sa dispuna punerea lor in situatia juridica anterioara judecarii apelului, rejudecarea acestuia si, pana la pronuntarea unei decizii valide din punct de vedere legal si constitutional, lasarea lor in libertate. ICCJ, in acelasi complet si la acelasi termen, a admis cererea ex ministrului Dan Sova, dispunand eliberarea sa din penitenciar, si a respins cererea ex senatorului Ovidiu Isaila, mentinandu-i starea de detentie.

Cu cateva ore mai tarziu, ex ministrul Sova parasea penitenciarul Jilava, cu prezumtia de nevinovatie reabilitata, pentru a-si petrece Craciunul in sanul familiei, iar ex senatorul Ovidiu Isaila ramanea in inchisoare, urmand sa execute o sentinta declarata de CCR ca absolut nula si lasandu-si familia (o sotie destoinica si doi copii minori) sa isi petreaca sarbatorile de iarna in lacrimi. (De acelasi regim cu Dan Sova au beneficiat, printre altii, ex ministrul Elena Udrea si ex sefa DIICOT, Alina Bica.)

La sfasitul zilei, falnicii judecatori ai ICCJ care pronuntasera aceste hotarari s-au dus acasa cu sentimentul datoriei implinite, si-au sarutat sotiile sau sotii, dupa caz, si copiii, si au dormit linistiti fara nici o apasare pe constiinta. Sa il citam pe Eminescu: „De e sens in asta, e-ntors si ateu!”

2. Stiu foarte bine ca in toate aceste cazuri s-au pronuntat deocamdata doar hotarari de admitere in principiu a contestatiei, dar sa nu ne ascundem dupa deget: asupra hotararii finale nu exista nici un dubiu atat timp cat instanta judecatoreasca nu are cum trece peste decizia CCR. In speta, problema de fond a fost solutionata cu caracter general obligatoriu inaintea celei de forma. Daca nu ar fi fost asa nu ar fi existat temei pentru suspendarea executarii pedepsei in cazurile Udrea si Bica, intrucat asa ceva nu este ingaduit cand persoanele in cauza s-au sustras de la executarea sentintei in discutie.

In acelasi timp, stiu ca respingerea contestatiei ex senatorului Isaila a fost pronuntata pe motiv de tardivitate. Intr-adevar, potrivit art 428 C.p.p., spre deosebire de alte cazuri care indreptatesc contestatia in anulare, aceasta cale extraordinara de atac nu poate fi urmata decat in termen de treizeci de zile de la comunicarea deciziei in apel celui condamnat. Or, prin jocul intamplarii, dlui Ovidiu Isaila i s-a comunicat respectiva decizie cu circa un an inaintea dlui Sova. Ghinion!

Face, insa, ghinionul parte din actul de justitie?! ICCJ s-a opus formarii completelor de judecata in mod aleatoriu. Nu se opune, insa, la „respectarea aleatorie” a dreptului la exercitarea cailor extraordinare de atac impotriva hotararilor pronuntate de acele complete. Impredictibilitatea nu mai este un viciu constitutional atunci cand legea se aplica in functie de intamplare (sic!), daca asta ajuta la ascunderea gunoiului judiciar sub presul falsei rigori procedurale.

Este vorba, evident, de intamplarea comunicarii unei hotarari judecatoresti la o data sau alta, aflata in afara oricarui control din partea celui interesat, simplu cetatean justitiabil. Caci numai intamplarea a facut ca lui Dan Sova sa i se comunice decizia de condamnare pronuntata de un complet ilegal constituit, cu un an mai tarziu decat i s-a comunicat lui Ovidiu Isaila. Poate oare aceasta intamplare sa acopere nulitatea absoluta a condamnarii lui Isaila??!! Evident, nu! Si totusi…

Sunt celebre deciziile competelor de cinci judecatori prezidate ilegal (potrivit constatarii general obligatorii a CCR) de judecatorul ICCJ Ionut Matei (nomina odiosa) care au trimis la ani grei de inchisoare fara nici o proba (directa) a vinovatiei, ci numai pe baza unor „deductii logico-juridice” oameni nevinovati de cele imputate lor, precum fostul prim ministru Adrian Nastase, dar si cvasi anonimii soti Popovici (Bogdan si Marina). Nici un rationament logico-juridic nu a zguduit duhul judecatorilor ICCJ pentru a le spune ca un silogism juridic care duce la o concluzie absurda si imorala, precum cea care a discriminat intre ex senatorul Isaila si ex ministrul Sova, nu poate fi corect.

3. Avocatul, ex membru CSM, Toni Neacsu a demonstrat impecabil ca un asemenea mod de aplicare a legii in cazul contestatiilor in anularea deciziilor pronuntate de completele de cinci judecatori in anii 2014-2018 incalca dispozitiile Constitutiei privind accesul egal la justitie. Vorbim in acest context si despre incalcarea dreptului fundamental la un proces echitabil, ca si a celui la egalitate in fata legii. (Despre ce egalitate mai vorbim cand decizii absolut nule raman a-si produce efectele in cazul unora si a isi inceta efectele in cazul altora?) Nu reluam aici argumentele dlui Neacsu. Ele sunt zdrobitoare.

Pe fondul acestora s-a conturat necesitatea interventiei CCR pentru a cenzura textele de lege neconstitutionale care au condus la respingerea pe motiv de tardivitate a contestatiilor in anulare avand ca premisa gresita constituire a completului de judecata. O asemenea iesire este obligatorie si pentru alte motive de neconstitutionalitate pe care le vom mentiona in continuare. Ea poate fi ocolita, insa, printr-o interpretare corecta a legii efectuata, cu imaginatie profesionala si luciditate morala, de catre judecatorii ICCJ insisi.

4. In arbitrajul comercial, dar si in practica multor instante judecatoresti din statele civilizate, primul pas procesual care se face este acela de a informa partile litigante cu privire la modalitatea de constituire a completului. Aceasta este o chestiune de competenta, caci competent sa judece nu poate fi decat completul legal constituit. Prin urmare, obligatia judecatorilor de a-si verifica competenta (teritoriala, materiala, functionala), inainte de a trece la judecarea cauzei, include si cercetarea felului in care au fost investiti si punerea acestei probleme in dezbaterea partilor. Nu poate avea competenta de a judeca un complet constituit fara respectarea normelor legale pertinente. in situatia incalcarii acestora partile au posibilitatea sa recuze judecatorii care nu s-au abtinut.

Ca orice alt aspect supus duelului judiciar si transat de instanta, si legalitatea compunerii completului trebuie sa fie reflectata in considerentele sentintei, reluandu-se cele consemnate in incheierea de sedinta de la data in care problema a fost pusa si solutionata intr-un fel sau altul. Aceasta ar justifica declansarea termenului in care anumite cai extraordinare de atac pot fi folosite, de la data la care partii interesate i s-a comunicat hotararea. Cum poate, insa, curge acel termen de la comunicarea unei sentinte care nu cuprinde nimic tocmai despre imprejurarile apte a fundamenta contestarea ei???

Iata un motiv pentru adoptarea unor dispozitii de lege ferenda care sa faca obligatorie preluarea practicii arbitrale urmate chiar in Romania, si de catre instantele judecatoresti. Pana la manifestarea legiutiorului, judecatorii pot trece fara nici o rezerva la adoptarea unei asemenea proceduri. Aceasta cu atat mai mult cu cat chiar Decizia CCR nr 685/2018 spune ca judecatorii ICCJ aveau posibilitatea si obligatia remedierii viciului care afecta formarea completelor de cinci judecatori (ca si a oricarui alt complet, de altfel) din proprie initiativa, aceasta fiind o problema jurisdictionala.

De aici rezulta ca hotararile in apel ale completelor de cinci judecatori (ca de altfel toate hotararile judecatoresti care nu cuprindeau informatii cu privire la formarea completului) au fost incomplet comunicate celor in drept sa le primeasca. Ele au fost completate, in bloc, abia prin Decizia CCR nr 685/2018. Doar publicarea acestei decizii in Monitorul Oficial a facut posibila luarea la cunostinta de catre toti cei indreptatiti a cauzei care justifica exercitarea contestatiei in anulare (potrivit art 426 lit d C.p.p.). In consecinta, orice termen prevazut de lege pentru formularea acelei contestatii cu referire la gresita constituire a completului curge numai de la data Monitorului Oficial in cauza. Este, oare, mai greu de acceptat o asemenea interpretare, decat acceptarea discriminarilor scandaloase descrise anterior? De ce, doamnelor si domnilor magistrati?

5. Atunci cand legea fixeaza un termen pentru exercitarea unui drept – procesual sau material – ea impune titularului acelui drept o obligatie de vigilenta si de celeritate. Rostul unei asemenea obligatii este acela de a se obtine securitatea si stabilitatea raporturilor juridice. In asemenea conditii, stingerea dreptului trebuie sa fie consecinta unei culpe (procesuale) in neindeplinirea obligatiei asociate lui. Ce gandire juridica poate ajunge la concluzia ca dreptul se stinge la expirarea termenului legal chiar si atunci cand exercitarea lui a fost imposibila din motive neimputabile titularului sau??!! De unde pana unde aceasta raspundere obiectiva care nu rezulta explicit din lege (o lege permitand, insa, in situatii similare, repunerea in termen), dar care duce la incalcarea unora dintre drepturile fundamentale ale omului? Dreptul la libertate si la un proces echitabil, fiind printre acestea.

Chiar daca am admite ca art. 428 C.p.p. instituie in mod implicit, cu referire la art. 426 lit d C.p.p., o prezumtie de neglijenta sau de pasivitate procesuala in cazul depasirii termenului fixat pentru exercitarea contestatiei in anulare, aceasta nu poate fi decat o prezumtie relativa; singura compatibila cu caracterul absolut al nulitatii incidente in situatia respectiva, precum si cu apararea drepturilor fundamentale ale omului aflate in joc. Or, aceasta prezumtie a fost rasturnata prin chiar constatarile definitive si general obligatorii ale Deciziei CCR nr. 685/2018.

Jurisprudenta ICCJ sustine ca exercitarea cailor extraordinare de atac nu poate avea loc in absenta unei culpe („erori judiciare”) a instantei care a pronuntat hotararea atacata, fara ca astfel sa se aduca atingere principiului „securitatii raporturilor juridice”. Poate fi insa oprita exercitarea unei cai extraordinare de atac pe un motiv fara nici o legatura cu vreo culpa (procesuala) a persoanei care tinde la valorificarea acesteia? De unde aceasta dubla masura? si mai ales, de unde aceasta mentalitate ca legea trebuie interpretata totdeauna in defavoarea justitiabilului??? Nu ii permitem revizuirea daca judecatorul, vezi Doamne, nu a gresit, dar nu ii permitem nici contestatia in anulare atunci cand judecatorul a gresit, inclusiv punandu-l in imposibilitatea de a sti ca are un drept de exercitat. Cu alte cuvinte, autoritatea judecatoreasca nu raspunde niciodata; justitiabilul judecat inechitabil plateste totodeauna.

6. Despre ce termen vorbim insa? Un termen care limiteaza exercitarea dreptului de a cere constatarea unei nulitati absolute pe calea unei contestatii in anulare!!!! Dar nulitatea absoluta se caracterizeaza tocmai prin aceea ca poate fi invocata oricand si de catre oricine. Aceasta decurge din imprejurarea ca valoarea aparata prin anularea actului care o violeaza apartine sferei ordinii publice. O spune chiar CCR: formarea ilegala a completelor de cinci judecatori este lovita de nulitate absoluta intrucat constituirea si compozitia acestora tin de ordinea publica.

Poate fi apararea ordinii publice limitata in timp???!!! Niciodata! Asta o spune, pe langa Constitutia Romaniei, toata stiinta dreptului.

Atunci care este sensul termenului de treizeci de zile prevazut de art 428 alin 2 C.p.p.? Daca acesta ar fi un termen de prescriptie sau de decadere el este neconstitutional. Instanta poate deci sa il considere ca nescris, caci si ea trebuie sa respecte Constitutia, CCR intervenind numai cand asta nu se intampla. Daca insa el este un termen de recomandare, atunci instanta judecatoreasca nu are de ce sa se impiedice de el; mai ales tinand seama de comandamentele spetei specifice de care ne ocupam aici. Se poate purcede astfel la reluarea judecatii in apel de catre un complet legal constituit, fara a se mai apela la CCR.

7. In fine, sa mai adaugam ca judecatorii ICCJ mai au la dispozitie, pentru remedierea situatiei aberante la care s-a ajuns, si institutia repunerii in termen. Art. 428 C.p.p. nu o prevede, dar nici nu o interzice. Fiind vorba despre o norma de procedura penala, iar nu de drept material penal, se poate recurge la analogie si aplica regulile repunerii in termen care vizeaza situatii similare, chiar si in alte ramuri de drept. Nu ar fi decat o alta aplicare, adaptata la conditii extraordinare, a principiului in dubio pro reo, dubiul nereferindu-se in speta atat la atitudinea acuzatului, cat la intelesul legii.

Altminteri se ajunge la situatia inadmisibila pentru ordinea de drept ca decizii a caror nulitate absoluta a fost constatata (de CCR) in acelasi timp si pentru aceleasi motive, sa ramana fara efect in unele cazuri si sa continuie a-si produce efectele in altele, fara ca aceasta deosebire sa fie consecinta unor diferente de atitudine procesuala a celor interesati.

8. Tendinta jurisprudentei recente a CCR este aceea de a stabili si dezvolta, in actul de interpretare a Constitutiei, exigente constitutionale sporite pentru a asigura astfel o protectie efectiva a drepturilor si libertatilor fundamentale inclusiv prin exercitarea cailor extraordinare de atac (Decizia nr. 369 din 30 mai 2017, paragraful 20, si multe altele). Pe linia acestei jurisprudente trebuie mers mai departe daca vrem ca statul de drept romanesc sa fie unul deopotriva ferm si uman, predictibil si echitabil, logic si nediscriminatoriu.

Daca asemenea solutii nu se gasesc, prejudiciile produse prin constituirea ilegala a completelor de cinci judecatori nu vor putea fi reparate decat pe calea sanctiunii penale aplicate pentru comiterea infractiunii de abuz in serviciu de catre judecatorii care au format acele complete si au judecat stiind ca nu au fost respectate regulile desemnarii aleatorii. Or, aceasta va fi mult mai dureros pentru cei direct implicati, indiferent de care parte a baricadei se afla, si mult mai costisitor pentru societatea romaneasca.

Nu cred ca tinta noastra trebuie sa fie pedepsirea pacatosilor, ci indreptarea lor. Si, desigur, reabilitarea victimelor.

Comentarii

# DOREL date 8 January 2019 20:32 +9

Corect, foarte corect ! Si b): abuz in serviciu in concurs cu uzurpare de calitati oficiale, + complicitate + favorzare ! Parerea mea ..

# ?????? date 8 January 2019 21:09 -2

CAPITOLUL III Căile extraordinare de atac SECŢIUNEA a 2-a Contestaţia în anulare Art. 504 Condiţii de admisibilitate (3) O hotărâre împotriva căreia s-a exercitat contestaţia în anulare nu mai poate fi atacată de aceeaşi parte cu o nouă contestaţie în anulare, chiar dacă se invocă alte motive. ?

# DODI date 8 January 2019 21:11 +7

Logică argumentația și prezentarea paralelă a celor două cazuri. Din păcate pentru ciolanis și adunătura de sferodocți care au invadat justiția română un text care are depășește lungimea... titlului nu merită citit. Este motivul pentru care lui ciolanis Constituția Românie i se pare un roman fluviu care nu merită citit. În consecință nici respectat. Este de impardonabilă lentoarea Ministrului Justiției care nu înțelege URGENȚA unei Ordonanțe de urgență pentru remedierea acestor aberații juridice.

# ?????? date 8 January 2019 21:26 -2

(3) Prin lege organică se reglementează: h) infracţiunile, pedepsele şi regimul executării acestora; ?

# NULE ABSOLUT date 8 January 2019 21:50 +3

Da, corect raționamentul. Termenul pt exercitarea contestației în anulare trebuie interpretat ca incepe sa curga de la data publicării Deciziei CCR în M. Of. privind nelegala compunere a completelor chiar daca hotararea a fost comunicata pana la publicarea Deciziei CCR. Mai mult o hotărâre e nulă absolut iar efectele CCR opozabile erga omnes.

# ?????? date 9 January 2019 09:51 -2

Remarcați și că fiind în cauză aceeași hotărâre, textul legii nu face trimitere și la o altă hotărâre, ?

# imun/teanu date 9 January 2019 09:27 0

Domnule Severin, si va arunc o manusa, dar si ridicare la plasa. Citez: "Actele intocmite cu nerespectarea sau incalcarea dispozitiilor legale in vigoare la data incheierii sunt Lovite de Nulitate Absoluta". Doar de, simplu, constatat ca atare, pe probe normal. Tot normal, fara prescriptii. Vedem ca refera atemporal. Adica si cand sunt descoperite /de fel, "autorii" ascunzandu-le (la secret! /nu vor sa le prezinte) desi "lucreaza" cu ele "oportun". Lamuriti Dvs. daca asta este si un principiu de drept. Care ar trebui gasit si in Coduri /unde nu l-am gasit. fiind insa intr-o norma metodologica. Poate si lamuriti. Inclusiv, daca "uitat", reintrodus la reglementarile generale, de baza, "nulitatilor". Cand "meseriasii" se fac ca ploua, mai ales "orbI" (ca si justitia) la probe. Multumesc.

# ?????? date 9 January 2019 10:28 -2

CCR nu dispune, conform atribuțiilor, despre hotărârile definitive ale instanțelor, ?

# ?????? date 10 January 2019 15:30 -4

Ce opinie aveți domnule Severin despre modul în care Văcăroiu a apărat realizările lui Văcărel ?

# Kolea date 10 January 2019 15:50 +1

Este absurd, ca judecatorii, atat in procesele penale, cat si cele civile, sa accepte exceptia tardivitatii ca avand intaietate fata de excetia nulitatii absolute. Daca un functionar public emite o autorizatie de constructie ilegala, constructia in baza acestei autorizatii se realizeaza, in timp, se constata ca acea constructie reprezinta un pericol public. Ce fac judecatorii, nu admit o cerere de demolare a acelei constructii? Nu anuleaza autorizatia de constructie ilegala, chiar daca s-a deposit termenul de contestare? Parlamentul ar trebui sa dea o lege prin care sa specifice clar, ca orice cetatean, care considera ca a fost lezat de o hotarare a unei instante de judecata, susceptibila de a fi afectata de nulitate absoluta, sa o poata ataca la ICCJ, oricand, fara decaderea din termen.

# DOREL date 10 January 2019 21:00 0

Necazul e ca CCR nu a mers pana la capat, odata ce a constatat ca hotararile completelor de 5 sunt nule absolut trebuia sa statueze prevalenta imprescriptibilitatii invocarii nulitatii absolute asupra tardivitatii !

# ?????? date 10 January 2019 16:01 -4

Vă considerați "părtaș" la "restructurarea" realizărilor comunismului ?

# ?????? date 11 January 2019 12:48 -2

Pe vremea lui Văcărel erau fabrici și nu prea erau șosele și autostrăzi, în aceste vremuri se fac șosele și autostrăzi și sunt fabrici mai puține ?

# Baran Gheorghe date 13 January 2019 20:44 +4

Mai mult decat corect ca normele de procedura au fost incalcate. Incalcarea normelor de procedura este motiv de casare si sau/suspendare , dupa caz , daca vorbim de o hotarare sau de o executare. Foarte bine pana aici. Domnule Adrian Severin , ce facem cand furtul a existat ,a fost real, cand mita a existat , a fost reala , iar inculpatul / condamantul doar profita de o procedura incalcata? Incalcarea actelor procedurale este grava , dar daca fapta exista este si mai grav iar Dumnezeu stie .Nu spun ca e cazul dumneavoastra, scriu ipotetic. Stiati ca vi se spunea DOSIA??Da , de la porcusorul Dosia.

# milica date 14 January 2019 15:24 -1

foarte important aspectul pe care il semnalati (nu ma refer la dosia, sa fie sanatos). unde trasam granita dintre nevinovati in inchisoare si infractori in detentie ilegala?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.11.2024 – Fosta sefa de instanta, propusa la MJ in guvernul Sosoaca

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva