IN ATENTIA DNA - Statul favorizeaza ”Loteria Romana” in „Afacerea pacanelelor”. Consiliul Concurentei a sesizat discriminarea, dar Ministerul Finantelor face pe prostul pe tarlaua jocurilor de noroc! (I)
Jocul la pacanele a devenit una dintre bucuriile multora dintre romani care se destreseaza, printre altele, si incercandu-si norocul la masinariile in care zornaie o gramajoara de banuti. Industria jocurilor de noroc s-a dezvoltat, in ultimii ani, nu numai in Romania, ci peste tot in lume. Dar asta nu inseamna ca odata cu dezvoltarea acestei industrii, statul nu si-a sporit incasarile. Nici vorba. Suge cat poate, printr-o legislatie extrem de stufoasa in care iti prinzi urechile si mai mult decat atat, prin grija Parlamentului facator de legi, cu initiator legislativ Ministerul Finantelor, tine cu propriul ”brat” din acest domeniu, adica cu Loteria Nationala, careia i-a facut un scut de protectie ”paternal”. Subiectul legat de practicile neloiale facute de stat in acest domeniu, in care organizatorii de pariuri privati au probleme majore legate de modul in care se aplica ecuatiile fiscale ce decurg dintr-o lege ambigua, este mult mai amplu. Astazi, insa, deschidem acest serial cu prima ”fisura„ din acest teritoriu al hazardului – cum il numesc specialistii – privitoare la sloturile de pe piata nationala. Unele apartin Loteriei, favorizata de lege la acest capitol, altele – identice - apartin operatorilor privati. Singura diferenta tine de denumire. E ca la gemeni, identici, dar pe unul il cheama Vasile si pe altul Gheorghe.
Cu toate ca arata identic, si veti vedea si fotografii in acest sens, desi se bazeaza pe aceleasi reguli de joc si se ghideaza dupa aceleasi norme, masinariile numite „pacanele” din aria de actiune a Loteriei Nationale au un regim de autorizare separat de cel al operatorilor privati din piata. Consumatorul – atentie – nu a detectat nici o diferenta. La fel, si Biroul Roman de Metrologie Legala. Le considera identice. Informatia e sigura, din interiorul acevstei institutii, deaorece verificarile tehince de acest gen, care sunt realizate anual, nu sunt facute publice. Cu toate acestea, legislatia a fost facuta smechereste de catre capetele luminate ale Ministerului Finantelor ca initiator legislativ, si de cele si mai sclipitoare, ale Legislativului, in asa fel compania naltionala ”Loteria Romana” sa-si poata spori bugetul printr-un favoritism care pana azi a functionat. Mai precis, in lege, statul a botezat „pacanelele” Loteoriei cu numele ”videoloterii”, ca sa le departajeze clar de ”pacanelele” operatorilor privati, care se numesc sloturi. De ce credeti ca statul a gandit o asemenea diferentieze de denumire? Degeaba ? Ei bine, nu. A avut un interes ascuns, care face bine statului pe termen lung, dar aduce prejudicii operatorilor de piata privati. Numindu-le altfel, adica videoloterii, acestea au un sistem preferential. Conform legii, operatorii privati sunt nevoiti sa perceapa o taxa de intrare la ”pacanele” (sloturi) in valoare de 5 lei. In schimb, sloturile Loteriei, identice cu ale operatorilor privati, sunt cu intrarea ”la liber”, pentru ca legea le exclude prin botezul facut sub alta denumire. Ca atare, vorbim aici de un cadru total neconcurential, in care Loteria nu are nici o vina, vina fiind clar a legiuitorului! Ca sa fie mai clar, este ca si cum un negustor cu pile la stat ar vinde vin alb si ar primi denumirea de vinus albiconus, denumire pentru care legea nu ar mai specifica nici o taxa!
Cu toate ca Ministerul Finantelor cunoaste aceasta situatie, nu face nimic. Dimpotriva, ne-a transmis intr-un sictir total, in interiorul raspunsului la o solicitare a noastra bazata pe mai multe intrebari, dupa mai bine de o luna de zile, urmatoarele:
Intrebare Luju.ro: De ce sloturile Loteriei Nationale nu sunt autorizate ca si sloturile celorlalti operatori din piata si din acest motiv Statul Roman pierde pentru ca nefiind considerate slot-machines, Loteria Romana nu percepe taxa impusa celorlati operatori, care este de 5 lei/jucator?
Ministerul Finantelor: ”Precizam ca in conformitate cu art.18 alin.(1) din O.U.G. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, aprobata cu modificari prin Legea nr. 246/2010, cu modificarile şi completarile ulterioare, Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A. i se incredinteaza, in calitate de unic organizator, pe intreg teritoriul tarii, organizarea şi exploatarea de jocuri loto şi pariuri mutuale, astfel cum sunt definite la art. 10 alin. (1), inclusiv prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sistemelor de telefonie fixa sau mobila.
Prin art.71 alin.(1) litera d) din HG nr.870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, se precizeaza: ”in intelesul ordonantei de urgenta şi al prezentei hotarari, in categoria jocurilor loto sunt incluse, fara a se limita la acestea, urmatoarele tipuri de jocuri:
d) videoloteria - joc tip loto prin care se obtin aleatoriu caştiguri, rezultatul participarii la joc fiind relevat jucatorului prin intermediul terminalului de videoloterie, dexteritatea sau abilitatea jucatorului neavand nicio influenta/relevanta in obtinerea caştigului. Jocul de videoloterie se realizeaza printr-o retea unitara de terminale cu circuit inchis care functioneaza numai conectate on-line la un sistem central la nivel national. Sistemul central asigura activarea, monitorizarea permanenta a terminalelor, centralizarea datelor şi validarea automata a caştigurilor acordate jucatorilor. Validarea şi acordarea caştigului nu implica terminalul utilizat de jucator.”
Avand in vedere cele prezentate, Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. are dreptul sa exploateze aparatele tip videoloterie, definite la art.71 alin.(1) litera d) din HG nr.870/2009.
Precizam de asemenea ca, taxa de acces in valoare de 5 lei, se aplica jocurilor de noroc tip slot-machine definite la art.10 alin.(1), litera d) din OUG nr.77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, conform art.13, alin.(4) din acelaşi act normativ.” Asa a gasit formula magica de raspuns Ministerul Fiantelor dupa o adanca si lunga cugetare. Dand copy-paste din legislatia la care oricine poate avea acces fara sa mai fie nevoie de o tona de rabdare si tutun cu care sa combati nesimtirea unora dintre angajatii institutiei conduse de Ialomiteanu, sau poate nu nesimtirea cat neporfesionalismul si-atunci nu au ce sa mai caute in aceasta institutie in care se fac regulile banilor tuturor contribuabililor.
Iata cum s-a rezolvat problema in favoarea statului, limitand practic castigul operatorilor privati prin jocul la sloturi, si favorizand propria institutie, Loteria Nationala. Simplu. Reglementarea a fost realizata atat pentru Loterie cat si pentru operatorii privati printr-o ordonanta de urgenta, OUG 77/2009 si prin H.G. 870/2009, in care sunt cuprinse normele pentru aplicarea ordonantei. Numai ca reglementarea a avut unitati de masura diferite pentru Loterie, intrucat cineva a avut grija sa fie exclusa orice forma de taxare pentru jucator.
Pe de alta parte, organizatorii privati sunt obligati sa plateasca si taxa de autorizare anuala, in valoare de 8.000 lei per bucata de ”pacanea”, in timp ce videoloteriile Loteriei Nationale nu sunt taxate pentru autorizare. La aceasta ora, operatorii privati detin cam 45.000 de sloturi, pe cand sloturile identice ale Loteriei se ridica la 7000-8000 bucati.
Discriminarea aceasta facuta operatorilor privati de pe piata jocurilor de noroc este clar evidentiata de un Raport al Consiliului Concurentei care concluzioneaza astfel: ”In urma analizei efectuate, autoritatea de concurenta considera ca printr-o astfel de prevedere echivoca precum cea de la art.18 alin.5 compania nationala ar putea fi favorizata in raport cu ceilalti opreratori de pe piata jocurilor de noroc deschise concurentei, prin faptul i se acorda in mod expres, rin lege, posibilitatea in cheierii de contracte cu persoane fizice sau juridice (fara a fi limitata la intrerpinderi din domeniu, pentru organizarea si exploatarea jocurilor de noroc”. La finele anului trecut, in decembrie,
Consiliul Concurentei se adresase Administratiei Prezidentiale in vederea transmiterii proiectului de lege care se afla la promulgare de catre seful statului, Traian Basescu, inapoi, la Parlamentul Romaniei, pentru a fi reexaminat. Situatia, insa, nu a fost nici pana acum transata, timp in care sistemul implementat, de favorizare a Loteriei Nationale, continua sa functioneze in detrimentul operatorilor privati.
Concurenta neloiala in cazul sus-mentionat, cel al utilizarii slot-machine-urilor (pacanele) este evidenta. La acelasi tip de masina de joc, privatul e obligat de lege sa perceapa jucatorului 5 lei intrarea, pe cand in incinta sediilor Loteriei Nationale, nu da nici un ban. Si atunci, unde credeti ca se duce jucatorul? Unde nu-l consta intrarea! E la mintea cocosului, nu?
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# briliant 22 May 2011 16:10 +1
# felix 22 May 2011 16:55 +2
# cartoforu' capitalist pe celuloza 22 May 2011 16:55 0
# ardeicopt 22 May 2011 16:58 0
# bandy 22 May 2011 17:08 +2
# 6 din 33 23 May 2011 08:15 +2
# ZAHARIA Cristian 26 October 2011 11:56 -1