In atentia Parchetului: Ministrul Gabriel Oprea a facut donatii din banii MApN, folosindu-se de o decizie a CCR care nu avea efect retroactiv!
Mai tineti minte povestea donatiei facute de ministrul Gabriel Oprea (foto) donatie care s-a concretizat din suma platii comensatorii primite de acesta la trecerea in rezerva? Ceva ni s-a parut suspect, motiv pentru care Lumeajustitiei.ro a solicitat Ministerului Apararii Nationale raspuns la mai multe intrebari legate de acest subiect. Raspunsul oferit recent de MApN vrea sa sublinieze legalitatea acestei tranzactii concretizata in donatia facuta de ministru Oprea la Consiliul Judetean Ilfov si la Spitalul ”Marie Curie” dar, daca citim cu atentie, lucrurile nu stau deloc asa! Chiar din informatiile oferite de catre MApN reiese ca ministrul Gabriel Oprea a facut-o de oaie! Adica a restituit banii conform legii care era in vigoare la acea data, dar pe urma, surpriza, cand legea a fost abrogata, a beneficiat de suma respectiva ca sa o doneze! Intrebarea logica care se ridica este: Cum a mai putut avea acces Oprea la o suma de bani varsata anterior in visteria institutiei de la care provenise plata compensatorie in 2003, in momentul cand se pensionase anticipat?
Iata pozitia MApN referitoare la plata compensatorie data inapoi la stat conform legii in vigoare la acea data, si modul in care ministrul Oprea a beneficiat din nou de suma respectiva, dupa ce aceasta lege a fost declarata neconstitutionala:
”Domnul Gabriel Oprea a fost cadru militar activ al Ministerului Apararii Nationale pana la data de 7 iulie 2003, cand a trecut in rezerva, prin Decret prezidential, cu gradul de general de doua stele, respectiv general-maior. La data trecerii in rezerva, domnul Gabriel Oprea era detasat la Ministerul Administratiei si Internelor, unde indeplinea functia de ministru delegat pentru Administratia Publica. Trecerea in rezerva s-a facut in conditiile Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare si ale Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, beneficiind de pensie anticipata de serviciu si de plati compensatorii si ajutoare in suma totala de 924.017.462 de lei vechi. Dupa trecerea in rezerva, in anul 2003 si pana in prezent, domnul Gabriel Oprea a indeplinit numai functii publice de demnitar in Guvernul Romaniei si de parlamentar si nu s-a reincadrat niciodata in sistem ca militar. Potrivit prevederilor art II. pct. 3 din Ordonanta de Urgenta nr. 230/2008 (publicata in Monitorul Oficial nr. 4 din 5.01.2011, data intrarii in vigoare), 'Persoana care beneficiaza de pensie de serviciu si opteaza pentru exercitarea unei functii remunerate in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala, restituie institutiei publice din cadrul careia s-a pensionat, in termen de pana la 30 de zile de la data incadrarii, ajutorul primit conform art. 31 alin. (1), (2) si (21) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, cu modificarile si completarile ulterioare, sau plata compensatorie prevazuta la art. 7 teza a 2-a din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998 privind unele masuri de protectie sociala a personalului militar si civil care se vor aplica in perioada restructurarii marilor unitati, unitatilor si formatiunilor din compunerea Ministerului Apararii Nationale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 37/2001, cu modificarile ulterioare, precum si cele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999 privind unele masuri de protectie sociala a cadrelor militare si a salariatilor civili, care se vor aplica in perioada restructurarii aparatului central, comandamentelor de arma, inspectoratelor generale, marilor unitati, unitatilor si a formatiunilor din compunerea Ministerului de Interne, aprobata prin Legea nr. 267/2001, dupa caz.' Potrivit Art. VII din OUG nr.230/2008, «Persoanele care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cumuleaza pensia cu venituri obtinute din exercitarea unor functii remunerate in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala, au obligatia de a opta intre suspendarea platii pensiei si incetarea raporturilor de munca sau de serviciu, in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta».
Domnul Gabriel Oprea, care ocupa in acel moment functia de ministru al administratiei si internelor, a semnat cererea de suspendare a platii pensiei de serviciu si de restituire catre stat a sumelor primite ca plati compensatorii la trecerea in rezerva, fapt anuntat public pe data de 05.01.2009, printr-un comunicat de presa emis de M.A.I. Ministrul Gabriel Oprea a depus suma de 924.017.462 lei vechi la Directia Financiar-Contabila si a inaintat cererea de suspendare a platii pensiei militare de serviciu la Serviciul pensii militare al M.Ap.N.
La data de 15.01.2009, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 82/2009, a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative in domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat si al celor de serviciu, iar prin Legea nr. 208/2009 a fost respinsa Ordonanta de Urgenta nr. 230/2008.
Dupa declararea neconstitutionalitatii OUG nr. 230/2008, ministrul a decis sa doneze suma de 924.017.462 lei vechi, la care a adaugat si alte fonduri proprii, cu doua destinatii. Astfel, ministrul a donat in contul Consiliului Judetean Ilfov suma de 1.028.840.000 lei vechi, pentru Directia Asistenta Sociala, suma fiind utilizata pentru cumpararea de bunuri pentru caminele de batrani si de copii din jud. Ilfov, judet in care domnul Gabriel Oprea este parlamentar. De asemenea, a donat suma de 460.000.000 lei vechi in contul Spitalului clinic de urgenta pentru copii «Marie Curie» pentru copiii bolnavi de cancer. Cele doua institutii au transmis domnului Gabriel Oprea documente justificative privind utilizarea sumelor donate!”.
Rezumat: Ministrul Internelor la acea vremea, Gabriel Oprea, a dat inapoi suma plaltita compensatoriu de catre MApN in 2003 la data pensionarii sale anticipate, pentru ca asa spunea legea in vigoare. OUG 203/2008 a fost, insa, declarata neconstitutionala zece zile mai tarziu, in 15 ianuarie 2009. In acest caz, Oprea a considerat ca banii pe care i-a restituit are voie sa-i ia inapoi si sa faca ce vrea cu ei. Si i-a donat!
Intrebarea care se pune este cum i-a luat Oprea inapoi de la Directia financiar-contabila, din moment ce ei fusesera restituiti conform unei legi in vigoare la data restituirii? Este ca si cum legea ar obliga cetateanul sa plateasca statului o taxa pe masina majorata de la 1 ianuarie 2011 si peste 15 zile, dupa ce cetateanul a efectuat plata la Trezorerie, legea ar fi declarata neconstitutionala, iar el se duce si ii ia inapoi de la stat ca sa faca ce vrea cu ei. Aberant! Deciziile CCR sunt pentru viitor, nu pentru trecut, nu sunt retroactive!
Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie este obligat sa se autosesizeze pentru a elucida acest caz care miroase a deturnare de fonduri. Deturnarea de fonduri este o infractiune care face parte din gurpul infractiunilor la regimul stabilit pentru anumite activitati economice si ”consta in schimbarea destinatiei fondurilor banesti sau a resurselor materiale, fara respectarea prevederilor legale, daca fapta a cauzat o perturbare a activitatii economico-financiare sau a produs o paguba unui organ sau institutii de stat sau unei alte unitati de interes public”.
Din punctul de vedere al interesului pentru a schimba destinatia banilor, de la stat, catre CJ Ilfov, putem sa banuim legitim ca exista un interes personal. Acela ca Oprea (deputat de Ilfov) isi are mosiile in Ilfov, iar Consiliul Judetean ar putea sa asure niste utilitati in zona mosiilor, care sa le ridice valoare. Nu avem indicii in acest sens, dar e bine ca procurorii sa ia in calcul sia ceasta varianta.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii