27 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

INDEPENDENTA PROCURORILOR, IN NOUA CONSTITUTIE – Procuroarea Elena Hach: “In conditiile unei tendinte generale de influentare prin mijloace politice ori administrative a deciziilor adoptate de procurori, rezulta necesitatea de a se proceda la o reconsiderare si reafirmare a rolului crucial care ii revine procurorului in administrarea justitiei penale... Statutul procurorilor trebuie sa fie garantat de lege la cel mai inalt nivel posibil, intr-o maniera similara celui a judecatorilor”

Scris de: Elena DUMITRACHE | pdf | print

27 April 2015 17:46
Vizualizari: 9552

Procuroarea Elena Hach (foto) de la Oficiul National pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor sustine necesitatea consacrarii constitutionale a independentei procurorului in viitoarea Constitutie si apreciaza ca utila analizarea oportunitatii mentinerii principiului subordonarii ierarhice a procurorului. Elena Hach considera ca procurorilor trebuie sa li se acorde incredere intrucat, in calitate de magistrati, respecta valorile Statului, au ambitie, sunt patrioti si au credinta in Dumnezeu. Aceasta pozitia a fost exprimata de procuroarea Elena Hach in cadrul dezbaterii stiintifice "Rolul Justitiei in sistemul puterilor de stat" organizata la Parlamentul Romaniei de AMR, in parteneriat cu Institutul de Cercetari Juridice "Acad.Andrei Radulescu" al Academiei Romane si cu Comisia juridica a Camerei Deputatilor.


In timpul prelegerii sustinute in cadrul dezbaterii, procuroarea Elena Hach a afirmat ca independenta procurorilor nu este o prerogativa sau un privilegiu conferite in interesul acestora, ci reprezinta garantia unei Justitii corecte, impartiale si eficiente care sa protejeze atat interesele publice cat si private ale persoanelor implicate.

Vorbind despre pozitia fata de executiv pe care procurorul o are, Elena Hach a evidentiat ca desi legislatia romaneasca prevede o buna protectie a independentei judecatorilor si procurorilor, exista totusi "cateva neajunsuri ale setului legislativ care reglementeaza procedurile de numire care ii ofera Ministrului Justitiei posibilitatea de a exercita anumite influente". Aceasta autoritate a ministrului Justitiei insa nu este exprimata in sensul unei subordonari ierarhice, ci acela al unei relatii administrative, similara cu relatia existenta intre ministrul justitiei si instantele judecatoresti.

Procuroarea Elena Hach a aratat astfel ca subordonarea ierarhica reprezinta un principiu al activitatii Ministerului Public si se concretizeaza in aceea ca procurorii din fiecare parchet sunt subordonati conducatorului acelui parchet, iar acesta din urma este subordonat conducatorului parchetului ierarhic superior din aceeasi circucmscriptie teritoriala. Hach a precizat in acest sens ca in instanta procurorul de sedinta este liber sa prezinte concluziile pe care le considera intemeiate potrivit legii, tinand seama de probele administrate in cauza.

Prezentam in continuare discursul procuroarei Elena Hach sustinut in cadrul dezbaterii "Rolul Justitiei in sistemul puterilor de stat":

"Pozitia procurorului in sistemul judiciar roman

Unele concluzii privind conlucrarea statutului procurorului in cadrul sistemului judiciar pot fi desprinse avand in vedere urmatoarele coordonate: independenta corpului procurorilor, pozitia fata de executiv a parchetelor si controlul ierarhic.

I. Independenta procurorilor este indispensabila pentru a le permite sa isi indeplineasca misiunea. Aceasta intareste rolul lor in statul de drept si in societate si, de asemenea, garanteaza ca sistemul de justitie va opera corect si eficient si ca vor fi obtinute toate beneficiile independentei judiciare. Prin urmare, fiind asemanatoare cu independenta garantata judecatorilor, independenta procurorilor nu este o prerogativa sau un privilegiu conferite in interesul procurorilor, ci o garantie in interesul unei justitii corecte, impartiale si eficiente care sa protejeze atat interesele publice cat si private ale persoanelor implicate.

Faptul ca functiile unui judecator si procuror sunt complementare implica faptul ca fiecare dintre ei este constient ca o justitie impartiala necesita egalitate de instrumente intre Ministerul Public si aparare, si ca procurorii trebuie sa actioneze, de fiecare data, onest, obiectiv si impartial.

Independenta procurorului este inseparabila de statul de drept. In afara diferentelor, procurorii, la fel ca si judecatorii, actioneaza in interes comun, in numele societatii si al cetatenilor care isi doresc drepturile si libertatile garantate sub toate aspectele. Procurorul trebuie sa verifice ca probele sa fie stranse si procedurile sa fie pornite si continuate in conformitate cu legea. In acest sens, trebuie sa respecte si principiile prevazute de Curtea Europeana a Drepturilor Omului si de alte instrumente legale internationale, cu respectarea principiului prezumtiei de nevinovatie, a drepturilor la aparare si un proces echitabil.

Respectul pentru principiile de mai sus implica faptul ca statutul procurorilor trebuie sa fie garantat de lege la cel mai inalt nivel posibil, intr-o maniera similara celui a judecatorilor. Apropierea si natura complementara a misiunilor judecatorilor si procurorilor creeaza cerinte si garantii similare, in termen de statut si conditii ale serviciului, in special cu privire la recrutare, pregatire profesionala, dezvoltare a carierei, disciplina, mobilitate doar in conditiile legii sau sub consimtamant, remunerare, revocare din functie si libertatea de a crea asociatii profesionale.

Insemnatatea deosebita a asigurarii independentei politice a procurorului in contextul garantarii legalitatii si impartialitatii urmaririi penale a fost evidentiata si in cadrul Congresului ONU din 1995 de la Cairo pentru prevenirea crimei si tratamentul delicventilor.

Astfel, din continutul documentelor cadru prezentate la acest congres, in conditiile unei tendinte generale de influentare prin mijloace politice ori administrative a deciziilor adoptate de procurori in cursul investigatiilor penale, rezulta necesitatea de a se proceda la o reconsiderare si reafirmare a rolului crucial care ii revine procurorului in administrarea justitiei penale si de a se garanta exercitarea, independent de orice imixtiune politica, a acestor importante reasponsabilitati, in conformitate cu litera si spiritul principiilor directoare ale ONU. Aceasta este singura modalitate prin care se poate asigura echitatea si obiectivitatea justitiei penale, precum si protectia efectiva a cetatenilor impotriva infractiunilor.

II. In ceea ce priveste pozitia fata de executiv, potrivit art. 132 alin. (1) din Constitutie, „Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justitiei”.
Autoritatea ministrului justitiei nu are in legislatia noastra sensul unei subordonari ierarhice, ci acela al unei relatii administrative, similara cu relatia existenta intre ministrul justitiei si instantele judecatoresti. Ministerul Public nu se afla sub autoritatea ori subordonarea Ministerului Justitiei, procurorul nu poate primi ordine de la functionarii acestui minister. Modalitatile prin care ministrul justitiei isi exercita autoritatea asupra Ministerului Public au fost stabilite prin art. 69 din Legea 304/2004 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cu privire la problema dependentei fata de executiv a parchetelor, aceasta are o pondere speciala in tarile din Europa Centrala si de Est unde, in trecut, acest scop era de facto dependent de executiv si era folosit in scopuri politice. Legislatia romaneasca prevede, in acest sens, in comparatie cu cea a altor tari, o buna protectie a independentei judecatorilor si procurorilor. Cu toate acestea, exista cateva neajunsuri ale setului legislativ care reglementeaza procedurile de numire care ii ofera Ministrului Justitiei posibilitatea de a exercita anumite influente.

De altfel, Recomandarea 19(2000) a Comitetului de Ministri al Consiliului Europei, document care pornind de la premisa ca Ministerul Public joaca un rol determinant in sistemul de justitie penala, precizeaza ca: „statele trebuie sa ia masuri corespunzatoare pentru a face astfel ca membrii Ministerului Public sa-si poata indeplini misiunea lor fara ingerinte nejustificate (din partea puterii executive, n.n.) si fara riscul de a determina, dincolo de limita rezonabilului, raspunderea civila, penala sau de alta natura”. „Ministerul Public trebuie in orice situatie sa fie in masura sa-si exercite fara obstacole urmarirea agentilor statului pentru delicte comise de catre acestia, in special delicte de coruptie, abuz de putere, violare evidenta a drepturilor omului si alte delicte recunoscute de dreptul international”.

III. Subordonarea ierarhica, un principiu al activitatii Ministerului Public, se concretizeaza in aceea ca procurorii din fiecare parchet sunt subordonati conducatorului acelui parchet, iar acesta din urma este subordonat conducatorului parchetului ierarhic superior din aceeasi circucmscriptie teritoriala. Dispozitiile procurorului ierarhic superior, date in conformitate cu legea, sunt obligatorii pentru procurorii din subordine, dar in instanta procurorul de sedinta este liber sa prezinte concluziile pe care le considera intemeiate potrivit legii, tinand seama de probele administrate in cauza. Desigur ca procurorul ierarhic superior poate sa indeplineasca oricare dintre atributiile procurorilor din subordine si sa suspende ori sa infirme actele si dispozitiile acestora daca sunt contrare legii. In solutiile dispuse, procurorul este independent, in conditiile prevazute de lege.

Aspecte de drept comparat relevante:

Grecia: Constitutia consfinteste independenta judecatorilor si procurorilor. Procurorii nu pot sa primeasca instructiuni de la autoritatile politice, de la Procurorul Sef al Curtii de Apel sau de la Procurorul General al Curtii de Casatie.

Spania: Procurorii sunt subordonati ierarhic procurorului general. In cazul in care exista o diferenta de opinie intre procurorul general si un procuror subordonat, opinia procurorului general va prevala, insa numai in urma unei proceduri transparente, care presupune consultarea unor institutii relevante.

Portugalia: Constitutia prevede ca parchetele sunt autonome si se supun unor reglementari proprii. Procurorul General nu poate primi instructiuni de la un membru al Guvernului si nici de alta autoritate publica. Parchetele sunt independente si nu primesc instructiuni din partea autoritatilor statului.

Franta: Judecatorii si procurorii fac parte din corpul magistratilor, aplicandu-li-se reguli comune privind cariera. Ministerul Public se afla sub autoritatea Ministerului Justitiei.

Belgia: Independenta procurorilor este relativa, potrivit Constitutiei procurorii fiind in acelasi timp reprezentanti ai puterii executive si membri ai puterii judiciare. Regele numeste si revoca procurorii, la propunerea Consiliului Superior Judiciar.

Finlanda: Procurorii statului sunt numiti de Guvern, la propunerea Procurorului General. Potrivit Constitutiei, Procurorul General conduce parchetele si isi desfasoara activitatea de independent de Guvern si de Ministerul Justitiei, acesta din urma administrand resursele financiare ale parchetelor.

Suedia: Pentru indeplinirea functiilor sale, fiecare procuror este independent. Procurorul general si conducatorii parchetelor regionale au dreptul de a revizui decizia unui procuror privitoare la oportunitatea de a incepe urmarirea penala. Parchetele se afla sub autoritatea Ministerului Justitiei.

Germania: Procurorii isi desfasoara activitatea sub autoritatea Ministerului Justitiei (la nivel federal, Ministrul Federal al Justitiei, iar la nivel de land, Ministrul de Justitie al landului respectiv). Parchetele sunt organe impartiale.

Polonia: In indeplinirea atributiilor sale, procurorul este independent si impartial, dar, potrivit organizarii ierarhice, este obligat sa urmeze ordinele si instructiunile superiorului sau. Parchetul emite opinii referitoare la proiectele de legi inaintate Parlamentului. Parchetul este separat de puterea judecatoreasca. Procurorii sunt subordonati ierarhic procurorului general".

Comentarii

# Ion date 27 April 2015 18:31 +20

Daca procurorii sunt magistrati, nu ar trebui sa fie magistrati si avocatii???? De fapt, animalia e ca procurorii sunt magistrati... de unde atatea privilegii pentru haitasii astia???

# Iordache Marilena date 27 April 2015 18:47 +14

 Inteleg argumentele doamnei. Cu toate ca in alte tari procurorii nu sunt independenti in modul explicitat de doamna respectiva sunt gata sa admit si asta dar cu o singura conditie : sa fie stabilita prin lege raspunderea magistratilor pentru abuzuri, incompetenta sau neglijenta. Mai precis spus sa nu se mai treaca prin faza platii datorate de statul roman urmand ca Ministerul Finantelor sa declanseze actiunea in regres pentru recuperarea prejudiciului. Dupa cum s-a vazut acest minister nu a recuperat niciun prejudiciu, din multele, cauzate Romaniei. Cu alte cuvinte ma gandesc ca ar fi foarte bine ca magisstratul respectiv sa raspunda direct si sa nu duca statul povara erorilor sau relei credinte a acestuia. Numai in acest caz as fi de acord cu o independenta a procurorilor asemenea celei acordate judecatorilor. Nu poti cere sa fii independent daca tu nu raspunzi pentru ceea ce faci. http://www.petitieonline.com/magistratii_trebuie_sa_raspunda_pentru_erorile_judiciare

# Bugsy date 29 April 2015 13:06 +4

S-a tot tras in procurori si s-a afirmat mereu ca magistratii (dar mereu cu referire la procurori) ar trebui sa raspunda material in principal atunci cand statul este obligat de CEDO la plata catre justitiabilii care i s-au adresat. Iar toata aceasta inflamare a revenit ca urmare a unor arestari la nivel inalt. Se trece astfel foarte usor peste faptul ca de fapt procurorul doar propune arestarea, el avand posibilitatea de a retine suspectul sau inculpatul 24 de ore. In aceste conditii, de ce nu spune nimeni nimic si de judecatorul care a dispus arestarea? El are la dispozitie aceleasi elemente ca procurorul care a dispus retinerea. Iar pe de alta parte, a verificat cineva ce sume au fost acordate de CEDO pentru rele arestari nelegale, ori pentru tratamente inumane sau alte situatii ce tin de penal, comparativ cu daunele acordate pentru a sanctiona legislatia incoerenta a Romaniei in materia dreptului de proprietate?

# Bugsy date 29 April 2015 13:10 +4

Daca s-ar face o astfel de verificare cred ca s-ar ajunge la concluzia ca trebuie sa raspunda patrimonial toti cei care au contribuit in 25 de ani la aceasta legislatie pe care atat judecatorii, cat si procurorii sunt obligati sa o aplice si care a condus la o practica extrem de neunitara. Proportia sumelor platite de stat in cauzele penale este net inferioara celei privind sumele platite in cauzele civile, in principal intemeiate pe legislatia proprietatii.

# Ion2 date 27 April 2015 19:06 +14

Daca judecatorii si procurorii sunt in aceeasi categorie, a magistratilor, se poate intelege ca pot, in multe situatii, face "aliante" impotriva avocatilor. Cat timp procurorii sunt "amestecati" cu judecatorii apare o confuzie nefericita pentru independenta judecatorilor. Cetatenii ar putea vedea-o ca pe o inchizitie cu 2 fete, procuratura (cu DNA cu tot, normal) si judecatorii care provin din aceeasi "radacina". Ce sanse mai au avocatii care se izbesc de aceasta solidaritate de breasla procurori-judecatori???

# Ilie date 27 April 2015 19:11 +15

Asta mai lipsea, DNA-ul in Constitutie!!!..... Pai mai bine sa scrie Lulutza Constitutia, sa fim stat politienesc pana la capat. Macar asa o sa vada toata lumea in ce tara traim si o sa putem obtine azil politic. Ca inainte de '89. Ma rog, poate nu in toate statele... unele o iubesc si colaboreaza intens cu Lulutza, ca asculta si ea din cand in cand... Right?

# carcotas date 27 April 2015 20:45 +11

Ce prezinta doamna procuror este o pledoarie pro domo si o intoxicare, concomitent. Mai intai, independenta este o stare de spirit pe care doamna nu a prea apreciat-o la subordonatii sai din parchetul de la Brasov. Doi, politica penala se face de statul roman in forul sau legiuitor iar magistratii se supun astfel vointei exprimate de grupurile de interese care domina intr-o societate la un anumit moment istoric. Asa ca, eliberarea procurorilor de influentele politice este un proiect nerealist, ba chiar antistatal, pentru ca eu ca cetatean aleg politicieni la urne, nu procurori. In laboratoarele represiunii se simte ca galagia asta nu va mai putea tine si ca se va vedea ca procurorii au fost in mod asumat dependenti de agenda si proiectele unor grupuri de interese dominante, asa ca din timp schimba macazul, pledand fals inocent pentru un statut al procurorilor care sa-i adaposteasca de raspundere. Magistrat sau nu, procurorul trebuie in primul rand sa fie un CARACTER.

# Daniela date 27 April 2015 20:57 +17

DACA ROMANIA NU ERA UN STAT SECURIST REPRESIV poate avea sens ce spune doamna . Din pacate de 25 de ani magistratura a fost infiltrata cu securisti si procurorii au dovedit frecvent tendinte totalitare in dispretul cetatenilor . Mai mult - au dovedit ca doresc subminarea puterii judecatoresti , aroganti si complici cu regimul mafiot basist au protejat complici coruptia si jaful de 25 de ani . oameni precum iacobescu au fost indepartati de lozae basiste si securiste

# basicuta date 27 April 2015 22:55 +16

Dati legea raspunderii magistratului si n-o sa mai fie nici un dosar politic sau vreo eroare a magistratilor ! si pun pariu ca n-o sa mai fie nici coada la inscrierile la INM. Sa vezi atunci cum o sa fie cautati magistrati...

# balbeck date 28 April 2015 09:56 +6

Ar trebui sa infiintam statul procurorilor.....cam asta vrea .

# balbeck date 28 April 2015 12:35 +6

O lege a raspunderii magistratului exista....ar trebui si legea raspunderii patrimoniale a magistratului.....cand se va da legea asta,ANAF va scoate la licitatie bunurile magistratului.Nu mai platim noi sanctiunile date de CEDO.....

# Mihaela date 28 April 2015 14:27 +2

Sacralizarea procurorilor face un deserviciu imens actului de justitie. Ei sunt invatati sa raporteze numai indici cantitativi (nr. arestati, nr. ani puscarie,etc.) si ce personalitati au in palmares. Judecatori, proveniti in mare majoritate din procurori, isi mentin "bolile" acumulate ca procurori.

# Max date 28 April 2015 15:15 +4

TRIASCA REPUBLICA SOCIALISTA A PROCURORILOR SI SECURITATEA POLITICA A TARII !!!

# franc date 28 April 2015 16:05 +3

Si ce mai vor procurorii? Sa fie ei buricul pamantului? Sa le taiem nasul. Vrem puscarie pentru procurorii care abuzeaza de functia lor si pentru cei care promoveaza actiuni nesustinute de probe directe sau bazate pe probe contrafacute. Povestea cu probe rezonabile (pentru cine?) este o porcarie care se regaseste numai la justitia penibila din Romania.

# Salvamar date 28 April 2015 16:30 +3

Cum pot fi procurorii independenti cand ei trebuie sa fie AVOCATII STATULUI? Ce prostie este asta? Procurorii trebuie sa aibe acelasi rol ca si in SUA. Sa se intoarca pe parchet, sa nu mai fie magistrati. faptul ca sunt magistrati ca si judecatorii dezechilibreaza sistemul, avocatii si clientii lor, fiind din start intr-osituatie defavorabila, din moment ce procurorul si judecatorul sunt pe picior de egalitate....Procurorii trebuie sa redevina parchetarii ca inainte de razboi si sa se renunte la acest sistem com unist, in care procurorii au cea mai mare putere in sistem.

# Dora date 29 April 2015 07:31 -1

Un procuror sau un judecator este atat de independent cat vrea el,indiferent de subordonare administrativa.Daca este o persoana fara sira spinarii,obedienta sau cu scheleti in dulap nu va fi independenta niciodata.

# Rotar date 29 April 2015 20:45 -1

Pt o adevarata egalitate in fata legii (parca asa se formuleaza) trebuie eliminata INAMOVIBILITATEA care induce  imunitatea.De asemenea juristii trebuie sa se prezinte obligatoriu in fata Parlamentului (reprezentantul poporului ;popor care ii plateste) cu toate dosarele DESECRETIZATE. In dependenta voastra este doar cat vrem noi poporul roman. 

# avocat-emilia date 29 April 2015 23:41 -1

Absolut de acord cu dumneavoastra dl. Rotar

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 22.12.2024 – S-a aflat noul ministru al Justitiei

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva