psdolt
27 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

Numai prostii si vandutii

Scris de: Marius SCHEAUA avocat | pdf | print

7 September 2012 16:07
Vizualizari: 8134

 

Prin anii ’30, aparea in ziarul UNIVERSUL, in fiecare numar si pe prima pagina, un mic articol ce purta acest titlu. Ideea era ca numai prostii si vandutii nu voiau sa vada pericolul instaurarii unui regim bolsevic in Romania, pericol la care contribuia din plin presa de stanga din strada Sarindar (in principal, ziarele DIMINEATA SI ADEVARUL).


 In realitate, la acea vreme, extrem de putine persoane constientizau acest pericol, asa incat, a trage un asemenea semnal de alarma aducea mai degraba cu o lupta cu morile de vant. Pentru noi, cei de astazi, este lesne sa ne dam seama cine a avut dreptate si daca strigatul disperat al lui Stelian Popescu si al colaboratorilor sai din redactia ziarului UNIVERSUL era sau nu o nastrusnicie.

In zilele din urma m-am gandit la UNIVERSUL si la avertismentul sau neluat in seama. Asemanarea cu ceea ce am trait noi recent mi se pare frapanta. Sa ma explic.

Destul de multe persoane (politicieni, analisti, jurnalisti etc.) au sustinut, mai cu seama in ultima jumatate de an, ca in Romania avem de-a face cu o dictatura, dictatorul fiind, desigur, Traian Basescu. Argumentele in sprijinul unei asemenea sustineri sunt arhicunoscute, asa incat nu are sens sa le reiau. Principalul contraargument adus a fost acela ca nici o dictatura nu ar permite desfasurarea unor miscari de protest ca cele ce au avut loc la noi (mai cu seama in timpul iernii), ca nici un dictator nu ar ingadui sa fie criticat asa cum a fost criticat Traian Basescu. Marturisesc faptul ca, o vreme, am fost tentat sa dau crezare unor astfel de sustineri , gandindu-ma ca, in ciuda dezgustului profund pe care mi-l starnea presedintele si grupul politic din jurul sau, sa mergi cu gandul pana la ideea de dictatura e prea mult, mai ales in privinta unei tari membra a Uniunii Europene.

Ei bine, daca in ianuarie sau februarie poate ca era prematur sa vorbesti despre dictatura, avand in vedere ca miscarile de strada si protestele din presa au contribuit (daca nu chiar au determinat) la caderea unui guvern si la formarea unei noi configuratii a Parlamentului , ceea ce in final a adus opozitia la putere, in momentul de fata, dupa ceea ce s-a intamplat la referendumul din 29 iulie, mi se pare ca ideea se impune cu forta evidentei.

Ce altceva poate fi, daca nu o dictatura, regimul politic in care presedintele nu poate fi inlaturat prin vot popular si in conditiile in care o asemenea procedura de demitere , prin vot, este reglementata de Constitutie, iar rezultatul votului a fost, in mod covarsitor in sensul demiterii?

Cum altfel se poate numi regimul in care o persoana isi subordoneaza institutii publice (Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii, Serviciul de Informatii Externe si, mai ales, Curtea Constitutionala)pentru ca, deturnandu-le de la scopul lor firesc in cadrul statului, sa le foloseasca pentru a se mentine la putere?

In ce regim democratic legea este rastalmacita si interpretata dupa bunul plac al unei persoane, in scopul ramanerii sale la putere?(Nu am fost niciodata adeptul ideiii ca „unde-i lege, nu-i tocmeala” si am sustinut si elogiat mereu interpretarile indraznete; dar interpretarea unei legi nu trebuie niciodata sa fie in contradictie cu spiritul acesteia si mai ales cu notiunea de dreptate si echitate. Or, cu ocazia referendumului din 29 iulie, tocmai spiritul Constitutiei si al altor legi a fost siluit de catre Curtea Constitutionala.)

Care ar fi denumirea unui regim in care anumite institutii publice (vezi Ministerul Public) desfasoara activitati de politie politica?

Desigur, libertatea cuvantului , a presei, a intrunirilor a fost mentinuta , dar la ce bun atata vreme cat criticile, protestele si celelalte manifestari democratice si , mai ales, votul, au ramas fara nici un efect?

Principala greseala pe care o fac cei care invoca mentinerea libertatilor enumerate mai sus drept argument impotriva ideii de dictatura este aceea dea confunda aceasta notiune cu cea de totalitarism. Or, Hannah Arendt face o distinctie clara intre dictatura si regimurile totalitare, aratand „ca totalitarismul difera esential de alte forme de opresiune politica pe care le cunoastem, cum ar fi despotismul, tirania si dictatura. Oriunde a ajuns la putere, totalitarismul a dezvoltat institutii politice complet noi si a distrus toate traditiile sociale, juridice si politice ale tarii.”(v. H. Arendt, Originile totalitarismului, trad. de I. Dur si M. Ivanescu, Ed.Humanitas, p. 567).

Asadar, nu regim totalitar, ci dictatura. Pana cand nu se va gasi modalitatea de a face ca votul celor sapte milioane si jumatate de participanti la referendum sa fie efectiv, adica sa produca efectul normal , demiterea presedintelui, in conditiile in care, in realitate, si cvorumul (in sine absurd si neconstitutional) a fost indeplinit, nimeni nu ma va convinge ca mai traim intr-o democratie.

Pana cand realitatea si nu o fictiune – existenta a 18,2 milioane de cetateni romani cu drept de vot ce ar trebui luati in considerare la stabilirea cvorumului – va sta la temelia pronuntarii unei hotarariri (indiferent de natura jurisdictiei), voi pune la indoiala chiar existenta statului de drept, nu doar a democratiei.

Pentru ca am afirmat ca mentinerea in functie a lui Traian Basescu s-a realizat cu concursul Curtii Constitutionale, ma voi referi in cateva cuvinte la aceasta.

Modelul il constituie, in mod evident, Consiliul constitutional francez, cel putin in privinta modului de desemnare a membrilor sai. Creat de abia dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1958, Consiliul constitutional a fost initial puternic contestat, fiind considerat o structura mult prea politizata (v. J. Morange, Libertatile publice, trad. S.V. Mangrău, ed. Rosetti, 2002, p. 132). Cu toate acestea, in urma pronuntarii unor hotarari extrem de liberale, disputele au incetat, in prezent hotararile consiliului fiind unanim acceptate (ibidem). Asadar, personalitatile autentice careau constitiuit de-a lungul timpului Consiliul constitutional francez au reusit sa determine ca o structura constituita pe baza unui principiu indoielnic (desemnarea politica a membrilor)sa functioneze impecabil, detasandu-se de conditia de „functionari” numiti politic si situandu-se pe pozitia de adevarati judecatori constitutionali.

Cu toate acestea,in ceea ce priveste atributiile Consiliului constitutional, trebuie remarcat faptul ca acestea sunt mai reduse in comparatie cu cele ale Curtii Constitutionale de la noi. Astfel , sunt supuse controlului de constitutioanalitate numai legile nepromulgate, scapand acestui control legile intrate in vigoare. Aceasta inseamna ca interventia Consiliului constitutional nu se poate realiza pe calea exceptiei de neconstitutionalitate. Proiectele succesive prin care s-a intentionat introducerea exceptiei de neconstitutionalitate au fost sortite esecului (cu privire la acest aspect, v. , pe larg, R. Chapus, Droit administratif general, Tome 1, 15e edition, ed. Montchrestien, p. 77-79). Argumentul principal a fost acela ca membrii consiliului constituie un grup de personalitati care nu se bucura de suficienta reprezentativitate pentru a putea modifica o lege deja intrata in vigoare (ibidem, p 79.). Pe de alta parte, dispozitiile legale contrare Constitutiei nu sunt atat de numeroase, asa incat este preferabil ca Parlamentul insusi sa procedeze la eliminarea lor (ibidem).

Sigur ca introducerea controlului de constitutionalitate posterior, pe calea exceptiei de neconstitutionalitate, ar fi fost un castig al statului de drept, dar totodata o diminiuare a democratiei (ibidem).

Mai trebuie mentionat ca legile adoptate de popor direct, prin referendum, nu pot face obiectul niciunui control de constitutionalitate, fie el anterior sau pe cale de exceptie (ibidem, p. 74).

In ceea ce priveste Curtea Constitutionala a Romaniei, credem ca modul in care a procedat, in special in ultima perioada, este de notorietate. Prin maniera discretionara de a judeca inventand conditii de constitutionalitate pe care legea fundamentala nu le pomeneste (vezi conditia cvorumului) sau inlocuind realitatea cu o fictiune, curtea dat dovada ca este doar un servil instrument politic, nefiind nici pe departe la inaltimea misiunii sale.

In aceste conditii, cred ca cea mai indicata solutie este cea radicala: desfiintarea Curtii Constitutionale si incredintarea controlului constitutionalitatii legilor Curtii de Casatie, ceea ce nu ar fi decat revenirea la traditia antebelica.

In conditiile in care premierul Victor Ponta a declarat ca intentioneaza sa initieze procedurile de revizuire a Constitutiei in scopul delimitarii mai clare a atributiilor autoritatilor statutului (in special ale presedintelui si ale primului ministru), consider ca ar trebui facute demersuri pentru ca in proiectul legii de modificare sa fie incluse si dispozitii prin care se abroga normele referitoare la Curtea Constitutionala, introducandu-se, in schimb, norme care sa prevada compententa Inaltei Curti de Casatie si Justitie de controla constitutionalitatea legilor si de a exercita celelalte atributii ce revin in prezent Curtii Constitutionale.

Avocat Marius Scheaua

Redactor sef Pandectele Saptamanale

 

 

 

Comentarii

# Av. Catalin Racaceanu date 7 September 2012 16:19 +18

Concluziile prezentate la sfarsitul art. sunt de bun simt juridic. Dar sa nu uitam ca Ponta - chiar daca este acum avocat - are formatie de procuror - cam lipsit de imaginatie -  si nu-l vad miscand ceva in termen rezonabil ca timp.

# dragomir date 7 September 2012 16:30 +17

Foarte buna analiza. Poate citeste articolul si judele Iulia Motoc de la CCR si sa faca , asa , o paralela intre ce spuneti domnia voastra in aceasta scriere si ce spune dumneaei in scrierile de pe blog sau, de pe facebook sau de pe la tv. Domnule , cred ca li s-a stricat creierul la unii judecatori!

# Paul date 7 September 2012 16:44 +27

Bun articolul insa , cu voia dinstinsului coleg, imi permit sa il completez. Ar trebui sa se modifice si legea privind organizarea si functionarea parchetelor, care in primul rand sa puna la locul lor pe "avocatii statului", sa le stabileasca concret sarcinile si locul in contextul indeplinirii actului de justitie, de judecata a unor cauze...Pai daca procurorii se trag de bracinari cu judecatorii prin salile de judecata ori in birouri alaturate celor ale magistratilor, deoarece sunt "asimilati" acestora, atunci degeaba ne mai intrebam unde este justitia si de ce nu vrea sa se uite macar pe sub esarfa pusa strengareste pe ochi!

# alegatorul7500000 date 7 September 2012 19:11 +17

Nu sunt jurist, dar vizitez cu interes LUJU.ro. Nu aş fi conceput acest comentariu dacă în conţinutul articolului nu aş fi regăsit propriile mele întrebări. Nu de puţine ori am fost tentat să accept argumentele unor băsişti, mai superficial sau mai „adânc” acoperiţi, care la diferite dezbateri TV //”talkshow-uri”, respingeau cu argumente aparent raţionale existenţa unui regim dictatorial în România. După dictatul de luna trecută al CCR, aşa zisa decizie de invalidare a referendumului din 29 iulie a.c., după faptele şi atitudinea vădit politizată, anticonstituţională, antiromânească şi profund băsistă a CSM, după „autosesizarea” DNA şi „investigaţiile” cu biblia pe capotă în chestiunea referendumului, nu cred că mai există vreun român cinstit, interesat de ceea ce se petrece în ţară care să să nu admită că: suntem o colonie a marilor licurici, SUA şi UE, trăim o dictatură a justiţiei băsiste profund coruptă şi trădătoare de ţară, condusă direct şi nemijlocit de trădătorul

# alegatorul7500000 date 7 September 2012 19:12 +12

trăim o dictatură a justiţiei băsiste profund coruptă şi trădătoare de ţară, condusă direct şi nemijlocit de trădătorul Băsescu. Cât despre „democraţia” europeană, recomand călduros cartea „NAŞA” (Angela Merkel n.n.) a ziaristei Gertrud Höhler. O recenzie în limba engleză a cărţii poate fi accesată la adresa: http://online.wsj.com/article/SB10000872396390444082904577609720235047112.html

# PAKYPARA date 7 September 2012 22:41 +9

dupa tot ce s-a intimplat in tara in aceasta vara nu stiu cind romanii vor mai avea incredere nu numai in CCR dar si in parchet,CSM ,servicii si alte institutii ale statului.Este trist deoarece erau consideratee garantii statului de drept.Asa ar fi fost daca nu ne pacalea in 2009 Traian Basescu,care s-a identificat cu statul si se vede unde s-a ajuns.Pe de o parte este bine pentru ca asa exista posibilitatea de a se corecta ce nu este bun si asa am aflat si noi ce fel de conducatori avem.Deasemenea am aflat ce fel de oameni conduc institutiile vitale ale tarii si citi oameni de nimic si arivisti sunt printre ei.Acestia cite zile vor trai ,vor fi catalogati ca tradatori ai poporului si sustinatori ai unui tiran. Va amintiti cum se ascundeau aservitii lui ceausescu dupa revolutie?le era rusine sa iasa in lume unora.Unii au avut curaj si bun simt si si-au cerut scuze de parca mai folosea cuiva.

# Paprikash date 8 September 2012 08:57 +8

Daca nu ne pacalea handicapatul santajabil puscariabil de Stolo! Impreuna cu rrrrahatul de Stoica si cu ceilalti tradatori din PNL...Acolo au vandut Iudele pe romani, lui Satana basescu...Ar trebui impuscati pentru ca ua facut mai mult rau decat Ceausescu.

# ETA date 8 September 2012 09:14 +6

felicitari,deastfel de oameni avem nevoie in justitie ,care sa vada lucrurile cum sunt, cum au fost, nu de cei limitati si setati pe rau. salile de judecata au devenit scene de spectacol unde actorii principali primesc ani grei de puscarie. s-au folosit de tinerii timp de 2-3 ani lasandu-i sa vanda ETNOBOTANICE,beneficind de comisione grase de la acestia,apoi bagandu-i in puscarie prezentand cazurile ca fiind descoperirea anului, deformad evenimentul ,mintind cu nerusinare in prezentarea materialului ,,rechizitoriu,,. pe ei ,asa zisii oameni ai LEGII,cine ii pedepseste pentru ce gresesc ,,VOIT,,. dorim sa avem parte de procese corecte sa nu fim nevoiti sa platim o armata de avocati pentru a demonstra ca lucrurile nu stau asa, cum sunt prezentate de ei. APELUL NOSTRU DISPERAT PENTRU D-NA MINISTRU,,, SA FACA ORDINE IN JUSTITIE,, SI SA PROPUNA REDUEREA PEDEPSELOR PENTRU,, ETNOOBOTANICE ,,SA LI SE DEA PEDEPSE MAI MICI CELOR CE SUNT LA PRIMA ABATERE.

# Noname date 9 September 2012 01:14 -17

Domnule avocat, debitezi aberatii. Desi nu merita, am sa fac un efort. Sa le luam pe rand: 1) Explica matale cum a reusit Traian Basescu performanta fenomenala sa-si subordoneze institutii publice (Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii, Serviciul de Informatii Externe si, mai ales, Curtea Constitutionala). 2) Explica cum legea este rastalmacita si interpretata dupa bunul plac al unei persoane, in scopul ramanerii sale la putere de catre Curtea Constitutionala. 3) Ce institutii publice au desfasurat si desfasoara activitati de politie politica? Care sunt aceste activitati. 4) Care este maniera discretionara de a judeca a Curtii Constitutionale, inventand conditii de constitutionalitate pe care legea fundamentala nu le pomeneste (vezi conditia cvorumului), din moment ce Guvernul a acceptat conditia de 50% +1 pentru validare din numarul celor inscrisi pe listele electorale. In schimb, dumneata treci sub tacere adevarate incalcari ale Constitutiei. Citez: " Pasul numărul unu, poziții cheie din stat au fost ocupate prin în­călcarea legii de către USL. Vorbesc despre pre­ședinții celor două Camere ale parla­men­tului – conform practicii constante a Curții Cons­tituționale, Blaga și Anastase nu puteau fi revocați decât la solicitarea grupurilor par­lamentare care i-au propus, adică PDL – și des­pre Avocatul Poporului – care nu putea fi de­mis legal decât dacă se dovedea că a în­călcat Constituția sau legile țării (dacă Avo­catul Poporului ar putea fi demis oricând vrea majoritatea parlamentară, independența aces­tuia ar fi, practic, anulată). Aceste destituiri sunt foarte importante, pentru că președintele Senatului este președinte interimar în caz de suspendare a președintelui în funcție, iar Avo­catul Poporului este singurul care poate se­siza Curtea Constituțională cu privire la ne­cons­tituționalitatea ordonanțelor guvernului îna­inte ca acestea să fie aprobate de către parlament. Prin aceste schimbări, USL s-a asigurat că va controla președinția și că are cale liberă la emiterea unor ordonanțe de urgență a căror neconstituționalitate nu va fi atacată la Curtea Cons­ti­tu­țională. Pasul numărul doi a fost eli­minarea competenței Curții Cons­tituționale de a se pro­nunța cu privire la consti­tu­ționalitatea hotărârilor par­la­mentului. Această ordonanță este ne­cons­ti­tuțională, pentru că articolul 115(6) din Cons­tituția României in­terzice modificarea prin OUG a legilor care re­glementează instituțiile fun­damentale ale sta­tului. Iar Curtea Cons­ti­tuțională este o ins­tituție fundamentală a sta­tului. Acest OUG a încercat să blocheze ac­cesul la Curtea Cons­tituțională pentru con­tes­tarea hotărârilor par­la­mentului, despre care am vorbit mai sus. Dacă USL era sigur că ce­ea ce a făcut e cons­tituțional, de ce s-ar fi gră­bit să elimine po­sibilitatea celor demiși de a ataca revocările? Al treilea pas a fost modificarea Legii re­fe­ren­dumului printr-o OUG. Curtea Cons­titu­ţio­nală a statuat în deciziile sale anterioare că în ma­terie electorală regulile nu pot fi schimbate cu mai puțin de un an înainte de derularea ale­gerilor sau a referendumului – acesta este un standard internațional stabilit de Comisia de la Veneția în Codul bunelor practici în ma­terie electorală. Pe acest motiv CC a declarat în acest an neconstituționale comasarea ale­gerilor naționale cu cele locale și uninominalul pur. În plus, în conformitate cu articolul 115(6) din Constituție, nu se pot aproba OUG-uri în materia drepturilor electorale (iar Legea referendumului privește în mod clar drepturile electorale). Despre fondul modificărilor la Le­gea referendumului nu spun decât că, pe no­ua reglementare, dacă se prezintă la vot 5 cetățeni şi 3 votează pentru demiterea preșe­dintelui României, acesta este demis. A fost eli­minată condiția de valabilitate existentă pen­tru toate referendumurile (adică nu doar pentru cel de demitere a președintelui), care cere pentru validarea referendumului pre­zen­ță la urne de 50% + 1 din cei aflați pe listele electorale. Nu e loc aici să discutăm și despre recentele schimbări de șefi de la Institutul Na­țional de Statistică, dar ele par a avea le­gă­tură cu acest referendum. Săptămâna trecută, EXPERT FORUM și sute de cetățeni au făcut sesizări la Avocatul Po­po­ru­lui, cerându-i să atace la CC cele două OUG-uri ale căror probleme de constituționalitate au fost discutate mai sus. Până acum nu am primit niciun răspuns. Sperăm totuși că CC va reuși să se pronunțe pe aceste chestiuni, pen­tru că are pe rol contestații împotriva unor legi aprobate de parlament cu aproximativ ace­lași conținut. Săptămâna trecută, am văzut pentru prima oară CC dând un comunicat de presă despre amenințările primite de un judecător al ins­tanței constituționale cu privire la votul său pentru Avizul referitor la suspendarea pre­șe­dintelui. Este un lucru extrem de grav și ne arată cât de departe s-a ajuns în acest vârtej al acaparării puterii cu orice preț. O țară care nu își respectă Constituția și instituțiile fun­damentale ale statului nu e o țară demo­cra­tică și un stat de drept. Se poate ca uneori să nu fim de acord cu deciziile CC, dar principiul de bază de la care pornim în societatea ro­mânească e că trebuie să le respectăm. Când CC a spus că Adrian Năstase și Mircea Geoană nu pot fi schimbați din funcțiile de președinți ale camerelor parlamentului decât la pro­pu­nerea grupului parlamentar PSD, decizia a fost respectată, deși nu era pe placul ma­jo­rității parlamentare de la acel moment. Atunci când CC a invalidat comasarea ale­ge­rilor naționale cu cele locale propusă de Gu­vernul Boc, decizia a fost respectată, deși era împotriva dorinței exprimate a guvernului. As­ta înseamnă, pe scurt, un stat de drept. Am spus că ne aflăm în fața unei lovituri de stat pusă în practică de juriști, lovitură de stat care are ca scop aservirea justiției. Atunci când Constituția e călcată în picioare în numele acaparării puterii absolute, nu mai vorbim despre ideologii, despre stânga și dreap­ta. Vorbim despre necesitatea de a sal­va principiile democratice în România, despre necesitatea de a salva statul de drept." Incheiat citatul. In concluzie domnule avocat, in Romania s-a desfasurat o lovitura de stat parlamentara deghizata sub forma de referendum.

# Cata date 9 September 2012 14:37 +7

muuult si prost scris aici...! atita vreme cit 2 referndumuri indentice s-au facut dupa reguli diferite inseamna prostie la puterea x, unde x tinde la infinit! legi considerate constitutionale au fost modificate de pdl pt a face imposibila suspendarea lui basescu. aducerea lor la forma anterioara, a fost declarata neconstitutionala ceea ce demonstreaza fara echivoc implicare politica a mizeriei CCR! stat de drept inseamna cumva ca guvernul boc sa dea OUG care se contrapun unor decizii irevocabile date de instante??? asta e aservirea justitiei, mincator de rahat care esti tu mincator de delicatese! esti cam nesimtit dar nu cred ca realizeizi asta!

# Noname date 9 September 2012 22:01 -5

Istetule, din cauza unor specimene de genul tau (categoria "Ion Iliescu"), Romania a avut dupa 1989 o traiectorie nebuloasa. Dovada este situatia de azi. Desi este o lupta cu morile de vant, am sa raspund. Istoricul suspendarii din 2007. Citat: "După ce la 12 februarie 2007 PSD sesizează Curtea Constituțională despre inițierea procedurilor de suspendare din funcție a președintelui Traian Băsescu, la 28 februarie, Parlamentul aprobă înființarea unei comisiei de anchetă privind suspendarea președintelui cu 258 de voturi pentru, 76 contra (PD și PLD) și 21 de abțineri (UDMR). Președintele comisiei este ales liderul conservatorilor, Dan Voiculescu. La 21 martie, Dan Voiculescu a anunțat că raportul elaborat de comisie a stabilit că președintele Băsescu „a încălcat Constituția și este implicat în fapte de natură penală”. La 5 aprilie, Curtea Constituțională constată, cu majoritate de voturi, că propunerea de suspendare din funcție a președintelui Traian Băsescu „se referă la acte și fapte de încălcare a Constituției, săvârșite în exercițiul mandatului care, prin conținutul și consecințele lor, nu pot fi calificate drept încălcări grave, de natură să determine suspendarea din funcție a Președintelui României, în sensul prevederilor art.95 alin.(1) din Constituție” și a dat aviz negativ la propunerea de suspendare. Decizia Curții Constituționale era doar consultativă pentru Parlament iar la 19 aprilie 2007 Parlamentul României a votat cererea de suspendare pe motiv de neconstituționalitate, cu 322 voturi pentru, 108 împotrivă și 10 abțineri. Data desfășurării Referendumului a fost stabilită pentru sâmbătă 19 mai 2007, la limita maximă de 30 zile, conform Constituției. Ziua de sâmbătă a fost una neuzuală pentru alegeri în România, duminica fiind preferată în acest scop. Pe 23 aprilie Parlamentul a votat un amendament propus de PSD conform căruia în situația în care nu se vor prezenta la urne jumătate plus unu din numărul cetățenilor cu drept de vot iar Curtea Constituțională hotărăște că acesta este un motiv pentru invalidarea referendumului, Parlamentul „va decide asupra procedurii de urmat“. Amendamentul a fost adoptat cu 238 de voturi pentru, 2 împotrivă și 4 abțineri după ce PD-ul și PLD-ul s-au retras din sală. Amendamentul a fost controversat, iar părerile juriștilor împărțite. La 3 mai, Curtea Constituțională decide cu majoritate de voturi: Articolul 10 din Legea nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 24 februarie 2000, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: «Art.10. – Prin derogare de la art.5 alin.(2), demiterea Președintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul țării, ale cetățenilor care au participat la referendum. » — ' Decizia a stârnit noi controverse. Ion Predescu, judecător al Curții Constituționale a susținut că noua Lege a referendumului poate fi aplicată la referendumul din 19 mai; profesorul de drept constituțional Ioan Stanomir a declarat că regulile nu pot fi schimbate în timpul jocului iar această modificare trebuie aplicată următorului referendum. Rezultatul referendumului: Nr. voturi/ Procent DA: 2.013.099/ 24,75% NU: 6.059.315/ 74,48% Voturi invalide: 62.858/ 0,77% Total: prezență la vot 44,45%/ 8.135.272. Nr. alegători cu drept de vot: 18.301.309. Sursă: Biroul Electoral Central". Inchis citatul. Repet, prezenta la vot la referendumul din 2007 de 44,45. Participarea la referendumul din 2012 a fost de 46,23%, iar dintre alegători, 87,52% au votat pentru demiterea lui Traian Băsescu. Concluzie. Cine citeste obiectiv si fara patima istoricul din 2007 si compara cu desfasurarea evenimentelor de la referendumul din 2012, remarca clar ca Nu este nici o diferenta intre regulile de la cele 2 referendumuri si finalul lor. Singura diferenta (sa spunem de palmares) este doar numarul celor care au votat pentru/impotriva demiterii.

# Si acum...tacere date 9 September 2012 22:24 +2

Ale dracu cifre!Cam tras la indigou cu referendu,dar pe viceversa.Hai ,eu iti dau un 10,ca si la constitutional l-ai luat pe merit-OMULE!

# anonim date 10 September 2012 04:12 +2

Vorbesti prosti domnule legea referendumului dupa care s-a tinut referendumul din 2007 a fost 3/2000 care spune asa: Art. 10 Prin derogare de la art. 5 alin. (2), demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetăţenilor care au participat la referendum. Si daca tot il contrazici pe judecatorul Predescu, ei bine hotararea de atunci de CCR putea fi valabila la referendumurile urmatoare: cel pt palament de 300 de membri din 2009 si cel de acum. Unde si cand s-a introdus cvorumul? Iti spun eu mon cher, l-a intrudus CCR chiar in plin joc al referendumului acum in iulie 2012. Asa ca lasa-ne cu intitutiile lui Basescu ca romanii nu sunt prosti.

# Cata date 10 September 2012 16:20 0

ha ha ha data trecuta a fost mult si prost. acum e ca in povestea cu esentele: esenta prostiei e mai condensata! te faci de ris cu timpeniile pe care le debitezi! asa stind lucrurile nu prea am ce sa comentez! esti pierdere de timp. cred ca si viata isi pierde timpul cu tine....

# noface date 9 September 2012 02:57 +11

Foarte frumos...genial...Cand Roberta numara mai ceva ca cei care au votat la Paris in 2009 cum era? Nu am vazut dosare penale pe teme. A inteleg, atunci era democratie, acum nu a mai fost. "Performanta" fenomenala in numirile in Ministerul Public o gasesti din 2005, sigur, cu o procedura mai transparenta decat se pretinde acum, in schimbarea legilor justitiei de catre Macovei, individa aceea careia, imi scapa din ce motive, ii spui "doamna". Acolo e "performanta", crearea unor structuri de parchet cu oameni promovati doar prin interviu, fara concurs, in cea mai inalta structura din parchet si salarizati peste restul procurorilor.Asta da performanta! Performanta CSM o regasesti in schimbarea Regulamentului de numire a procurorilor generali de catre CSM in 10 iulie, pe perioada suspendatului. O mai regasesti in cateva nup-uri naucitoare date pe perioada suspendarii presedintelui pe vremea cand nu se bucura de imunitate. Evident ca acum este inutil sa ataci in instanta acele nup-uri cand nu poti cita faptuitorul in instanta pentru ca se bucura iar de imunitate, nu exista decat doar varianta de a suspenda acele procese pana la incetarea cauzei ce determina suspendarea, adica a pierderii calitatii de presedinte. Performanta CCR o regasesti in balbaiala Aspaziei Cojocaru, numita de PSD care avea nevoie initial de liste si care spunea initial ca ea valida referendumul pentru ca apoi sa zica ca nu (mai) vrea sa faca puscarie, o mai regasesti in votul judelui CCR propus de UDMR, etnie care, ca niciodata nu a iesit la vot. Acolo sunt 6 voturi, de Iulia Motoc nu mai vorbesc, ea se plimba cu espadrile in Parlament. Deciziile anterioare ale CCR in materie de referendum au fost inadmisibil anulate de o "erata" data pe genunchi in lipsa unor membri care au spus public acest lucru, asa ca sa nu vorbim de CCR, pe bune de merita efortul. Am uitat ceva? Da, serviciile, acelea carora Base le-a multumit ca si-au facut datoria si care s-au dovedit incapabile sa "supravegheze" masina aceea de vot a USL-ului condusa de Liviu Dragnea, pe motiv ca acesta ar fi pus la cale un sistem de informare online la care aveau acces un numar redus de persoane. Asta e acuzatia, de fapt. Ca ei s-au dovedit incapabili, pana si prin servicii, sa supravegheze USL.CA de fapt logistica i-a depasit si nu si-au putut face datoria.Avea acces la acel sistem un numar restrans de persoane. Si? Au fost frustrati ca nu aveau "acces direct" si ei? Ca cineva a fost cu o secunda mai destept? Aici nu vorbesc de interceptari de sisteme informatice cu acces prin mandat emis de judecatori, fie si pe baza legii sigurantei nationale, aici vorbim ca serviciile lui Basescu au avut o fisura si, ca sa ne razbunam, cream dosare penale. Nu este corect ca intregul parchet, intregul DNA sa fie pus sub semnul intrebarii, in fapt sunt o mana de procurori care au teme exact stabilite si exact fixate iar aceia asta fac. Nu vorbim de spalare de creier si nici de "vraji" violete, vorbim pur si simplu de cateva personaje cheie care asta stiu, asta li s-a spus si asta fac. Daca este sa vorbim de acapararea/pastrarea puterii, haideti sa o facem cinstit. Pentru ca sunt si oameni care inteleg ce se intampla. Eu nu vreau sa salvez un astfel stat de drept. Daca tu vrei, continua.Doar sa nu te trezesti prea tarziu.Si remarca ca am lasat "sprijinul" UE deoparte. Am vorbit doar de romani.

# Noname date 9 September 2012 22:04 -5

Esti incoerent. Bati campii. In alta ordine de idei, ce are sula cu prefectura ?!

# Michigan date 9 September 2012 09:13 +5

Pentru "noface" :imi pare rau ca site-ul nu permite note ca ti-as fi dat un mare 10 cu felicitari, iar obedientului "noname" i-asi fi dat un sut in cur!Dar ii dau asa, virtual! Acum as sugera d-lor de la USL sa mearga la adversarul lui Obama, parca Romney il cheama, si sa puna la dispozitie inregistrarile cu vizita lui Gordon Philip si ale lui Gutenstein asta, alaturate cu documentele de solicitare a zoborului solicitat de administratia prezidentiala in 3 aug.2005 si efectuat cu avionul firmei MIAAIR, fosta JETLINE catre RIAD. Sa vada dl.Romney pe cine a sustinut Departamentul de Stat, pe traficantii de arme , probabil Mircea Basescu sub ocrotirea fratelui ajuns President.....Poate ca ar trebui sa ii dam un sut si lui Merkel, sa vada poporul german ca a sustinut un dictator ce isi vede de afacerile cu trafic de arme ....Sa cada capetele acestora inclusiv ale lui Barosso, complice indirect la actiunile de terorism initiate de oamenii presedintelui Basescu....Ce spuneti de asta?USL-ul.... se aude?

# Kentucky - noface date 9 September 2012 13:01 +3

Multumesc oricum pentru 10 cu felicitari. De fapt, logica este atat de simpla, daca stii sistemul, incat nici macar nu ai nevoie de alte informatii. Problema e cu poporul roman, asta care sta si inghite spusele unora (le zic prea mult) semidocti. Pe noname l-au scapat de sub control daca posteaza pe aici si incearca o logica inversa, nu tine cu mine si cu inca cativa.De pilda, pur si simplu cum ne spunea "copilasi". El credea ca vorbeste de undeva din sfere inalte si nimeni nu ii va combate "logica", trimitandu-ne undeva in zona suburbana. Il mai astept, cu alte teorii la fel de "pertinente". Pentru ca niciun adevarat intelectual, niciun adevarat roman, niciun adevarat om care simte ca i se pune calus pe gura nu va tacea in fata ineptiilor lor. Sigur, aici e doar un mediu virtual, le este teama sa iasa public. Pentru ca stiu ca public si-o fura. Eu as iesi, mai am nevoie doar sa fiu convinsa ca tara asta merita.

# AMALGAM date 9 September 2012 20:59 -1

Bati saua sa priceapa...armasarul/iapa - insa eu ca si emigrant,spun ca tara asta inca mai merita.Treaba cu logica inversa am priceput-o din 29 febr. ;-) Vant bun din pupa!

# anonim date 10 September 2012 04:23 0

Noname, o fi Iulia Motoc cea care a umilit poporul si parlamentul sau Vasile Danilet cel iubitor de Macovei ca prea incearca cu foc sa ne abureasca.  ;-)

# Da,stiu...! date 10 September 2012 09:27 +1

Hai,ca emigrantii nu au ce cauta in Romania-nici macar nu mai suntem luati in seama ca si cetateni romani cu drept de vot,mai draga! Nu mai spargeti mailul altora ca dati de dracu!Vant bun din pupa!

# RAPIREA DIN SERAI date 9 September 2012 09:38 -1

Si io cred ca tu esti de la contrainformatii -via Michigan! Pe voi nu va cenzureaza ?Asta e discriminare! :D :D :D

# jjdhdh date 9 September 2012 20:45 +3

Trebuia sa apara si o mostra din categoria ”prostilor si vandutilor”, referindu-ma evident la noname.

# Dingo date 10 September 2012 16:29 0

Cu tot respectul, domnule avocat, trebuie sa va atrag atentia ca epoca in care paradigma "numai prostii si vandutii" a fost actualizata s-a sfarsit de mult. acum traim in epoca "numai vandutii si eventual ticalosii".... Ca proba, nu putem admite de exemlu ca cel ce semneaza NONAME este prost....

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.11.2024 – Fosta sefa de instanta, propusa la MJ in guvernul Sosoaca

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva