PRO PRACTICA UNITARA - Daniel Morar promoveaza primul RIL. Recursul in interesul legii priveste inexistenta unui punct de vedere unitar pe legislatia referitoare la sporurile si veniturile suplimentare in procedura de stabilire si recalculare a pensiei
Primul recurs in interesul legii promovat de Daniel Morar in calitate de prim-adjunct al Procurorului General al Romaniei se bazeaza pe o sesizare venita de la Colegiul de Conducere al Curtii de Apel Craiova, conform careia nu exista un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 19/2000 privind principiul contributivitatii raportat la art. 164 din Legea nr. 19/2000 si pct. V din Anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005, in referire la sporurile si veniturile suplimentare utilizate la determinarea punctajelor anuale pentru perioadele anterioare intrarii in vigoare a dispozitiilor Legii nr. 19/2000, in procedura de stabilire si recalculare a drepturilor de pensie.
Primul adjunct al Procurorului General, Daniel-Marius Morar, a sesizat Inalta Curte de Casatie si Justitie cu acest RIL, aratand ca in urma verificarii practicii judiciare la nivelul intregii tari s-a constatat ca, in contestatiile formulate impotriva deciziilor de stabilire a pensiilor in baza Legii nr. 19/2000, precum si in contestatiile impotriva deciziilor de recalculare a pensiilor in temeiul Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005 prin care reclamantii solicitau valorificarea unor sporuri, indemnizatii si majorari de retributii tarifare care, potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor si pentru care s-au achitat contributii la fondul de asigurari sociale de catre angajator, practica judiciara este neunitara. Astfel, conform documentul transmis, unele instante de judecata au stabilit ca la determinarea punctajelor anuale realizate pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, trebuie avute in vedere toate veniturile (sporuri, indemnizatii, prime, diurne, salarii de merit, etc.) care au constituit baza de stabilire a contributiilor de asigurari sociale, daca angajatorul a achitat aceste contributii.
Contributiile se achitau de unitate prin virarea unei sume egale cu o cota procentuala asupra castigului brut realizat de intreg personalul angajat, nereprezentand o contributie individuala aplicata drepturilor salariale ale angajatului.
In motivarea acestei opinii, s-a aratat ca o atare solutie se impune in baza principiului contributivitatii, consacrat prin dispozitiile art. 2 lit. e) din Legea nr. 19/2000, potrivit caruia, drepturile de asigurari sociale se cuvin pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite, iar aceste venituri au fost avute in vedere la calcularea si aplicarea contributiilor.
Ca atare, principiul contributivitatii inlatura aplicarea art. 164 din Legea nr. 19/2000. S-a aratat ca nu se poate admite ca baza de calcul a contributiei de asigurari sociale sa fie constituita si din aceste sume, iar la stabilirea pensiei, ca prestatie de asigurari sociale sa nu se ia in considerare, deoarece ne-am afla in situatia in care aceasta prestatie nu ar fi proportionala cu pretul platit, creandu-se astfel o inechitate.
Totodata, s-a retinut ca ceea ce intereseaza nu este caracterul permanent sau nepermanent al unor venituri ori daca aceste sume au facut sau nu parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare, ci faptul ca statul si-a incasat drepturile la momentul cuvenit.
In concluzie, instantele care au impartasit aceasta opinie au stabilit ca, la determinarea punctajelor anuale pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000 trebuie avute in vedere toate veniturile care au constituit baza de calcul pentru plata contributiilor de asigurari sociale ce revenea unitatilor angajatoare, dand eficienta principiului contributivitatii in defavoarea prevederilor cuprinse in art. 164 din Legea nr. 19/2000 si Anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005.
In acest fel, au fost inlaturate prevederile legale instituindu-se doar o conditie, aceea ca veniturile respective sa fi facut parte din fondul de salarii la care angajatorul a calculat si virat cota de contributie de asigurari sociale.
Punctul de vedere apreciat de Morar ca fiind cel corect
In acelasi context, alte instante au considerat ca la determinarea punctajelor anuale, pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, trebuie avute in vedere salariile si sporurile prevazute in art. 164 din lege si Anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005, in conditiile stabilite de normele respective care au caracter special. In sustinerea acestei opinii s-a invocat principiul neretroactivitatii legii civile, aratandu-se ca nu se poate recunoaste incidenta principiului contributivitatii pentru perioada anterioara datei de 1 aprilie 2001. In acest sens, s-a retinut ca, potrivit dispozitiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv, din insumarea numarului de puncte realizat in fiecare luna.
Numarul de puncte realizat in fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile si adaosurile, sau, dupa caz, a venitului lunar asiguracare a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice. Aceste prevederi se aplica in situatia veniturilor lunare obtinute dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000 si care au constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale potrivit Legii nr. 19/2000.
Pentru determinarea punctajelor anuale anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000, dispozitiile art. 164 din lege instituie intr-o modalitate imperativa criterii de stabilire a sumelor care intra la determinarea punctajului anual.
Textul acestui articol stabileste faptul ca la calculul punctajelor anuale pentru perioada anterioara datei de 01.04.2001 se au in vedere exclusiv salariile tarifare, in cuantumul inregistrat in carnetul de munca. Daca in carnetul de munca sunt inregistrate sporuri care au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare, acestea trebuie avute in vedere, potrivit art. 164 alin. 2 din Legea nr. 19/2000.
Textul art. 164 reglementeaza distinct situatia sporurilor obtinute in perioada anterioara datei de 01.04.2001, stabilind la alineatele 2 si 3 faptul ca, pe langa salariile tarifare, trebuie avute in vedere si anumite sporuri dar, cu respectarea conditiilor cumulative stabilite de aceste dispozitii legale, respectiv: sa fi avut caracter permanent, sa fi facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si sa fi fost inregistrate in carnetul de munca sau dovedite cu adeverinte eliberate de unitate.
In concluzie, instantele care au optat pentru aceasta opinie au stabilit ca la determinarea punctajelor anuale, pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, trebuie avute in vedere veniturile prevazute la art. 164 din Legea nr. 19/2000 si Anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005, care sunt norme speciale, aplicabile punctajelor anuale aferente perioadei anterioare datei de 01.04.2001, acesta fiind si punctul de vedere la care achieseaza seful interimar al Ministerului Public, Daniel Morar.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# DOREL 29 October 2012 19:44 0
# Ptiu! 29 October 2012 21:09 +4
# Gigel 30 October 2012 06:06 0
# diversiunea 30 October 2012 07:34 +1
# Avocatura fara secrete 29 October 2012 20:01 -1
# justitia pt avocatura de casta 29 October 2012 22:13 0
# Datorie sacra 30 October 2012 06:09 0
# RAPPS 29 October 2012 20:19 +6
# RAPPS biroul personal 30 October 2012 06:11 +3
# DOREL 30 October 2012 06:24 0
# DOREL 30 October 2012 06:29 0
# protejatulbaswe 30 October 2012 11:00 0