psdolt
27 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

PSIHO. Numarul mintilor "ratacite" din magistratura, incert!

Scris de: Adina ANGHELESCU - STANCU | pdf | print

5 March 2016 20:10
Vizualizari: 7912

Magistratii sunt si ei oameni. Nu supraoameni, nu zei pe pamant (desi unii asa se cred!) Ca orice om, si magistratul e supus stresului zilnic, dezamagirilor profesionale sau din mediul intim, esecurilor personale, conflictelor familiale sau la locul de munca. Asa fiind, uneori, omul-magistrat poate sa o ia razna fara sa-si dea seama. Sa prinda... fluturi. Sa dezvolte repulsii, obsesii, resentimente. Ura si chiar agresivitate.


Granita intre normal si anormal este nevazuta si poate fi trecuta intr-o clipa, acea clipa insezizabila, nepalpabila, imposibil de oprit si de identificat. Grav este, insa, ca acei cativa care nu mai stau bine cu capul continua nestigheriti si nedetectati sa profeseze. Numai ca aici e o mare problema: una e sa cosi nasturi, sa te ocupi de gradinarit sau zugravit, sa faci croitorie si alta e sa judeci oamenii, sa imparti dreptatea. Sa decizi viata celor ce sunt adusi in fata ta cu prezumata lor nevinovatie. Iata de ce eu consider ca a venit timpul ca distinsul CSM sa puna mana si sa lamureasca legislativ acest aspect. Sa sustina introducerea unei prevederi privind obligativitatea testarii psihiatrice, periodic (2-3 ani) a magistratilor.

De ce ar fi necesara instituirea unei astfel de norme? Pentru ca am observat, de-a lungul multor ani de practica jurnalistica pe teritoriul vast al Justitiei, cum unii dintre magistrati (putini ce-i drept, dar bine plantati in sistem) dezvolta ura, angoase, anxietate, se manifesta ciudat si au iesiri de-a dreptul anormale. Fata de colegi si fata de justitiabil. Si totusi, ei sunt lasati bine mersi sa judece. Si pentru ca au aceasta putere, sa bage in puscarie oameni, sa ii lase fara case, fara bunuri, fara copii si chiar fara de speranta. Iar pe langa cei ce merita a fi pedepsiti, numaram si oameni abuzati, nedreptatiti.

Problemele psihologice si, mai grav, psihiatrice nediagnosticate la timp, de natura sa suspende pe altii in domenii in care e vorba de responsabilitati privitoare la viata semenilor, sunt trecute cu vederea in magistratura. Odata cu inamovibilitatea, magistratului i se da, la intrarea in magistratura si doar atunci, OK ul la un simplu test psihologic. Un test cu cateva sute de intrebari la care nu am auzit pana acum sa fi picat vreunul dintre cei ce ies din INM si imbraca roba de judecator. Cu alte cuvinte, testul acesta psihologic este la debut, cand intri la INM si, pe parcurs, doar la la promovarea in functii de conducere, unde doar asista un psiholog la interviu, daca e vorba de prea Inalta curte.

Dar...dupa cum bine stie toata lumea, psihologia nu e totuna cu psihiatria, iar psihologul nu este medic. Psihiatrul, da. El se ocupa de bolile mintale.

Singura posibilitate ca un sef de instanta curajos sa ceara testarea psihologica sau chiar psihiatrica este atunci cand magistratul "sare calul" atat de tare incat toti colegii il considera deja un pericol pentru altii sau chiar pentru sine (deviatii de comportament ce pot duce la suicid). De ce spun curajos? Pentru ca "nebunul" se poate intoarce impotriva lui prin tot felul de plangeri. Si nu s-ar ajunge la niciun deznodamant fericit. Cum s-ar spune, poti ramane cu "nebunu-n casa" pana ajungi sa pleci tu!

In realitate, atitudini care ar da de gandit oricarui psiholog daca ar sta in sala de judecata, zi de zi, ca sa observe cum se comporta un magistrat, sunt trecute cu vederea. In acest timp, un magistrat care sufera de boli psihice necunoscute si de el si de altii, poate nenoroci oameni, poate schimba destine. Si asta este foarte grav. Dar, in societatea romaneasca se traieste cu "se poate si-asa".

Dezaxarea nu are, insa, nimic de-a face cu zeita Justitiei. Ea e doar legata la ochi, dar e zdravana la cap.

Hai sa dau si niste exemple care ar fi trebuit sa dea de multa vreme de gandit: proaspatul caz al judecatorului Caius Lazarescu de la Sectia penala a Tribunalului Arad. Dupa ce a tamponat doua masini, in 23 februarie a.c, a fost luat cu duba si dus, la cererea lui (interesant, nu?), la Spitalul de psihiatrie. Destinatia asta pare sa fie una de multa vreme dibuita de avocati care l-au vazut cum se manifesta in sala de judecata. Dar ce folos. Caci nimeni nu a avertizat ca omului i-ar fi bun un consult psihiatric. Desigur, mai poate fi vorba si de altceva. De un individ cu discernamant care stie ce face si crede ca psihiatria e singura sansa sa scape nepedepsit, mai ales ca fusese prins baut la volan.

In magistratura, sefii tac si nu pot face nimic pentru ca, in cazul in care ar solicita un astfel de consult, magistratul respectiv se poate indrepta impotriva celui care a solicitat acest consult. Se va socoti calomniat, prejudiciat in imagine, victima. Cred, insa, ca a venit timpul ca legea sa dea posibilitatea testarii psihiatrice a celor care dau verdicte si care, cu ciocanelul in masa, omoara cateodata si nevinovati, lovindu-i in moalele capului. Asaaa, dintr-un sadism judiciar caruia nu i se pot opune...

Exista, insa, si cazuri mai vechi. Precum cel al ex-judecatorului Florea Visan de la Tribunalul Bucuresti. Acesta, se stie, e un caz patologic. In 2004, judecator in functie fiind, si-a dat jos pantalonii in fata vecinilor pe care ii teroriza sistematic, le-a aratat fundul precum maimuta infuriata, si le-a spart geamurile. Daca ar fi fost testat psihiatric, macar o data la doi-trei ani, poate ca medicul ar fi surprins momentul cand mintea lui Visan a luat-o razna-n balarii.

O mai adaug aici si pe ex-judecatoarea "Porno", care desi insurubata in spirala MISA, dadea verdicte in instanta pana ce practicile sale au ajuns de notorietate. Sau pe judecatorul Tomus de la Judecatoria Timis. Din stenogramele DIICOT reieseau clar obsesiile sexuale ale acestuia. Sigur, unii vor spune ca astfel de atitudini sunt , de fapt, doar acte nedemne de un magistrat, insa nu si o boala psihica. Asa o fi...dar in lipsa unei testari psihiatrice nu vom sti niciodata adevarul.

Ma gandesc, de multe ori, cu groaza, daca si cati magistrati ar trece cu brio o testare psihiatrica profesionista. Nu de altceva, dar avem dreptul sa stim daca instantele nu sunt contaminate si de magistrati sariti de pe axa, care ar fi trebuit sa stea in afara sistemului si nu pe scaunul de judecator.

Sigur, un astfel de test ar trebui facut si procurorilor. Chiar daca nu procurorul e cel ce da verdictul final, prin parghiile pe care le are, si el poate sa distruga, ireversibil, oameni si carierele lor. Are ministrul Raluca Pruna, membru de drept in CSM si initiator legislativ, curajul sa propuna o astfel de obligativitate? Daca tot nu exista raspundere a magistratilor, ar trebui sa avem macar certitudinea ca drepturile si libertatile oamenilor stau in deciziile unor magistrati cu judecata nealterata.

P.S. - Anticipez vointa multora de a se opune unei astfel de idei. Daca s-ar veni cu argumentul ca o astfel de propunere legislativa ar fi neconstitutionala pentru ca ar incalca, cum se zice, caracterul confidential al informatiilor legate de sanatatea persoanei si dreptul la viata intima, am si eu un contraargument: opinia publica nu are nevoie sa i se arate documentul medical, nici macar sa stie ca X magistrat a fost gasit psihiatric in "deranj", trebuie doar ca sefii Justitiei (INM si CSM) sa ia act de aceste diagnostice profesioniste, sa nu admita un astfel de candidat la INM sau, pe parcursul activitatii sale, daca X o ia razna, colegiile de conducere ale parchetelor sau instantelor sa solicite un astfel de test psihiatric si in cazul in care X e diagnosticat cu o boala psihiatrica, sa-l scoata rapid si tacit din sistem sau sa-l pensioneze pe caz de boala! Important este ca X sa nu mai ancheteze sau sa judece fara discernamant sau cu discernamantul alterat. Altfel, vom continua sa avem o Justitie bolnava...pe alocuri, la cap!

 

 

 

Comentarii

# Jiji Jmecheru date 5 March 2016 20:45 +16

Între normal și anormal, / E-un loc imens pentru anal, / Iar magistrații cred sunt, / Cam toți o apă și-un pământ, / Atâta vreme cât ei, toți, / Se trag de brăcinari cu hoți, / Și arătând că nu se tem, / Organizează crima ca sistem ...

# Observator 001! date 5 March 2016 21:05 +27

Vintilă Dongoroz: „Sănătatea unei națiuni, a unui stat, a unei țări nu poate fi mai presus de sănătatea magistraților ei. (...) O justiție bolnavă nu poate fi decât cauza de sine stătătoare a unei țări bolnave...”

# Doctor „X” date 5 March 2016 21:40 +10

Magistraților care sunt parte a Ssitemului (Anti)Național de Crimă Organizată, dedicație:   Rătăciți într-ale legii, / Înoptate pe sub frunte, / Astăzi sunt fărădelegii, / Mult mai mult decât un munte...

# Bala mucu date 5 March 2016 22:48 +8

Pai daca se tot perpetueaza miticii, mojicii, - cei numiti, si nu alesi democratic :eek: , aflati bine-mersi prin institutiile statului, ca se numeste CSM, CCR, Parlament, ICCJ, DNA, ANAF(-ura m..sii!! 8) )cu mentalitati de neo-comunisti(cine nu e cu noi, e impotriva noastra!?), sa inceapa chiar cu ei, 8) ca asa procedau brutele comuniste, si parsivii securistoizi la cap. Sa mearga(regular!) la consult psihiatric si mai ales sa urmeze tratamente cu electro-socuri, :-x  chiar daca nu le mai trece, ca nu am vazut sau auzit sa aiba rezultate contra tupeului si a ipocriziei. :-* Sa stim si noi plebea, de liniste, bunastare si progres in viata normala!!! :roll: :lol: :o <img src=ops:' /> 8)

# DODI date 6 March 2016 07:14 +17

La o societate ”normală” ca a noastră să ne așteptăm să avem magistrați normali? Aceste teste în primul rând psihologice (pentru a vedea boala sufletului) si psihiatrice (boala corpului) ar fi necesare pentru toate funcțiile, începând cu Ciolanis și, coborând pe scară, la toate funcțiile care implică destine umane. Dar cine să aibă curajul să introducă aceste teste? Bolnavii din Parlament? Ciolanis, ”Guvernul meu”? Pentru aceasta ar trebui ca aceștia, în primul rând, să fie ”sănătoși”.

# Cauza penala date 6 March 2016 09:09 +15

Despre obsesiile CSM-istilor de ce nu vorbiti doamna Anghelescu? E drept, există tratament penal pentru ei.  :P :lol: :D

# Mulder, agentul mulder date 6 March 2016 09:34 +14

am citit mai sus, la "Dodi" despre psihiatrie si psihologie. Pai magistrații, in multe cazuri, dau dovada de o logica nebuna. Cu totii am văzut motivari halucinante atat in deciziile juzilor, cat si in rechizitoriile sau ordonanțele porcurorilor. Unele dintre ele, daca le dai sa si le citeasca, dupa un timp, emitentilor si le ceri un pct de vedere, ramai uimit deoarece o sa iti spuna ca "ALA CARE A EMIS MOTIVQREA ERA DUS RAU"! Asa ca..cine sa ceara expertizare psihologica la oameni care se prefac, din nefericire, deseori nebuni? Daca cerem asta prin initiativa po******ra, o sa avem succesul BOR cu semnaturile pt def casatoriei.. :eek:

# coenel date 8 March 2016 21:07 0

Consider ca un test de logica este absolut necesar,alaturi de testul psihologic.Unii judecatori sunt lipsiti de logica,iau decizii aberante contrazicand orice logica elementara.

# lulu date 6 March 2016 09:46 +15

La Curtea de Apel Cluj sunt mai multi cu probleme psihice grave,de ambele sexe,oare nu-i testeaza nimeni???

# Titi Duru date 6 March 2016 11:19 -1

Nu are sens să-i mai testăm, îi condamnăm direct, cu celeritate, și rezolvăm problema. E bine, nu?

# ADEVARUL date 7 March 2016 18:35 +2

PÂNĂ SĂ-I CONDAMNI TU...TE CONDAMNĂ EI,CĂ SUNT DUȘI CU PLUTĂ CĂ SUNT SLUGI RAȚIONALE...CONDAMNAREA LA O PEDEAPSĂ PRIVATIVĂ DE LIBERTATE REPREZINTĂ AZI O FORMĂ DE TORTURĂ MAFIOTĂ.

# retoric date 6 March 2016 12:38 +3

Duru, te doare c...apul????? :o :P :lol:

# Titi Duru date 6 March 2016 20:22 +4

Da, nu mai pot! Vreau o țară liberă de neosecurism, liberă de psihopați, liberă de magistrați înhăitați în structurile executive al crimei organizate. Doamne, ce mă doare capul!

# ARGUS date 6 March 2016 15:57 +14

Obiectivo.tu stii care este diferenta dintre un judecator si Dumnezeu? Dumnezeu nu se crede judecator!

# obiectiva date 9 March 2016 08:58 0

nu, Argus, diferenta este ca noi consideram ca Dumnezeu este JUDECATORUL nostru, in timp ce ``saracii ```judecatori se considera a fi dumnezeii nostri....din proprie initiativa...fiind oamenii SATANEI......caci, PAC, la un singur termen ei decid foarte simplu, ``respinge cererea``, respinge recursul```sau ``condamna ``` NEVINOVATII clipind din ochi..... si distrug astfel, VIETI, DESTINE, DREPTURI, LIBERTATI ......asta este DIFERENTA ! dar, si eu am CREDINTA ca Dumnezeu intarzie, dar NU IARTA ! si toti acesti `sarmani` de judecatori vor PLATI crunt, fara drept de AEPL sau RECURS....... sper sa apara comentariul meu ..... :sad:

# Maria date 8 March 2016 10:57 +2

Eu zic să începeţi cu Danilet. Nu de altceva, dar sprijină public, cu nevinovăţie, un uriaş CONFLICT DE INTERESE şi interpelat fiind, spune nonşalant că nu-l interesează că e caz penal, importnt este că s-a realizat :zzz Este vorba de "Decizia istorică" de recunoaştere a alienării părinteşti, publicată în Monitorul Oficial, decizie a Colegiului psihologilor din Romania, care-şi însuşeşte, prin persoana juristului Colegiului, Protocolul semnat între două entităţi private:ARPCC (al cărui susţinător şi promotor este şi Cristi Danilet) şi Institutul de Psihologie Judiciară - institut PRIVAT cu preşedinte... juristul Colegiului , care-şi recunoaşte institutul privat, OFICIAL, ca singurul în măsură să instruiască - contra cost, evident - psihologii pentru obţinerea unei patalamale care atestă că sunt calificaţi să răspundă solicitărilor instanţelor în cazurile cu minori : evaluări, expertize şi consilieri psihologice.

# Corina date 8 March 2016 14:17 +1

La intrarea în magistratură, candidaţii admişi la concurs sunt supuşi nu doar examinării psihologice, ci şi unei examinări medicale care include şi un consult psihiatric. De asemenea, magistraţii pot fi supuşi unei expertize psihiatrice în condiţiile art. 64 din Legea nr. 303/2004. Au şi fost cazuri de suspendare din funcţie pe asemenea motive. Nu spun că nu e loc de mai bine, însă am dorit să punctez că nu se intră în magistratură chiar fără niciun fel de control.

# elena date 9 March 2016 05:38 +1

Doamna Corina, o dovedeste,  citit articolulul din 3 in 5 randuri. Se intra in magistratura prin contro lpsihiatric. Dar dupa 10-20 de ani nu-i rau sa dovedti ca esti intreg la minte, ca poti judeca corect, cum insasi legea o prevede.  Pentru ca magistratii, se dovedeste, legi speciale le-o permit, sunt  niste dumnezei pe pamant. Ce pot crede eu de magistratul care emite o hotarare din care reiese clar ca nu cunoaste nici codul civil? Sau ca insiruie  in  decizia  falsuri, prin  omisine  sau  fapte ireale,plasmuiri ..numite fals intelectual.

# Corina date 9 March 2016 11:28 +1

"Odata cu inamovibilitatea, magistratului i se da, la intrarea in magistratura si doar atunci, OK ul la un simplu test psihologic. [...] Dar...dupa cum bine stie toata lumea, psihologia nu e totuna cu psihiatria, iar psihologul nu este medic. Psihiatrul, da. El se ocupa de bolile mintale". Am citit tot articolul, doamnă Elena, nu doar din trei în cinci rânduri şi la fragmentul de mai sus mă refeream. Am mai menţionat că au fost cazuri de suspendare în baza unei expertize psihiatrice, în baza textului legal pe care l-am invocat. Şi am mai precizat că nu neg că ar fi loc de mai bine. Probabil că mi-aţi citit comentariul din trei în cinci cuvinte. O zi frumoasă!

# Corina date 8 March 2016 14:33 -1

La intrarea în magistratură, candidaţii admişi la concurs sunt supuşi nu doar examinării psihologice, ci şi unei examinări medicale care include şi un consult psihiatric. De asemenea, magistraţii pot fi supuşi unei expertize psihiatrice în condiţiile art. 64 din Legea nr. 303/2004. Au şi fost cazuri de suspendare din funcţie pe asemenea motive. Nu spun că nu e loc de mai bine, însă am dorit să punctez că nu se intră în magistratură chiar fără niciun fel de control.

# pt corinuta date 9 March 2016 11:53 +2

te inseli, e doar tezstare psihologica. si pe parcurs, nu se face nicio testare psihiatrica....

# Corina date 9 March 2016 13:17 +1

Nu mă înşel. La început se face testare psihologică şi examinare medicală, inclusiv consult psihiatric (fără expertiză, e adevărat). Dacă sunteţi de acord cu mine, bine, dacă nu, mi-e totuna. Pentru mine, discuţia s-a încheiat.

# KKK date 11 March 2016 00:48 +3

E PLINA LUMEA DE SONATI....UNII SI-N ROBE IMBRACATI, DAR CE SA-I FACI ASA E VIATA, SI DE-AIA NE APUCA GREATA.... DA, SI PARLAMENTARII AR TREBUI DIBUITI LA MANSARDA...

# Vlad Tepes date 12 March 2016 17:40 +3

Asa cum isi face orice om cate un control anual pe  la diversi medici, poate face si unul psihiatric. Ca sa se mire la sfarsitul testului ca in lumea aceasta nebuna in care traim, el a primit, totusi, un verdict de om sanatos la cap. Nu-i strica. Dar, in acest context, daca ii verificam pe judecatori, procurori, atunci trebuie sa-i verificam obligatoriu si pe parlamentari, pentru ca ei fac legile, pe ziaristi, pentru ca au puterea ca arunce cu noroi in oameni sau sa debiteze public diverse enormitati; pe primari, pe  alti mari sefi din aceasta tara, etc. De ce numai judecatorii sa fie testati? ;-) :-* :-*

# silvia date 13 March 2016 18:22 +2

Cand in universitati s-a acceptat prezenta facultativa, a fost inceputul acceptarii unei pregatiri mai slabe; cand s-au inmultit fac. particulare si s-au marit nr. de locuri cu locuri cu taxa, s-a marit si sansa de a intra tineri care si pana atunci au trecut clasele cu bani. Cand s-a acceptat ca judecatorii si procurorii, daca cineva poate demonstra ca au gresit grav sunt mutati disciplinar sau avansati, cand notele nu sunt publice la examenele picate , cand au salarii imense, cand au pensii cu procente preferentiale -si fac averi care nu sunt controlate sau confiscate sa ii mai plangi ca sunt "oameni stresati"mi se pare o gluma proasta. Oricine ajunge judecator sau procuror deja nu mai este supus legilor sau criticilor, ei pot fi daramati doar de altii din sistem. Cand aceste meserii nu sunt vocationale , cand nu idea de dreptate ci banii si prestigiul de care se bucura in societate ii motiveaza, iar lipsa de raspundere materiala directa este exclusa nu putem decat sa constatam.

# leon date 15 March 2016 11:06 0

o natie zdrobita dinafara continua sa nu isi gaseasca puterea de a actiona in conformitate cu propriile interese. Cat despre cei dezaxati...oooo, in toate domeniile abunda....

# Raneti Tudor Andrei date 25 March 2017 14:06 0

magistratii nu sunt expertizati psihiatric desi e obligatoriu: http://militia.freeforums.net/thread/646/magistratii-sunt-expertizati-psihiatric-obligatoriu

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.11.2024 – Fosta sefa de instanta, propusa la MJ in guvernul Sosoaca

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva