28 July 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

RAPORT HALUCINANT AL GUVERNULUI IN TRAGEDIA AVIATICA – Desi se recunoaste culpa umana, Guvernul pretinde ca este nevoie de sisteme noi de monitorizare: "Se impune implementarea unor sisteme noi care sa asigure in sistem de urgenta stabilirea cu acuratete a locatiilor in care se petrec evenimente aviatice". STS a achizitionat recent echipamente IT&C in valoare de 6,4 milioane lei pentru conectarea facila a dispeceratelor politiei, ambulantei si pompierilor cu statiile de interventie

Scris de: E.D. | pdf | print

22 January 2014 17:26
Vizualizari: 5843

La doua zile dupa producerea accidentul aviatic din Muntii Apuseni, in urma caruia pilotul Adrian Iovan (54 ani) si medicul rezident Aurelia Ion (23 ani) au decedat, Guvernul Ponta a facut public un Raport in care este prezentat modul de desfasurare a evenimentelor din ziua de 20 ianuarie 2014, modul in care au actionat cei implicati in aceasta tragedie, dar si propunerile cu masurile care trebuie luate in viitor pentru a fi evitate astfel de accidente. Surprinzator, in raportul Guvernului se precizeaza ca pentru a evita producerea altor accidente de tipul celui produs in Pasul Ursoaia din Muntii Apuseni este necesara implementarea unor sisteme noi care sa asigure in sistem de urgenta stabilirea cu acuratete a locatiilor in care se petrec evenimente aviatice, mai exact a unor sisteme de localizare a telefoanelor mobile in retelele operatorilor de telecomunicatii, zic autoritatile pe cheltuiala operatorilor. O alta propunere care se regaseste in raport se refera la achizitionarea unui sistem cu statii automate meteo si camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunicatii si STS, care sa cuprinda si zonele neacoperite de statiile meteo ale Administratiei Nationale de Meteorologie.


Carevasazica, proiecte noi, licitatii si alti bani alocati pentru “imbunatatirea sistemului de urgenta” aflat in subordinea Serviciului de Telecomunicatii Speciale, a carui conducere deja a fost luata la ochi de Executiv pentru neindeplinirea corespunzatoare a atributiilor ce ii reveneau in cazul accidentului aviatic din Muntii Apuseni.

Mai mult, desi doua persoane au murit tocmai din cauza intarzierii ajungerii la fata locului a echipajelor de urgenta, STS sustine ca “localizarea locului evenimentului in sistemul 112 s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informatiilor furnizate de operatorii de comunicatii mobile odata cu primirea primului apel la 112”.

Pe de alta parte, trebuie specificat ca la ultima rectificare bugetara STS a beneficiat de alocari suplimentare, bugetul acestui Serviciu fiind majorat cu 5,1 milioane lei. Si asta nu este tot, Romtelecom a furnizat recent Serviciului de Telecomunicatii Speciale, operatorul sistemului de apeluri de urgenta 112, echipamente IT&C in valoare de 6,45 milioane lei, care conecteaza dispeceratele politiei, ambulantei si pompierilor cu statiile de interventie ale acestora organizate la nivelul oraselor.

Raport Guvern: “S-a actionat atipic in raport cu procedura standard”

Cu toate acestea, Raportul intocmit de vicepremierul Gabriel Oprea arata ca in data de 20 ianuarie 2014, cand aeronava condusa de pilotul Adrian Iovan desfasura o misiune umanitara de transport organe umane pe ruta Baneasa – Oradea, arata ca s-a actionat atipic in raport cu procedura standard. Mai exact, de la ora prabusirii avionului, estimata in jurul orelor 15.50, primul apel la 112 a fost dat de medicul Radu Zamfir, la ora 16.16. Pana la orele 16.20, STS nu a luat nicio masura, desi in tot acest timp pasagerii aflati la bordul aeronavei au reusit sa ia legatura cu diverse persoane. Anterior telefonului la 112 doctorul Radu Zamfir a avut, la ora 16.06, o convorbire telefonica cu inspectorului general al IGSU pentru a-l informa cu privire la starea victimelor si pentru a-i oferi reperele de pe ecranul radar al aeronavei, dar a sunat si la numarul unic de urgenta 112. In momentul acela toti pasagerii din avion, inclusiv pilotul Adrian Iovan se aflau in viata.

Conform raportului, abia la ora 16.20 STS a alertat si pus la dispozitie informatia de localizare catre serviciile de interventie: ISU Cluj, IJP Cluj IJJ Cluj, Serviciul judetean de ambulanta Cluj. La randul sau, doctorul Radu Zamfir a revenit de mai multe ori cu apeluri catre 112, la orele 16:22:33, 17:30:03, 19:12:39 si 19:31:51: "Pe durata convorbirilor telefonice cu dr. Zamfir s-a facut tot posibilul pentru obtinerea coordonatelor geografice, in baza tipului de terminal telefonic avut la dispozitie de apelant, dar nu au putut fi exploatate facilitatile terminalului mobil care ar fi putut ajuta la localizarea acestuia. STS a incercat determinarea mai precisa a locului incidentului, inclusiv apeland la sprijinul SNApOPSN (sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala), care dispun de capabilitatile specifice de identificare a localizarii, dar nu s-a reusit. In ceea ce priveste semnalizarile specifice ale aeronavelor aflate in avarie (date de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta ELT), acestea nu pot fi receptionate de catre STS, deoarece furnizarea acestor informatii revine altor institutii", se arata in raport.

Raport Guvern: “Romatsa nu a luat masurile necesare in vederea stabilirii zonei de cautare a aeronavei disparute”

Pe de alta parte, Raportul Guvernului dezvaluie ca ROMATSA Bucuresti nu a manifestat un rol activ in conformitate cu competentele prevazute de lege, si nu a luat masurile necesare in vederea stabilirii zonei de cautare a aeronavei disparute, neaplicand astfel Regulamentul aprobat prin HG 471/2008, care stabilea declansarea operatiunilor de cautare: "In cazul acestui tip de incident, in care prin sistemul 112, o persoana de la bordul aeronavei aterizate fortat a comunicat o pozitie a locului incidentului, nu se mai procedeaza la o planificare a cautarii, iar ISU alertate declanseaza operatiunile de deplasare a fortelor si mijloacelor catre locul incidentului in vederea salvarii. De asemenea, ROMATSA nu a solicitat, potrivit competentelor, sprijinul Centrului de Operatii Aeriene din cadrul Ministerului Apararii Nationale in vederea furnizarii unor date si informatii relevante identificarii coordonatelor de localizare a epavei aeronavei".

Demiteri pe banda rulanta!

La prezentarea raportului privind accidentul aviatic din judetul Cluj primul-ministru Victor Ponta a concluzionat ca vinovatii pentru producerea de victime in urma accidentului sunt Ministerul de Interne, Romatsa si Serviciul de Telecomunicatii Speciale. Din acest motiv, Victor Ponta a cerut demiterea secretarului de stat al MAI, Constantin Chiper si inlocuirea directorului general si a directorului de operatiuni de la Romatsa, dar si a sefului STS, Marcel Opris (foto): "Concluzia pe care eu o consider intemeiata este aceea ca in cadrul a trei institutii importante, MAI, Roamtsa si STS lucrurile au functionat inacceptabil de incet si fara o necesara coordonare si asumare a autoritatii si responsabilitatii. Din aceste motive, am decis inlocuirea din functie a secretarului de stat care raspunde de interventiile la situatii de urgenta, domnul Chiper de la MAI. De asemenea, solicit ministrului Transportului inlocuirea directorului general Romatsa si a directorului de operatiuni. In calitatea de vicepresedinte al CSAT, voi solicita inscrierea pe ordinea de zi a CSAT a unui raport privind activitatea STS si, prin decizia CSAT, inlocuirea sefului STS si a persoanelor direct responsabile de nefunctionarea corespunzatoare a sistemelor tehnice de identificare".

Prezentam in continuare in integralitate Raportul intocmit de vicepremierul Gabriel Oprea privind accidentul aviatic din judetul Cluj"

"In baza informatiilor furnizate de Ministerul de Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Sanatatii, Serviciul de Telecomunicatii Speciale, va prezint in continuare date despre aeronava, misiune, echipaj, filmul evenimentelor si concluziile analizei efectuate.

Aeronava tip BN-2, inregistrata YR-BNP, apartinand Scolii Superioare de Aviatie Civila a fost fabricata in anul 1977, in Anglia, avand nr. de fabricatie 822.

Masa maxima la decolare este de 2989 kg si poate avea la bord un numar de maxim 8 pasageri + 2 membri ai echipajului.

Documentele de Navigabilitate ale aeronavei sunt in termen de valabilitate, fiind emise astfel:

-Certificat de inmatriculare emis la data de 05.07.2011 (aeronava a fost inmatriculata in Romania pentru prima data la data de 01.12.1978)

-Certificat de Evaluare a Navigabilitatii emis la data de 20.12.2013, valabil pana la data de 27.12.2014.

In ceea ce priveste resursele tehnice si datele de serviciu, acestea sunt urmatoarele:
-Ore de la punerea in serviciu: total 3.350

-Motorul: 500 de ore de la ultima reparatie capitala

-Elicea: aproximativ 300 de ore de la ultima reparatie capitala.

Aeronava este inclusa in Certificatul de Operator Aerian nr. RO-016(a) si Autorizatia de Operator Aerian nr. LA-018, detinute de scoala Superioara de Aviatie Civila.

Documentele sunt in termen de valabilitate (data de expirare: 05.07.2014). In baza acestor documente de certificare, aeronava a fost abilitata sa efectueze transport aerian comercial de pasageri, servicii medicale de urgenta, precum si operatiuni specializate de lucru aerian.

Aeronava avea asigurare pentru incarcatura comerciala (pasageri, bagaje, marfa, posta) si raspundere civila fata de terti, aflata in termen de valabilitate (12.05.2014).
In data de 20 ianuarie 2014, aeronava desfasura o misiune umanitara de transport organe umane pe ruta Baneasa – Oradea.

Mentionam ca avionul SMURD, care in perioada 2012 – 2013 a efectuat mai multe misiuni speciale de transport pentru transplant organe si sange perfuzabil), nu a putut fi utilizat in data de 20.01.2014, deoarece acesta se afla in lucrari de mentenanta obligatorie la Aerostar Bacau.

In ceea ce priveste ECHIPAJUL:

Conform planificarii, pentru data de 20 ianuarie a.c. erau programati pentru asigurarea permanentei, Adrian Iovan - pilot comandant si Petrescu Razvan - copilot.
Comandantul aeronavei, Adrian IOVAN, a detinut pana la data producerii accidentului functia de Instructor sef avioane la Scoala Superioara de Aviatie Civila si avea o experienta totala de zbor de peste 16.000 ore.

Copilotul aeronavei, Razvan Gabriel PETRESCU, detinea functia de Instructor zbor avioane la scoala Superioara de Aviatie Civila si efectuase, pana la producerea accidentului aproximativ 1.000 ore de zbor.

PASAGERII au fost:

Dr. Radu ZAMFIR

Dr. Sorin IANCEU

Dr. Valentin CALU

Dr. Pavel Constantin PIVNICERU

Medic Rezident Aurelia ION.

Potrivit datelor furnizate de institutiile cu atributii, FILMUL EVENIMENTELOR a fost urmatorul:

-La ora 10.50: Aeronava YRBNP tip BN2 a depus plan de zbor pentru un zbor IFR cu call-sign RFT111 pentru ruta LRBS-LROD intre orele 13.10-16.10.
Potrivit informatiilor Ministerului Transporturilor, pilotul comandant a efectuat pregatirea zborului, inclusiv informarea meteo inainte de decolare. Decizia privind amanarea/anularea unui zbor din considerente de siguranta a zborului apartine in totalitate pilotului comandant al aeronavei.

-La ora 13.38: aeronava a decolat.

-La ora 14.35: pilotul a solicitat ROMATSA coborarea la 3050 m, din cauza givrajului (pelicula de gheata formata pe structura aeronavei), iar ROMATSA l-a informat ca inaltimea minima de siguranta in zona este de 3200 m;
-La ora 14.42: pilotul a solicitat coborarea la 2450 m si a comunicat ca schimba frecventa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, corespunzatoare zborurilor dupa regulile „la vedere” coborand sub nivelul regulamentar de zbor controlat de ROMATSA;

-La ora 15.18: fiind la circa 36 KM, dupa ce a trecut de Sibiu, la altitudinea de 2600 metri, nereusind sa contacteze centrul de informare a zborurilor Bucuresti, pilotul a intrat in legatura cu Centrul de control zonal Cluj;

-Intre orele 15.32-15.33, pilotul a incercat sa comunice cu un sector de control al traficului aerian aferent zonei de Nord-Vest a tarii, dar mesajele nu au fost intelese.
-La ora 15.35 ROMATSA solicita pilotului sa comunice pozitia aeronavei, dar apelurile nefiind receptionate, o alta aeronava aflata in zona (BMS 215B), conform procedurilor, a intermediat dialogul cu aeronava aflata in misiunea umanitara. ROMATSA a fost informata ca aeronava in dificultate se afla la altitudinea de 2450 m.

-La orele 15.45 si 15.49 operatorul ROMATSA a incercat sa ia legatura cu aeronava, dar nu a raspuns.

PROCEDURA OPERATIONALA STANDARD

In situatia de fapt data, procedura stabilita de Regulamentul privind gestionarea situatiilor de urgenta generate de producerea unui accident de aviatie civila, aprobata prin HG 741/2008, era urmatoarea:

Alarmarea in cazul situatiilor de urgenta generate de producerea unui accident de aviatie civila se poate face de catre urmatoarele unitati de alarmare (art.12 din Regulament):

-ROMATSA, care asigura in mod continuu serviciul de alarmare in FIR (regiunea de informare a zborului) - Bucuresti. ROMATSA este desemnata si inregistrata la OACI (organizatia de aviatie civila internationala) ca punct de contact pentru cautare si salvare COSPAS/SARSAT;

-STS, prin Sistemul national pentru apeluri de urgenta – 112.

In acest sens, ROMATSA asigura supravegherea continua a transmisiilor radio receptionate de la aeronavele in pericol si, totodata, receptionarea semnalelor emise de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) pe frecventele 121,5 MHz si 406 MHz. Orice mesaj receptionat pe aceste canale de la aeronave aflate in pericol in FIR - Bucuresti va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare – ROMATSA (art.13).

Toate unitatile de alarmare mentionate au obligatia ca in momentul in care constata sau primesc informatii referitoare la producerea unui accident de aviatie civila sau cand exista suspiciunea producerii unui asemenea accident sa informeze, conform procedurii aplicabile, in mod operativ, Centrul de coordonare – ROMATSA (art.14).

(Conform art.16), In baza alarmei primite de la unitatile de alarmare,
Centrul de coordonare – ROMATSA determina zona de cautare a aeronavei disparute si declanseaza operatiunile de cautare prin unitatile operative de cautare, unitati operative ale Ministerului Afacerilor Interne si unitati operative ale Ministerului Apararii, in a caror zona de responsabilitate se presupune ca ar fi avut loc accidentul.

Pe toata perioada actiunii de cautare, unitatile operative de cautare sunt sprijinite de catre unitatile de trafic ale ROMATSA, prin transmiterea de informatii actualizate privind definirea mai precisa a zonei de cautare.

Unitatile operative de cautare si unitatile de trafic ale ROMATSA vor informa in permanenta Centrul de coordonare - ROMATSA, cu privire la derularea operatiunilor de cautare.

Dupa identificarea locului producerii accidentului de aviatie, Centrul de coordonare - ROMATSA va informa in mod operativ comitetul judetean pentru situatii de urgenta sau, dupa caz, Comitetul municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta, precum si inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta din judetul pe raza caruia s-a produs accidentul (art.17 alin.1).

In cazul accidentelor produse in zone pentru care nu este necesara declansarea operatiunilor de cautare, inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta din judetul pe raza caruia s-a produs accidentul asigura coordonarea operatiunilor de salvare a supravietuitorilor accidentului si informeaza operativ Centrul de coordonare - ROMATSA, precum si comitetul judetean pentru situatii de urgenta sau, dupa caz, Comitetul municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta cu privire la operatiunile desfasurate (art.17, alin.2).

Comandantul actiunii la fata locului pentru salvarea supravietuitorilor unui accident de aviatie civila este desemnat de comitetul judetean pentru situatii de urgenta din judetul pe raza caruia s-a produs accidentul sau, dupa caz, de Comitetul municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta (art.17, alin.3).
Protectia zonei in care a avut loc un accident de aviatie se face in mod operativ de catre unitatile de politie si/sau de jandarmi in a caror zona de responsabilitate s-a produs accidentul, care actioneaza ca unitati de sprijin, in coordonarea comandantului actiunii la fata locului (art.20 alin.1).

Toate structurile profesioniste pentru situatii de urgenta, serviciile locale de ambulanta si formatiunile SMURD si, dupa caz, unitatile SALVAMONT vor actiona in coordonarea unitara a comandantului actiunii la fata locului, in scopul salvarii si protectiei supravietuitorilor accidentului de aviatie, pentru acordarea asistentei de specialitate victimelor la locul accidentului, precum si pentru transportul acestora la unitatile de spitalizare, conform planurilor operationale de interventie (art.20 alin.2).

MODUL CONCRET IN CARE S-A ACTIONAT

Institutiile implicate in procesul de cautare/salvare au avut la dispozitie date si informatii furnizate de la fata locului de persoanele ranite, neexistand un portofoliu de informatii verificate, care sa permita o evaluare mai corecta a locatiei unde s-a prabusit aeronava. Pe cale de consecinta, s-a actionat atipic in raport cu procedura standard, dupa cum urmeaza:

-In jurul orei 16.01 copilotul RaZVAN PETRESCU l-a sunat pe tatal lui si i-a spus ca au aterizat fortat, intre Pestera Scarisoara si localitatea Belis, ca toti sunt in viata si ca el are picioarele rupte;

-La ora 16.05, secretarul de stat dr. Raed ARAFAT - l-a informat despre accident, prin SMS, pe inspectorul general al IGSU – general de brigada Ion BURLUI, ca urmare a convorbirilor telefonice purtate intre dr. Zamfir – membru echipa aeronava, dr. Irinel Popescu (Spitalul Fundeni) si dr. Zota (Agentia Nationala de Transplant).

-16.06: dr. Radu Zamfir (pasager in aeronava) a fost contactat telefonic de catre inspectorul general al IGSU pentru informare preliminara privind starea victimelor si locul accidentului. Doctorul Zamfir a furnizat reperele vizualizate pe ecranul radar al aeronavei (Pestera Scarisoara, localitatea Belis) si a efectuat evaluarea primara a victimelor si acordarea primului ajutor;

Orele 16.07 – 16.09: Inspectorul general al IGSU dispune constituirea grupei operative si alertarea ISU Alba si ISU Mures pentru declansarea procedurii de cautare-salvare a victimelor accidentului;

-La ora 16.16:26 Serviciul de Urgenta a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), de la numarul ***, apelant dr. Radu Zamfir, in care a fost anuntata prabusirea unui avion.

Dupa identificarea urgentei, conform procedurilor de operare, apelul a fost transferat catre ISU Cluj (ora 16.20), SJA Cluj (16.20), IPJ Cluj (16.20), IJJ Cluj (16.20), COAP/MApN (16.22 – 16.27), ROMATSA (intre orele 16.28 si 16.33), Salvamont Brasov (16,34), Elicopter Targu Mures.

ACESTA AR FI TREBUIT SA REPREZINTE MOMENTUL DECLANSARII PROCEDURII prevazuta de Regulamentul privind gestionarea situatiilor de urgenta generate de producerea unui accident de aviatie civila, aprobat prin HG NR. 741/2008.

Potrivit Regulamentului (art.12), alarmarea in caz de accident aviatic se face de catre ROMATSA si/sau de catre Sistemul national pentru apeluri de urgenta – 112. Art.16 din acelasi Regulament specifica faptul ca, in baza alarmei primite, Centrul de coordonare – ROMATSA determina zona de cautare a aeronavei disparute si declanseaza operatiunile de cautare prin unitatile operative de cautare in a caror zona de responsabilitate se presupune ca ar fi avut loc accidentul (respectiv Unitati operative ale Ministerului Afacerilor Interne si unitati operative ale Ministerului Apararii Nationale).

In acest caz insa, echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) ale aeronavei nu au functionat pe frecventa de 406 MHz, prevazuta de Regulament, ci numai pe cea de 121,5 MHz, care nu era apta sa permita localizarea.
Au existat informatii de la aeronave in zbor despre emisia statiei ELT a aeronavei BN2 prabusite, dar nu a existat o informare de la Centrul COSPAS – SARSAT (Centrul de Cautare-Salvare Satelitara), prin Centrul de la Moscova (MCC). Fiind ulterior contactat, de catre ROMATSA, (telefonic si prin e-mail) Centrul de la Moscova nu a comunicat nici un raspuns.

16.20 – Serviciul de Telecomunicatii Speciale a alertat si pus la dispozitie informatia de localizare catre serviciile de interventie: ISU Cluj, IJP Cluj IJJ Cluj, Serviciul judetean de ambulanta Cluj.

Elementele de localizare puse la dispozitie reprezentau pozitionarea pe harta a sectorului transmis de operatorul de comunicatii mobile la initierea apelului catre 112, in limitele tehnice prevazute de lege (sector/celula). Suprafata acestui sector este de circa 200 km2, intr-o zona muntoasa impadurita.

Doctorul Radu Zamfir a revenit de mai multe ori cu apeluri catre 112, la orele 16:22:33, 17:30:03, 19:12:39 si 19:31:51.

Pe durata convorbirilor telefonice cu dr. Zamfir s-a facut tot posibilul pentru obtinerea coordonatelor geografice, in baza tipului de terminal telefonic avut la dispozitie de apelant, dar nu au putut fi exploatate facilitatile terminalului mobil care ar fi putut ajuta la localizarea acestuia.

STS a incercat determinarea mai precisa a locului incidentului, inclusiv apeland la sprijinul SNApOPSN (sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala), care dispun de capabilitatile specifice de identificare a localizarii, dar nu s-a reusit.

In ceea ce priveste semnalizarile specifice ale aeronavelor aflate in avarie (date de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta ELT), acestea nu pot fi receptionate de catre STS, deoarece furnizarea acestor informatii revine altor institutii.
16.17 – confirmare disponibilitate elicopter IGAv – general mr. Dorel GRADINARU;
16.19 - ordin alertare forte ISU Bihor;

16.20 – ordin de alertare a fortelor ISU Cluj;

16.29 – MApN a luat legatura cu ROMATSA si a transmis disponibilitatea ministerului de a participa cu forte la actiunile de cautare/salvare. Seful de tura ROMATSA a informat ca acestea sunt coordonate de ISU Alba.

16.30 – au fost alertate Centrul de situatii al Guvernului, MApN si COS (Centrul Operational de Salvare) Mures;

16,30 – elicopterul SMURD de la Tg Mures incepe misiunea de salvare in zona unde se presupunea ca avut loc aterizarea fortata a aeronavei. Echipajul a efectuat cercetarea in zona insa activitatea a incetat la orele 17,15, datorita conditiilor meteo nefavorabile (ceata, plafon de nori).

16.32 - ordin pre-alertare elicopter ISU Arad.

16:42 - urmare a unor informatii primite ulterior de la apelant dr. Radu Zamfir, cu precizarea ca locul evenimentului ar fi in zona Scarisoara, apelul a fost transferat si catre Centrul 112 Alba, acesta alertand dispeceratele ISU, IJJ, IPJ si SJA Alba.

16.50 – IJJ Alba a demarat activitatile de cautare/localizare a aeronavei

17.00 – Prefectul judetului Alba a solicitat sprijin clubului de off-road pentru facilitarea transportului in zona.

18.15 – comandantul interventiei – Prim-adjunct al ISU Alba – a dispus organizarea sectoarelor de cautare-salvare, pe directii si formatiuni de interventie:
-Sud - ISU Alba;

-Nord – ISU Cluj;

-Est-Vest – personal Ocol Silvic (padurari);

-Vest-Est – ISU Bihor.

19.17 - dr. Radu Zamfir revine cu apel de urgenta 112; se incearca din nou obtinerea de date mai exacte de localizare, apelantul comunicand ca se afla in padure, in zona de panta; de asemenea, se simte miros puternic de benzina. Victimele au aprins un foc la aproximativ 20-30 de metri de avion si incearca sa resusciteze celelalte persoane ranite grav. Apelantul nu poate da detalii legate de repere precise a zonei in care s-a prabusit avionul. Afirma ca se afla la jumatatea distantei intre Poiana Horea – localitatea Darlesti, la limita de judet.

20.15 – IGSU solicita reconfirmarea coordonatelor – in urma rezultatelor actiunii de cautare, Grupa operativa a IGSU solicita Centrului National de Monitorizare a Situatiei Operative/MAI realizarea schimbului de date si informatii cu SRI si STS, pentru localizarea telefoanelor mobile apartinand victimelor pentru identificarea pozitiei aeronavei.

La ora 21:13 un lucrator silvic (Trif Gheorghe), membru al echipei de cautare format din personal silvic, a ajuns la locul incidentului, informatia despre pozitia acestuia fiind comunicata la 112 si transferata dispeceratelor de urgenta.

21.15 – Efectivele participante la actiunea de cautare au fost directionate spre Vf. Petreasa, unde a fost indicat locul de prabusire a aeronavei.
De la momentul identificarii aeronavei, pana la momentul constituirii punctului medical avansat, fortele de interventie s-au regrupat pentru deplasarea spre locul evenimentului si constituirea unui punct medical avansat in comuna Horea. Distanta intre punctul medical avansat si locul prabusirii aeronavei a fost de aproximativ 5 km, conditiile terenului nepermitand amplasarea acestuia la o distanta mai apropiata. in acest interval, efectivele MAI au desfasurat activitati de localizare a aeronavei in cadrul echipelor constituite.

22.05 – incepe transportul victimelor catre drumul forestier, fiind preluate apoi de ambulante si alte mijloace.

22.25 – se constituie un punct medical avansat in comuna Horea pentru asigurarea triajului si stabilizarea victimelor care urmau a fi coborate de la locul prabusirii si se acorda asistenta medicala de specialitate victimelor.

23.35 - 00.16 – se efectueaza manevre de resuscitare ale persoanei de sex feminin (Aurelia ION) in ambulanta, persoana fiind ulterior declarata decedata.

00.18 – Demararea operatiunilor de instiintare a familiilor pentru victimele decedate. Inspectorul general al IGSU a solicitat sprijin CNMSO (Centrul National de Monitorizare Situatii Operative) pentru anuntarea rudelor persoanelor decedate in accidentul aviatic, sens in care a fost anuntat Centrul operational al IGPR.

Incepand cu ora 01.02 / 21.01.2014, demareaza transportul personalului ranit la UPU Cluj. Transportul se finalizeaza la ora 04.29.

01.55 – echipa de criminalisti, medici legisti si medici de urgenta a sosit la locul epavei.

03.15 s-a finalizat operatiunea de descarcerare a pilotului avionului si a inceput coborarea cadavrului pilotului - comandant Adrian IOVAN.

04.00 - DGPMB a comunicat faptul ca au fost anuntate rudele celor doua persoane decedate, Iovan Irina, fiica lui Iovan Adrian, a dnei Grigore Valeria (fosta sotie), respectiv a dlui Ion Victor Alexandru, fratele lui Ion Aurelia. Datele de contact ale rudelor au fost transmise la IGSU.

05.55 - raman in dispozitiv efective de jandarmi pentru paza aeronavei.
In urma evenimentului aviatic, dupa cum stiti, persoanele salvate au fost: Radu ZAMFIR (Spitalul Fundeni); Valentin CALU (Spitalul Elias); PETRESCU Razvan (copilot); Constantin PIVNICERU (Spitalul Sfanta Maria); Sorin IANCEU (Spital Municipal Beius), iar Adrian IOVAN (pilot-comandant) si Aurelia ION (rezident Spital Fundeni) au decedat.

CONCLUZII

ROMATSA Bucuresti NU a manifestat un rol activ in conformitate cu competentele prevazute de lege, NU a luat masurile necesare in vederea stabilirii zonei de cautare a aeronavei disparute si NU a declansat operatiunile de cautare, conform Regulamentului aprobat prin HG 471/2008.

In materialul transmis a apreciat ca:

In cazul acestui tip de incident, in care prin sistemul 112, o persoana de la bordul aeronavei aterizate fortat a comunicat o pozitie a locului incidentului, nu se mai procedeaza la o planificare a cautarii, iar ISU alertate declanseaza operatiunile de deplasare a fortelor si mijloacelor catre locul incidentului in vederea salvarii’.

De asemenea, ROMATSA nu a solicitat, potrivit competentelor, sprijinul Centrului de Operatii Aeriene din cadrul Ministerului Apararii Nationale in vederea furnizarii unor date si informatii relevante identificarii coordonatelor de localizare a epavei aeronavei.

PROPUNERI

Ca urmare a analizei efectuate in conformitate cu procedurile standard reglementate de actele normative in vigoare si avand in vedere modul efectiv in care au actionat institutiile cu responsabilitati, putem afirma ca se impune instituirea unei coordonari ferme in situatii similare, revizuirea procedurilor operationale din perspectiva respectarii acestora, precum si implementarea unor sisteme noi care sa asigure in sistem de urgenta stabilirea cu acuratete a locatiilor in care se petrec evenimente aviatice, dupa cum urmeaza:

A.Sistem de localizare a terminalelor mobile in retelele operatorilor de telecomunicatii (pe cheltuiala operatorilor) asemanator obligatiilor prevazute de lege de implementare a functiei legale de interceptare.

B.Implementarea unui sistem cu statii automate meteo si camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunicatii si STS, in zonele neacoperite de statiile meteo ale Administratiei Nationale de Meteorologie, de regula in zonele montane.

C.Procedura operationala in baza careia structurile responsabile sa solicite date si informatii, iar institutiile cu atributii sa le furnizeze in format integrat.

D.Exercitii de alarmare periodice in scopul verificarii modului de actiune a structurilor cu responsabilitati in situatia producerii unor accidente aviatice in zone dificile".

Comentarii

# BERCEA MONDIAL;; e manevra lu frații miei............,, date 22 January 2014 17:57 +16

Șeful STS, Marcel Opris  este brațul ,,CARACATIȚEI,, care domnește la cel mai înalt nivel în România, alături de LULUTZA, Hainală, Livia Stanciu, CCR - Morar danielus, COLDEA, MELEȘCANU etc.       STS - servește celelate brațe ale ,,CARACATIȚEI,, spre binele PIRATULUI.                  OPRIȘ este plătit din bani publici dar servește până la moarte CARACATIȚA                    Cunosc că toate COMUNICAȚIILE MELE SUNT INTERCEPTATE/MONITORIZATE DE MAI MULTE LUNI.

# halil bulut date 22 January 2014 18:00 +13

Ce hal de general cu 4 stele. Fiecare alegere a președintelui Băsescu, a adus lui Opriș o stea de general.

# tanta date 23 January 2014 16:02 +2

http://www.legal-news.ro/hg-7412008-decizia-in-cazul-accidentelor-aviatice-este-la-ministerul-transporturilor-ramona-manescu-este-cea-care-ar-trebui-sa-si-piarda-functia/ http://www.legal-news.ro/ministrul-ramona-manescu-tace-nicio-explicatie-dupa-3-zile-de-la-tragedia-aviatica/ Articolul 4 al HG 741/2008 arată că “In vederea gestionării situaţiei de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă ar competenţ, printre alte organisme, Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Transporturilor” Articolul 5 al aceluiasi act normativ arata foarte clar care sunt aceste atribuții: a) elaborează regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă; b) propune măsuri pentru îmbunătăţirea coordonării acţiunilor unităţilor şi structurilor implicate în operaţiunile de căutare şi/sau salvare a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie civilă; c) centralizează procedurile specifice şi planurile operaţionale de intervenţie în caz de producere a unui accident de aviaţie civilă, întocmite în conformitate cu prevederile art. 24; d) dispune suspendarea ori încetarea operaţiunilor de căutare şi/sau salvare, la propunerea centrelor de coordonare; e) monitorizează modul de îndeplinire de către România a obligaţiilor ce îi revin, rezultate din anexa nr. 12 la Convenţia de la Chicago, şi face propuneri pentru respectarea acestora. Ca toate lucrurile să fie si mai clare, în anexa 2 a aceluiasi act normativ, este indicat, la capitoluol DECIZIE acest Comitet ministerial de la Ministerul Transporturilor. HOTARARE Nr. 741 din 9 iulie 2008 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situatiilor de urgenta generate de producerea unui accident de aviatie civila, precum si pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 74/1991 privind infiintarea Regiei autonome „Administratia romana a serviciilor de trafic aerian\" - ROMATSA ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI, ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 529 din 14 iulie 2008

# cd date 24 January 2014 15:11 +2

,, BERCEA MONDIAL,, are comunicațiile interceptate de 4 luni.  Alo, SRI știe ceva ?????? Adică este problemă de siguranță națională ,,COMENTARIILE,, făcute la articolele LUJU ?

# Dan date 23 January 2014 06:42 -4

De ce suntem in mizerie, pt ca avem multi oameni prosti ca tine Ce treaba are STS aici? In SUA, vine NSA, CIA sa se ocupe de situatii ca asta? Pana la STS e un intreg guvern care nu a facut nimic sa nu mai zic ca raportul lor zice ca STS nu are nici o vina, dar de asta mie scarba de romani ca sunt asa usor de prostit.

# cici date 23 January 2014 09:25 +9

ai dreptate, astia iau \"meleoane\" doar sa ne asculte. si sint sigur ca in usa se foloesc TOATE mijloacele ca cetateni AMERICANI sa nu aiba de suferit. am vazut de curind un film (dupa caz real) cind 1 comandant de nava a fost rapit de pirati somalezi. Acolo sa vezi cum lucreaza TOATE SISTEMELE americane pt. folosul UNUI SINGUR AMERICAN. Oamenii prosti ca TINE ne tin pe noi pe loc, dar de asta mie scarba de romani ca sunt asa usor de prostit. Daca era ******, tac-tu, fie-ta, fi-tu sigur te-ai fi rugat sa vina ORICINE, numai sa=i scape. Asa ca , hai sictir, Dane!

# Mihut date 27 January 2014 10:26 +1

Pentru cei care nu stiu nici acum.... DE INTERCEPTAREA CONVORBIRILOR TELEFONICE se ocupa SRI-ul si nu STS-ul!

# cici date 23 January 2014 09:19 +11

FELICITARI DNEI. ADINA ANGHELESCU PENTRU MODUL CUM S-A PREZENTAT IN EMISIUNEA DE ASEARA. SINGURA CARE A PUS PROBLEMA EXACT CUM TREBUIA. VAD CA NIMENI NU SE INTOARCE IMPOTRIVA ALORA CARE AU PRIMIT MILIOANE, MILIOANE doar ca sa asculte si sa nu ajute.  BRAVO, BRAVO,BRAVO!!!!!!

# Danaletzul reshapat date 23 January 2014 15:13 +2

In primul rand,specimenul(o pris) ar fi trebuit luat la bani marunti/shuturi in 2009-cand a pus la dispozitie secaturei de videanu datele privind votul(cred ca aveau la sediu pd minus l montat un TO/telefon operativ/ -vezi si cazul garajului....

# Hipster date 22 January 2014 18:27 +5

Poate amintiti si de faptul ca Ponta a iesit la tv zicand ca victimele au fost gasite, motiv pentru care satenii au intrerupt cautarile. Dupa o ora, cautarile au fost reluate, satenii fiind informati ca a fost o minciuna de guvern. Daca nu erau intrerupte pt o ora cautarile, poate nu era niciun mort... Putin spus scarba! 

# unul din lumea cea mare date 22 January 2014 18:51 +12

din cite am observat eu TOTU/I UN HAOS SI DEVALMASIE!!!azi ma uitam cu groaza la ce au facut procurorii dintr/o CRASA NEPRICEPERE. au dispus inlaturarea partilor din avion total ILEGAL ..am vazut remorciind si tiriind pe jos dupa tractor parti din epave.asta nu a facut altceva decit sa inlature orice urma de forensic.a dus la deformarea suplimentara a partilor din epava si astfel nu o sa se poata recunoaste dinamica accidentului,mai mult scena accidentului nu am vazut sa fi fost protejata si a fost invadata si de oameni si de animale.niciodata poate nu o sa se mai recunoasca ca iovan a fost eroul care si/a salva oamenii(doar dupa virfurile brazilor caci A ATERIZAT PE COADA si nu frontal,asta dovedeste ca aparatul a fost sub manevrele lui tot timpul.acum din ce am vazut eu procurorii incapabili tiriie resturi din aparat pe pamint.incapabililor sinteti condamnabili ca si toti incapabilii care ati dus din salvare la asasinare acest accident nefericit.continuare

# unul din lumea cea mare date 22 January 2014 18:58 +11

continuare//cer cu fermitate urmarirea pentru OMOR CALIFICAT(sau cum dracului se incadreaza) acelor care au coordonat operatiunea de salvare.OPRIS ESTE VINOVAT DE OMOR CALIFICAT,STROE SI EL SI CEI CE MAI SINT PE ACOLO. cei care/s sustinatorii lui basescu sa nici macar sa nu aibe curajul sau tupeul sa zica crinc,ati transformat in 10 ani tara asta intr/o ruina.deasemeni procurorii care investigheaza accidentul sint incapabili numai din ce am vazut la televizor.imi spune mie un procuror ca scena unui accident de aviatie poate sa fie investigata in citeva ore!!!!!!!cind ntsb/ul si faa/ul o sa vada filmuletele isi vor face cruce cu 2 miini.din ce in ce romania nu o sa mai aibe licente de reparatii aero.si nu uitati nici in vecii vecilor nu o sa mai produca avioane.sint convins ca i se vor retrage drepturile de reparatii pentru boeingurile 707(pentru care era singurul producator autorizat inca de piese de schimb si reparatii)

# unul din lumea cea mare date 22 January 2014 19:49 +7

la 1945 incepe antena 3 sa/si puna intrebarea despre cum este distrusa scena accidentului si cum sint tiriite pe jos parti din aparatul de zbor. imediat procuyrorii care cerceteaza cazul sa fie cercetati si trasi la raspundere.dovada mai mult decit evidenta ca vor sa ,,ingroape cazul,,si ca ,,mortu/i de vina,,destituirea procurorilor de urgenta!!!!!!!!!!!incapabililor!!!!!!!!!

# unul din lumea cea mare date 23 January 2014 11:45 +5

SA SE DEA PUBLICITATII INREGISTRARILE 112 nu/i nimic secret si se pot da fara nici un fel de MARE AUTORIZATIE.PUBLICAREA BENZILOR 112 IN TOATA LUMEA/I STANDARD!!!!!!!!!!!!DE CE NU AU APARUT PINA ACUM BENZILE CU CONVERSATIILE DE LA 112????????!!!!!!!(mai ales ca s/a facut o prima ancheta).televiziunile sa faca presiuni pentru scoaterea la iveala a benzilor 112!!!!

# unul din lumea cea mare date 23 January 2014 12:47 +2

cititi asta sa realizati in ce tara traiti,,http://www.dcnews.ro/2014/01/aberant-ce-a-facut-procuratura-a-doua-zi-dupa-accidentul-aviatic-din-apuseni/,,

# unul din lumea cea mare date 23 January 2014 13:55 +2

am sa dau un ex despre incompetenta si cum deja lucrurile se intimpla haotic.ex ruderul dupa accident era atasata pe dorsal finn(ruder este partea de pe dorsal finn care duce avionul stinga -dreapta,este acea aripioara verticala parte mobila parte statica,in partea statica se mai instaleaza rezervoare suplimentare uneori asa zisele bladder)deci dupa accident ruderul era atasat la filmarile din comuna dupa ce au fost recoltate partile din avion acel ruder lipsea de pe dorsal finn,era dezmembrata.cine a facut dezmembrarea si de ce.????sa ne intelegem acea parte/i foarte importanta si de ea depinde directia stinga dreaptasi din asta se putea trage o concluzie cum este cu gheata.ma intreb cum dracu au dezmembrat acel ruder care/i foarte robust si are si actuatorii hidraulici care o misca.deja mie imi miroase urit!!!!!

# unul din lumea cea mare date 23 January 2014 14:06 +1

este o totala confuzie,odata apare imagine cu ruderul lipsa odata apare dorsal finnul cu ruderul pe el,odata apar imagini cu el dezmembrat.dumnezeu mai intelege ceva

# unul din lumea cea mare date 23 January 2014 14:29 +1

I.N.C..R.E.D.I.B.I.L din ce in ce mai multe dovezi de ,,PROFESIONALISM,,....,,l/am pus pe seful isu sa taie alimentarea elt,, si ala nu stia ca are o pila electrica suplimentaraincorporata tocmai ca sa emita(caci asta/i treaba lui sa EMITA)deci se distrug in mod intentionat probele(ne mai miram cum sint tratate corpurile delicte de la seriile banilor lui nastase),,am gasit antena rupta,, pai nu/i normal sa fie rupta daca ai pus pe unul de la isu sa taie legaturile.este ca si cum ma pune pe mine cineva sa fac un transplant de cord.atentie la ce ora postez

# jurist date 22 January 2014 18:55 +9

Din declaratiile gospodarilor reiese ca rezidenta si copilotul erau intinsi pe zapada, copilotul efectiv cu spatele gol in timp ce zamfir se chinuia s-o resusciteze, ceilalti 3 doctori stateau in picioare rezemati de copac. Foarte ciudat sa fii doctor si sa privesti cum aia doi stau culcati in zapada. Nu comentez ca erau socati,dar chiar nu i-a dus mintea sa-i puna pe cei doi raniti intre ei ca sa-i incalzeasca?

# jurist date 22 January 2014 19:01 +6

Puteau lua kerosen curs din aripa avionului in******u o cirpa in el si efectiv dadeau foc la un copac sau la niste resturi de copaci  doborite de avion. Ciudat,foarte ciudat.

# jurist cu mintea-n colturi date 22 January 2014 19:08 +3

Baaaaa nebunule, benzina aia era peste tot. Unde naiba sa sa dea foc la crengi??????????? CIne????? Nu lua totul foc??????? Bravo nene..... :sad:

# jurist date 22 January 2014 19:38 +4

Daca ai gindi in loc sa insulti nesimtitule ai judeca ca nu esti planta. Deci se puteau misca si gasi un loc unde sa faca focul. 2 mai desteptule, gospodarul a spus ca scos camasa de pe el si le-a facut  focul. Vezi ca esti prost si cu mi yea on colturi ?

# juristule date 22 January 2014 19:56 +4

Juristule...esti in alt film. Cine se putea misca? Cati se puteau misca???? Ai macar idee despre ce eveniment comentam? Si stii ce ar trebui? Sa mergem si sa-i luam la bataie pe idiotii de asa zisi politicieni care ne manaca banii nostri, munciti de noi cu efort, nu sa ne certam pe un subiect care ar trebui sa ridice tara la lupta impotriva imbecililor din guvern, cu toate clanurile lor mafiote.

# gigel date 22 January 2014 19:45 +6

Auzi si la ala cate-l insulta pe jurist cica era kerosen peste tot. Da cred ca era kerosen imprastiat pina in.australia si aia nu puteau sa ajunga la capatul pamintului. Pai dadeam foc la toata padurea si nu muream de frig. Auzo sa fii in padure si sa mori de frig. 

# unul din lumea mica date 22 January 2014 19:59 +6

Copilotul era cu spatele gol in zapada , asa au declarat salvatorii din sat. Alea de la smurd au venit fara trusa si doctorul zamfir le-a injurat. Le-a cerut sa resusciteze fata si habar mu aveau cum sa faca .Gospodarii au declarat asta la antena1. Deci ala din lumea mare si cu celalalt artist stati pe net si rugati-va sa nu ajungeti in limite extreme ca la desteptaciunea voastra ati sta si v-ati uita cum mor cei de linga voi. Vai de fundul vostru de papagali.

# unul din lumea cea mare date 22 January 2014 19:12 -2

pentru jurist//cum ti/a spus cel de mai sus,,bine ca nu ai fost acolo ca sa/i omori pe toti arsi pe rug.bai inchizitie!!!!!!

# jurist date 22 January 2014 19:41 +5

Ba cu voi moare omul. Pacat ca nu mai faceti armata , in conditii extreme stati ca prostii rezemati de copac pina vin extraterestrii. Ati vazut ca pina vin salvatorii muriti desteptilor. 

# unul din lumea cea mare date 22 January 2014 19:56 -1

pentru jurist//ai avut vreodata in mina un manual cu proceduri pentru dezastre aviatice?ai avut vreodata exercitii de asa ceva? ai dat examene obligatorii din asa ceva vreodata?daca da atunci mai discutam.nu uita sintem la capitolul aterizare fortata in munti,cu raniti -asa este capitolul la care ma refer,mai sint capitole cum ar fi,dezastru aerian pe mare,desert,in afara rutelor navigabile...si mai sint capitole cu altele

# mișa date 23 January 2014 00:39 +4

nu trebuie sa ai un manual ci un pic de minte ca motii aia din ardeal. la orice situatie critica e bine sa ai idei, sansele de salvare cresc. voi ce idei aveti? jurist v-a spus cateva chestii interesante, dar voi circotasii o tineti langa cu manualele lui mos craciun. sunteti niste barbati adevarati, probabil cind dati de greu sunati la mamica sa va stearga mucii. rasina de pe brazi arde ca este inflamabila in caz ca nu stiati. voi cred ca nici orientare nu aveti, muriti cu busola in mina, chibritele in buzunar , ca vezi doamne iau foc cativa litri de kerosen de la un avion micut, kerosen impastiat in zapada si evaporat probabil. numai minti stralucite, sunteti buni de ministri si secretari de stat. 

# UNUL DIN LUMEA CEA MARE date 23 January 2014 01:04 +1

PENTRU MISA// kerosenul este gazul din lampa lui bunica de pe vremuri.functioneaza doar motoarele jet nu turbopropurile.aproape ca/s sigur ca bn2 islanderul foloseste benzina si nu kerosen.este asa cum zici este bine sa ai inventivitate......dar nu sa te omori.cit privestte despre orientare toti ne mai aducem aminte unde/i nordul cind ne uitam ,,la,,o piatra(sa/ti zic sub ca sa te prinzi).nu cred ca medicul zanfir a fost fraier mai ales ca era singurul valid si copilotul era in viata.sint sigur ca au transmis date corecte de localizare,numai ca le/au trimis la copacii din jur,cei ai lui opris fiind copacii(si nu numai ei).tu observi cita prostie/i la cei din jur care/s platiti pentru operatiuni standard de s&r(cautare si salvare)???

# Romania se prabuseste! date 22 January 2014 19:05 +5

Guvernul sa se duca dracului, cat mai curand. Haite de nesatui, de nemancati, de hoti si de labagii. NU mai suportam! Pompa, ia-ti prostii, Antonescu fatalau, ia-ti prostii si duceti-va dracului, ca nu sunteti buni de nimic. O dati aiurea pe politica dar habar n-aveti de ea. Deci, se impune de URGENTA sa va duceti cu totii dracului! sa ardeti in iad! Un milion de-alde fioecare din voi nu faceti cat Iovan, o valoare emblematica pentru aceasta sarmana tara. Din ce in ce mai sarmana. Nu va mai suportam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

# Ghiţă Cojanu date 23 January 2014 13:27 0

Din păcate numele cu care semnaţi ni se potriveşte prea bine. Specialiştii lui peşte vor şi mai multă tehnică, şi mai mulţi bani, şi să şadă pe fotoliul de boss pînă la adînci bătrîneţi. Străinătatea ne uşurează de  crackeri-hackeri, se face că îi bagă la pîrnaie, ca să aflăm apoi că s-au clasat sus de tot la diverse universităţi şi devin consultanţi în securitatea informatică. SUNT PREA BUNI PENTRU ROMÂNIKA ! ! !

# unul din lumea cea mare date 22 January 2014 19:09 +1

pentru jurist//nu/ti mai da in primul rind tu singur cu verde.cum vroiai sa stea avindu/se in vedere ranile.pe ce sa stea?pe ,,iarba verde,,? ai auzit ca erau poli traumatizati toti???cu fracturi de coaste cit te poti apleca sau merge?? exista(si nu sint sigur ca nu s/a intimplat) posibilitatea de perforare a plaminilor????juristule gindeste/te.si gindeste/te ca tara/i condusa de incompetenti in ultimii 10 ani de la ,,seful statului la gunoiasul ponta,,trecind prin boc si ungureanu

# jurist date 22 January 2014 20:06 +5

Prietene 3 dintre ei erau linga copaci in picioare. Salvatorii au declarat ca fata si copilotul erau culcati in zapada. Copilotul era cu spatele gol in zapada. Copilotul este in.viata spre norocul lui. Gindeste prietene ca ala a stat 6 ore cu spatele gol in zapada. Ti se pare normal sa fii doctor si sa nu-i pui ceva sub el? Si la un caine ii pui o creanga sa nu stea direct pe zapada. Si nu mai vorbim, dar zamfir stie multe dar nu spune.

# jurist date 22 January 2014 20:23 +8

pe vreme de ceata si fumul te poate ajuta. pentru un om al muntelui e destul de util. un alt aspect,avionul avea insemne medicale si totusi nu am auzit sa fie o trusa medicala cu niste calmante ,pansamente sau ce mai e nevoie. aia urlau de durere. repet astea sunt povestite de cei care au fost la fata locului. toti avem in masina trusa medicala si un avion medical nu are asa ceva. e normal? e normal sa fii de la echipa de salvare si sa vii cu mina in buzunar? e normal sa nu stie sa resusciteze? este incredibil. in romania trebuie sa te salvezi singur , nu asteptati ajutor.banii nostri sunt la politicieni de aia nu avem spitale, medicamente strazi. nu putem munci pe cat fura astia.

# unul din lumea cea mare date 22 January 2014 20:36 0

pentru jurist//fum pe ceata????!!!! am indoieli ca ajuta.singurul lucru pe care./l impartasesc este faptul ca obligatoriu exista cite un survival kit in orice avion si despre care nu aud nimic(fiind in romanica nu m/ar mira sa fi fost furat din avion)aici sint dw acord cu opinia ta.ref la cei care stateau in picioare linga pomi.daca aveau fracturi costale crezi ce se puteau apleca si depune un efort???si eu cred ca nu sint spuse multe si ca sint lipsuri in puzzle.

# jurist date 22 January 2014 21:19 +4

da amice, fum pe ceata. nu trebuie sa-l vezi ci sa-l simti dupa miros.

# jurist date 22 January 2014 21:28 +6

daca erau asa grav nu stateau atitea ore in picioare. las la o parte acest aspect si-ti repet, si sub un animal pui o creanga ca sa nu stea cu spatele gol pe zapada. ori aia ce au facut?l-au lasat pe copilot cu spatele gol in zpada SASE ORE !!!  nu sunt vinovati dupa parerea ta? fata aia a murit ingheatata, egoistii si-au aparat piele. se pare ca numai zamfir s-a chinuit cu ranitii. si inca ceva, cel mai grav ranit dintre cei care au scapat a fost copilotul, singurul care nu s-a putut misca. noroc cu carul ca a supravietuit. nu as dori sa stai jumatate de ora cu spatele in zapada. ceva este putred si foarte urit in comportamentul lor. oricum ei au mizat pe salvamont si au mizat gresit. daca nu erau localnicii erau morti majoritatea. deci prieteni MORALA, nu sperati in ajutorul celor abilitati ca sansele sunt minime. in toata romanica schemele sunt umplute cu pilosi, exact ca in avocatura . o sa vezi tot neamul, de la cel cu tita-n gura pina la cel cu barba sura.

# unul din lumea cea mare date 23 January 2014 00:34 +5

pentru jurist// IN PRIMUL RIND ,,UNDE ESTI GUNOIULE DE ,,sEF AL STATULUI,,CIND TREBUIE SA APARI MACAR CU UN MESAJ DE CONDOLEANTE ITI LIPSESTE CEASUL....CA CUC ESTI TOT TIMPUL. acum pentru jurist.nu iau chiar de bune toate cele spuse de sateni!!!!!chiar daca le recunosc meritele.(deja am auzit ca au inceput sa se acuze intre ei de eroism )nu cred ca a stat cu spatele gol.acel medic valid sint convins ca a trecut pe la fiecare sa le dea un prim ajutor.din cite observ eu tu vrei sa abati atentia la medicul zanfir EU CRED CA ATENTIA TREBUIE CANALIZATA SPRE OPRIS,NAIOR SI TOTI NESIMTITII PRESEDINTELUI GUNOI.in chestia cu rubedeniile din avocatura ,oare de unde le vine la toti inspiratia???cine are in familie europarlamentar ales???si (euro)notar gazpromist???deci mi se pare normal ce se intimpla la voi in avocatura cind vazui ce/i si in procuratura(articol cu sotia lui tulus acum citeva zile)am convingerea ca atit cit iovan a fost constient si apoi mai departe medicul zamfir a trimis

# jurist date 23 January 2014 16:48 +2

din contra, toata stima pentru zamfir. ceilalti trei medici  m-au intrigat . la zamfir am remarcat ca raspunde foarte scurt ca sa nu dea nastere la interpretari. el stie cel mai bine situatia dar nu cred ca va spune adevarul 100% vreodata.

# UNUL DIN LUMEA CEA MARE date 23 January 2014 18:49 0

pentru jurist//juristule am totala incredere si in ceilalti medici.NU UITA DE TRAUMATISMELE LOR!!!!!!!!!!!!!!!MIINI RUPTE,LOVITURI CRANIENE,COASTE RUPTE........nu iei in consideratie multe cind ii acuzi.de ce acum sint sedati si la reanimare?????DACA ERAU VALIZI CIT A FOST ZANFIR NU CREZI CA ACUM ERAU EXTERNATI SI LA BUCURESTI????ma gindesc si eu cu putina mea minte

# unul din lumea cea mare date 23 January 2014 00:40 +5

pentru jurist//apoi dupa ce nu a mai fost constient sint convins ca medicul a fost instructat de catre copilot.deci marele avantaj este ca a scapat copilotul si sint si martori din rindul pasagerilor.din acest motiv (si ma bucur)opris nu/si poate ascunde neglijenta,si nici maior,si nici dna,si nici stroe(o sa ma intrebi de ce dna,deoarece si ei au aparatura de interceptare)ACESTI INCOMPETENTI TREBUIESC SA RASPUNDA!!!!!!!! CA SI PROCURORII CARE AU FACUT JAF DIN SCENA ACCIDENTULUI

# carmen date 23 January 2014 04:58 +5

Nemernicilor de la STS!!!! Nu ati vrut sa-i gasiti.Romanii au alt subiect......televiziunile vorbesc despre accident.....adio GAZPROM,hectarele fiicei lui Basescu etc......afaceri a la Basescu. Acesti securisti sunt in fruntea mafiei organizate di Romania.

# Dan date 23 January 2014 06:47 0

cat de prost sa fii sa inghiti galusca cu STS-ul, zimi un singur bun facut de tot guvern-ul si administratia lui in situatia asta? romanii sunt chiar asa prosti?

# cici date 23 January 2014 09:39 +3

Esti cretin, m-am lamurit. DACA STS-ul i-a trimis pe toti in porumbi????? Cica le-a dat 3 set-uri de coordonate si bietii oameni erau FIX in partea opusa. A zis bine unu\' ca daca vorbeau de basssss ii gaseau imediat. In zona s-au mobilizat peste 250 de persoane din 2 administratii: oradea, cluj si alba. Guvernul N-A FACUT NIMIC. Ministrii au stat pe telefon si au primit INFORMATII cele mai multe absurde, din teritoriu. STS le-a facut-o, intentia a fost sa si=o ia pontescu, nu e clar????? Arafat (de la intilnirea NATO , NATO, ba, auzi?) le=a dat sfaturi pina la un punct.  Daca era prieten pontescu cu sts asa cum e bassss, erau gasiti intr-o ora. ADMINISTRATIA locala n-a stiut ce i-a lovit.  Tu ori esti de-al lor, ori de rea credinta, ori nu te duce capul, e ffff clar.

# cici date 23 January 2014 09:41 +1

erata; 3 administratii (desigur)

# cecilia date 23 January 2014 12:15 -2

Daca cititi printre randuri vedeti ca exista oamni care vor sa scoata avantaj politic din aceasta tragedie - din moartea unor oameni ! Tot incearca sa-l lege pe opris (ca e dusmanul lor ) de tragedie .Nici o sansa ,se fac de ras.Cata josnicie !

# unul din lumea cea mare date 23 January 2014 12:58 0

pentru cecilia//atunci tu de ce il legi? de cine apartine 112?eu sper ,,SA/L LEGE,,!!!!!!!!!!!

# M.V. date 26 January 2014 09:43 0

Tu nu mai ai si treaba pe acasa ?Stiam ca esti angajat cu jumatate de norma pe acest forum.Te-au angajat cu norma intreaga ?Tii locul altor colegi angajati ca latrai ,sau vorbeti ? ...ca vad ca numai tu postezi , iti raspunzi , te lauzi , iti multumesti pentru laude. La angajare nu ti-au explicat sa postezi cu un nume si sa raspunzi cu alt nume ,si apoi sa te lauzi cu alt nume ?Sau din cauza grabei,...te inteleg trebuie sa raspuzi pe toate editorialele...munca grea.Totusi nu ti se pare cam grea munca asta ?Nu ti se pare ca te depaseste intelectual,ca spui numai platitudini ,su lucruri spuse deja? (si asta e tot cam ca un fel de plagiat )

# satu mare date 23 January 2014 14:31 +1

distinsa dumnealui cumnata este mare directoare de ingrijiri la spitalul judetean satu mare......nu are nimeni curajul sa o ating din pricina generalului cu fata de alcolist Opris.........

# opris general de carton sluga lui chiorul date 29 January 2014 18:27 +1

:-* asta securistul :P lingau de fund basinos 8) la chiorul-infractorul cu gazprom ,alro,ioaba bsinosa avocata fara diploma ca eba prosta o familie de hotii cu caracatita lor dna,csm,ccr,sri,sie curtea -gestapoul lor condusi de sts care pazeste bine pe satanistii lui basinosul nu stie nimic de avionul cazut dar stie cei 3 localnici,care iau gasit si iau salvat ,gunoiul de basescu tace ca rahatul de caine in strada :lol: sa muriti in jilava totii pomeniti aici,javre ordinare bogatii din jaful banului public

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.07.2024 – Judecatoarea Blanariu a primit reject. CSM a facut curat dupa procurorul Gherman

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva