SE TEM CA N-O SA MAI POATA REGIZA SPECTACOLE CU CATUSE – DNA se opune proiectului de modificare a Codului de procedura penala initiat de senatorul Serban Nicolae: “Nu va mai fi posibila arestarea pe motiv de pericol pentru ordinea publica pentru infractiunile de coruptie si de evaziune fiscala”. Parchetul anticoruptie pretinde ca interzicerea emiterii mandatului de aducere inainte de citare afecteaza capacitatea DNA (Proiectul)
Directia Nationala Anticoruptie se teme ca nu o sa mai poata oferi, aproape zilnic, spectacole cu inculpati defilati in catuse in fata jurnalistilor. DNA a reactionat fata de initiativa legislativa a senatorului PSD Serban Nicolae de modificare a Codului de procedura penala. Desi proiectul este vechi de cateva luni, presa de casa a DNA l-a descoperit abia in aceste zile, prezentandu-l drept o tentativa de diminuarea capacitatii parchetului anticoruptie. Evident, dupa materialele de presa a venit si replica Directiei condusa de Laura Codruta Kovesi (foto), care, asa cum era de asteptat, nu este de acord cu initiativa legislativa a lui Nicolae.
Astfel, senatorul PSD propune introducerea “arestului sever”, notiune care o va inlocui pe cea de “arest preventiv” si care nu se va mai aplica in cazul infractiunilor pentru care pedeapsa este de 5 ani sau mai mare de 5 ani, ci in cazul infractiunilor pentru care pedeapsa este de 10 ani sau mai mare de 10 ani. Tot in privinta arestului sever, senatorul propune completarea art. 224 alin. (1) Cod procedura penala, cu un nou alineat, respectiv art. 224 alin. (1) indice 1, avand urmatorul cuprins: „In aprecierea starii de pericol concret pentru ordinea publica, prin propunerea de arest sever, nu pot fi invocate gravitatea faptei, a modului si a circumstantelor de comitere a acesteia, a mediului din care provine inculpatul si a altor imprejurari privitoare la persoana acestuia, cu exceptia antecedentelor penale”.
De asemenea, Serban Nicolae propune modificari substantiale si in ceea ce priveste mandatul de aducere. Senatorul propune modificarea art. 265 alin. (2) Cod procedura penala, care in forma actuala prevede ca „Suspectul sau inculpatul poate fi adus cu mandat de aducere, chiar inainte de a fi fost chemat prin citatie, daca aceasta masura se impune in interesul rezolvarii cauzei”, dupa cum urmeaza:
„Suspectul sau inculpatul poate fi adus cu mandat de aducere, chiar inainte de a fi fost chemat prin citatie, daca acesta este cercetat pentru o infractiune intentionata contra vietii, o infractiune prin care s-a cauzat vatamarea corporala sau moartea unei persoane, o infractiune contra securitatii nationale prevazuta de Codul penal si alte legi speciale, o infractiune de trafic de stupefiante, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, viol, lipsire de libertate, ultraj sau ultraj judiciar”.
Nu in ultimul rand, senatorul Serban Nicolae doreste si introducerea unei prevederi care sa stopeze defilarea inculpatilor in catuse in fata presei:
„La art. 208, dupa alineatul (4) se introduc doua alineate noi, (5) si (6), avand urmatorul cuprins:
(5) Inculpatul fata de care s-a dispus una din masurile prevazute la art. 202 alin. (4) lit. a), d) si e) nu este incatusat in nicio imprejurare, cu exceptia celor cercetati pentru infractiuni comise prin acte de violenta, a celor care s-au sustras urmaririi penale, precum si a inculpatilor care s-au opus masurii dispuse”.
DNA: “Principalele modificari avute in vedere de Proiectul de lege aflat in dezbatere la Senat contin aspecte ce ar putea sa afecteze eficienta investigatiilor in dosarele de coruptie”
De partea cealalta, DNA sustine ca Serban Nicolae, prin proiectul sau, incearca sa restranga situatiile in care se poate dispune arestarea preventiva. Parchetul anticoruptie se plange si de prevederile privind emiterea mandatului de aducere, de care procurorii abuzeaza in ultima perioada, dupa cum bine se poate observa. Nici cu limitarea controlului judiciar nu este de acord parchetul Codrutei Kovesi, pe motiv ar creste riscul ca inculpatii sa se sustraga. Practic, DNA pretinde ca proiectul lui Serban Nicolae ar afecta eficienta investigatiilor in dosarele de coruptie.
Iata comunicatul DNA cu privire la initiativa de modificare a Codului de procedura penala:
“O propunere de modificare si completare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala (Cod aflat in vigoare de la 1 februarie 2014) se afla in proces de dezbatere si adoptare la Senat.
Directia Nationala Anticoruptie atrage atentia ca principalele modificari avute in vedere de Proiectul de lege aflat in dezbatere la Senat contin aspecte ce ar putea sa afecteze eficienta investigatiilor in dosarele de coruptie.
1.Se introduce o masura preventiva noua (arestul sever)
DNA considera ca nu se justifica introducerea unei masuri preventive noi (arestul sever) deoarece modificarea reprezinta doar un pretext pentru a restrange situatiile in care se poate dispune arestarea preventiva. Prin modificarea preconizata, nu va mai fi posibila arestarea pe motiv de pericol pentru ordinea publica pentru infractiunile de coruptie si de evaziune fiscala. Avand in vedere ca acesta este temeiul retinut de judecatori in majoritatea dosarelor de mare coruptie in care s-a dispus arestarea preventiva, prin adoptarea acestei modificari s-ar ajunge practic la eliminarea acestei masuri din dosarele instrumentate de DNA. Astfel, indiferent de gravitatea faptei savarsite si de pericolul pe care il prezinta autorul acesteia, judecatorul nu este lasat sa aprecieze daca se impune sau nu arestarea inculpatului, modificarea reprezentand o ruptura esentiala fata de viziunea actuala a Codului de procedura penala. In conditiile in care realitatile sociale avute in vedere la momentul adoptarii Codului nu s-au modificat, nu se justifica adoptarea unei noi viziuni rupta de traditia juridica. Practica Curtii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) a aratat ca lipsirea de libertate a unei persoane pentru acest temei este in concordanta cu standardele conventiei in materia garantarii drepturilor omului, astfel incât nu exista argumente obiective pentru o asemenea modificare.
In plus, Legiuitorul nu se poate substitui judecatorilor si procurorilor si nu le poate dicta acestora argumentele pe care sa le foloseasca pentru a ajunge la o anumita concluzie. Pericolul pentru ordinea publica, la fel ca orice alta imprejurare care face obiectul cauzei, se stabileste exclusiv pe baza analizei efectuate de organele judiciare si a probelor a probelor administrate.
2. Pentru infractiunile de coruptie si de evaziune fiscala nu mai poate fi emis mandat de aducere, inainte de citarea suspectului.
DNA considera ca, in acest mod, s-ar aduce o atingere semnificativa capacitatii investigative a DNA. Exista situatii in care, pentru aflarea adevarului, este esential ca audierea suspectilor sa se realizeze in anumite momente operative, astfel incat acestia sa nu poata lua legatura cu alte persoane sau sa nu afle despre desfasurarea unor perchezitii ori a altor activitati procesuale. Imposibilitatea procurorilor DNA de a folosi aceasta masura, lasata doar la dispozitia altor parchete, i-ar lipsi de un instrument important pentru solutionarea cauzelor si le-ar diminua eficienta.
3. Se reduce durata controlului judiciar de la doi ani, cat este in prezent pentru infractiunile grave, la 180 de zile.
DNA considera ca aceasta masura nu se justifica. Controlul judiciar este o masura care presupune o restrangere limitata a drepturilor persoanei (cum ar fi obligarea de a nu parasi tara sau localitatea), situatie in care nu pot fi aplicate corespunzator limitarile prevazute pentru arestarea preventiva. Apar situatii cand cauzele complexe nu pot fi finalizate in 180 de zile, iar adoptarea acestei prevederi ar permite persoanelor cercetate sa paraseasca tara dupa expirarea termenului de 180 de zile si sa se sustraga de la executarea pedepsei. Nu a existat niciodata o prevedere atat de restrictiva. Initial, noul Cod de procedura penala nu prevedea nicio limita a duratei controlului judiciar, iar in 2014 limita a fost stabilita la doi ani. Acum se incearca reducerea la 180 de zile fara o justificarea obiectiva a acestor modificari de viziune a legiuitorului.
4. Se introduc dispozitii cu privire la incatusarea inculpatilor arestati
Aceste dispozitii sunt reglementate de legea executarii pedepselor si de regulamentele interne ale locurilor de detinere si nu au legatura cu prevederile unui cod de procedura penala, motiv pentru care nu ar trebui sa se regaseasca in acest act normativ. Codul de procedura penala reglementeaza exclusiv desfasurarea procesului penal, nu conditiile din locurile de detinere, modul de executare a pedepselor si alte asemenea aspecte”.
*Cititi aici integral initiativa legislativa a senatorului PSD Serban Nicolae
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Una 31 March 2015 19:00 +15
# gogu 31 March 2015 21:24 +8
# TURNATORU DE NEFEROASE 31 March 2015 22:16 +2
# nume si prenume 1 April 2015 03:11 +4
# semne de intrebare 31 March 2015 19:23 +10
# BOLONDITO BELENDEK 31 March 2015 21:30 +6
# b ula(u) 31 March 2015 21:39 +4
# LULUTA NU E CURAJOASA 31 March 2015 22:11 +3
# POZA GRAITOARE 31 March 2015 21:44 +4
# vasile 31 March 2015 21:23 +14
# eu 31 March 2015 21:57 +6
# un oarecare 31 March 2015 22:10 +8
# avocat traditional 31 March 2015 22:30 +3
# Salvamar 1 April 2015 08:46 +1
# catuse, lanturi 1 April 2015 09:52 -1