psdolt
27 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

ACEEASI MARIE CU ALTA PALARIE – Semnal de alarma tras de APADOR–CH in legatura cu starea de alerta: „Restrange aceleasi drepturi ca si starea de urgenta, desi ar trebui sa existe diferente substantiale... Nu este prevazuta in Constitutie, nu are o durata precisa... Poate fi privita ca un artificiu... Nu este normal ca libertati fundamentale sa fie restranse prin simpla vointa a unor functionari”

Scris de: Bogdan GALCA | pdf | print

13 May 2020 14:13
Vizualizari: 5553

APADOR – CH trage un semnal de alarma in privinta starii de alerta care va fi instituita in Romania dupa expirarea starii de urgenta. Si acuza faptul ca nu este normal ca libertati fundamentale sa fie restranse prin simpla vointa a unor functionari.


 

Organizatia pentru apararea drepturilor omului arata ca de frica Curtii Constitutionale, guvernul condus de Ludovic Orban (foto dreapta, langa Klaus Iohannis) a trimis in Parlament un proiect de lege pentru legiferarea starii de alerta. Proiect care, potrivit APADOR, restrange aceleasi drepturi ca si starea de urgenta, desi intre cele doua stari ar trebui sa existe diferente substantiale.

Trebuie precizat ca Senatul a modificat radical proiectul Guvernului privind starea de alerta (click aici pentru a citi).

APADOR – CH explica intr-un comunicat de presa ca diferenta majora este ca starea de urgenta este prevazuta in Constitutie si trebuie instituita de presedinte si aprobata de Parlament, pe o durata de cel mult 30 de zile, cu posibilitate de prelungire, in timp ce starea de alerta nu este prevazuta in legea fundamentala, nu are o durata precisa si se declara de un comitet interministerial, format din ministrii si sefi de institutii publice.

Avand in vedere aceste lucruri, APADOR considera ca starea de alerta poate fi privita ca un artificiu folosit pentru a permite luarea unor masuri specifice starii de urgenta, dar fara a mai declara starea de urgenta, cu ocolirea procedurii prevazute in Constitutie.

 

Iata comunicatul APADOR – CH:

 

"De frica CCR, Guvernul a trimis in Parlament un proiect de lege pentru starea de alerta care restrange aceleasi drepturi ca si starea de urgenta, desi intre cele doua stari ar trebui sa existe diferente substantiale.

Guvernul a trimis Parlamentului, spre adoptare, un proiect de lege care prevede  ca, pe durata starii de alerta, pot sa fie luate aceleasi masuri restrictive de drepturi si libertati ca si cele luate pe durata starii de urgenta.

In stare de urgenta, aceste masuri se iau de ministrul afacerilor interne, cu aprobarea primului-ministru, prin ordonanta militara. In stare de alerta, aceleasi masuri se iau de ministri sau directori de institutii publice, prin ordine, decizii, dispozitii etc.

Diferenta majora este ca starea de urgenta este prevazuta in Constitutie si trebuie instituita de presedinte si aprobata de Parlament, pe o durata de cel mult 30 de zile, cu posibilitate de prelungire, in timp ce starea de alerta nu este prevazuta in Constitutie, nu are o durata precisa si se declara de un comitet interministerial, format din unii ministri si sefi de institutii publice, denumit ‘Comitetul national pentru situatii speciale de urgenta’ sau, la nivelul unei sau unor localitati, de comitetele judetene/Bucuresti sau de comitetele locale pentru situatii de urgenta (formate din prefect, primar, sefi de servicii publice etc.).

Deci, desi cele doua stari, de urgenta si de alerta, au aceeasi esenta, pentru ca presupun luarea acelorasi masuri de restrangere de drepturi si libertati, ele pot fi instituite in moduri diferite: unul greu (care implica presedintele si Parlamentul) si unul usor (care implica, cel mult, un comitet interministerial).


Din acest motiv, starea de alerta poate fi privita ca un artificiu folosit pentru a permite luarea unor masuri specifice starii de urgenta, dar fara a mai declara starea de urgenta. Deci, cu ocolirea procedurii prevazute in Constitutie.

In acest sens, trebuie precizat ca OUG 1/1999 prevede ca masurile ce presupun restrangeri de drepturi si libertati pot fi luate numai pe durata starii de urgenta.


In schimb, OUG 21/2004, care introduce notiunea de 'stare de alerta' nu contine o prevedere in sensul ca pe durata starii de alerta pot fi restranse drepturi si libertati prin ordine si dispozitii de ministri sau directori, tocmai pentru ca declararea acestei stari nu implica entitati constitutionale (presedinte, Parlament) si nici existenta unei situatii atat de grave, incat sa implice restrangeri de drepturi si libertati. Daca exista o situatie grava, atunci trebuie instituita starea de urgenta, cu toate consecintele ce decurg de aici.

Consideram ca starea de alerta trebuie reglementata diferit de cea de urgenta cu privire la masurile care se pot dispune pe durata ei. Daca, in timpul starii de alerta, pot fi luate aceleasi masuri restrictive de drepturi ca si in starea de urgenta, aceasta inseamna ca, practic, intre cele doua stari nu exista nicio diferenta.

Desi ar trebui sa existe diferente substantiale, esentiale. De ce?

Pentru ca nu este normal ca libera circulatie, libertatea intrunirilor, dreptul la munca, libertatea economica, dreptul la invatatura, dreptul la viata privata si restul drepturilor si libertatilor fundamentale sa fie restranse prin simpla vointa a unor functionari din ministere si institutii publice.


Starea de alerta ar trebui sa se rezume la impunerea de obligatii doar pentru autoritatile si institutiile publice, adica statul e cel ce trebuie alertat sa se pregateasca serios si sa dea o atentie deosebita situatiei speciale aparute.

Dar, starea de alerta nu ar trebui sa permita, prin ea insasi, restrangeri de drepturi si liberati prin decizii/ordine de directori sau ministri. Daca situatia exceptionala este de o asa seriozitate incat necesita pentru rezolvare masuri care presupun restrangeri de drepturi si libertati, atunci nu ar trebui ramas in stare de alerta, ci ar trebui instituita (sau prelungita) starea de urgenta, conform Constitutiei.

In cazul acestei pandemii, aflata inca in desfasurare si cu mare probabilitate de revenire la un nivel chiar mai ridicat decat a fost, solutia corecta/constitutionala era de prelungire sau de instituire din nou a starii de urgenta, daca trebuiau luate in continuare masuri de restrangere de drepturi si libertati pentru combaterea pandemiei.

In schimb, a fost gasit artificiul redenumirii starii de urgenta ca stare de alerta (mult mai usor de instituit). Dar, daca problemele sunt serioase, iar riscurile pentru comunitate raman in continuare mari, din cauza acestei pandemii, de ce ne ferim sa o recunoastem si nu mentinem starea de urgenta? Si in starea de urgenta pot fi adoptate masuri ceva mai relaxate decat cele initiale, cum se doreste in prezent.

Este foarte posibil ca si noua lege, aflata inca in stadiul de proiect, care reglementeaza starea de alerta, sa fie declarata neconstitutionala, tocmai pentru motivul ca eludeaza procedura speciala prevazuta in Constituie pentru instituirea unei stari exceptionale (starea de urgenta), pe durata careia pot fi restranse, mai usor, drepturi si libertati.
In concluzie, despre relatia actuala dintre starea de alerta si starea de urgenta, se poate folosi o expresie clara, precisa si previzibila, asa cum cere si Curtea Constitutionala: ‘Aceeasi Marie, cu alta palarie’.


APADOR-CH considera ca atat starea de urgenta, cat si starea de alerta trebuie reglementate unitar si coerent, printr-un singur act normativ (lege), in care sa se prevada clar deosebirile dintre aceste stari, precum si masurile specifice care pot fi luate si de catre cine, in cazul fiecareia dintre ele.

Altfel, singurul pas care se face prin actualul proiect de lege este de la confuzie la improvizatie”.

Comentarii

# Diverse date 13 May 2020 20:13 +1

La noi se discuta ,,partea legala'' si-n luna urmatoare in timp ce firmele private sunt puse pe butuci. Sigur ca planul fiind bine pus la punct, cei puternici o sa sprijine firmele lor pentru a trece ,,cu bine'' peste aceasta perioada (deja se intrec in a se lauda cat de mari sunt sumele pe care le vor distribui) in timp ce la noi, fiind saraci, n-o sa dea nici praful de pe toba. Peste vreo 2-3 luni cand vor fi evidente efectele prabusirii economiei guvernatii (cu un singur n, se intelege) vor sari si vor imprumuta ,,la dobanzi avantajoase'' tot de la cei puternici 10-20 mimiarde de euro pentru a resurcita partea economica autohtona muribunda (ca ,,firmele'' straine care-s bine infipte pe aceste meleaguri vor primi cat va fi necesar pentru a tine steagul sus in vedere continuarii cresterii economice pe consum mult laudata. Cearta pe impartire va fi suficient de intensa astfel incat vor fi create premizele mult doritei ,,distantari sociale'' fara a fi nevoie de vreo lege sa o impuna.

# covid date 14 May 2020 06:43 +1

DOUA JEGURI CARE VOR PIERI FOARTE CURAND!

# vaduva date 14 May 2020 12:11 +1

JOS DICTATURA MEDICO-MILITARA.....nu va dati seama ca pandemia a fost organizata doar pentru a distruge Lumea Veche si a instaura Noua Ordine Mondiala in care vor exista numai stapani de sclavi 1 %...si restul sclavii sanatosi, microcipati si numai cei buni de munca ??? de aceea trebuie exterminati batranii si decreteii prin toate mijloacele, EI AU MEMORIA VECHII LUMI si MEMORIA ISTORIEI LUMII, in timp ce, cei tineri NU AU MEMORIE si vor fi foarte usor de dirijat..

# vaduva date 14 May 2020 12:29 +1

cum dracu STRANUTA CINEVA INTENTIONAT ??? stranutul este un mecanism fiziologic al sistemului nervos parasimpatic care NU POATE FI CONTROLAT, capisci, imbecililor si militienilor ? "Stranutul porneste de la nivelul terminatiilor nervoase," este de parere Neil Kao, medic specialist in alergii si astm bronsic in cadrul centrului Allergic Disease and Asthma din Greenville."Stranutul este un reflex important al sistemului imunitar, care ne conserva bunastarea fizica," afirma Dr. Jao.Atunci cand anumiti alergeni din mediul inconjurator intra in caile nazale, centrul de stranut situat in trunchiul cerebral - parte a encefalului - transmite semnale de protectie catre alte parti ale creierului implicate in stranut: gatul, ochii, nasul si gura. Muschii pieptului se contracta puternic, iar muschii gatului se relaxeaza. Ca rezultat, aerul, impreuna cu saliva si mucusul, sunt fortate sa iasa din organism pentru a elimina substantele ce cauzeaza reactia.

# vaduva date 14 May 2020 12:30 0

"Exercitiile fizice ne hiperventileaza organismul si, ca rezultat, nasul si gura devin mai uscate. Pentru a contracara senzatia de uscaciune, organismul declanseaza umezirea cailor nazale si apare stranutul.Razele soarelui pot declansa stranutul. "Lumina puternica a soarelui declanseaza stranutul la una din trei persoane," afirma Dr. Patti Wood, autoarea cartii "Success Signals: Understanding Body Language". Sensibilitatea la lumina puternica a soarelui este o trasatura mostenita genetic.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 27.11.2024 – Laura Kovesi, ministru de Justitie. Danilet, varianta de rezerva

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva