psdolt
28 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

ASA GUVERN, ASA UMILINTA – CCR a publicat Decizia 28/2020, prin care a desfiintat in unanimitate asumarea raspunderii cabinetului Orban pe modificarea legilor justitiei privind durata studiilor INM: „O asemenea procedura poate fi folosita temperat si moderat, doar in conditiile unei nevoi stringente de reglementare, fara ca aceasta sa presupuna si o situatie extraordinara”. PNL a incercat sa argumenteze pe model taica Lazar, contrapunand un regulament unei legi, dar a luat flit (Motivarea)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

28 February 2020 15:39
Vizualizari: 6387

Guvernarea PNL, in frunte cu premierul Ludovic Orban (foto 1), intre timp demis prin motiune de cenzura, pur si simplu si-a batut joc de Parlament cand si-a asumat raspunderea pe modificarea legilor justitiei privind durata studiilor la Institutul National al Magistraturii. Este principala concluzie ce se desprinde din devastatoarea motivare publicata de Curtea Constitutionala a Romaniei vineri, 28 februarie 2020, privind Decizia nr. 28 din 29 ianuarie 2020.



Ne referim la decizia prin care CCR in unanimitate a declarat neconstitutionala angajarea raspunderii pe prorogarea intrarii in vigoare a unor aspecte din legile justitiei. Este vorba despre amanarea prevederilor din legile justitiei privind cresterea duratei de pregatire a auditorilor de justitie de la INM – de la 2 ani la 4 ani. Mai exact, instanta de contencios constitutional a constatat ca prin asumarea raspunderii, guvernul PNL a incalcat urmatoarele articole din Constitutie:

- art. 114:

Angajarea raspunderii Guvernului

(1) Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Camerei Deputatilor si a Senatului, in sedinta comuna, asupra unui program, a unei declaratii de politica generala sau a unui proiect de lege.

(2) Guvernul este demis daca o motiune de cenzura, depusa in termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declaratiei de politica generala sau a proiectului de lege, a fost votata in conditiile articolului 113.

(3) Daca Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2), proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, dupa caz, cu amendamente acceptate de Guvern, se considera adoptat, iar aplicarea programului sau a declaratiei de politica generala devine obligatorie pentru Guvern.

(4) In cazul in care Presedintele Romaniei cere reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face in sedinta comuna a celor doua Camere”;

- art. 61 alin. 1: „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii”;

- art. 1 alin. 4: „Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor – legislativa, executiva si judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale”.

Asa cum am scris aici, umilinta suferita de cabinetul Orban a fost cu atat mai mare, cu cat decizia Curtii Constitutionale a fost pronuntata inclusiv cu voturile judecatoarelor Livia Stanciu (foto 2) si Simina Tanasescu (foto 3), trimise la CCR de catre presedintele Klaus Iohannis. Comicul situatiei a fost dus la extrem de catre Ludovic Orban, prim-ministrul exclamand nici mai mult, nici mai putin decat: „Asa Curte, asa decizii!” si acuzand CCR ca face jocurile PSD-ului. Deci inclusiv pe Tanasescu si Stanciu.

Revenind la motivarea Deciziei 28/2020, trebuie sa remarcam ca instanta de contencios constitutional demonstreaza pas cu pas pompierismul executivului PNL, aratand ca nu exista nicio urgenta pentru care modificarea legislativa de mai sus sa fie operata prin angajarea raspunderii, iar nu prin circuitul normal, al dezbaterilor parlamentare. Sintetic spus: CCR subliniaza ca, de regula, Consiliul Superior al Magistraturii adopta regulamentul de organizare a concursului privind amiterea la INM candva in intervalul iunie-septembrie. Or, Parlamentul ar fi avut suficient timp incepand cu luna decembrie (cand guvernul Orban si-a asumat raspunderea) pana in iunie sa dezbata prorogarea intrarii in vigoare a prevederilor din legile justitiei:

Curtea constata ca dispozitiile Legii nr.242/2018 referitoare la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii, formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor, examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiul si examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari nu au putut fi puse in aplicare conform prevederilor acesteia, ci, apreciindu-se de catre Guvern ca exista o situatie extraordinara, aplicarea lor a fost prorogata printr-o ordonanta de urgenta, si anume Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019, intrata in vigoare la 20 februarie 2019. Legea analizata prelungeste aplicarea ordonantei de urgenta antereferite, semn ca spectrul aplicarii Legii nr.242/2018 nu este atat de actual / iminent, astfel ca la nivelul lunii decembrie 2019, desi dificultatile de punere in aplicare a acesteia subzista, ele nu mai intrunesc elementele constitutive ale situatiei extraordinare si, astfel, poate fi folosit un instrument legislativ diferit care nu denota aceeasi abatere de la normal. Insa, in cauza, la data angajarii raspunderii Guvernului, urgenta nu este data de necesitatea prelungirii in timp a unui act normativ el insusi cu aplicare limitata in timp [Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019], ci de necesitatea aplicarii Legii nr.242/2018, respectiv de surmontare a dificultatilor administrative intampinate. Curtea observa ca, de regula, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat organizarea concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii in cursul lunilor iunie/ iulie sau septembrie ale anilor in curs (...). Prin urmare, din decembrie 2019, momentul angajarii raspunderii Guvernului, si pana la adoptarea hotararii Plenul Consiliului Superior al Magistraturii de aprobare a organizarii concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii [iunie/ iulie/ septembrie] exista un interval de timp de circa 6-9 luni. Mai mult, concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii pentru anul 2019 se afla inca in desfasurare, astfel ca prelungirea, prin legea criticata, a unei solutii temporare aplicabile anului 2019 si pentru anul 2020 s-a realizat mult prea devreme, ceea ce denota ca nu s-a luat in considerare, in mod real, aplicarea Legii nr.242/2018 cu privire la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii, formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor, examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiul si examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari.


Guvernul Orban a bagat sperietoarea cu boicotistii din CSM


Tot in legatura cu CSM, Curtea Constitutionala ii mai administreaza o scatoalca guvernului Ludovic Orban. Mai precis, cabinetul PNL a pretextat ca era nevoie sa actioneze urgent din cauza experientei nefaste de la nivelul Plenului CSM, care a dovedit in repetate randuri ca poate bloca adoptarea unor hotarari prin neasigurarea cvorumului (aluzia era, bineinteles, la puciurile impotriva validarii Adinei Florea la sefia SIIJ). In replica, CCR ii atrage atentia executivului Orban ca nici macar nu a catadicsit sa includa in proiectul de lege pentru care si-a angajat raspunderea masuri de siguranta care sa previna blocaje generate de eventuale lipse de cvorum la nivelul CSM:

Guvernul a mai aratat ca adoptarea legii a fost animata de faptul ca in organizarea concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii pot exista intarzieri majore care sa afecteze derularea procedurilor. Invocarea unor asemenea aspecte de fapt este inacceptabila din perspectiva raporturilor constitutionale dintre autoritatea executiva/ judecatoreasca, pe de o parte, si autoritatea legislativa, pe de alta parte. Legiuitorul nu poate fi pus in situatia de a adopta in cursul anului 2019 o lege cu aplicare pentru anul 2020 motivat de conduita unei autoritati publice, si anume Consiliul Superior al Magistraturii, care nu a adoptat hotararea de organizare a concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii in anul 2019 in aceeasi scadentare temporala precum in anii precedenti, situatie datorata neasigurarii de catre membrii Consiliului Superior al Magistraturii a cvorumului de prezenta necesar desfasurarii sedintelor plenului acestuia. Mai mult, legea criticata, in realitate, nu contine nicio masura de natura sa evite un comportament neloial din partea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, precum cel care a avut loc in cursul anului 2019. Rezulta ca acest argument al Guvernului transgreseaza in sfera motivelor de oportunitate a legii si nu demonstreaza urgenta adoptarii acesteia.


Mostenirea lui taica Lazar


Ridicolul de care s-a umplut PNL in fata CSM a atins paroxismul cand oamenii lui Ludovic Orban pur si simplu au incercat sa joace alba-neagra cu Legea nr. 242/2018 (cea pe care au modificat-o prin asumarea raspunderii), contrapunandu-i o norma infralegala (respectiv regulamentul prin care CSM aproba in fiecare an organizarea concursului de admitere la INM). Este exact ceea ce a incercat sa faca fostul Procuror General Augustin Lazar, cand s-a ratoit la Tudorel Toader pe motiv ca ministrul ar fi ignorat Regulamentul de organizare si functionare a CSM atunci cand a propus revocarea Laurei Kovesi de la sefia DNA. Evident: cu mult tupeu, Lazarica trecea sub tacere prevederile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, pe care s-a bazat Toader (click aici pentru a citi).

Revenind la guvernul Orban, trebuie sa remarcam felul in care CCR le explica PNL-istilor, ca unor copii de gradinita, faptul ca un regulament se subordoneaza unei legi, nu invers:

Curtea mai retine ca neadoptarea legislatiei secundare pentru punerea in aplicare a Legii nr.242/2018, respectiv a regulamentului de concurs, aspect reliefat, de asemenea, in punctul de vedere al Guvernului, nu determina obligatia legiuitorului primar de a proroga aplicarea acestei legi. Legea nu se subordoneaza unui act de reglementare secundara, respectiv unui regulament al Consiliului Superior al Magistraturii, din contra, actul administrativ este cel care organizeaza executarea sau executa legea, dupa caz”.


Redam principalele pasaje din motivarea Deciziei nr. 28/2020:


56. Fata de jurisprudenta expusa mai sus, Curtea, prin Decizia nr.1655 din 28 decembrie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.51 din 20 ianuarie 2011, a retinut ca angajarea raspunderii Guvernului se evalueaza in functie de patru criterii impuse de art.114 din Constitutie, si anume:

(i) existenta unei urgente in adoptarea masurilor continute in legea asupra careia Guvernul si-a angajat raspunderea;

(ii) necesitatea ca reglementarea in cauza sa fie adoptata cu maxima celeritate;

(iii) importanta domeniului reglementat;

(iv) aplicarea imediata a legii in cauza. (...)

(3.2.2.) Analiza propriu-zisa a criticilor de neconstitutionalitate

65. Prima critica de neconstitutionalitate vizeaza imposibilitatea Guvernului de a recurge la procedura angajarii raspunderii in conditiile in care exista pe rolul Parlamentului un proiect de lege de aprobare a unei ordonante de urgenta care avea un obiect similar. Aceasta este fundamentata pe Decizia nr.1431 din 3 noiembrie 2010, prin care s-a statuat ca angajarea raspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege, in conditiile in care se afla in proces de legiferare la Camera decizionala, s-a realizat cu incalcarea competentei Parlamentului de unica autoritate legiuitoare. Din aceasta situatie premisa, la a carei conturare au avut o eficienta contributiva lipsa urgentei reglementarii si lipsa blocajului in privinta derularii procedurilor parlamentare, se trage concluzia ca Guvernul avea obligatia de a astepta finalizarea procedurii parlamentare cu privire la adoptarea proiectului de lege de adoptare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.7/2019.

66. Raportat la cele sustinute, Curtea observa ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019 reglementeaza: masuri referitoare la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii, formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor, examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiul si examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari pentru anul 2019 [art.1-12, 16]; modificari aduse unor dispozitii ale Legii nr.303/2004 [art.13]; modificari aduse unor dispozitii ale Legii nr.304/2004 [art.14]; modificari aduse unor dispozitii ale Legii nr.317/2004 [art.15]. Prin urmare, ordonanta de urgenta cuprinde dispozitii cu aplicare limitata in timp, circumscrise anului 2019 [art.1-12, art.16], iar celelalte dispozitii sunt de modificare a Legilor nr.303/2004, nr.304/2004 si nr.317/2004, in timp ce proiectul de lege de aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.7/2019 priveste ridicarea la rang de lege a acestor prevederi.

67. Legea criticata reia, printr-o norma de trimitere, reglementarile art.1-12 si 16 din ordonanta de urgenta si tale quale reglementeaza aplicabilitatea acestora pentru anul 2020. Cu alte cuvinte, legea analizata cuprinde, sub aspect substantial, aceeasi solutie legislativa care urmeaza a se aplica pe anul 2020 cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019 in privinta concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii, formarii profesionale initiala a judecatorilor si procurorilor, examenului de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiului si examenului de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari. Astfel, ea prelungeste in timp solutia legislativa cuprinsa in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019 cu referire la aspectele antereferite si deroga de la prevederile corespunzatoare ale Legii nr.303/2004, astfel cum a fost modificata prin Legea nr.242/2018.

68. Insasi jurisprudenta Curtii Constitutionale a demonstrat faptul ca Guvernul are posibilitatea sa isi angajeze raspunderea asupra legii de aprobare a unei ordonante de urgenta (...). Astfel, de principiu, chiar daca procedura angajarii raspunderii Guvernului poate privi proiectul de lege de aprobare a unei ordonante de urgenta, se retine ca in cauza de fata daca Guvernul si- ar fi angajat raspunderea pe proiectul de lege de aprobare a ordonantei de urgenta, aceasta ar fi vizat, in realitate, sub aspectul analizat, situatia juridica a generatiei care sustine examenul la Institutul National al Magistraturii in anul 2019, si nu pe anul 2020. Prin urmare, din punct de vedere tehnic, Guvernul nu putea sa isi angajeze raspunderea pe ordonanta de urgenta antereferita daca dorea pastrarea solutiei legislative cuprinse in aceasta si pe un an succesiv, respectiv pentru anul 2020, ci trebuia sa initieze un nou proiect de lege pe care, astfel cum s-a intamplat in cazul de fata, sa isi angajeze raspunderea.

69. Chiar daca legea analizata este pro parte identica cu un proiect de lege de aprobare a unei ordonante de urgenta, nu inseamna ca Guvernul trebuie sa isi angajeze raspunderea asupra acesteia. Depunerea proiectului de lege de aprobare a ordonantei de urgenta la camera competenta a Parlamentului este o conditie de validitate a ordonantei de urgenta (...), astfel ca Guvernul daca ia decizia angajarii raspunderii sale pe masuri similare acestuia, nu inseamna ca, in mod automat, recurgerea la aceasta procedura trebuie sa vizeze proiectul de lege de aprobare a ordonantei de urgenta in considerarea faptului ca exista deja un proiect de lege in procedura parlamentara, pentru ca Guvernul, in mod logic, trebuie sa tina cont de continutul ordonantei de urgenta care urmeaza sa fie aprobata, avand in vedere ca proiectul de lege transmis Parlamentului spre aprobare este unul care aproba pur si simplu ordonanta de urgenta, fara modificari si completari. Mai mult, aprecierea constitutionalitatii angajarii raspunderii Guvernului pe un proiect de lege in mod evident trebuie sa tina cont de faza in care se afla procedura parlamentara [incipienta/ avansata], de consistenta dezbaterilor parlamentare asupra acesteia, de solutiile legislative discutate etc. Or, in cauza de fata, nu au existat amendamente de modificare a proiectului de lege de aprobare a ordonantei de urgenta, ci doar o amanare a discutarii acestuia intr-o alta sesiune parlamentara in vederea identificarii unei solutii corespunzatoare, astfel incat nu se poate sustine ca ar fi existat pe rolul Parlamentului doua proiecte de lege identice, unul in dezbatere parlamentara si altul in raport cu care Guvernul si-ar fi angajat raspunderea pentru a ocoli dezbaterile ocazionate de discutarea primului proiect in procedura generala.

70. In legatura cu cele de mai sus, se mai ridica si problema existentei unui acord convenit, in prezenta si la solicitarea reprezentantilor Consiliului Superior al Magistraturii si ai Ministerului Justitiei, la nivelul Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari in sedinta sa din 10 decembrie 2019, in sensul ca proiectul legii de aprobare a ordonantei de urgenta sa fie adoptat in sesiunea parlamentara urmatoare [februarie 2020] intr-o forma care sa rezolve cu titlu definitiv problemele pentru care a fost prorogata, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019, intrarea in vigoare a unor dispozitii din Legea nr.303/2004, astfel cum acestea au fost modificate prin Legea nr.242/2018. Se constata ca chiar in aceste conditii, avand in vedere natura politica a acordului, precum si faptul ca nu s-au facut pasi concreti in vederea implementarii sale, Guvernul isi poate angaja raspunderea asupra unui proiect de lege care amana aplicarea dispozitiilor respective. Desigur, recurgerea la aceasta procedura nu impiedica Parlamentul sa rezolve cu titlu definitiv aspectele relevate, pentru ca prin respectiva lege de aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.7/2019 va putea modifica/ completa/ abroga legea adoptata prin angajarea raspunderii Guvernului. Cu alte cuvinte, un acord politic de adoptare a unei anumite solutii legislative nu impiedica Guvernul sa isi angajeze raspunderea pe un proiect de lege distinct care ar cuprinde aceeasi sau o alta solutie legislativa cu cea preconizata in acordul politic, daca sunt indeplinite cele patru criterii stabilite in jurisprudenta Curtii Constitutionale cu referire la art.114 din Constitutie.

71. Prin urmare, Curtea constata ca, de principiu, Guvernul are posibilitatea sa isi angajeze raspunderea asupra unei legi, chiar daca in cursul procedurii parlamentare se afla un proiect de lege de aprobare a unei ordonante de urgenta cu continut similar. In aceasta ipoteza, in continuarea analizei sale, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra conditiilor concrete in care Guvernul si-a angajat raspunderea prin analizarea celor patru criterii indicate in jurisprudenta sa (...).

72. In jurisprudenta sa, Curtea a statuat ca recurgerea la procedura angajarii raspunderii Guvernului nu poate fi realizata oricum si in orice conditii, deoarece aceasta modalitate de legiferare reprezinta, intr-o ordine fireasca a mecanismelor statului de drept, o exceptie. Decizia Guvernului de a-si angaja raspunderea nu poate fi animata exclusiv de elemente de oportunitate, ci de urgenta reglementarii domeniului vizat. Or, urgenta reglementarii se afla in legatura directa cu evitarea / prevenirea unei situatii iminente sau cel putin actuale de pericol, fiind indisolubil legata de existenta unei situatii de fapt ce nu poate fi depasita prin apelarea la procedurile legislative obisnuite. Este adevarat ca procedura angajarii raspunderii Guvernului nu necesita existenta unei situatii extraordinare pe care sa o rezolve, pentru ca in acest caz se utilizeaza un alt instrument legislativ, si anume ordonanta de urgenta, insa ea trebuie sa se subsumeze unei situatii care, fara a fi extraordinara, implica o rezolvare ce nu poate fi amanata. O asemenea abordare se impune pentru ca angajarea raspunderii Guvernului presupune ocolirea dezbaterii parlamentare, cu alte cuvinte, limitarea rolului acestuia de unica autoritate legiuitoare a tarii. De altfel, legiuitorul constituant, reglementand procedura prevazuta de art.114 din Constitutie, a acceptat o asemenea limitare, fara, insa, a o echivala cu o procedura de legiferare obisnuita. Prin urmare, o asemenea procedura poate fi folosita in mod temperat si moderat si doar in conditiile unei nevoi stringente de reglementare, fara ca aceasta sa presupuna si o situatie extraordinara.

73. Astfel, in ceea ce priveste criteriul urgentei, se constata ca masurile promovate prin procedura angajarii raspunderii Guvernului sunt motivate in expunerea de motive a legii prin faptul ca imprejurarile care au justificat adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.7/2019 subzista in continuare. In acest sens, se mentioneaza urmatoarele imprejurari justificative: „Verificarea conditiei de buna reputatie si a aptitudinii psihologice a candidatilor la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii se va face anterior sustinerii probelor de concurs, situatie care reclama asigurarea resurselor umane specializate care sa realizeze aceste verificari prealabile pentru un numar de cateva mii de candidati la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii; aplicarea noilor dispozitii legale introduse prin Legea nr.242/2018 este de natura sa genereze provocari majore sub aspectul organizarii in bune conditii a examenului de admitere la Institutul National al Magistraturii pentru anul 2020; marirea duratei formarii initiale, de la 2 la 4 ani, va afecta in mod substantial asigurarea resurselor umane (judecatori si procurori) la nivelul instantelor si parchetelor, in conditiile in care timp de 2 ani nu vor mai exista absolventi ai Institutului National al Magistraturii din randul carora sa poata fi numiti judecatori/ procurori stagiari; masurile privind formarea auditorilor de justitie pe o perioada de 4 ani, in loc de 2 ani cat este in prezent, presupun in mod necesar si asigurarea resurselor bugetare corespunzatoare, inclusiv a infrastructurii necesare (sediu, sali de cursuri, decontare materiale de studiu, spatii de cazare etc.); masurile au fost introduse in legislatie prin Legea nr.242/2018 fara a se efectua un studiu de impact, care sa reflecte efectele noii constructii, inclusiv din perspectiva necesarului de formatori, pregatirii, selectiei si recrutarii formatorilor si a alcatuirii programei de formare; prezentul proiect de lege are un caracter de sine statator, vizand masuri temporare aplicabile in anul 2020 pentru admiterea la Institutul National al Magistraturii, precum si alte aspecte indisolubil legate de admiterea la Institutul National al Magistraturii; intrucat aplicarea in practica a dispozitiilor referitoare la organizarea concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii in anul 2019 – inclusiv in ceea ce priveste adoptarea regulamentelor de aplicare a legii – a aratat ca pot exista intarzieri care sa afecteze derularea procedurilor, motiv pentru care concursul de admitere pentru anul 2019 se desfasoara in perioada 17.09.2019-20.02.2020, prin depasirea perioadei normale de desfasurare a acestui concurs, este necesara o interventie legislativa urgenta care sa permita organizarea si derularea in conditii optime si fara intarzieri a concursului”.

74. Imprejurarile invocate pentru promovarea acestui act normativ, astfel cum in mod expres se arata in expunerea de motive, sunt similare celor care au stat la baza adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.7/2019. Cu alte cuvinte, la peste 1 an de la intrarea in vigoare a Legii nr.242/2018 [18 octombrie 2018], prevederile acesteia nu pot fi aplicate din cauza unor probleme administrative continue, nerezolvate inca. Astfel, Guvernul a preferat sa isi angajeze raspunderea asupra unui proiect de lege in conditiile in care aplicarea prevederilor vizate ale Legii nr.242/2018 nu era iminenta, existand un interval temporal de peste 6 luni intre data angajarii raspunderii si data de la care primele masuri organizatorice cuprinse in legea antereferita referitoare la admiterea la Institutul National al Magistraturii ar fi urmat sa se aplice in mod efectiv.

75. In dezvoltarea argumentelor care au motivat urgenta masurii, in punctul de vedere al Guvernului se invoca faptul ca publicitatea concursului trebuia realizata cu cel putin 6 luni inainte de data stabilita pentru desfasurarea acestuia [art.15 alin.(1) din Legea nr.303/2004] si ca, astfel, acest aspect se constituie intr-unul ce ar justifica urgenta adoptarii legii. In realitate, acest argument este unul pro causa, intrucat nimic nu impiedica luarea masurilor administrative corespunzatoare desfasurarii concursului inaintea celor 6 luni, mai ales ca, la data angajarii raspunderii Guvernului, Legea nr.242/2018 intrase in vigoare de 14 luni. Mai mult, daca acest termen de 6 luni era cel care ar fi determinat urgenta masurii de prorogare a aplicarii prevederilor corespunzatoare din Legea nr.242/2018, se constata ca exista chiar posibilitatea scurtarii sale printr-o modificare legislativa punctuala, pentru ca operatiunile administrative aferente organizarii concursului de admitere sa se poata efectua in bune conditii. De altfel, cele doua dispozitii normative de natura tehnica invocate in sustinerea caracterului necesar si urgent al masurii, si anume termenul in care trebuia realizata publicitatea concursului si faptul ca verificarea conditiei de buna reputatie si a aptitudinii psihologice a candidatilor la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii se va face anterior sustinerii probelor de concurs, puteau fi modificate chiar prin legea de aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2018, a carei adoptare a facut chiar inutile doua dintre cele trei prevederi initiale ale proiectului de lege asupra caruia Guvernul si-a angajat raspunderea si care, astfel, nu se mai regasesc in legea supusa controlului de constitutionalitate. Toate aceste aspecte denota ca legea criticata a fost adoptata in considerarea unor aspecte de oportunitate si ca in mod artificial a fost invocata urgenta masurii.

76. Guvernul a mai aratat ca adoptarea legii a fost animata de faptul ca in organizarea concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii pot exista intarzieri majore care sa afecteze derularea procedurilor. Invocarea unor asemenea aspecte de fapt este inacceptabila din perspectiva raporturilor constitutionale dintre autoritatea executiva / judecatoreasca, pe de o parte, si autoritatea legislativa, pe de alta parte. Legiuitorul nu poate fi pus in situatia de a adopta in cursul anului 2019 o lege cu aplicare pentru anul 2020 motivat de conduita unei autoritati publice, si anume Consiliul Superior al Magistraturii, care nu a adoptat hotararea de organizare a concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii in anul 2019 in aceeasi scadentare temporala precum in anii precedenti, situatie datorata neasigurarii de catre membrii Consiliului Superior al Magistraturii a cvorumului de prezenta necesar desfasurarii sedintelor plenului acestuia. Mai mult, legea criticata, in realitate, nu contine nicio masura de natura sa evite un comportament neloial din partea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, precum cel care a avut loc in cursul anului 2019. Rezulta ca acest argument al Guvernului transgreseaza in sfera motivelor de oportunitate a legii si nu demonstreaza urgenta adoptarii acesteia.

77. In continuarea celor antereferite, Curtea mai retine ca neadoptarea legislatiei secundare pentru punerea in aplicare a Legii nr.242/2018, respectiv a regulamentului de concurs, aspect reliefat, de asemenea, in punctul de vedere al Guvernului, nu determina obligatia legiuitorului primar de a proroga aplicarea acestei legi. Legea nu se subordoneaza unui act de reglementare secundara, respectiv unui regulament al Consiliului Superior al Magistraturii, din contra, actul administrativ este cel care organizeaza executarea sau executa legea, dupa caz.

78. Curtea retine ca masurile dispuse referitoare la formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor, examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiul si examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari sunt aspecte care privesc generatia care va sustine examenul de admitere in anul 2020 la Institutul National al Magistraturii, astfel ca aplicarea acestora se va realiza ulterior anului 2020. Aceste masuri nu ii privesc pe auditorii de justitie sau procurorii si judecatorii stagiari, care au sustinut examenul de admitere la Institutul National al Magistraturii anterior anului 2020, pentru a se putea sustine ca ar fi existat vreo urgenta de reglementare cu privire la acestia. In consecinta, cei care au sustinut admiterea la Institutul National al Magistraturii anterior anului 2020 se vor supune reglementarilor in vigoare la acea data, inclusiv in privinta promovarii examenului de capacitate. De aceea, reglementarile adoptate vizeaza numai generatia care sustine admiterea la Institutul National al Magistraturii in anul 2020, generatie care, sub aspectul unui orizont temporal aproximativ, va absolvi in anul 2022 (sau chiar 2023) si va sustine examenul de capacitate in anul 2023 (sau chiar 2024).

79. Prin urmare, Curtea constata ca nu exista o urgenta nici in promovarea unei masuri de aplicare in continuare si pe anul 2020 a prevederilor art.1-12 si 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019 si nici in prorogarea aplicarii Legii nr.242/2018. In timpul ramas pana la admiterea la Institutul National al Magistraturii in anul 2020, Guvernul se putea preocupa de organizarea executarii Legii nr.242/2018, si nu de amanarea aplicarii acesteia.

80. De asemenea, in analiza sa, Curtea retine si Decizia nr.188 din 2 martie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.237 din 14 aprilie 2010, prin care a statuat cu privire la adoptarea unei ordonante de urgenta ca „reglementarea urgenta a situatiei rezultate in conditiile de criza economica nu putea fi facuta in mod rapid si rezonabil nici prin angajarea raspunderii Guvernului in fata Camerei Deputatilor si a Senatului asupra unui proiect de lege si nici prin adoptarea unui proiect de lege cu procedura de urgenta”, ceea ce denota faptul ca intensitatea urgentei – in vederea folosirii procedurii angajarii raspunderii Guvernului – vizeaza o abatere de la obisnuit, fara ca situatia generatoare a acesteia sa poate fi calificata, in mod automat, ca fiind una extraordinara [a se vedea si par.64 al prezentei decizii].

81. Or, raportat la coordonatele cauzei de fata, Curtea constata ca dispozitiile Legii nr.242/2018 referitoare la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii, formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor, examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiul si examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari nu au putut fi puse in aplicare conform prevederilor acesteia, ci, apreciindu-se de catre Guvern ca exista o situatie extraordinara, aplicarea lor a fost prorogata printr-o ordonanta de urgenta, si anume Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019, intrata in vigoare la 20 februarie 2019. Legea analizata prelungeste aplicarea ordonantei de urgenta antereferite, semn ca spectrul aplicarii Legii nr.242/2018 nu este atat de actual/ iminent, astfel ca la nivelul lunii decembrie 2019, desi dificultatile de punere in aplicare a acesteia subzista, ele nu mai intrunesc elementele constitutive ale situatiei extraordinare si, astfel, poate fi folosit un instrument legislativ diferit care nu denota aceeasi abatere de la normal. Insa, in cauza, la data angajarii raspunderii Guvernului, urgenta nu este data de necesitatea prelungirii in timp a unui act normativ el insusi cu aplicare limitata in timp [Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019], ci de necesitatea aplicarii Legii nr.242/2018, respectiv de surmontare a dificultatilor administrative intampinate. Curtea observa ca, de regula, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat organizarea concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii in cursul lunilor iunie/ iulie sau septembrie ale anilor in curs (...). Prin urmare, din decembrie 2019, momentul angajarii raspunderii Guvernului, si pana la adoptarea hotararii Plenul Consiliului Superior al Magistraturii de aprobare a organizarii concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii [iunie/ iulie/ septembrie] exista un interval de timp de circa 6-9 luni. Mai mult, concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii pentru anul 2019 se afla inca in desfasurare, astfel ca prelungirea, prin legea criticata, a unei solutii temporare aplicabile anului 2019 si pentru anul 2020 s-a realizat mult prea devreme, ceea ce denota ca nu s-a luat in considerare, in mod real, aplicarea Legii nr.242/2018 cu privire la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii, formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor, examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiul si examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari.

82. Totodata, nu se poate sustine ca legea criticata a fost adoptata din timp pentru a se asigura posibilitatea autoritatilor publice sa intreprinda masurile necesare punerii sale in aplicare, pentru ca aceasta lege nu aduce elemente novatoare fata de situatia existenta in anul 2019, ci mentine statut quo-ul acesteia, astfel ca nu genereaza provocari majore in vederea implementarii sale.

83. In fine, aspectele bugetare invocate, precum si lipsa infrastructurii necesare punerii in aplicare a Legii nr.303/2004, astfel cum a fost modificata prin Legea nr.242/2018, reprezinta mai degraba aspecte de oportunitate, intrucat cheltuielile generate de aplicarea Legii nr.242/2018 vizau un nou an bugetar, si nu anul in curs, erau previzibile, avand in vedere ca Legea nr.242/2018 a intrat in vigoare la 18 octombrie 2018; mai mult, chiar daca aceste sume nu ar fi cuprinse in proiectul de buget, potrivit legii, in cursul anului bugetar, in speta, anul bugetar 2020, pot fi operate rectificari bugetare corespunzatoare.

84. In aceste conditii, Curtea constata ca recurgerea la procedura angajarii raspunderii Guvernului pentru o situatie ce vizeaza un orizont temporal atat de indepartat releva lipsa urgentei masurii adoptate.

85. Curtea observa ca, in forma initiala a proiectului de lege pe care Guvernul l-a depus la Parlament in vederea angajarii raspunderii la data de 11 decembrie 2019, doua dintre cele trei masuri cuprinse in proiectul de lege reclamau un grad mare de urgenta, avand in vedere ca acestea vizau prorogarea unor masuri care urmau a se aplica de la 1 ianuarie 2020 [compunerea completurilor de apel intr-un format de 3 judecatori si pensiile de serviciu conditionate de un stagiu de 20 de ani vechime]. In schimb, cea de-a treia masura, si anume cea criticata, vizeaza continuarea aplicarii unor masuri cu caracter temporar dispuse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019 si, implicit, prorogarea aplicarii unor masuri cadru reglementate prin Legea nr.242/2018, in conditiile in care, pana la aplicarea acestora din urma, autoritatea executiva si cea judecatoreasca dispuneau de suficient timp pentru a dispune masurile ce se impun in vederea aplicarii Legii nr.242/2018. Or, din moment ce nu au fost realizati pasi efectivi in sensul punerii in aplicare a Legii nr.242/2018 si s-a apelat direct la aceasta masura inseamna ca urgenta a fost doar proclamata, fara ca aceasta sa existe in mod concret.

86. Se mai retine ca, in punctul sau de vedere, Guvernul apreciaza ca structura politica a Parlamentului nu permitea adoptarea proiectului de lege in procedura uzuala sau de urgenta. O asemenea sustinere nu poate fi luata in considerare, intrucat ea a fost utilizata in jurisprudenta Curtii Constitutionale atunci cand Guvernul si-a angajat raspunderea pe legi avand un continut normativ complex/ reformator/ codificator, si nu in situatia simplelor prorogari de aplicare a unor dispozitii de lege, legea avand, de altfel, un singur articol.

87. Din cele de mai sus, rezulta ca decizia Guvernului de a-si angaja raspunderea nu reflecta o urgenta de a reglementa intr-un domeniu dat, nu reprezinta o masura luata in extremis, ci mai degraba asumarea unei optiuni cu caracter de oportunitate, de prelungire in timp a unor masuri temporare dispuse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.7/2019 si de inlaturare de la aplicare a prevederilor Legii nr.242/2018. Totodata, rezulta ca nu se impunea adoptarea unei asemenea masuri cu maxima celeritate, eventual putand fi adoptata numai in conditiile in care „provocarile majore” generate de Legea nr.242/2018 nu puteau fi depasite.

88. Cu privire la importanta domeniului reglementat, se constata ca, de principiu, domeniul justitiei este unul in care Guvernul isi poate angaja raspunderea (...).

89. Totodata, cu privire la criteriul aplicarii imediate a legii in cauza, Curtea retine ca aceasta, desi intra in vigoare in conditiile art.78 din Constitutie [la 3 zile de la publicare], nu se aplica imediat, ci, astfel cum s-a aratat, dupa un interval temporal de aproximativ 6-9 luni.

90. Avand in vedere cele expuse, Curtea constata ca legea criticata incalca art.114 din Constitutie si, in mod implicit, art.61 alin.(1) din Constitutie, prin limitarea excesiva a rolului Parlamentului. Rezulta, astfel, si o incalcare a principiului constitutional al echilibrului puterilor [art.1 alin.(4) din Constitutie] din moment ce una dintre puterile statului, cea executiva, si-a arogat un rol preeminent in activitatea de legiferare, folosind excesiv o procedura de legiferare, care, prin natura, sa este una de exceptie.


* Cititi aici intreaga decizie a CCR

Comentarii

# DODI date 28 February 2020 15:47 +10

Câți bani, câtă energie și cât timp pierdut cu acești amatori aruncați de nulitatea de ciolanis la conducerea economiei națioonale. Dacă cei trei cretini nu vor fi acuzați de subminarea economiei naționale și de trădare atunci chiar ne merităm soarta. În fapt ce ne-a adus UE? MCV? Guverne nepo******re în țară dar aservite po******rilor europeni? Trădarea intereselor naționale? Arestarea și condamnarea investitorilor români? Distrugerea somităților medicale? Falimentarea sau închiderea domeniilor în care puteam concura cu vesteuropenii? Acoperirea fărădelegilor comise cu bună știință de multinaționale? Cei din PNL nu pot răspunde la aceste întrebări pentru că ei știu doar să ragă la comanda SRI și să citească din bilețele galbene emise de aceiași sursă.

# JOS CC al PSD! (by Edelweiss - I.T. Tribunus Plebis) date 28 February 2020 16:53 -146

CC al PSD - Comitetul Central al Partidului Socialiștilor Deliormăneni JOS SOVIETUL SUPREM DE LA CCR! JOS TĂTUCUL CONSTITUȚIONAL! parcurs procedural: 1. Referendum pentru suspendarea competenței CCR de a se pronunța din oficiu asupra unei inițiative de revizuire a Constituției. (Titlul V, art. 146, lit. a) din Constituție) 2. O activitate elaborată de consultare publică în vederea reformării din temelii a Constituției, inclusiv prin DESFIINȚAREA CCR – această toxică și nocivă inovație constituțională, excrescență canceroasă pe trupul țării, care acționează permanent ca o FRÂNĂ DE MÂNĂ asupra parcursului evolutiv general și revenirea la tradiția constituționalității române a Constituțiilor din 1866 și 1923: a) un control aprioric al legislației realizat de un Consiliu Legislativ al cărui aviz să aibă caracter obligatoriu;

# JOS CC al PSD! date 28 February 2020 16:54 -135

b) un control concret de constituționalitate pus în seama Curții Supreme, într-un sistem de dublă jurisdicție, cu 2 Camere, fiecare dintre ele având un număr de 9 judecători. 3. Referendum pentru aprobarea NOII CONSTITUȚII. JOS SOVIETUL SUPREM! JOS ANACRONISMELE SOVIETICE REMINISCENTE! JOS TĂTUCUL KOMINTERN! JOS COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI SOCIALIȘTILOR DELIORMĂNENI!

# JOS REACȚIONARII DE LA CC AL PSD! date 28 February 2020 16:55 -130

Lecturând textul Deciziei Sovietului Suprem nr. 80/2014, rezultă fără putință de tăgadă faptul că SOVIETUL SUPREM CCR ESTE O STRUCTURĂ REACȚIONARĂ. Din acest motiv, viitoarea inițiativă de reformare a Constituției trebuie să fie precedată de o Lege care să elimine prerogativa CCR de a se pronunța din oficiu asupra inițiativei de revizuire (reformare), lege care să fie supusă aprobării prin referendum. O dată exprimată Voința Po******ră, CCR nu mai are cum să adopte altă opinie întrucât voința constituantă a poporului elimină de la sine voința unui grup minuscul de 9 argați ai unor politruci. Abia după acest referendum se poate purcede la rescrierea unei Constituții care să lase cu gura căscată mapamondul. Cerința esențială, confirmată de precedentul Deciziei 80/2014, este de ELIMINARE DIN ECUAȚIA REVIZUIRII A ACESTUI MUTANT CONSTITUȚIONAL – VERITABILĂ FRÂNĂ REACȚIONARĂ!

# JOS TĂTUCUL DE SORGINTE SOVIETICĂ! date 28 February 2020 16:57 -185

Nevoit fiind zilele trecute să studiez caracteristicile justiției constituționale din alte țări, am ajuns, firește, și la sistemul din USA. Supeeeerb! Iacătă fragment din lucrarea studiată, definitoriu asupra uriașei prăpăstii dintre o structură constituțională eficientă și Mamutul Kominternist de la CCR: „Controlul de constituţionalitate este aşadar difuz în sistemul american pentru că este realizat de oricare judecător federal sau statal.” / „Curtea Supremă americană refuză să dea avize consultative celorlalte puteri în materia interpretării Constituţiei sau a legilor în raport cu aceasta.” / „De asemenea Curtea refuză să tranşeze afaceri politice, adică acele afaceri care prin natura lor nu se pretează unei soluţii judiciare.” Eeeeee? Cum e cu CeCe al PeSeDe? Se implică în jocuri politice? Își depășește prerogativele etalon, conferite unei instanțe constituționale? Are partizanat politic? Are componentă de militant activ pe scena politică? ARE!

# JOS TĂTUCUL DE SORGINTE SOVIETICĂ! date 28 February 2020 16:58 -155

CC al PSD (Comitetul Central al Partidului Socialiștilor Deliormăneni) nu este altceva decât o reminiscență sovietică ce răspunde la pavloviana nevoie de Tătuc a Omului Now de tip Bow, stroit de socialism. („stroit” rus. = construit, creat). CC al PSD este o structură de tip REACȚIONAR, este o veritabilă frână de mână în calea dezvoltării armonioase a Țării. Tot blocajul instituțional actual își are cauza într-un singur punct: această Constituție devenită obsoletă și acest Soviet Suprem constituțional.

# Edelweiss- Ivory Tower Gunner-Pamphleteer date 28 February 2020 17:37 -127

Mey, amu’ ca să nu-mi pun în cap foștii pretini de pe acest site, trebuie să precizez fără echivoc faptul că am sucit „tunurile” plaivazului de cal 406 mm Mark 7 taman pe acești golănași de la CC al PSD dintr-un motiv strict personal: aveam și Io* o amărâtă de excepție de neconstituționalitate, care era ultima mea șansă de a-mi curăța cazierul și de a deveni cetățean cinstit. Golanii ăștia kominterniști de la CC al PSD mi-o respins-o. Nu-i nimică, am pierdut eu altele mai importante! Dar m-a durut a boalii faptul că mi-a respins excepția exact în aceeași zi și în aceeași ședință în care amicul zgonea a fost salvat de la pârnaie de clopoțelul tavarișcilor din CC al PSD. (cică, probele obținute ca urmare a unui mandat pe sig. naț., mandat emis LEGAL de UN JUDE ROMÂN, cică-s nelegale în cadrul procedurilor judiciare ale socialiștilor deliormăneni!).

# Edelweiss- Ivory Tower Gunner-Pamphleteer date 28 February 2020 17:37 -118

Mai erau puține instituții în țara asta sau persoane în care să mai am încredere. CCR era una dintre ele. Au reușit să-mi sucească opinia la 180 de grade. TĂTUCUL CONSTIUTȚIONAL nu este altceva decât un (alt) instrument de salvgardare a privilegiilor oligarhice ale unor white collar și de perpetuare a celebrului precept orwellian: „golanii cu gulere albe SUNT MAI EGALI ÎN FAȚA LEGII decât prăpădiții care au fost striviți cu ferocitate sub tăvălugul „Justiției Antipătrunjel”. Acesta a fost momentul în care am sucit „tunurile” plaivazului către acea gașcă de ipocriți din Sovietul Suprem Constituțional. Da’, amu’ Io* stau și mă gândesc la o șotie: tocmai ce am precizat că noua mea atitudine pamfletară este „în legătură cu exercitarea atribuțiilor de serviciu” de către Fosilele Kominterniste din CC al PSD. Dar îmi aduc aminte că tot Io* sunt primul caz din România de postac condamnat la închisoare pentru „Ultraj judiciar” comis prin comentarii postate pe ziare electronice.

# Edelweiss- Ivory Tower Gunner-Pamphleteer date 28 February 2020 17:40 -135

Oare, urmând linia inovatoare inițiată de micii golănași cu robe de la CA Sv., cei din CC al PSD ar putea breveta și ei o nouă infracțiune: „Ultrajul Judiciar” sub aspectul pamfletului și al opiniei liber exprimate? (că de instigare publică nu poate fi vorba defel, nici 368 dar nici 369 Cod penal). Sau ar mai putea considera Plaivazul de cal. 406 mm. Mark 7 ca fiind bănuiala rezonabilă a unor mijloace armate și s-o pună de-un mișto dosărel bazat pe 397 Cod Penal – acțiuni împotriva ordinii constituționale. Oare ce-ar fi ca în Rröemenika – Kolonie Penitenciară și Experimentală - dinozaurii sovietici din CC al PSD să breveteze pedeapsa pentru exprimarea gândurilor sau al opiniilor? Totul făcut așa la mișto, prin prohibit exercițiu extensiv analogic în defavoarea acuzatului, exact cum era subiectul excepției de neconstituționalitate. Oare ce părere au Tătucii sovietici despre dictonul „Cogitationis poenam nemo patitur”? :-?

# Jos iohanistii, groparii Romaniei date 28 February 2020 17:42 +4

O veni si ziua cand romanilor li se va lua valul de pe ochi? Cat de idiot sa fii sa votezi PNL-ul zilelor noastre? Astia instaureaza dictatura si romanii cred ca e spre binele lor. Dumnezeu cu mila despre cum o sa arate tara in timpul ciumei galbene.

# Eboșe satirice - by Edel - I.T. Portraitist date 28 February 2020 18:41 +1

STANCIU LIVIA-DOINA – ante și postdecembristă materializare faptică a unei celebre devize napoleoniene: ”Fiecare filatoare poartă în raniță bastonul de Mămucă CCR”. La vârsta senectuții decrepite a cochetat cu cinematografia, în pelicula de succes „All the President’s Men”, jucând un banal rol de figurant: cel de button al Președintelui, având de rostit o singură propoziție-răspuns: (the President) „- Mulțumesc, doamnă președinte!” 8) (the button of the President) „- Mulțumesc, domnule Președinte!” ;-) Insuficiența veniturilor rezultate din cumulul pensiei de judecător cu salariul de Mămucă CCR a obligat-o pe cotoroanță ca, pentru rotunjirea veniturilor, să joace fără make-up prealabil în rolul Mucegaiului „Bau-Bau” din reclama la vopsea Oskar Super Weiss. :-x

# Eboșe satirice - by Edel - I.T. Portraitist date 28 February 2020 18:43 +2

TĂNĂSESCU SIMINA-ELENA – rarisimă compilație sincretică a unor izvoare atât de diferite: - Sfântul Duh – de pe filiera teologică - Caduceul – de pe filiera mitologică. - Neghiniță – de pe filiera epic-literară Toate întrupate de Simina în ipostaza ei de :-* emisar, olăcar, sol, herald al Marelui Plăvann de Aur, trimis să-i reamintească lui :zzz moșulică Dorneanu despre Slovele Legii înscrise cu un deget sereist pe Tablele cele Sfinte ale Protocoalelor. 8) Dar cum Valer-moșulică :zzz n-a prea fost atent la nuanțele mesajului, fiind oleacă mai „afumat”, amirosind a mirosul lui naturel de ”Baron Otard”, ”Camus” și ”Curvoisier”, vestitoarea Plăvannului a fost împuternicită „plenipotențiar” pe lângă Corul Divin al celor 9 Cherubimi constituționali, ca să-i stea de-a dreapta Valerului și, din când în când, să-l mai tragă pe acesta de mânecă și să-l descânte cu niște versete citate dintr-o 8) Scriptură protocolară declarată apocrifă doar așa „la oha!”, de ochii lumii.

# gica70 date 29 February 2020 09:24 0

Clar, s-au pus cu tunurile cu calibru mare pe CCR! Asa o amploare a criticilor concertate nu am mai vazut de cand a fost celebra racheta, pardon, erata pe care nu a interceptat-o nimeni!! Ce a ajuns biata CCR, "această toxică și nocivă inovație constituțională, excrescență canceroasă pe trupul țării, care acționează permanent ca o FRÂNĂ DE MÂNĂ asupra parcursului evolutiv general"..auzi, parcurs evolutiv general! De care general si cu cate stele?!

# IO date 29 February 2020 11:20 0

:D :D :D Ce-am râs! Mă vai` că-ți pun ăștia chelea`n băț, edelweiss..! :cry:

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 27.11.2024 – Laura Kovesi, ministru de Justitie. Danilet, varianta de rezerva

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva