psdolt
27 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

BANCA MONDIALA DA INDICATII PRIVIND PENSIILE MAGISTRATILOR – Patru scenarii propuse: „1. Eliminarea imediata a tuturor pensiilor de serviciu sau eliminarea pentru cei ce n-au acumulat vechimea. Aceeasi regula ar putea fi aplicata celor ce aveau doar un serviciu minim de pensie speciala la o anumita data. 2. Inghetarea tuturor pensiilor de serviciu, fara a afecta drepturile castigate. 3. Nou plafon de referinta pentru nou-intratii in sistem. 4. Reformarea pensiilor speciale pentru toti”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

27 February 2023 12:56
Vizualizari: 6991

Continua agitatia in jurul pensiilor de serviciu din Romania, demagogic denumite „pensii speciale” – inclusiv cele pentru judecatori si procurori. De data aceasta, Guvernul Romaniei a primit indicatii de la Banca Mondiala.



Mai exact, Banca Mondiala – condusa de analistul economic David Malpass (foto), fost consilier economic de campanie al presedintelui Donald Trump in 2016 – a emis saptamana trecuta patru scenarii de reformare a acestor pensii de serviciu, astfel incat Executivul de la Bucuresti sa se incadreze in setul de angajamente luate in cadrul Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR). Sinteza „Raportului de analiza, evaluare a impactului si recomandari pentru reforma pensiilor speciale elaborat de Banca Mondiala” a fost publicata de Ministerul Muncii.

Primul dintre cele patru scenarii se refera la eliminarea imediata a tuturor acestor pensii sau cel putin eliminarea lor pentru persoanele care nu au acumulat vechimea necesara.

Al doilea se refera la inghetarea tuturor pensiilor de serviciu.

Al treilea scenariu are in vedere un nou plafon de referinta pentru persoanele nou-intrate in sistem – fireste, cu consecinta ca noii lucratori sa fie eligibili pentru pensii mult mai mici decat cele aflate in plata.

In fine, al patrulea scenariu BM se pliaza pe viziunea guvernului PSD-PNL-UDMR condus de Nicolae Ciuca, viziune exprimata in proiectul de lege privind modificarea pensiilor de serviciu, depus la Senat inca din luna decembrie (click aici pentru a citi). Mai exact, Banca Mondiala vorbeste despre reformarea pensiilor de serviciu pentru toti beneficiarii.

Facem precizarea ca toate cele patru scenarii de reforma de mai sus sunt formulate la modul general, pentru aproape toti beneficiarii de pensii de serviciu (mai putin parlamentarii si primarii). In plus fata de setul mentionat, in ceea ce-i priveste pe judecatori si procurori, institutia internationala sfatuieste Guvernul Romaniei sa schimbe regulile de indexare pentru prestatiile magistratilor.


Iata lista celor patru scenarii, precum si a recomandarilor suplimentare:


Pensiile de serviciu din sectorul civil – scenarii de reforma propuse (Nu se refera la indemnizatiile parlamentarilor si primarilor)

Spre deosebire de participantii la planul de pensii militare, lucratorii care beneficiaza de pensii de serviciu public participa la sistemul general de pensii si pot primi un supliment de la bugetul de stat.

Scenarii de reforma propuse de BM

1. Eliminarea imediata a tuturor pensiilor de serviciu sau eliminarea pensiilor de serviciu pentru toti cei care nu au acumulat inca vechimea care le da dreptul la aceste pensii la o anumita data. Aceeasi regula ar putea fi aplicata si celor care aveau doar un serviciu minim de pensie speciala la o anumita data.

Impact preconizat (conform raportului BM)

Este foarte probabil ca o astfel de decizie sa fie contestata in instanta, existand precedentul cand o astfel de incercare a fost facuta imposibil de implementat prin deciziile Curtii Constitutionale.

Nu este clar daca un alt efort similar ar putea avea succes. In plus, un numar mare de lucratori din aceste categorii sunt deja eligibili pentru pensionare.

2. Inghetarea tuturor pensiilor de serviciu. Aceasta optiune se refera la stoparea acumularii de beneficii suplimentare in viitor, fara a afecta drepturile deja castigate.

Impact preconizat

Prin aceasta abordare, s-ar mentine beneficiile pentru actualii pensionari si pentru lucratorii activi care intrunesc conditiile de pensionare. Cu toate acestea, pentru persoanele care la data respectiva nu intrunesc conditiile de pensionare, se elimina integral dreptul la pensie de serviciu.

3. Un nou plafon de referinta pentru cei nou intrati in sistem. Din aceasta perspectiva, toti lucratorii nou intrati dupa o anumita data ar fi eligibili pentru pensii mult mai mici fata de cele aflate in plata, iar beneficiile pentru actualii lucratori si beneficiari din cele sase categorii ar ramane neschimbate.

Aceasta abordare ar putea crea discriminare intre lucratorii aflati in situatii similare. Doi lucratori in pozitii identice ar putea avea dreptul la beneficii de pensie semnificativ diferite in functie doar de data la care au fost angajati.

Impact preconizat

Aceasta abordare ar putea crea discriminare intre lucratorii aflati in situatii similare. Doi lucratori in pozitii identice ar putea avea dreptul la beneficii de pensie semnificativ diferite in functie doar de data la care au fost angajati.

4. Optiunea reformarii pensiilor speciale pentru toti (Varianta promovata de Guvern prin L4/2023)

Impact preconizat

Considerandu-se ca eliminarea completa sau inghetarea pensiilor speciale nu este de dorit si/sau fezabila din punct de vedere politic sau ca stabilirea unei scheme de pensii diferite pentru noii intrati nu este fezabila, atunci cea mai buna abordare ar fi reformarea pensiilor de serviciu. Pentru acest tip de reforma, este important sa se acorde o atentie deosebita eforturilor anterioare de reforma si actiunilor judecatoresti, astfel incat greselile din trecut sa nu se repete


Recomandari (...)


Introducerea impozitarii progresive a suplimentului la pensiile de serviciu finantate de la buget. Un mecanism eficient de reducere a inegalitatilor rezultate ar fi impozitarea speciala a cotei din beneficiul finantat de la bugetul de stat. Acesta poate fi etalonat in functie de cuantumul suplimentului din buget sau poate fi declansat atunci cand ponderea suplimentului depaseste anumiti parametri (de exemplu, atunci cand suplimentarea depaseste cota finantata din contributii si astfel beneficiul este definit mai mult in functie de completare decat de contributii). Beneficiile magistratilor, de exemplu, a caror formula este protejata de sentinta Curtii Constitutionale a Romaniei, primesc marea majoritate (peste 90%) din beneficiul lor de la buget, si nu din contributii. Cazuri de completari mult mai mari decat contributiile sunt posibile si pentru alte pensii de serviciu. Chiar si in randul beneficiarilor de pensii speciale, exista o inegalitate semnificativa intre segmentul de 10% superior al beneficiarilor care primesc pensii de pana la 3,5 ori mai mari fata de cei 10% din segmentul inferior al beneficiarilor. Aceasta recomandare necesita consultari suplimentare cu Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala a Romaniei.

Modificarea regulilor de indexare pentru prestatiile magistratilor. In timp ce toate pensiile de serviciu sunt mai mari la pensionare in comparatie cu prestatia generala a sistemului de pensii datorita garantiei mai mari a ratei de inlocuire si a unei abordari mai generoase de calcul a beneficiilor, aceste inegalitati se reduc in timp datorita ratei de indexare mai scazute aplicate pensiilor de serviciu, cu exceptia magistratilor. Pentru magistrati, situatia este inversa. Nu numai ca beneficiul este mult mai mare decat in sistemul general, dar indexarea pe salarii este si mai generoasa, crescand inegalitatea in timp. O analiza juridica ulterioara este necesara pentru optiunile de aliniere a ratei de indexare cu cea utilizata pentru alte pensii de serviciu in limitele deciziei Curtii Constitutionale care protejeaza beneficiul magistratilor. Cu toate acestea, o astfel de schimbare ar contribui la reducerea celor mai izbitoare inegalitati din sistemul de pensii. (...)

In sfarsit, Guvernul ar trebui sa ia in considerare revizuirea legislatiei si adoptarea protocoalelor de schimb de date care sa permita o eficienta sporita in gestionarea diferitelor planuri de pensii. In timp ce echipa Bancii Mondiale a intampinat provocari in obtinerea datelor necesare din cauza limitarilor legale impuse de reglementari, cum ar fi cele legate de securitate, chiar si pentru functiile guvernamentale legate de proiectarea si gestionarea cheltuielilor, precum si de raportarea privind pensiile speciale, datele necesare par sa nu fie disponibile. Aceste limitari ar putea fi depasite prin stabilirea de protocoale securizate de schimb de date si revizuirea practicilor de anonimizare si agregare in limitele legii”.


* Cititi aici intreaga sinteza a raportului Bancii Mondiale

Comentarii

# Cetateanul date 27 February 2023 15:29 +5

Întreb pentru un prieten: de ce pensia unui magistrat ce o muncit 25 ani e specială iar a unui parlamentar cu 4 ani (și ăia la ff) nu e? Dar a europarlamentarilor o fi specială?

# DODI date 27 February 2023 16:10 +8

În popor circulă o zicere corectă: ”Ce are sula cu prefectura?” De unde până unde Banca Moindială nu mai poate de dragul pensiilor militarilor și juriștilor? Totul este doar un paravan după care se ascund lichelele din actualul guWERNER pentru măsurile pe care le vor lua în detrimentul categoriilor amintite.

# Conu Iancu date 27 February 2023 18:25 +2

Le-a luat banii la prosti, iar ei fac tot cum stiu. Vorba unui persoangiu, "sa schimbam vrem, dar sa ramaie cum a fost". Deci alte vremuri aceeasi oameni.

# Emanuel Barosu date 27 February 2023 22:16 +9

Astia de ajung la guvernare isi bat joc de noi de ani de zile cu tema pensiilor speciale, macar de-ar rezolva-o, dar raman fara tapul ispasitor . Majoritatea politistilor si militarilor nici macar nu au pensii mari, iar magistratii nu sunt prea multi la numar. Iar pilotii de aeronave pensionari, ce sa zic, n-ai loc de ei la cozile la lapte si la farmacii. E aceeasi diversiune pe care o produc mereu ca sa dea impresia de justitie sociala, pe principiul caprei vecinului. Sa se ocupe de cresterea generala a veniturilor, nu de taieri, ca la asta ma pricep si eu, fara multa scoala. E ca atunci cand nu-ti mai platesti intretinerea ca sa ai bani de pacanele.

# ioan bucsa date 28 February 2023 08:50 0

DILEMĂ ...de ce o pensie de magistrat care întâmplător a fost şi membru CSM(trimis acolo de colegi ca să facă treabă pt ei nu să se imbuibe el din pensia mai mare cu cel puţin 25% decât a lor), eventual şi şef la această instituţie, trebuie să aibă o pensie muuuuult mai mare decât ceilalţi magistrati din rândul cărora a aprovenit şi care cumulată în anii câţi îi mai rămân poate trece de dublul/triplul veniturilor sale avute în toţi anii de activitate!? Oare magistraţii trebuie plătiţi la pensie mai bine decât în timpul activităţii!? O fi el mai imparţial, mai vrednic pe altarul justiţiei când e la pensie, are el nevoie atunci de bani mai mulţi!?

# justitiareala.ro date 28 February 2023 12:03 +2

În România sunt, la acest moment, 9.950 de beneficiari de pensii speciale, cei mai mulți fiind magistrați. În rândul acestora s-a înregistrat şi cea mai mare pensie medie de serviciu, de 21.333 de lei. 149250000 lei ne costa pe luna De ce unii sunt speciali( Si idioti,dar asta e alta problema)? justitiareala.ro va aduce pe linia de plutire!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.11.2024 – Fosta sefa de instanta, propusa la MJ in guvernul Sosoaca

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva