20 July 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Cand legiuitorul o ia razna, sa-l ajutam sa-si revina!

Scris de: Adina ANGHELESCU - STANCU | pdf | print

29 December 2017 17:53
Vizualizari: 8298

Finalul acesta de an a fost bantuit de scandaluri interminabile, atitudini agresive si un lung sir de inepte aparitii ale unora dintre cei care se opun cu inversunare modificarilor Legilor Justitiei. Modificari absolut necesare si care, afirm asta de multa vreme, nu au facut altceva decat sa creeze Republica Procurorilor in detrimentul democratiei veritabile. Sigur ca drumul pana la intrarea in vigoare a legilor justitiei reformate si incheierea dezastruoasei epoci macoviste, care a facut ca separatia puterilor in stat sa fie de nenumarate ori calcata in picioare, e lung. Anul 2018 va fi crucial pentru cetateni. Spun asta, pentru ca doar cu o justitie curatata de “campul tactic” poate vindeca societatea. “Autostrada Justitiei reformate” inca nu e finalizata si reconstructia e grea pentru ca tronsoane intregi s-au surpat, an de an, timp de 12 ani, sub barosul parteneriatului de nadejde DNA-ICCJ si al protocoalelor secrete ilegale dintre parchete si SRI. Asa fiind, intocmai ca in constructii, e greu sa recladesti ceva durabil pe o temelie gaunoasa, putreda si fisurata. Legile Justitiei vor ajunge cu siguranta pe masa Curtii Constitutionale, dar mana Presedintelui nu este pregatita sa semneze promulgarea. Dimpotriva. Asa ca…2018 va fi decisiv pentru anii ce vor urma.


Insa, marele examen al Legislativului va fi dat cand vor incepe dezbaterile paramentare pe amendamentele la Coduri. Cine vrea sa le citeasca, le gaseste in documentul Transpunerea Directivei de pe site-ul Comisiei speciale condusa de deputatul Florin Iordache. Pe site-ul Camerei Deputatilor.  Le-am lecturat cu mare interes. Acum, pe final de an, nu o sa iau la disecat fiecare amendament, dar in linii mari va voi spune ca, in ansamblu, exista si propuneri bune, absolut necesare, sunt si lipsuri majore in formulare, iar pe alocuri te intrebi cine au fost “desteptii” care au realizat din putul gandirii parlamentare anumite amendamente. Fiind final de an si nedorind sa plictisesc cititorii care au altfel de preocupari in aceste zile, ma opresc asupra articolului care priveste prezumtia de nevinovatie.

Deloc, dar deloc nu sunt de acord cu amendamentul facut de PSD-ALDE la art.4 din Codul de procedura penala - Legea nr.135.2010 cu privire la prezumtia de nevinovatie, asa cum suna el la aceasta ora. Si voi explica, abrupt, aici, si de ce.

In Directiva 2016/343 a Parlamentului European si a Consiliului din 9 martie 2016, care musai urmeaza a fi transpusa in legile noastre, referirile la vinovatie sunt urmatoarele:

1.  Statele membre iau masurile necesare pentru a garanta ca, atata vreme cat vinovatia unei persoane suspectate sau acuzate nu a fost dovedita conform legii, declaratiile publice facute de autoritatile publice si deciziile judiciare, altele decat cele referitoare la vinovatie, nu se refera la persoana respectiva ca fiind vinovata. Prin aceasta NU SE ADUCE ATINGERE  actelor de urmarire penala care au drept scop dovedirea vinovatiei persoanei suspectate sau acuzate si nici deciziilor preliminare cu caracter procedural care sunt luate de autoritatile judiciare sau de alte autoritati competente si care se bazeaza pe suspiciuni sau probe incriminatoare.

2.  Statele membre se asigura ca sunt disponibile masuri corespunzatoare in cazul unei incalcari a obligatiei prevazute la prevazute la alineatul (1) prin prezentul articol de a nu se referi la persone suspectate sau acuzate ca si cum ar fi vinovate, in conformitate cu prezenta directiva si, in special, cu articolul 10.

3.  Obligatia prevazuta la alineatul (1) de a nu se referi la persoane suspectate sau acuzate ca si cum ar fi vinovate nu impiedica autoritatile publice sa difuzeze informatii in mod public privind procedurile penale atunci cand acest lucru este strict necesar din motive legate de ancheta penala sau in interes public.

Cum suna amendamentul la art.4 gandit de PSD-ALDE: La art.4, dupa primele doua alineate se doreste introducerea altor doua alienate (3 si 4) care suna asa:

“(3) In cursul urmaririi penale si al judecarii cauzei in procedura de camera preliminara sunt INTERZISE comunicarile publice, declaratiile publice precum si furnizarea de alte informatii, direct sau indirect, provenind de la autoritati publice sau orice alte persoane fizice sau juridice referitoare la faptele si persoanele ce fac obiectul acestor proceduri. Incalcarea acestei obligatii reprezinta INFRACTIUNE si se pedepseste potrivit legii”.

M-a apucat durerea de cap. Nu vi se pare ca ne intoarcem iarasi la maxima cenzura, cand presa nu avea voie sa stie nimic din ceea ce se intampla in spatele usilor inchise ale Parchetului? Directiva arata, printer altele, ca exista doua situatii clare in care autoritatile publice pot difuza informatii, inclusiv organele de urmarire penala: cand este strict necesar sau in interes public. Necesitatea este determinata, desigur, de fapta, gravitatea ei, atitudinea posibililor supecti etc. Spre exemplu, savarseste unul un viol. In baza detaliilor oferite de victima, se realizeaza portretul robot. Cum poti aduce la cunostinta cetatenilor trasaturile posibilului agresor? Prin diseminarea fotografiei acestuia in media. Multe cazuri in criminalistica au fost rezolvate asa de-a lungul timpului, peste tot pe mapamond. Alt exemplu: fuge unul din tara, sau dispare. Precum Codrut Marta. Care este pus sub acuzare pentru una sau mai multe posibile infractiuni. Daca alineatul respectiv (3) ar intra in vigoare asa cum e, nimeni nu ar mai sti cine e si cum arata cel care a fost dat in urmarire generala. Caci, conform amendamentului ce se vrea a fi introdus, “furnizarea de alte informatii, direct sau indirect, provenind de la autoritati publice sau juridice referitoare la faptele si persoanele ce fac obiectul acestor procedure” e interzisa iar “incalcarea acestei obligatii reprezinta INFRACTIUNE si se pedepseste potrivit legii”. Alta aberatie: cum sa institui aceasta obligatie, de a nu furniza vreo informatie legata de o cauza ce ajunge in camera preliminara? Camera preliminara, filtrul, este la instanta. Justitia este un serviciu public. Acolo, la instanta, sunt afisate obligatoriu liste cu cauzele respective. Pe scurt, ar insemna ca justitia sa se transforme intr-un serviciu secret. In favoarea cui?

As putea sa enumar si multe alte situatii care ar putea aparea in practica si care ar dovedi ca un astfel de alineat nou este de-a dreptul idiot. Pentru ca pana si jurnalistii ar deveni, automat, infractori daca ar furniza vreo informatie, pe surse, legata de un dosar sau de o persoana care se afla sub vreo ancheta, la un moment dat. Ba chiar persoana anchetata ar putea deveni, la randul sau, infractor daca ofera informatii sau vreun detaliu in timpul urmaririi penale. Nu conteaza daca un Zdreanta-Portocala, procuror de camp tactic il santajeaza in timpul anchetei, sau il preseaza sa faca denunturi. Poate sa il dea si cu capul de masa, ca persoana fizica nu are voie sa iasa public si sa spuna ce i s-a intamplat in timpul urmaririi penale. Si nici avocatul lui. Potential infractor si el, dupa cum suna alineatul in discutie. Va dati seama cat de bine le cade procurorilor sa existe un astfel de alineat in lege? Desigur, tot infractiune ar fi daca persoana fizica ce se trezeste precum notarul Jean Andrei, cu sechestru pe bunurile personale, sau persoana juridica – in aceasta speta cabinetul notarial- cu sechestru pe bunurile din patrimoniu -  desi nu sunt parte in acel dosar. Daca ar iesi public sa se apere si sa arate abuzul, ar savarsi o infractiune. Si asa mai departe. Ce sa mai zic? Ca nu ar mai exista interes public? Ca ar fi de-a dreptul desfiintat? Ca Legea privind liberul acces la informatia de interes public ar intra in coliziune cu acest alineat?

Sigur ca nu sunt de acord cu modul in care DNA a inteles sa isi faca imagine, oferind tot setul de informatii incriminatoare despre X sau Y chiar si inainte ca o instanta sa se pronunte pe o cerere de retinere. Dar cum e sa vezi cum e dusa la instanta, pentru arestare, o persoana (demnitar sau nu) si opinia publica habar sa nu aiba de ce a ajuns el in aceasta situatie sis a isi faca propriile scenari, uneori mai grave decat sunt in realitate? Si ce fel de caine de paza al societatii mai este un jurnalist care nu va avea dreptul sa ceara, sa primeasca si sa ofere la randul lui minima informatie? Daca in ultimii ani, noi, jurnalistii specializati pe domeniul justitiei, nu am fi urlat din toti rarunchii la abuzurile savarsite de anchetatori, nu am fi aratat lipsa motivatiilor reale in multe din arestarile sau acuzarile masluite in campul tactic, cred ca Romania s-ar fi transformat intr-o dictatura pe fata. Si mai cred ca ar fi fost mult mai multe erori judiciare decat cele existente in prezent. Asa, in sistem s-au mai pastrat cat de cat aparentele democratice. Asta este parerea mea. Si cred ca este cazul ca legiuitorul sa tina cont, cand vrea sa introduca noi prevederi in lege sau sa faca modificari de substanta in ce priveste prezumtia de nevinovatie, de situatiile care pot lua nastere in practica, de efectele pe termen lung. Sa cugete adanc si sa gaseasca formula prin care autoritatile statului sa ofere informatii care sa nu incrimineze in mod vadit o persoana fara a se respecta drepturile acestuia si sa nu creeze premisele unei vinovatii certe a persoanelor respective pana ce acestea nu ar fi condamnate definitiv. Mai mult, legiuitorul e obligat sa aprofundeze totodata si ce inseamna sintagma “interes public”. Explicatile se regasesc in foarte multe lucrari si, bineinteles, in jurisprudenta CEDO.

In ce priveste al patrulea alineat propus de PSD-ALDE pentru a fi introdus la art. 4 din NCPP, iata cum arata:

(4) In timpul procesului penal este interzisa prezentarea publica a persoanelor suspectate de savarsirea unor infractiuni purtand catuse sau alte mijloace de imobilizare sau afectate de alte modalitati de natura a induce in perceptia publica ca acestea ar fi vinovate de savarsirea de infractiuni.

Pe bune??? Care infractiuni, fratilor? Daca in lege nu sunt scrise negru pe alb ca ar fi vorba de infractiuni unde pericolul public nu cere o astfel de masura, daca situatiile nu sunt prevazute clar, cum ar putea sa mai fie incatusate persoanele agresive, persoanele care sunt prinse in flagrant, persoanele care sunt suspectate ca au savarsit infractiuni contra vietii, contra securitatii statului, contra ordinii publice etc….? Cum ar mai putea fi aduse la instanta sau parchet astfel de persoane periculoase fara ca statul, prin autoritatile judiciare, sa asigure minima protectie a celor aflati in preajma lor?

Sunt de acord ca exista infractiuni pentru care este aberanta punerea catuselor, dar sunt si cazuri in care e musai sa se apeleze la aceasta masura. Oricunde, in lumea asta, periculosii sunt incatusati si tot asa sunt dusi si la instanta. Sigur ca si aici dezbaterile pot lamuri toate aceste aspecte, precum si cum va trebui sa sune legea pe viitor astfel incat sa nu mai vedem, spre exemplu, medici in catuse decat daca au savarsit cine stie ce fapta teribila, sau vreo Rarinca incatusata pentru ca a cerut cui nu trebuia o datorie inapoi. Si lista poate lesne continua, dar mai e putin si vine noul an peste noi.

Dezbaterile pe modificari la Codul penal si de procedura penala vor incepe in 2018. Pe la inceputul lui februarie. Pana atunci, imi voi gasi timp sa aprofundez si alte amendamente din initiativa de transpunere a Directivei. Am nadejdea ca, in timpul dezbaterilor ce vor urma, multe dintre nastrusnicele sau tampitele idei ale unora vor fi scoase sau reformulate, iar alte articole care nu au fost in atentia legiuitorului, vor fi si ele modificate.

Pana atunci, va transmit sperantele mele pentru un AN NOU plin de decizii corecte si intelepte, liniste, bunatate, cumpatate si mai ales SANATATE!

La multi ani!

 

Comentarii

# Popica date 29 December 2017 18:22 +5

Jurnalism obiectiv! Bravooo

# DODI date 31 December 2017 17:11 +2

Se vede treaba că spre deosebite de hăhăilă (unde alcoolul a primit domicliu forțat) sau de ciolanis (unde mitomania, prostia și cleptomania fac casă bună împreună) au mai rămas români lucizi și în al 12-lea ceas. Se pare că vom începe noul an cu aceleași personaje, chiar dacă la unii le-au pierit recent... autorii. Prostia poate fi rezumată la două abrevieri PNL sau USR (la libera alegere), iar dorința și teama de schimbare cu altele două PSD și ALDE. Să vedem cine va învinge în aceste întâlniri. De aceste rezultate va depinde viitorul justiției și al democrației românești. Și nu e puțin lucru. Să le Domnul gândul cel bun și nouă mai puține... antinevralgice.

# SANCHI date 29 December 2017 19:18 +1

Frumos scris dar alde 4PEDU VASILICĂ + șleahta lui Papuc se vor feri să se contamineze cu îndoieli la dreptatea lor...

# curiosul date 30 December 2017 13:27 0

Stimata, si apreciata de mine, Doamna Anghelescu Intrebare logica a unui roman care nu cunoase "procedurili" : Se mai poate face ceva pentru a indrepta gogomaniile despre care vorbiti, explicati, dati exemple si care, pe mine ma conving, ca orice argumentatie a D-voastra, 100% ???????? Daca, da , INAINTE. Nu va lasati, ar fi pacat sa se faca ceva gresit , cand poate inca sa fie facut corect. D-zeu sa ajute Romania sa se ridice din mocirla, oameni ca d-Voastra, Domnul Dumitru Iliescu, Doamna Judecator Florica Roman, Plesoianu,... sa faca zgomot, mult zgomot, fiinca numai la asa ceva societatea reactioneaza, si sa se indrepte faradelegile.... Educatia, bunele maniere, sunt de pe alta lume, din epoche trecute, acum, numai cine striga mai tare, poate fi luat in consideratie. . Va admir, sunt de acord cu logica d-voastra si a rog din suflet, impuneti-va opiniile caci sunt de un simt si oportune. Ce pacat ca aceste opinii nu vin si din partea "Opozitiei", sau din partea Marelui presedinte

# asa da! date 30 December 2017 23:40 +3

Foarte corect, curiosu! Sa ii tina Dumnezeu sanatosi pe oamenii de care zici pentru ca desi exista intelepti si de mare bun simt, epoca asta, ai dreptate, e plina de tupeisti, de obraznici si de atoatestiutori. Dar degeaba ai carte, daca liposesyte educatia, si degeaba ai si carte si educatie, daca altele sunt masurile valorii reale. La multi ani! Sa continuati sa fiti paznici ai societatii!

# Gheorghe Banea date 31 December 2017 08:56 0

Este de admirat ceea ce faceti.Oameni ca dvs.trebuie sa stea mereu cu ochii pe ei sa nu o ia razna.Aveti oportuniatea de a va prezenta opiniile la una din cele mai po******re televiziuni ,cu speranta ca moderatorii o sa va lase sa vorbiti.Atentie la Alexandra Stoicescu.Prea le stie pe toate.SPOR la munca in noul an.La multi ani !

# Li kuri kiul date 1 January 2018 19:44 +2

Biata fătucă legată la ochi a uitat drumul drept. De la revoluție fel de fel de specimene ,fosti procurori comuniști,o turnătoare dovedită de CNSAS și alte specimente au distrus până și ideea de dreptate.Legea lustrației ar fi făcut curățenie în societate si în jusțitie. Aș dori ca după dezvăluirile lui Dragomir să văd câteva mii de decizii.

# Edelweiss - Lăutar de Bukowina date 1 January 2018 23:05 0

Mey, da tu știi de ce Miss Temida e legată la ochi? R: pentru că justiția se face DUPĂ URECHE! :lol: :lol: :lol: LMAO

# Lia date 2 January 2018 09:25 +1

An bun, cu bucurii! Sa o tineti tot asa. Doamna, tot respectul!

# Scorilo date 3 January 2018 16:22 +1

Comewntariile sunt de mare bun simt! Un punct de vedere de la care se poate porni dezbaterea. Asteptam dezbaterea publica poarlamentara.

# Charlie date 8 January 2018 13:39 +1

Autoarea a facut aprecieri generale pline de bun simt si logica, in schimb comite o eroare aparand filiera "stiri pe surse", care e o metoda securista de intoxicare a opiniei publice de catre jurnalisti afiliati. Caci e cu totul altceva sa preiei DECLARATII OFICIALE. Paragraful vizeaza infractiunea de comunicare "pe sest" a unor informatii confidentiale... 

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 19.07.2024 – Judecator trimis la control psihiatric (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva