CIFRELE DAU DE GOL HAOSUL LUI NICUSOR – Avocata Monica Livescu denunta administratia primarului Capitalei Nicusor Dan: „Cele peste 500 de litigii in domeniul urbanismului existente doar la nivelul Bucurestiului spun multe despre situatia anormala in care se afla in primul rand autoritatea publica. Litigiile inseamna proasta guvernare locala. Contenciosul administrativ ar trebui sa fie exceptia, nu regula, in rezolvarea problemelor”
Haosul din administratia primarului Capitalei Nicusor Dan este cat se poate de concret, masurabil in cifre.
De exemplu, in prezent exista mai mult de 500 de procese doar la nivelul Bucurestilor in materie de urbanism, afirma avocata Monica Livescu (foto 1), adaugand ca asa ceva denota „proasta guvernare locala”, in conditiile in care actiunea instanta ar trebui sa fie exceptia, iar nu regula, in ceea ce priveste problemele orasului.
Intr-un interviu acordat DCnews si publicat miercuri, 3 ianuarie 2024, avocata atrage atentia asupra necesitatii adoptarii de catre Parlament a Codului Amenajarii Teritoriului, Urbanismului si Constructiilor (pe scurt: Codul Urbanismului), pentru ca astfel legiuitorul sa puna capat debandadei normative de la nivelul administratiei locale.
Redam principalele idei exprimate de avocata Livescu:
„Actualizarea documentatiilor de urbanism de interes general, precum si organizarea eficienta a structurilor administrative de specialitate sunt necesare pentru asumarea corecta a responsabilitatilor si fundamentarea tehnica a deciziilor investitorilor.
Lipsa cadrului normativ coerent in domeniul urbanismului conduce la intarzieri sau blocaje in domeniul autorizarii executarii lucrarilor de constructii pentru investitii publice si private, generand inclusiv riscul de pierdere a finantarilor. Utilizarea in continuare a unor planuri urbanistice generale care nu mai corespund din punct de vedere tehnic si juridic realitatii actuale genereaza riscuri cu privire la securitatea juridica a investitiilor, cu consecinte negative in solutionarea problemelor curente ale colectivitatilor locale si aparitia unor disfunctionalitati in activitatea autoritatilor administratiei publice locale.
Nu poti asigura dinamica de dezvoltare la nivel national si local (sustinuta atat de mediul privat, cat si de necesitatea utilizarii fondurilor europene ce accelereaza investitiile) daca nu ai o planificare urbana si teritoriala stabila si coerenta. Predictibilitatea reglementarilor este un factor esential pentru securitatea juridica a investitiilor.
Bucurestiul a fost grav prejudiciat din acest punct de vedere in ultimii ani. Aplicarea principiului proportionalitatii consacrat in proiectul Codului ar putea asigura un standard, un echilibru, avand in vedere consacrarea expresa ca activitatea de amenajare a teritoriului si activitatea de urbanism trebuie sa asigure echilibrul intre interesul public si cel privat, cu respectarea drepturilor si libertatilor cetatenilor. Tocmai acest echilibru nu a fost avut in vedere prioritar in ultimii ani de autoritatile publice cu atributii in domeniu, ajungandu-se la mutarea responsabilitatii deciziilor in materie de urbanism si autorizare a constructiilor in sarcina instantelor judecatoresti.
Este firesc ca investitorii sa astepte o schimbare majora de la legislativ, prin adoptarea acestui Cod, dar mai ales o schimbare de mentalitate de la autoritatile publice cu competente legale in acest domeniu (primari, consilii locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti) sub aspectul intelegerii corecte a principiului bunei guvernari, consacrat in Recomandarea CM/Rec(2007)7 a Comitetului de Ministri, care recomanda guvernelor statelor membre sa promoveze buna administrare in cadrul principiilor statului de drept si democratiei. Esenta principiului este ca greselile sau erorile autoritatilor statului ar trebui sa serveasca in beneficiul persoanelor afectate.
Investitorii sunt nemultumiti si de lipsa remediilor adecvate pentru blocajul administrativ si inertia institutionala, remedii care ar trebui asigurate de Justitie. In conditiile in care sistemul de justitie se confrunta cu lipsa de personal in general si cu o lipsa de judecatori specializati in domeniul urbanismului, in special, precum si cu lipsa expertilor in urbanism si arhitectura, toate acestea genereaza o durata excesiva a procedurilor judiciare, nedorita de niciun justitiabil si cu atat mai mult de un investitor pentru care timpul inseamna eficienta sau nu pentru utilizarea capitalului. Investitiile si buna functionare a domeniului constructiilor nu pot astepta ani pentru rezolvarea problemelor din acest domeniu.
Cele peste 500 de litigii in domeniul urbanismului existente doar la nivelul Bucurestiului spun multe despre situatia anormala in care se afla in primul rand autoritatea publica. Litigiile inseamna proasta guvernare locala, pentru ca, in realitate, contenciosul administrativ ar trebui sa fie exceptia, si nu regula, in rezolvarea problemelor cetatenilor si investitorilor in interactiunea cu autoritatea publica competenta sa rezolve cererile lor administrative.
De aceea, asteptarile investitorilor din domeniul imobiliar de la adoptarea noului Cod al Amenajarii Teritoriului, Urbanismului si Constructiilor sunt mari”.
* Cititi aici intregul interviu acordat de avocata Monica Livescu site-ului Dcnews.ro
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# maxtor 4 January 2024 18:20 0