CONSULTARE DE OCHII LUMII – Desi trebuie sa adopte opt proiecte de regulamente pentru grefieri, CSM le-a pus in consultare publica timp de doar doua saptamani in vacanta judecatoreasca. Sindicatul National al Grefei Judiciare Dicasterial cere prelungirea perioadei pana la 1 septembrie: „Regulamentele n-au fost adoptate in termenul expres prevazut in lege. Nu se justifica urgenta si reducerea termenului de cel putin 30 de zile lucratoare prevazut de Legea 52/2003 privind transparenta decizionala”
Consiliul Superior al Magistraturii merge pe zicala fostului presedinte Traian Basescu: „Considerati-va consultati!”
Desi are de adoptat nu mai putin de opt proiecte de regulamente pentru grefieri (pentru punerea in aplicare a noului statut al profesiei – Legea nr. 11/2024, intrata in vigoare la 12 iulie 2024), CSM le-a pus in consultare publica timp de doar doua saptamani. Ca si cum nu ar fi fost de ajuns, acest interval este in luna iulie – asadar, in vacanta judecatoreasca. Mai precis, 11-25 iulie (click aici pentru a citi).
In aceste conditii, Sindicatul National al Grefei Judiciare (SNGJ) Dicasterial – condus de grefierul Catalin Traistaru (foto) – a trimis luni, 22 iulie 2024, o adresa catre presedinta CSM, judecatoarea Denisa Stanisor, solicitand ca institutia sa prelungeasca perioada de consultare pana la 1 septembrie 2024. Amintim ca nu este prima data cand sindicatul critica pompierismul Consiliului (click aici pentru a citi).
Intr-o informare interna destinata membrilor de sindicat, SNGJ Dicasterial mentioneaza ca mesajul de mai jos a fost trimis nu doar Consiliului Superior al Magistraturii, ci si tuturor instantelor si parchetelor din Romania.
Iata principalul pasaj din adresa trimisa catre CSM (vezi facsimil):
„Stimata doamna presedinte,
Avand in vedere consultarea publica initiata de Consiliul Superior al Magistraturii in data de 11 iulie 2024, asupra a 7 proiecte de Hotarari ale Plenului pentru aprobarea a 7 regulamente in implementarea prevederilor Legii nr. 11/2024 privind Statutul grefierilor si al altor categorii de personal care ocupa functii de specialitate in cadrul instantelor si al parchetelor, cu termen limita pana la care pot fi trimise, in scris, propuneri, sugestii, opinii, 25 iulie 2024,
Vazand si consultarea publica initiata de Consiliu in data de 17 iulie 2024 asupra proiectului de Hotarare pentru modificarea si completarea Regulamentului de ordine interioara al parchetelor, aprobat prin Hotararea Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1106/2023, cu termen limita pana la care pot fi trimise, in scris, propuneri, sugestii, opinii, 31 iulie 2024,
Tinand cont de disp. art. 261 alin. (4) din lege, potrivit carora Consiliul Superior al Magistraturii elaboreaza regulamentele prevazute la alin. (1), cu consultarea Scolii Nationale de Grefieri si a organizatiilor sindicale reprezentative ale personalului prevazut la art. 2 alin. (1),
Prin prezenta, solicitam amanarea sau prelungirea procedurii de consultare publica asupra proiectelor de Hotarari pentru aprobarea regulamentelor care vizeaza categoria socioprofesionala a grefierilor, ulterior datei de 1 septembrie 2024, pentru argumentele ce urmeaza:
Legea nr. 11/2024 privind Statutul grefierilor si al altor categorii de personal care ocupa functii de specialitate in instantele judecatoresti si parchetele de pe langa acestea a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din data de 12.01.2024. Hotararile pentru modificarea ori completarea regulamentelor de ordine interioara ale instantelor judecatoresti si ale parchetelor de pe langa acestea, in acord cu cele stabilite de prezenta lege, trebuiau adoptate in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a art. 261 alin. (4) din acelasi act normativ, respectiv, cel tarziu la data de 12 iulie 2024.
Avand in vedere ca regulamentele nu au fost adoptate in termenul expres prevazut in lege, apreciem ca nu se justifica urgenta si, implicit, reducerea termenului de cel putin 30 de zile lucratoare prevazut de art. 7 alin. (2) din Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala, pentru aducerea la cunostinta publica a anuturilor referitoare la elaborarea a nu mai putin de opt regulamente, anterior datei estimate pentru adoptare.
Intr-adevar, potrivit art. 7 alin. (13) din Legea nr. 52/2003, legiuitorul a prevazut o exceptie de la alin. (2) al aceluiasi articol, in sensul adoptarii actelor normative anterior expirarii termenului prevazut de respectivul alineat (anume de cel putin 30 de zile lucratoare), insa numai in cazul reglementarii unei situatii urgente sau a uneia care, din cauza circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public.
Or, urgenta a fost complinita prin art. 3 al OUG nr. 93/28.06.2024 care a identificat intocmai solutii imediate in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public si anume necesitatea de a asigura functionarea eficienta si continua a instantelor judecatoresti si a parchetelor de pe langa acestea, precum si faptul ca elemente de detaliu pentru implementarea normei primare urmeaza a fi incluse in reglementari secundare si tertiare, iar acestea nu au fost inca edictate, stabilind cadrul de aplicare in continuare a regulamentelor, ordinelor si altor acte normative emise in temeiul vechii reglementari, pana la adoptarea actelor normative secundare si tertiare prevazute de Legea nr. 11/2024.
Mai mult decat atat, la data de 1 iulie 2024, la nivelul Autoritatii judecatoresti, a inceput vacanta judecatoreasca, perioada in care personalul din instante si parchete efectueaza, de regula, concediile de odihna si care se incheie la data de 31 august 2024, astfel ca nu are loc o consultare reala si a personalului din cadrul instantelor si parchetelor, direct afectat de dispozitiile noilor regulamente de ordine interioara.
Un alt argument pe care il avem in vedere la solicitarea de amanare sau prelungire a perioadei de consultare publica il reprezinta si faptul ca presedintii curtilor de apel si ai tribunalelor au inaintat Consiliului o scrisoare deschisa prin care solicitau amanarea intrarii in vigoare a acestei legi, retinand consecinte dezastruoase pe care aceasta le-ar genera in ceea ce priveste organizarea administrativa a instantelor, cu efecte directe asupra dreptului de acces la justitie al cetatenilor.
Or, tocmai prin intermediul acestor regulamente isi pot gasi solutii toate problemele si deficientele identificate in cuprinsul acestei scrisori deschise, astfel ca se impune o consultare directa a tuturor instantelor si parchetelor asupra proiectelor de regulamente puse in transparenta decizionala, pentru a se putea formula puncte de vedere elaborate pentru toate regulamentele puse in transparenta decizionala, de catre conducatorii institutiilor judiciare care si-au manifestat nemultumirea fata de continutul legii, in lipsa unei astfel de consultari acestea vor ramane nesolutionate.
In speranta ca veti raspunde solicitarii noastre si veti da eficienta prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, al carei scop este implicarea si participarea activa in procesul de luare a deciziilor administrative si in procesul de elaborare a actelor normative a beneficiarilor directi ai actului emis sau adoptat, in cazul de fata a instantelor si parchetelor si a personalului din cadrul acestora, ca beneficiari directi ai prevederilor care se vor reglementa in cuprinsul regulamentelor supuse consultarii publice,
Va asiguram de intreaga noastra consideratie”.
Redam mesajul SNGJ Dicasterial catre membrii de sindicat:
„Informare SNGJ Dicasterial
In contextul in care, in data de 11 iulie 2024, respectiv 17 iulie 2024, Consiliul Superior al Magistraturii a pus in consultare publica proiectele a 8 Hotarari ale Plenului pentru aprobarea a nu mai putin de 8 regulamente care vizeaza categoria noastra profesionala, 7 dintre acestea cu termen limita pana la care pot fi trimise, in scris, propuneri, sugestii, opinii, 25 iulie 2024, iar cel de-al optulea cu termen limita pentru propuneri la data de 31 iulie 2024, fara a respecta termenul minim de cel putin 30 de zile lucratoare inainte de supunerea spre adoptare a acestora, in care trebuiau aduse la cunostinta anunturile de consultare publica,
Intrucat in cazul elaborarii acestora nu mai poate fi invocata reglementarea unei situatii urgente sau adoptarea unei solutii imediate, deoarece prin art. 3 al OUG nr. 93/28.06.2024 MJ a identificat intocmai solutii imediate, stabilind ca se vor aplica in continuare regulamentele, ordinele si alte acte normative emise in temeiul vechii reglementari, pana la adoptarea actelor normative secundare si tertiare prevazute de Legea nr. 11/2024,
Prin adresa nr. 189/SNGJ/22.07.2024 am solicitat CSM amanarea sau prelungirea procedurii de consultare publica asupra proiectelor de Hotarari pentru aprobarea regulamentelor care vizeaza categoria noastra profesionala, ulterior datei de 1 septembrie 2024.
Adresa a fost inaintata, spre informare, tuturor instantelor si unitatilor de parchet, pe de o parte, pentru avea cunostinta despre modificarea si completarea regulamentelor (reamintim ca la ultima modificare a ROIJ instantele au reclamant lipsa de consultare din partea CSM), iar, pe de alta parte, pentru a avea posibilitatea de a exercita un rol activ si de a formula propuneri pe marginea acestora, tinand cont de faptul ca presedintii curtilor de apel si ai tribunalelor au semnat o scrisoare deschisa de amanare a intrarii in vigoare a statutului, pe aceasta cale avand posibilitatea de a rezolva mare parte din 'problemele' semnalate la acel moment.
Cu toate acestea, vom formula si inainta propuneri cu privire la aceste regulamente in termenul indicat, in timpul si cu resursele umane pe care le avem la dispozitie, insa apreciem ca trebuia consultat intreg sistemul judiciar pe marginea acestor regulamente, atat din punct de vedere institutional (instante si parchete), cat si din punctul de vedere al salariatilor vizati de continutul acestora.
Conducerea SNGJ Dicasterial”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Sinkler Erika 24 July 2024 15:05 +8
# Sinkler Erika 24 July 2024 15:13 +3
# Grefieru sindicalist 25 July 2024 03:53 +11