CORINA CORBU ARE CUVANTUL – Scrisoare exploziva a presedintei de onoare a AMR, judecatoarea Viorica Costiniu, adresata sefei ICCJ Corina Corbu, dupa aparitia proiectului de OUG privind drepturile salariale: “Nu putem crede ca suntem in fata vreunui santaj personal sau colectiv, ca Guvernul speculeaza vulnerabilitati ori dorinte pentru cariere inalte ale juzilor din jilturi cu sacrificarea judecatorului de scaun... Cu respect, aveti cuvantul, doamna presedinte!”
Presedinta de onoare a Asociatiei Magistratilor din Romania, judecatoarea Viorica Costiniu (foto), trage un semnal de alarma dupa ce Ministerul Justitiei a pus in dezbatere publica proiectul de Ordonanta de Urgenta privind drepturile salariale, care stabileste ca toate procesele cu asemenea obiect vor fi suspendate daca Inalta Curte de Casatie si Justitie va fi sesizata cu pronuntarea unei dezlegari de drept (click aici pentru a citi). Este un proiect care, avertizeaza Costiniu, nu face altceva decat sa ingenuncheze si sa dezonoreze judecatorii.
Judecatoarea Viorica Costiniu i-a trimis o scrisoare deschisa presedintei ICCJ Corina Corbu, joi dimineata, 6 iunie 2024, in care isi exprima speranta ca sefa instantei supreme nu va gira un astfel de proiect de OUG, care instaureaza dictatura politicului, in conditiile in care, practic, politicul va alege ce judecatori sa judece dosarele in care statul este parte. In acest sens, Costiniu evidentiaza absurdul situatiei, avand in vedere ca judecatorii investiti cu solutionarea cauzelor referitoare la drepturile salariale sunt eliminati din actul de judecata, trebuind sa suspende dosarele pentru ca apoi sa se supuna deciziei ICCJ. “Judecatorul devine o marioneta in sala de sedinta pentru ca unul de pe un scaun mai inalt ii prejudeca dosarele”, subliniaza Viorica Costiniu.
Iata scrisoarea deschisa adresata de presedinta de onoare a AMR, judecatoarea Viorica Costiniu, sefei ICCJ Corina Corbu:
“Scrisoare deschisa adresata Prezedintelui ICCJ
Acest proiect, pe care nici inainte de 1989 nu ar fi indraznit cineva sa-l propuna, nu poate fi decat NECONSTITUTIONAL.
Se instaureaza o DICTATURA a Politicului care alege ce judecatori sa judece definitiv si obligatoriu dosarele in care Statul este parte?!
Oare judecatorii din jilturile Inaltei justitii isi asuma aceasta obligatie si sunt gata, ingenuncheati prin lege, sa anihileze judecatorul de scaun?
Un judecator constitutional, fost judecator ICCJ, spunea public, ca unii se nasc ingenuncheati
Cati dintre acestia sunt si printre noi?!
Nu putem crede ca presedintele ICCJ poate sa accepte un astfel de proiect daca are cunostinta de el. Ma gandesc ca puteti afla daca acest proiect este real. (n.r. Proiectul este real, fiind publicat pe site-ul MJ.)
Sunt hotarari deja executate sau care urmeaza sa fie executate ori sunt procese pe rol.
Nu putem crede ca ICCJ a avut vreo participare ca idee, consultanta date Guvernului pentru conceperea proiectului.
Nu putem crede ca suntem in fata vreunui santaj personal sau colectiv, ca Guvernul speculeaza vulnerabilitati ori dorinte pentru cariere inalte ale juzilor din jilturi cu sacrificarea judecatorului de scaun.
Marturisesc insa ca exista nedumeriri si indoieli ca nu s-ar fi putut intampla asa ceva, desi unele masuri luate de Guvern, casele de pensii si decizii ale ICCJ ar dovedi contrariul.
Tulburari in sistem nu cred ca sunt binevenite. Magistratura se ridica in apararea statutului judecatorului daca cei indrituiti prin lege tac sau sunt in intelegere cu cei care siluiesc Constitutia.
Toti asteptam ca presedintele ICCJ, in cunostinta de cauza, sa reactioneze public, fundamentat, argumentat, ca reprezentant al Puterii Judecatoresti, sa nu se marseze cu aceasta initiativa legislativa inadmisibila, prin care se duce de izbeliste ce a mai ramas din asa-zisul stat de drept.
Orice actiune benefica, in spiritul legii, a presedintelui ICCJ va fi sustinuta de corpul magistratilor cata vreme se va apara statutul magistratilor batjocorit in prezent de catre celelalte puteri ale statutului.
ICCJ nu poate fi partas la aceasta marsavie care are menirea de a desfiinta independenta judecatorului in actul de judecata.
Democratie, stat de drept, independenta materiala si politica a judecatorilor – cuvinte fara continut in ochii guvernamentali.
La nivelul Puterii judecatoresti 'se inchid ochii' la aceasta dezonorare a judecatorului, care trebuie sa asculte, in judecata lui, de judecata altuia (chiar daca e din ICCJ) si care astfel nu poate fi decat complice la destructurarea justitiei, a statului de drept ce face loc statului de drepti.
Prin acest proiect, justitia nu e numai Cenusareasa dintre puterile statului, ci o carpa de sters si acoperit nemerniciile si nelegalitatile promovate de factori de decizie din stat.
Deci:
1. pe de o parte, judecatorul devine o marioneta in sala de sedinta pentru ca unul de pe un scaun mai inalt ii prejudeca dosarele
2. si deci judecatorul din jilt devine mai judecator decat cel din scaun, supus manipularii, vulnerabilitatii, fara vreo aparare din partea garantilor independentei lui.
3. Sa nu se uite ca de zeci de ani munca magistratilor nu este platita conform legilor in vigoare in timp si de aceea am fost obligati sa dezbracam roba si din judecatori sa devenim justitiabili, lovindu-ne, nu de putine ori, de lipsa de diligenta a unora dintre colegii nostrii din scaune si jilturi!
Pai, daca NOI nu mai avem incredere in judecatile care se fac in justitia romaneasca si ne bantuie indoielile in ce conditii se fac acestea, fara garantarea independentei purtatorilor de roba, atunci ce sa mai zica 'nea Opinca' cand se vede intr-o sala de sedinta stand la rand, cot langa cot, cu judecatori deveniti justitiabili pentru drepturile cuvenite legal pentru munca exercitata deja?!
Sa nu se uite in ce conditii s-a facut reforma in justitie, cu generatii care munceau in frig sau coplesiti (si justitiabilii, si magistratii) de caldura si frecvente interventii medicale!
Sa nu se uite cum incepea sedinta la 8:30 cu peste suta sau chiar sute de dosare pe rolul sedintei de judecata dintr-o singura zi!
Sa nu se uite ca se intra de 2-3 ori in sedinte pe saptamana, plus urgente, permanente pe saptamana!
Sa nu se uite cum, intr-o camera de 10 mp, 5 judecatori dictam hotarari in tacanitul masinilor mecanice si cu cinci voci simultane la dictare! Sa nu se uite de multele atributii auxiliare din sarcina judecatorilor, de redactarea hotararilor si prin concepte de nu mai exista nici sambete, nici duminici libere, concedii de odihna fracturate, lipsa de orice remuneratie pentru noptile sau weekendurile petrecute in instanta!
Sa nu se uite ca magistratii (judecatori / procurori) si personalul auxiliar judecatoresc si-au compromis viata privata, de familie, au devenit parinti de weekend, si atunci inglodati in redactari si pronuntari!
Sa nu se uite ca intr-o camera birou munceau cate 4-8 judecatori sa-si vada sedinta, sa delibereze (ce camera de deliberare!? doar in teorie), sa scrie concepte sau sa-si dactilografieze singuri hotararile!
Acestia sunt cei care au contribuit la reformarea justitiei, pe care generatiile urmatoare au datoria sa o definitiveze, nu sa o lipseasca de puterea data judecatorului SA JUDECE!
3. Justitia, asa, blamata de politic si mediatizata ca fiind gaura neagra a bugetului (constituit, de altfel, si din impozitele substantiale platite de cei din justitie, ca si contributia pentru somaj, desi nu exista o astfel de situatie statuata legal pentru magistrati), justitia a facut dreptate celor care din alte profesii au avut masacrari de salarii pe munca deja efectuata.
Si acestia trebuie calcati in picioare pentru ca au muncit si si-au revendicat drepturile?!
Oare drepturile celor care s-au spetit muncind sunt inferioare celor asistati social care din varii motive nu au muncit?!
Oare drepturi cuvenite unora cu responsabilitati mai reduse in magistratura sunt neavenite politic tocmai pentru ca Justitia este o putere si nu se doreste sa fie si PUTERNICA, si pentru ca Justitia produce valoare – bani ce se duc insa in administratie si la Guvern?
Asemeni legislativului, ambele Puteri sunt tocatoare de bani si inglodeaza in datorii si imprumuturi, in acelasi timp, populatia impovarata pentru generatii din cauza unei proaste gestionari a bunurilor, banilor statului.
In vremuri democratice, in Romania exista straduinte ale Politicului impotriva celor care au muncit pentru familiile lor, au agonisit, cu sacrificii, cat sa duca un trai decent fara sa fi ajuns la nivelul statutului demn al unui judecator, astfel cum reclama normele internationale.
Viata profesionala sacrifica viata familiala, privata, lipsita de drepturi constitutionale si pline de interdictii, restrictii, retineri, incompatibilitati cum in nicio tara nu se mai regasesc ca numar si importanta.
S-au redus pensiile, indemnizatiile stau sub semnul intrebarii, se fac discriminari in sistem, desi toti judecatorii au acelasi statut, indiferent la ce nivel functioneaza. Unora le este teama cum sa mai judece de atatea RIL-uri, HP-uri, decizii lamuritoare, jurisprudenta europeana.
Nu esti in trend daca tu, judecatorul roman al cauzei, nu te adrezezi Portilor luminate din tara sau de afara sa iei Lumina pentru prejudecarea dosarelor, cu riscul sanctiunilor daca solutiile nu sunt conforme cu ce au gandit altii.
Nu se poate compara munca judecatorului din orice alta tara cu munca judecatorului roman, care este silit sa judece in orice conditii, chiar sub conditie (cum se prevede in proiectul emanat de politic), dupa legi care nu rezista mai mult un sezon pana la a suta modificare legislativa si cu lipsa de cultura, educatie si cunostinte juridice a populatiei, a justitiabililor care mai afla cate ceva din instanta, ca autoritatile statului nu sunt preocupate de aceste aspecte.
Mai multa teorie decat judecata din probele dosarului care dospesc intre coperti spre indestularea soriceilor din arhive, unde se adapostesc peste 4 milioane de dosare, aferente unor justitiabili cu mult mai multi ca numar de milioane.
Cine sa le mai judece?
Politicul a epurat prin pensionare magistratura, sa faca loc celor care intra in magistratura cu media 6 sau 7.
Lipsiti de experienta (unii), cu stiinta precara de carte (unii), e greu sa faci, fara sacrificii, fata complexitatii cauzelor, flexibilitatii legislative (o legislatie stufoasa si haotica), chiar daca acum sunt grefieri cu studii superioare, asistenti judiciari, calculatoare si doar 25 de dosare intr-o singura sedinta pe luna.
Pot fi vulnerabili, posibil manipulati prin jocul contributorilor, consultantilor (la moda in aceste zile electorale) cu tot felul de indrumari profesionale si, poate, nu numai.
Unii isi absolva responsabilitatea judecatii prin ce ii obliga altii sa judece in locul lor.
Oare mai este el independent daca nu e dependent doar de ce exista fizic in dosare ca probatoriu?!
Ultimele masuri luate si la nivel de parchete vin sa ne convinga ca trebuie pus sub control si procurorul independent in activitatea lui, si judecatorul strans in corzile politicii care anuleaza independenta judecatorului.
Ea ramane doar pe hartie, fara continut, clamata electoral, in conferinte, seminarii si comunicate pentru media manipulata, habarnista in ce priveste independenta unui judecator.
Cu stupefactie, colegi de breasla constata ca sunt eliminati din actul de judecata, cata vreme ei doar se vor supune deciziei ICCJ pana la pronuntarea careia juzii iau pauza, iar justitiabilii se intreaba de ce nu judeca direct ICCJ cauzele lor si ale altora aflati in aceeasi situatie!
Asteptam sa luati, in cunostinta de cauza, ATITUDINE publica de salvgardare a justitiei, pe care politicul urmareste sa o prostitueze.
Sunteti varful de lance al JUSTITIEI!
Treziti membrii CSM-ului care ne-a indemnat sa ne castigam drepturile in instanta, in timp ce presedintele anterior celui din prezent avea decizia de pensionare in buzunar si cu plata tuturor dreturilor banesti achitate in totalitate.
CSM mai curand pactizeaza cu guvernantii decat sa apere statutul independent al JUDECATORULUI.
Dintr-un garant al independentei, el a devenit mai curand un serviciu servil pentru toti, mai putin pentru judecatori si procurori si pentru personalul din justitie.
Constitutia i-a dat CSM-ului abilitati si atributii de care s-a dispensat cu usurinta de indata ce s-au vazut membrii in jilturi.
Reamintiti-le lor ca sunt doar o Autoritate, iar puterea sunteti Dumneavoastra cu NOI impreuna! Puneti capat mizeriilor la care justitia este supusa si surghiunita!
Ma intreaba colegii:
Pe ce se bazeaza initiatorul acestui proiect (Guvernul) cand leaga ICCJ de stalp (sau ICCJ se lasa legata!), pentru ca ICCJ sa jongleze din glezne si sa nu dezamageasca?
Se fac santaje?!
Se incheie conventii ca protocoalele aflate intr-un reviriment chiar legislativ?
Se asteapta vreo rasplata pentru cei inaltati in jilturile Inaltei, maguliti de atata consideratie sa nu miste minte de judecator in scaun, sa judece ce legea pretinde de la el pentru ca ICCJ este abilitata sa aduca la ordine judecatile in Romania, sa multumeasca pe cel aflat la pupitru cu 'o practica unitara' a dosarelor in care Statul este parat tocmai pentru ca a incalcat Constitutia devenita desueta pentru guvernanti?
Sunt multe intrebari!
Si oare niciun raspuns?
Chiar sa lupte tot corpul magistraturii pentru independenta si doar unii dintre judecatori sa fie exceptia binecuvantata si daruita generos, prin lege, spre linistea initiatorilor proiectului care lipseste justitia de demnitate, de putere si o pune la mezat (ceea ce nici inainte de 1989 nimeni nu a indraznit sa o faca)?
Cu respect, aveti CUVANTUL, DOAMNA PRESEDINTE!
judecator de Curte de Apel
Viorica Costiniu
Hon President AMR”
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# DODI 6 June 2024 12:45 +4
# visu 6 June 2024 12:56 -9
# Baila Carmen Camelia 6 June 2024 13:11 +2
# un mizantrop 6 June 2024 21:02 +6
# Yz 6 June 2024 22:00 0
# Florin 7 June 2024 14:07 -6
# Florin 7 June 2024 14:18 -6
# Florin 7 June 2024 14:33 -9