Dresajul prin MCV. De la agonie la extaz si invers
Oricine se uita in Justitie la numarul de anchete si de persoane arestate, trimise in judecata si condamnate in ultimii ani, ajunge la concluzia ca Romania ar avea nevoie, in continuare, de MCV-ul confratilor europeni.
E-adevarat, traim in Romania si unora, coruptia le ocupa tot timpul. Statisticile prezinta o tara cangrenata de grupuri interlope si o mafie politico-economica bine consolidata la toate nivelurile. Nu exista sat, comuna, oras in care sa nu fie dibuit vreun corupt. Primar, consilier local, medic, dascal, preot sau afacerist, vacar, cosar, zilier, vanzatoare, jurist, inginer, economist, moasa, director de firma, dealer, broker, bancher, politician....sunt anchetati sau trimisi in judecata. Pe denunturi, pe interceptari, pe probatorii solide sau stravezii, nici nu mai conteaza. Romania este tara catuselor la vedere sub Marsul victoriei anticoruptiei.
Avand in fata acest tablou, iata, expertii europeni lauda din nou activitatea procurorilor. Chiar daca exista si achitari rasunatoare sau dosare facute doar pe simple denunturi si arestari preventive motivate absurd. Expertii MCV nu au analizat si aceste aspecte. Ocolind astfel de situatii in care, pe anumite paliere si prin unii reprezentanti ai sai, Justitia lucreaza cu dubla masura sau forteaza arestari si condamnari si acolo unde nu exista probatoriu solid, incalcand des principiul "in dubio pro reo", raportul MCV nu poate fi privit decat ca o oglinda care deformeaza realitatea. Prin aceasta oglinda deformata, Romania este tinuta in continuare in lesa si ia lectii de dresaj. Pana cand? Pana cand vor vrea muschii lor!
Asa cum ne-a invatat Bruxelles-ul in ultimii ani, DNA si ANI primesc bile albe. Parlamentul si Guvernul, bile negre. Ce-i drept, si eu cred ca acest Parlament puturos merita palme peste cefele groase ale celor care, in loc sa puna in acord legea penala cu deciziile de neconstitutionalitate ale CCR pe articole din Codul penal si de procedura penala, s-au ocupat mai mult de banutii si pensiile lor, dar asta e alta poveste. Si eu cred ca acest Parlament fricos trebuie trezit din pauzele de aghioase si pus la treaba pentru a modifica aceste coduri si legile Justitiei date pe timpul Monicai Macovei, dar e bine sa ne intrebam si de ce s-a ajuns ca acest legislativ sa intre in "moarte clinica". Un motiv ar fi acela ca, sub stindardul luptei anticoruptie in stil romanesc, orice parlamentar simte ca a devenit o prada usoara, iar drumul spre dovedirea propriei nevinovatii este unul greu, lung si neinteresant pentru opinia publica.
Asa se face ca, pentru acea parte a romanilor care vor sange pe pereti oricand, oricum si nu mai conteaza de la cine, Raportul MCV pare a fi mana cereasca.
Ce mai avem noi in Raportul MCV pe 2015? Recomandarea privind procedurile necesare numirilor in functii de conducere in magistratura, care suna asa: "Instituirea in timp util a unor proceduri clare si solide pentru numirile in functiile de conducere din cadrul magistraturii prevazute in 2016" (...) "Pentru aceasta este nevoie ca, inainte cu cateva luni de fiecare procedura, sa se stabileasca diferitele etape si criteriile care vor sta la baza deciziilor. Ar trebui sa se utilizeze o abordare diferita pentru numirile in posturi care nu sunt posturi de conducere la cel mai inalt nivel in cadrul serviciilor de urmarire penala, acordandu-li-se persoanelor nou-numite un rol important in selectarea echipelor lor (...) "la nivel legislativ nu exista criterii pentru a se asigura cel mai inalt nivel de competente profesionale si integritate, iar procedura de numire actuala comporta o componenta politica puternica, avand in vedere rolul pe care il are in cadrul acesteia ministrul justitiei". Serios??? Pana acum nu a fost tot asa? Cand au fost numiti in urma cu trei ani Procurorul General al Romaniei si procurorul-sef DNA sub carma lui Traian Basescu, nu era aceeasi situatie pe care azi o notifica negativa aceiasi experti europeni? Cand ministrul de atunci, Mona Pivniceru, a incercat sa faca exact ce vor distinsii europeni, nu s-a zbatut degeaba sa instituie o procedura "clara si transparenta"? Pana la urma, fostul premier Victor Ponta a fost nevoit sa achieseze la numirea celor agreati de Bruxelles, chiar daca aliatul sau de atunci, Crin Antonescu a declarat: "Resping radical formula si nu este o chestiune care tine doar de persoana lui Kovesi, ci inseamna ca resping radical spiritul in care ea a fost facuta!". Credeti ca acum va fi altfel? Ca se va schimba ceva? Poate doar aparent....
Mai remarca negativ raportul MCV si frecventa criticilor la adresa magistratilor "exprimate de catre politicieni si in mass-media, precum si lipsa de respect fata de hotararile judecatoresti". Pe bune? Pai, datoria jurnalistilor este sa critice, nu sa aplaude frenetic marile realizari, iar acolo unde considera ca au ce critica, sa o faca, in numele democratiei si al libertatilor de opinie si exprimare. In ce priveste lipsa de respect fata de hotaririle judecatoresti, aici ar fi mult de comentat, dar acum nu fac decat sa amintesc cum au fost pusi la zid judecatori care au dat sentinte ce nu au convenit "sistemului" chiar de catre semenii lor alesi sa-i reprezinte in CSM. Dau si exemple: Risantea Gagescu si Damian Dolache, cei care au achitat-o definitiv pe Mariana Rarinca si acum sunt ciuruiti disciplinar in sectia pentru judecatori a CSM! Deci, daca insusi forul cel mai inalt al magistraturii calca in picioare independenta judecatorilor, atunci despre ce mai vorbim? Apropos, expertii europeni au strecurat, din culpa sau cu intentie - nu se stie! - informatia ca Rarinca a fost achitata in prima instanta, desi ea fusese achitata definitiv si, dupa cum toata lumea stie, in urma introducerii, in premiera, de catre DNA, a contestatiei in anulare, Rarinca a ramas cu condamnarea de la fond!
Ce remarc eu? Ca Romania nu a atins pana acum standardul european in materia drepturilor omului si a respectarii lor (inclusiv in materia executarii pedepsei), dar asta nu ii intereseaza foarte tare pe expertii europeni.
In concluzie, un optimist ar vedea Raportul MCV ca pe un "bisturiu" cu care opereaza tumorile coruptiei romanesti. Eu sunt pesimista si vad Raportul MCV ca un instrument folosit doar pentru a tine Romania si Bulgaria in afara Schengen, cu capul plecat si "joc de glezne" la comanda!
Credeti ca alte tari nu au coruptie? OOO, ba da! Credeti ca in alte tari europene politicieni de marca nu fura, nu savarsesc infractiuni de coruptie? OOO, ba da, dar la scara mai redusa, pentru ca, la ei, coruptia nu e generata de atata saracie, nepotism si birocratie excesiva... Ce ne deosebeste pe noi de alte tari la acest capitol al luptei anticoruptie? Modul in care se face justitie. In tarile europene cu democratie consolidata, justitia se realizeaza fara spectacole cu artificii la iesirile de la parchete dupa audieri, fara exces de catuse in dosare unde nu se poate sustine pericolul social real, fara exhibitionism, fara sete de sange pe pereti, fara razbunari, fara comenzi.
Personal, cred ca nu e nevoie de un Raport MCV pentru a intelege ca Romania are nevoie de o adevarata reforma a Justitiei, reforma de care nu a avut parte pana acum si pe care nimeni nu vrea, deocamdata, sa si-o asume. Doar mimeaza.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Elly Grumberg 27 January 2016 17:13 +23
# Laur 28 January 2016 11:14 -2
# vero 28 January 2016 22:25 +3
# keke 30 January 2016 12:17 +2
# Andy 4 February 2016 09:07 0
# Andy 4 February 2016 09:09 0
# Andy 4 February 2016 09:11 0
# Andy 4 February 2016 09:13 0
# Andy 4 February 2016 10:20 0