Efectul pervers al ordonantei lui Toader
Ministrul Tudorel Toader, facut sandvici, daca nu cumva chiar strivit intre cei care il urasc ca face prea mult si cei care care il urasc ca face prea putin, a anuntat ca este gata cu un proiect de ordonanta de urgenta. Prin care toate procesele solutionate de completurile de 5 judecatori vor putea fi redeschise. Scandalul este cat casa. Si a inceput sa reverbereze si la nivelul Uniunii Europene. In plus, are un efect pervers. Toti contestatarii sai din ambele extreme ii reproseaza ca nu exitinde efectele ordonantei si asupra completurilor de 3 judecatori.
Aceasta inseamna ca cel putin o parte a spectrului politc, cea care se impotriveste din rasputeri oricaror schimbari din Justitie, care aduc garantii suplimentare respectarii drepturilor omului si limiteaza puterea discretionara a procurorilor, sustine pe neasteptate, tocmai fiindca ii bate obrazul lui Tudorel Toader, o extindere a masurii si asupra completului de 3 judecatori. Si, astfel, nu imediat, dar intr-o perspectiva rezonabila, s-ar putea ca opozitia sa obtina exact ce nu si-a dorit. Adica o interventie si mai abrupta a Justitiei in resolutionarea unui mare numar de cauze penale.
Fireste, daca completurile de 5 judecatori, asa cum s-a stabilit in mod definitiv si irevocabil de catre Curtea Constitutionala, au fost constituite ilegal, atunci toate persoanele care au fost judecate de acestea si care au fost condamnate la pedepse cu sau fara executare au dreptul sa solicite revizuirea proceselor. Iar in eventualitatea in care completurile de 5 au fost alcatuite in spiritul “campului tactic” al SRI, vor putea beneficia de asta data de un proces echitabil, iar daca sunt nevinovate, vor fi declarate ca atare. La fel de posibil insa este si un rezultat similar. Daca un nou complet, de asta data legal constituit, va constata ca probele de vinovatie sunt suficient de consistente, se sustin si se pot afla la baza unei condamnari. In acelasi timp, atentie, preconizata ordonanta a lui Tudorel Toader creeaza o fereastra de oportunitate si pentru procurori. Pentru ca si acestia pot solicita revizuirea unui proces soldat cu achitarea unei persoane, pe motiv ca nu a existat un complet legal constituit.
Ceea ce este important de retinut e ca, una peste alta, numarul de sentinte care vor fi schimbate in avantajul unor persoane este extrem de redus.
1). Pentru ca aceste completuri de 5 nu au functionat decat la Inalta Curte si ele au judecat exclusiv cauze in care au fost implicati demnitari. Proportional, numarul acestor cauze este infim in raport cu celelalte cauze penale.
2). Dintre acesti demnitari, unii au fost achitati si nu vor mai avea absolut niciun interes de a solicita o rejudecare a cauzei.
3). Altii au decedat intre timp. Sau, pur si simplu, nu mai sunt interesati sa reia calvarul unui proces la inalta Curte. Ori nu mai dispun de banii necesari. Sunt si unele persoane care au plecat definitiv din tara.
4). Intrucat, de regula, tropaind prin culoarele Justitiei cu ajutorul SRI, procurorii, mai ales cei de la DNA, au obtinut castig de cauza, prin urmare condamnari ale celor vizati, si din partea Parchetului solicitarile de revizuire vor fi extrem de putine.
Daca insa numarul proceselor care urmeaza sa fie rejudecate in baza preconizatei ordonante de urgenta va fi nesemnificativ, nu acelasi lucru se poate spune si despre efectul mediatic. Fiind implicate cateva personalitati extrem de cunoscute si de controversate, unele revizuiri vor conduce la mari spectacole in planul imaginii. Al imaginii celor implicati. Dar si din perspectiva imaginii acuzatorilor publici, respectiv a procurorilor sau al acelor judecatori care s-au pretat la a se lasa manevrati. Culmea ironiei este ca membri marcanti ai opozitiei, cum este de pilda Ludovic Orban, presedintele PNL, se opun in mod violent oricarei posibilitati de a fi rejudecata o cauza, dupa ce a fost solutionata de un complet neconform de 5 judecatori. Sa ne amintim ca Ludovic Orban a fost in cele din urma achitat. De ce s-ar teme el de o revizuire a propriului proces la solicitarea unor procurori, revizuire care se poate solda cu o noua confirmare a achitarii sau, Doamne fereste, cu o condamnare? Cum adica? Ludovic Orban, pe neasteptate, nu mai are incredere in Justitie? Pai daca Justitia este intodeauna corecta si dreapta, inseamna ca, fara doar si poate, el ar fi pentru a doua oara achitat. Dar iata, Orban se teme. Iar teama nu poate avea o alta motivatie decat neincrederea in Justitie de care sufera in ciuda afrmatiilor sale liderul PNL. Aceasta a fost insa doar o simpla paranteza.
A face dreptate in ceea ce priveste aceasta tema a completurilor ilegal constituite inseamna a merge pana la capat. Daca un complet de 5 este neconform, intrucat unul din cei cinci judecatori nu a fost tras la sorti, atunci cu atat mai neconforme sunt completurile de 3, unde niciunul din cei trei nu a fost tras la sorti. Iar completurile de 3 sunt cele cu care s-au confruntat nu cei cativa inalti demnitari ai statului, ci mii si mii de cetateni, dintre care unii au fost victime ale „campului tactic”, care a actionat atat in plan central, cat si in plan local, si au fost condamnati fara a fi fost vinovati. Fara probe. Sau in baza unor probe masluite. Sau in baza unor probe obtinute ilegal. Sau pur si simplu in baza unor simple denunturi. Daca cei cativa demnitari, atinsi de viitura binomului SRI-DNA sau a trinomului, daca includem aici si Inalta Curte, vor avea dreptul la o revizuire si la un proces echitabil, cu atat mai mult au acest drept si simplii cetateni. Pentru ca legile nu trebuie facute doar pentru demnitari.
Si iata cum, invocand aceste argumente cat se poate de logice, se ajunge in situatia ca opozitia, incercand sa-l striveasca pe Tudorel Toader si sa blocheze schimbarile din Justitie, sa obtina un efect invers, pe care eu l-am denumit pervers. Pentru ca cel mai puternic argument de logica formala este tocmai recursul la situatia cetatenilor obisnuiti, pe care tocmai am invocat-o.
Treaba nu este insa chiar atat de simpla din perspectiva completurilor de 3. Oricat de socanta pare afirmatia, eu am sa o fac. Ministrul Justitiei, Tudorel Toader este din aceasta perspectiva legat de maini si de picoare. Constitutional, el poate obtine o ordonanta inatacabila vizand dreptul de a se obtine revizuirea unor procese solutionate de completurile de 5 judecatori. Nu insa si in ceea ce priveste completurile de 3. De ce? Pur si simplu pentru ca, nesolicitata fiind, Curtea Constitutionala nu s-a pronuntat in legatura cu lipsa de legalitate a acestor completuri. Abia dupa ce una dintre partile interesate va face o actiune in acest sens la CCR si abia dupa ce CCR va lua o decizie motivata, o asemenea ordonanta de urgenta s-ar putea extinde si asupra completurilor de 3. Ceea ce inseamna ca cetatenii obisnuiti mai trebuie sa stea la coada. Iar opozitia, chiar daca joaca periculos invocand aceste situatii, mult mai periculoase, pe temen scurt joaca bine. Intrucat Tudorel Toader nu are ce face. Si tocmai de aceea el este contestat si strivit si de unii, si de altii.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Bike 22 January 2019 12:23 +1
# DODI 22 January 2019 15:20 0
# ^^ 22 January 2019 14:14 +3
# ?????? 23 January 2019 13:32 -1
# Charlie 24 January 2019 16:29 +3
# ?????? 24 January 2019 18:33 -1