GENEROZITATE CU TARAITA – Ministerul Justitiei vrea sa suplimenteze cu numai 200 numarul posturilor de grefieri din instantele romanesti, promitand ca vor urma si alte astfel de cresteri, insa fara sa precizeze vreun orizont de timp: „Grupul de lucru a luat in considerare o suplimentare etapizata a posturilor necesare, prin aplicarea unor criterii complementare, respectiv volum de activitate si incarcatura puncte de complexitate / grefier... Exista deja 162 de posturi vacante”
Ministerul Justitiei – condus de Stelian Ion (foto) – se lauda ca vrea sa ajute instantele romanesti sa iasa dintr-o problema care dureaza de peste 10 ani: criza de personal. Nu ne referim la judecatori, ci la personalul auxiliar – mai precis, la grefieri.
Joi, 19 august 2021, Ministerul Justitiei a lansat in dezbatere publica proiectul de hotarare de Guvern pentru modificarea anexei nr. 2 la HG nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei. Concret, proiectul are in vedere suplimentarea cu 200 a numarului total de posturi de grefieri de la judecatorii, tribunale si curti de apel.
In caz ca vi se pare infima aceasta suplimentare, ministerul promite ca ea este doar o etapa, fiind programate si alte cresteri ale numarului de posturi pentru grefieri. Totusi, MJ nu indica vreun orizont temporal in acest sens.
Iata mai intai textul proiectului de HG:
„In anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 443 din 29 iunie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, nota se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'NOTA:
Unitatile prevazute in prezenta anexa pot utiliza un numar maxim de 15.197 de posturi' (n.r. forma actuala a anexei prevede 14.997 de posturi)”.
Redam si principalele pasaje din nota de fundamentare:
„1. Descrierea situatiei actuale
Suplimentarea numarului de posturi pentru instantele judecatoresti in vederea unei functionari optime a acestora a fost un obiectiv inclus in Strategia pentru dezvoltarea sistemului judiciar 2015-2020, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1155/2014, precum si in Planul de activitati al Ministerului Justitiei pe anul 2020. Insa, dupa ultima suplimentare de posturi de la sfarsitul anului 2016, bugetul alocat instantelor judecatoresti a permis doar ocuparea posturilor vacante existente in statele de functii, neexistand premisele financiare necesare unei noi suplimentari.
In perioada 2013-2016 au fost adoptate masuri de suplimentare a numarului de posturi pentru instante in scopul pregatirii sistemului judiciar pentru intrarea in vigoare a noilor coduri, aceasta suplimentare cu un total de 1018 posturi (414 posturi de judecator si 604 posturi de personal auxiliar de specialitate) avand loc etapizat. Avand in vedere ca de la adoptarea acestor masuri a trecut o perioada de 5 ani, se impune o reevaluare a nevoilor de resurse umane la nivelul sistemului judiciar.
Necesitatea redimensionarii schemelor de personal a fost relevata si de numeroasele solicitari ale conducerilor instantelor judecatoresti transmise Ministerului Justitiei pana in prezent (in perioada 2018-2021) pentru suplimentarea statelor de functii ale instantelor judecatoresti cu diverse categorii de personal, in special personal auxiliar de specialitate. Prin adresele nr. 2375, 3147, 3860, 5772/2020 ale Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), s-a aratat, de asemenea, ca, in mod constant, instantele judecatoresti au solicitat sprijinul CSM in asigurarea unor resurse umane suplimentare, in scopul desfasurarii activitatii judecatoresti in parametri optimi si al realizarii unui act de justitie de calitate.
In realizarea demersurilor necesare aducerii la indeplinire a obiectivului strategic al suplimentarii statelor de functii ale instantelor judecatoresti, prin Ordinul ministrului justitiei nr. 6690/C/2020 a fost constituit un grup de lucru comun format din reprezentanti ai Ministerului Justitiei si ai CSM pentru analiza si alocarea resurselor umane necesare bunei functionari a instantelor judecatoresti.
In urma unei analize preliminare, bazata pe date concrete furnizate de catre conducerile instantelor, grupul de lucru a concluzionat faptul ca este necesara suplimentarea posturilor de grefier, astfel incat sa se asigure un raport grefier/judecator care sa permita realizarea un act de justitie intr-un termen rezonabil si de calitate, inclusiv prin raportare la standardele din sistemele de justitie ale statelor membre ale Uniunii Europene, in vederea consolidarii independentei justitiei.
In Raportul Bancii Mondiale din anul 2013 privind analiza functionala a sectorului justitiei din Romania, s-a retinut faptul ca numarul personalului auxiliar din sistemul judiciar este mult mai scazut decat mediile pe plan european, raportul posturilor de grefier la posturile de judecator fiind la nivel european, in anul 2010, de 2 posturi de grefier la 1 post de judecator.
Astfel, tinand cont de aceste recomandari, dar si de posibilitatile reduse de finantare ale sistemului judiciar, in cadrul grupului de lucru s-a propus luarea in considerare a suplimentarii posturilor de grefieri pentru sedintele de judecata, in vederea obtinerii unui raport grefier/judecator de 1,5.
In sprijinul acestor demersuri, in contextul unei intalniri interinstitutionale din data de 16.07.2020 la sediul Consiliului Superior al Magistraturii, in urma discutiilor purtate, ministrul justitiei si ministrul finantelor publice au decis alocarea de resurse financiare pentru o suplimentare cu 200 de posturi grefieri. Astfel, prin Hotararea Guvernului nr. 938/2020 pentru modificarea anexei nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, numarul maxim de posturi al instantelor judecatoresti a fost suplimentat cu 200 de posturi de grefieri.
Suplimentarea cu cele 200 de posturi a reprezentat doar o faza in procesul de realizare a obiectivelor aratate mai sus, multe dintre instante aflandu-se in continuare sub pragul de 1,5 grefieri/judecator, astfel incat demersul de suplimentare demarat la finalul anului 2020 trebuie sa continue.
Acest obiectiv este sustinut si prin Programul de guvernare 2020-2024 care prevede, printre altele, continuarea, in perioada urmatoare, a politicii de personal a Ministerului Justitiei demarata la finalul anului 2019, atat prin alocarea personalului suficient pentru desfasurarea actului de justitie, dar si pe baza asezarii unor competente ale instantelor si parchetelor care sa asigure o incarcatura echilibrata si scaderea volumului de dosare pe fiecare magistrat si grefier, continuand demersurile pentru completarea schemelor de personal si extinderea celor existente.
De asemenea, acelasi program, statueaza ca, „in contextul in care Strategia de dezvoltare a sistemului judiciar a avut in vedere orizontul de timp 2015-2020,…., viitoarea strategie (2021-2027) va defini cadrul de dezvoltare a sistemului judiciar, pentru a asigura o evolutie predictibila si coerenta, constituind in acest sens un instrument necesar pentru sprijinirea indeplinirii responsabilitatilor Consiliului de Management Stategic (COMS) de stabilire a strategiei de dezvoltare pe termen mediu si lung si a prioritatilor generale ale sistemului judiciar.”
In mod concret, in vederea analizarii necesitatii unor masuri de redimensionare a schemelor de personal ale instantelor judecatoresti, luand in calcul aspectele discutate in sedintele grupului de lucru comun, Ministerul Justitiei a solicitat conducerilor curtilor de apel comunicarea, pe fiecare instanta judecatoreasca din circumscriptia curtii, a numarului de grefieri care intra in sedintele de judecata.
Consultand datele transmise prin adresele curtilor de apel, a rezultat ca o parte din grefieri sunt delegati la compartimentele auxiliare ale instantelor, in functie de necesitati. Prin urmare, luandu-se in calcul aceste aspecte, a rezultat, in prezent, un raport real grefier/judecator mult scazut fata de obiectivul fixat de 1,5.
Astfel, pe grade de jurisdictie, raportul grefier/judecator se prezinta astfel:
a) curti de apel – 0,87
b) tribunale – 1,01
c) judecatorii – 1,26
Tinand cont de obiectivul stabilit, respectiv atingerea unui raport de 1,5 grefier/judecator la toate gradele de jurisdictie si luand in calcul datele prezentate, a rezultat un necesar suplimentar de 2370 de posturi de grefieri (curti de apel - 596 posturi de grefieri, tribunale - 898 posturi de grefieri si judecatorii – 876 posturi de grefieri).
Fata de numarul mare de posturi rezultat in urma analizei, grupul de lucru a luat in considerare o suplimentare etapizata a posturilor necesare, prin aplicarea unor criterii complementare, respectiv volum de activitate si incarcatura puncte de complexitate/grefier. (...)
2. Schimbari preconizate
Fata de cele expuse, tinand cont de posibilitatile de finantare, dar si de cele privind ocuparea posturilor de grefier, respectiv de durata procedurilor de ocupare, care implica si aspecte privind baza de selectie a acestei categorii profesionale (in prezent existand deja un numar de 162 de posturi de grefier vacante), propunem suplimentarea la acest moment cu un procent de aproximativ 10% din necesarul total identificat, respectiv 200 de posturi de grefier pentru care sa poata fi obtinuta si finantarea corespunzatoare.
Precizam, totodata, ca aceasta propunere se inscrie si in solicitarea reprezentantilor Consiliului Superior al Magistraturii la ultima intalnire a grupului de lucru comun din data de 30 iunie 2021”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# johhaniskraut 19 August 2021 20:30 +8