GUVERNUL, LOVIT IN MOALELE CAPULUI – CCR i-a interzis Executivului sa limiteze prin ordonante de urgenta drepturile si libertatile romanilor in timpul starii de alerta. Judecatorii constitutionali ii trimit pe guvernanti la legea pe care Parlamentul trebuie sa o aprobe. Senatorii obliga Guvernul sa solicite Legislativului incuviintarea starii de alerta pe toata tara. In niciun scenariu constitutional, Guvernul Orban nu poate institui starea de alerta in toata tara mai devreme de o saptamana
Curtea Constitutionala a Romaniei a decis: Dispozitiile cuprinse in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta care reglementeaza starea de alerta "sunt constitutionale in masura in care actiunile si masurile dispuse pe durata starii de alerta nu vizeaza restrangerea exercitiului unor drepturi sau a unor libertati fundamentale". Cu alte cuvinte, pe perioada starii de alerta nu pot fi restranse drepturile si libertatile cetatenilor prin dispozitii cuprinse in ordonanta de urgenta, insa se pot limita prin lege, asa cum prevede articolul 53 din Constitutia Romaniei.
Astfel, potrivit comunicatului Curtii Constitutionale, a fost admisa exceptia de neconstitutionalitate formulata de Avocatului Poporului privitoare la dispozitiile articolului 4 din OUG nr.21/2004, motivandu-se ca, la fel ca in cazul solutiei pronuntate in 6 mai de CCR in legatura cu starea de urgenta, "actul normativ care restrange/afecteaza drepturi si libertati fundamentale ale cetatenilor sau institutii fundamentale ale statului cade în sfera interdictiei prevazute de art.115 alin.(6) din Constitutie, astfel ca, respectand cadrul constitutional rezultat ca urmare a revizuirii Legii fundamentale din anul 2003, o reglementare cu un atare obiect nu poate fi decat o lege, ca act formal al Parlamentului".
Iar daca tinem cont de faptul ca art. 115 alin. (6) din Constitutie prevede ca "ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legiile constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietatea publica", devine evident ca Guvernul nu va putea adopta pe perioada starii de alerta niciun act care sa prevada restrangerea drepturilor si libertatilor romanilor.
Ce va trebui insa sa faca Guvernul, ca urmare a dispozitiilor CCR, este sa puna in aplicare prevederile Legii privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 (lege pe care chiar Guvernul a initiat-o) care miercuri, 13 mai 2020, primeste votul final in Camera Deputatilor, dupa ce ieri Senatul a adoptat acest act normativ cu o serie de amendamente, multe dintre ele privitoare la interzicerea restrangerii drepturilor romanilor (Click aici pentru a citi).
Asadar, solutia pronuntata de Curtea Constitutionala miercuri, 13 mai 2020, da posibilitatea Guvernului de a institui starea de alerta, asa cum Guvernul si-a exprimat intentia, insa cu respectarea prevederilor cuprinse in Legea pe care Camera Deputatilor o voteaza astazi. Iar, tinand cont de prevederile existente in proiectul adoptat de Senat pe legea propusa de Guvern privind starea de alerta putem avea speranta ca va exista totusi o diferenta intre starea de urgenta impusa de presedintele Klaus Iohannis prin decret si starea de alerta dorita de Guvernul Orban, in sensul ca nu vor mai fi impuse atatea restrictii.
Guvernul este obligat sa se prezinte in fata Parlamentului daca vrea stare de alerta in toata tara
Starea de alerta, din punctul nostru de vedere, ramane totusi un vis frumos pentru Guvern (pentru cateva zile). Nu de alta, dar cum va putea fi instituita starea de alerta la nivelul intregii tari, daca Parlamentul a impus obligativitatea Guvernului de a solicita incuviintarea masurii de catre parlamentari?
Aceasta situatie este ivita dupa ce in proiectul de lege, altfel foarte temeinic construit in Parlament, a fost introdus art. 2 alin. (2) care prevede ca "starea de alerta se instituie pe intreg teritoriul tarii sau doar pe teritoriul unor unitati administrativ-teritoriale, dupa caz", iar art. 2 alin. (3) impune ca atunci cand "starea de alerta se instituie pe intreg teritoriul tarii, masura se supune incuviintari Parlamentului". Parlament care se pronunta in sedinta comuna in termen de 5 zile de la data solicitarii de incuviintare.
Conditia impusa prin lege de Parlament este intemeiata atat timp cand pe perioada starii de urgenta s-a constatat ca in unele regiuni nu exista niciun caz de persoana infectata cu coronavirus, insa cu toate acestea toata comunitatea a fost obligata sa stea inchisa in case.
Aceasta inseamna ca, in situatia in care proiectul de lege aflat miercuri, 13 mai 2020, la votul final in Camera Deputatilor, va fi adoptat, va urma termenul de doua zile in care aceasta poate fi atacata la CCR, dupa care ar urma sa fie promulgata de presedintele Iohannis si publicata in Monitorul Oficial (in orice situatie dupa data de 15 mai 2020, cand starea de urgenta nu va mai exista), urmand sa intre in vigoare la 3 zile de la data publicarii (conform art. 78 din Constitutie). Abia dupa acest termen, Guvernul va avea obligatia, daca doreste instituirea starii de alerta pe intreg teritoriul tarii, sa se adreseze Parlamentului. Iar in aceasta situatie, un vot ar putea fi exprimat cel mai devreme saptamana viitoare (18-22 mai 2020).
Ghinion, nu gluma!
Publicam in continuare comunicatul CCR:
Sursa foto: RFI Romania
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Traian Roman 13 May 2020 17:43 +4
# Cetateanul 13 May 2020 18:11 +2
# Obs 13 May 2020 18:12 +8
# Pintea 13 May 2020 20:03 0