psdolt
27 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

Inscrierea in Registrul National de Publicitate Mobiliara a titlurilor executorii constatate prin inscrisuri sub semnatura privata

Scris de: Calin VLADOIANU | pdf | print

29 October 2020 16:11
Vizualizari: 5198

Legea nr. 196/2020, intrata in vigoare in data de 11.09.2020 si modificand Legea nr. 297/2018 privind Registrul National de Publicitate Mobiliara, a adus elemente de noutate si in ceea ce priveste punerea in executare silita a inscrisurilor sub semnatura privata care sunt potrivit legii valabil incheiate si au caracter de titlu executoriu, legiuitorul instituind obligatia inscrierii acestora in Registrul National de Publicitate Mobiliara, anterior punerii in executare silita.



Obligatia inscrierii in RNPM a acestui tip de titlu executoriu, incumba creditorului care, potrivit art. 664 alin. (4) din Codul de procedura civila, va atasa la cererea de executare: „titlul executoriu (...), precum si, daca este cazul, inscrisurile anume prevazute de lege, in cea din urma categorie intrand „avizul specific”- inscris constatator al operatiunii cerute de legiuitor, respectiv inscrierea titlului executoriu in RNPM.


Verificarea indeplinirii acestei conditii este analizata potrivit codului de procedura civila prin doua filtre, unul fiind executorul judecatoresc care prin incheiere va dispune inregistrarea cererii de executare si deschiderea dosarului de executare sau va refuza motivat deschiderea procedurii de executare. (art. 665 Cod procedura civila)


Cel de-al doilea filtru il reprezinta instanta de executare investita sa solutioneze cererea de incuviintare a executarii silite, acesta avand posibilitatea sa respinga cererea de incuviintare a executarii silite, cand priveste titluri executorii constatate prin inscrisuri sub semnatura privata, daca nu a fost indeplinita, prealabil punerii in executare silita, conditia inscrierii titlului executoriu in Registrul National de Publicitate Mobiliara. (art. 666 alin. 5 Cod procedura civila).



Acest inscris constatator trebuie verificat, prin analizarea nu numai a existentei unui „aviz de inscriere” dar si daca acesta este intocmit anterior punerii in executare silita, daca respecta exigentele Ordinului nr. 3431/C din 19 august 2019 si daca reflecta operatiunea impusa de legiuitor.


Inscrisul constatator al operatiunii cerute de art. 4 alin. 3 din Legea nr. 297/2018, in cazul punerii in executare silita, este forma tiparita a unui „Aviz Specific – Aviz initial” (art. 1 alin. (4) pct. 1 din Legea nr. 297/2018) si care trebuie sa contina informatiile privind titlul executoriu (numele si calitatea partilor, data si tipul actului), respectiv, privind avizul (data inscrierii si a expirarii, numarul de identificare, tipul si destinatia). Model aviz aici.



Fiecare dintre inscrierile efectuate in RNPM sunt detaliat reglementate atat prin campurile/ rubricile care trebuie completate de agent/operator cand efectueaza inscrierea dar si prin tipizarea formularelor utilizate, conform Ordinului Ministrului Justitiei nr. 3431/C din 19 august 2019.



Ceea ce ne intereseaza in prezentul articol este selectarea destinatiei „publicitatea titlurilor executorii constatate prin inscrisuri sub semnatura privata”, aceasta destinatie urmand sa figureze si pe forma tiparita al avizului care se ataseaza de catre creditor cererii de executare, niciuna dintre celelalte cazuri de publicitate nu poate complini cerinta din art. 4 alin. 3 din Legea nr. 297/2018, intrucat acestea privesc situatii juridice diferite, iar potrivit Anexei nr. 26 din Ordinul Ministrului Justitiei nr. 3431/C din 19 august 2019, solicitantul poate bifa o singură destinatie, iar la sectiunea a III-a pct.13 este prevazuta „destinatia inscrierii ce urmeaza a fi efectuata” respectiv „publicitatea titlurilor executorii constatate prin inscrisuri sub semnatura privata”.



In cazul in care in avizul de inscriere atasat cererii de executare, la rubrica ˝destinatie˝ figureaza o alta categorie de inscriere decat „publicitatea titlurilor executorii constatate prin inscrisuri sub semnatura privata”, conditia impusa de art. 4 alin. 3 din Legea nr. 297/2018, nu este indeplinita.



In mod similar, orice neconcordanta intre continutul inscrisului sub semnatura privata si datele din avizul de inscriere, conduce la neindeplinirea conditiei impuse de art.4 alin. 3 din Legea nr.297/2018.



Este important de inteles ca aceasta cerinta de publicitate a titlurilor executorii constatate prin inscrisuri sub semnatura privata nu este o simpla operatiune birocratica, iar sanctionarea nerespectarii formei (asa cum am descris-o) nu constituie un formalism excesiv, intrucat forma este impusa prin Legea nr.297/2018 care la art.34 alin.(11) prevede ca „inscrierea in Registru a avizelor specifice poate fi solicitata (...) in conditiile stabilite de Autoritatea de Supraveghere prin ordinul ministrului justitiei de aprobare a formularelor de aviz de inscriere.” (Ordinul Ministrului Justitiei nr. 3431/C din 19 august 2019)



Ne dorim ca acest articol sa serveasca nu numai participantilor la procedura de executare silita, dar si altor operatori/agenti care efectueaza inscrieri in Registru pentru realizarea publicitatii titlurilor executorii constatate prin inscrisuri sub semnatura privata, fiind notorie imprejurarea ca, dupa modificarea art.4 alin.3 din Legea nr.297/2018, s-au efectuat in mod incorect inscrieri in Registru a mai multor avize avand ca obiect „publicitatea titlurilor executorii constatate prin inscrisuri sub semnatura privata”.


Astfel, nerespectarea formei conduce la eludarea scopului pentru care legiuitorul a impus aceasta obligatie, respectiv aducerea la cunostinta publica a eventualei puneri in executare silita, intrucat, asa cum inscrierea avizelor se face pe categorii, in mod corelativ si posibilitatea de cautare in RNPM este limitata la aceleasi categorii de inscrieri.


Importanta functiei de cautare in Registru este adesea neglijata, insa utilitatea ei in materia titlurilor executorii, este de necontestat spre exemplu, nu numai in relatiile economice dintre partenerii care utilizeaza titlurile de credit (fiind utila o verificare a istoricului emitentului in ceea ce priveste executarea silita a acestui tip de titluri executorii), dar si in prevenirea cresterii numarului de credite neperformante, prin verificari in Registru anterior acordarii creditului.



Astfel, spre exemplu, daca un potential creditor doreste sa evalueze comportamentul la plata pentru cunoasterea clientului, capacitatea de rambursare a creditului sau gradul de indatorare, va accesa RNPM - https://mj.rnpm.ro/ la rubrica „Cautare aviz”, selectand tipul de aviz – „Aviz specific” si „destinatia inscrierii” – „publicitatea titlurilor executorii constatate prin inscrisuri sub semnatura privata”.





Or daca inscrierea nu respecta parametri aratati, in mod evident cautarea nu va releva un raspuns real, inducand in eroare solicitantul cautarii, cu privire la evaluarea riscului de creditare, iar pentru debitor se creeaza o situatie favorabila injusta eludand in acest fel scopul publicitatii impus de legiuitor prin de art.4 alin. 3 din Legea nr.297/2018.



Asa cum am aratat in precedent, nerespectarea formei avizului poate fi sanctionata de executorul judecatoresc sau de instanta de executare prin refuzarea deschiderii procedurii de executare respectiv prin respingerea cererii de incuviintare a executarii silite, insa acestea nu exclud culpa agentului sau a operatorului care a efectuat inscrierea respectiva, aceste obligatii fiind prevazute in mod expres in sarcina Operatorilor/Agentilor, la art.35 alin.(4) si (5) din Legea nr.297/2018 si la art.2 alin (9) si (10) din Ordinul nr. 3431/C din 19 august 2019, obligatii in mod evident incalcate prin inscrierile incorecte la care am facut mai sus referire.



Toate detaliile cu privire la modalitatea de inscriere a avizului specific sunt cunoscute de operatori si de agentii lor, iar potrivit art.22, art.38 si art.39 din Legea nr.297/2018, orice nerespectare a obligatiilor stabilite prin actele emise de Autoritatea de Supraveghere sau inregistrarea in Registru a avizelor de inscriere cu incalcarea dispozitiilor Legii nr.297/2018 sau a Ordinul Ministrului Justitiei nr. 3431/C din 19 august 2019 sunt pe de o parte sanctionate ca abateri disciplinare ale operatorilor/agentilor autorizati, dar in egala masura pot atrage raspunderea civila pentru prejudiciile create prin faptele lor.

Prima publicare a acestui articol a fost pe www.juridice.ro.

 

***

 

Calin Vladoianu detine functia de director de Registru al operatorului AD REGESTA, activand timp de 20 ani in domeniul operatiunilor specifice Registrului National de Publicitate Mobiliara, in diferite forme de organizare prevazute de lege. De-a lungul timpului, s-a remarcat prin profesionalism in derularea fiecarui contract, prin corectitudine, respectarea responsabilitatilor si a termenelor asumate. In prezent coordoneaza o echipa formata din 25 de specialisti atat in domeniul juridic, cat si in cel financiar-bancar. Experienta si inovativitatea sa, alaturi de seriozitatea si constiinciozitatea echipei, au facut posibil ca incepand cu anul 2019, Ad Regesta sa se dezvolte semnificativ, pozitionandu-se actualmente printre cei mai activi si relevanti Operatori autorizati ai R.N.P.M.

 

Comentarii

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.11.2024 – Fosta sefa de instanta, propusa la MJ in guvernul Sosoaca

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva