LEGEA ANASTASIA, VOTATA IN UNANIMITATE – Senatul a adoptat proiectul de lege al senatorului PSD Robert Cazanciuc privind inasprirea pedepselor pentru conducatorii auto beti, drogati sau fara permis care provoaca accidente mortale. Initiativa legislativa face imposibil ca judecatorii sa pronunte condamnari la inchisoare cu suspendare, ci doar cu executare (Proiectul)
Sunt rare cazurile in care un proiect de lege obtine unanimitatea voturilor din partea parlamentarilor prezenti in sala. Cel mai recent episod de acest fel s-a consumat luni, 6 februarie 2023, in plenul Senatului Romaniei, unde alesii au votat in unanimitate o initiativa legislativa menita sa inaspreasca pedepsele pentru soferii beti, drogati sau fara permis care provoaca accidente mortale.
Proiectul – scris de vicepresedintele Senatului Robert Cazanciuc (foto) – face imposibil ca judecatorii sa pronunte pedepse cu suspendare in cazul in care uciderea din culpa (art. 192 alin. 2 Cod penal) a fost savarsita de catre un sofer fara permis de conducere (art. 335 CP) sau aflat sub influenta alcoolului ori a drogurilor (art. 336 CP).
Initiativa a primit 110 voturi „pentru”, niciunul „impotriva” si nicio abtinere. Urmeaza dezbaterea si votul din Camera Deputatilor.
Iata textul proiectului de lege (vezi facsimil 1):
„Articol unic - La articolul 91 alineatul (3) din Legea nr.286/2009 privind Codul penal, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, hr.510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
'd) infractiunea prevazuta la art. 192 alin. (2) a fost savarsita in conditiile art. 335 sau 336'”.
Astfel, noua forma a art. 91 alin. 3 Cod penal va arata in felul urmator:
„Nu se poate dispune suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere, daca:
a) pedeapsa aplicata este numai amenda;
b) aplicarea pedepsei a fost initial amanata, dar ulterior amanarea a fost revocata;
c) infractorul s-a sustras de la urmarire penala ori judecata sau a incercat zadarnicirea aflarii adevarului ori a identificarii si tragerii la raspundere penala a autorului sau a participantilor;
d) infractiunea prevazuta la art. 192 alin. (2) a fost savarsita in conditiile art. 335 sau 336”.
Redam textele articolelor 335 si 336 din Codul penal:
„Articolul 335
Conducerea unui vehicul fara permis de conducere
(1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de catre o persoana care nu poseda permis de conducere se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.
(2) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana al carei permis de conducere este necorespunzator categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al carei permis i-a fost retras sau anulat ori careia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendata sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule in Romania se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.
(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si persoana care incredinteaza un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere pentru conducerea pe drumurile publice unei persoane despre care stie ca se afla in una dintre situatiile prevazute in alin. (1) sau alin. (2) sau sub influenta alcoolului ori a unor substante psihoactive.
Articolul 336
Conducerea unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante
(1) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l alcool pur in sange se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si persoana, aflata sub influenta unor substante psihoactive, care conduce un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere.
(3) Daca persoana aflata in una dintre situatiile prevazute in alin. (1) si alin. (2) efectueaza transport public de persoane, transport de substante sau produse periculoase ori se afla in procesul de instruire practica a unor persoane pentru obtinerea permisului de conducere sau in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani”.
Legea, scrisa in memoria unei fetite ucise de o soferita fara permis
In noiembrie 2022, cand a depus proiectul de act normativ la Parlament, senatorul PSD Robert Cazanciuc a afirmat ca l-a denumit „Legea Anastasia”, in memoria unei fetite de numai 4 ani din judetul Iasi omorate de catre o femeie care conducea fara permis (click aici pentru a citi).
Redam expunerea de motive (vezi facsimil 2):
„Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal din 17 iulie 2009 publicata in Monitorul Oficial nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, este cel mai important instrument al statului in reglementarea relatiilor de aparare sociala generate de savarsirea infractiunilor. Codul Penal reglementeaza incriminarea faptelor ce constituie infractiuni, in scopul protectiei societatii, prin prevenirea infractiunilor si tragerea la raspundere penala a celor care nu se conformeaza.
In ceea ce priveste infractiunea de ucidere din culpa reglementata de articolul 192, cea de conducere a unui vehicul tara permis de conducere reglementata de art. 335, respectiv conducerea unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante reglementata de art. 336, evidentiez urmatoarele aspecte:
In cazul unui concurs de infractiuni realizat prin savarsirea infractiunii de ucidere din culpa (art.192 alin. 2) si cea de conducere a unui vehicul fara permis de conducere (art. 335 alin. (1)-(3) ori conducerea unui vehiculsubinfluenta alcooluluisaua altor substante reglementata (art. 336 alin. (1)-(3)), legea permite posibilitatea ca persoanei vinovate sa i se aplice suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere.
La nivelul UE, numarul deceselor cauzate de accidente rutiere in 2021 a crescut cu 5 % fata de anul precedent, desi comparatiile cu 2020 sunt puternic influentate de tiparele de trafic din fiecare tara pe perioada pandemiei. Intre 2019 si 2020, numarul deceselor cauzate de accidente rutiere a scazut cu 17%.
Clasamentul global al ratelor mortalitatii pe tari nu s-a schimbat in mod semnificativ, cele mai sigure drumuri aflandu-se in Suedia (18 decese la un milion de locuitori), in timp ce Romania (93/milion) a raportat cea mai mare rata in 2021 din Uniunea Europeana. Media UE a fost de 44 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori (n.r. vezi tabele 1, 2 si 3).
Conform raportului de activitate al Ministerului Public pe anul 2021, a crescut numarul inculpatilor trimisi in judecata pentru accidente mortale de circulatie (473) si ponderea acestora (3,8%), fata de 396 in anul 2020 (n.r. vezi tabel 4).
Fata de cele de mai sus, datele statistice relevante pentru Romania, prezentate atat de Comisia Europeana, cat si de institutiile nationale (Politia Romana, Parchetul General) denota o proportie insemnata de participanti la trafic vulnerabili: soferii, pietonii, ciclistii si motociclistii. Accidentele rutiere mortale cauzate de accidente rutiere nu le afecteaza doar pe victime, ci si pe familiile acestora si pe intreaga societate, iar costurile socio-economice estimate suntsemnificative. O parte semnificativa a accidentelor grave de circulatie soldate cu victime decedate o reprezinta cazurile de ucidere din culpa in concurs cu infractiunea de conducere fara permis sau cu cea de conducere sub influenta alcoolului.
Practica instantelor de judecata de a solutiona astfel de cazuri prin hotarari definitive si irevocabile de suspendare a executarii pedepsei sub supraveghere a intrat in atentia opiniei publice, atitudinea generala fiind ca sanctiunea aplicata este considerata prea blanda in raport cu importanta obiectului infractiunii ocrotite de stat prin politica penala, si anume relatiile sociale referitoare la dreptul la viata. Gradul de pericol social ridicat pe care il prezinta aceste variante agravate ale infractiunii de ucidere din culpa trebuie sanctionat in mod adecvat pentru a realiza dezideratul social de a preveni si ocroti viata persoanelor participante la traficul rutier prin politica penala in stat.
In consecinta, este necesara completarea legii care sa aiba urmatoarele efecte:
- Sa ocroteasca relatiile sociale referitoare la dreptul la viata prin aplicarea unor sanctiuni adecvate in raport cu gravitatea faptei de ucidere din culpa retinuta in concurs cu infractiunea de conducere fara permis sau cu cea de conducere sub influenta alcoolului ori a substantelor psiho-active. Aplicarea sanctiunii este necesara pentru disciplinarea conduitei destinatarilor legii;
- Sa creeze premisele reducerii incidentei accidentelor rutiere soldate cu ucidere din culpa in concurs cu infractiunea de conducere fara permis sau cu cea de conducere sub influenta alcoolului ori a substantelor psiho-active;
- Sa determine schimbarea atitudinii destinatarilor legii penale fata de valorile sociale prin functia preventiv-educativa de a forma constiinta specifica de respect pentru valorile sociale constituite in jurul dreptului la viata si integritate ale persoanei, ocrotite de legea penala”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# maxtor 7 February 2023 13:13 +1
# santinela 7 February 2023 13:49 +1
# Mephysto 7 February 2023 14:00 +2
# adrian 7 February 2023 17:26 0
# punisher 7 February 2023 18:08 +2
# Petru 7 February 2023 19:47 0
# Cetatean 7 February 2023 21:04 +10
# ?????? 8 February 2023 22:03 0
# Titel Petrescu 9 February 2023 17:04 0