LEGILE LUI CITU ANIHILEAZA DREPTURILE OMULUI – Avocatul Poporului reactioneaza dupa ce Guvernul ameninta cadrele medicale ca vor fi date afara daca nu se vaccineaza: “Solutiile legislative, masuri lipsite de proportionalitate si inadecvate scopului urmarit... Statul nu a intervenit, ca in cazul altor state din UE, pentru plafonarea pretului testelor de o maniera care sa faciliteze cetatenilor accesul la efectuarea acestora, ca masura de protectie anti-COVID”
Avocatul Poporului Renate Weber (foto stanga) reactioneaza fata de proiectul de lege lansat in dezbatere publica in urma cu doua zile de Ministerul Sanatatii, care prevede obligativitatea detinerii certificatului digital COVID-19 de catre cadrele medicale si conditionarea dreptului la munca de existenta fie a vaccinului impotriva virusului SARS-COV-2, fie de dovada ca s-a trecut prin boala, fie de prezentarea unui test RT-PCR ori a unui test rapid antigen ale carui costuri sa fie suportate de personalul medical. Lumea Justitiei a expus pe larg in editia din 28 septembrie 2021 intregul act normativ (Click aici pentru a citi), aratand ca un cadru medical care refuza vaccinarea ar trebui sa scoata din buzunar intre 500-1500 lei pe luna pentru a efectua testele care sa ii permita sa lucreze in unitatea medicala.
Avocatul Poporului: "Solutiile legislative aduc atingere dreptului la munca si protectia sociala a muncii, interzicerii discriminarii pe criterii de avere si incalcarii dreptului beneficiarilor din centrele rezidentiale la masuri de asistenta sociala"
Fata de acest abuz, evident din punctul nostru de vedere, care calca in picioare drepturile fundamentale ale omului, dar si prevederile constitutionale, Avocatul Poporului a decis miercuri, 29 septembrie 2021, sa transmita o adresa premierului Romaniei, Florin Vasile Citu (foto dreapta), ministrului interimar al Sanatatii Cseke Attila si ministrului Muncii Raluca Turcan in care le atrage atentia asupra faptului ca Proiectul de Lege privind stabilirea unor masuri in domeniul sanitar, pe perioada starii de alerta, pentru personalul din cadrul unor unitati publice si private precum si Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 sunt solutii legislative care aduc atingere dreptului la munca si protectiei sociale a muncii, interzicerii discriminarii pe criterii de avere si incalcarii dreptului beneficiarilor din centrele rezidentiale la masuri de asistenta sociala.
Avocatul Poporului: "Ordonanta de urgenta de modificare a Legii nr. 55/2020 va fi neconstitutionala"
De asemenea, in adresele transmise catre Guvern, Avocatul Poporului Renate Weber, semnaleaza ca orice solutie legislativa care conditioneaza exercitarea dreptului la munca al personalului din unitatile sanitare publice si private, precum si al personalului incadrat in centrele rezidentiale publice si private de obtinerea certificatului de vaccinare sau de certificatul de testare, cu sanctiunea suspendarii si chiar a incetarii contractului de munca reprezinta "masuri restrictive privind exercitiul dreptului la munca, al egalitatii in drepturi si al asigurarii masurilor de protectie sociala, masuri lipsite de proportionalitate si inadecvate scopului urmarit".
Or, acestea sunt contrare insasi obligatiei constitutionale a Statului de a lua masuri pentru asigurarea sanatatii publice, dar contravin si unor decizii ale Curtii Constitutionale a Romaniei care a stabilit, nu mai tarziu de anul 2020, ca "o asemenea restrangere se poate face numai prin lege ca act normativ aprobat de Parlament, nu prin ordonante de urgenta sau acte administrative". Asadar, puncteaza Avocatul Poporului, Ordonanta de urgenta de modificare a Legii nr. 55/2020 va fi neconstitutionala.
Analizand continutul celor doua proiecte legislative, Avocatul Poporului a semnalat ca acesta este inadecvat daca tinem cont de datele privind persoane vaccintate (5.353.033 la data de 28 septembrie 2021), de deficitul de personal din centrele rezidentiale, in camine de batrani, in centre de plasament, in centre de recuperare, dar si in unitati sanitare, de costurile foarte ridicate ale testelor RT-PCR sau al testelor antigen rapid, dar si de lipsa de reactie a Statului roman de a interveni, astfel cum s-a intamplat in alte state europene, de a plafona pretul testelor astfel incat cetatenii sa poata avea acces facil la acestea, ca o varianta la vaccinare.
Prezentam in continuare precizarile Avocatului Poporului privind cele doua proiecte de acte normative aflate in proces legislativ, respectiv
Proiectul de Lege privind stabilirea unor masuri in domeniul sanitar, pe perioada starii de alerta, pentru personalul din cadrul unor unitati publice si private si
Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19:
"In exercitarea atributiilor sale constitutionale si legale, Avocatul Poporului a fost sesizat in privinta neconstitutionalitatii a doua proiecte de acte normative aflate in proces legislativ: Proiectul de Lege privind stabilirea unor masuri in domeniul sanitar, pe perioada starii de alerta, pentru personalul din cadrul unor unitati publice si private si Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, reglementand conditionarea exercitarii dreptului la munca al personalului care isi desfasoara activitatea in cadrul unitatilor sanitare publice sau private si al centrelor rezidentiale, de obtinerea certificatului digital al UE privind COVID-19.
Potrivit ambelor proiecte de acte normative, costurile privind activitatea de testare impotriva virusului SARS-CoV-2 sunt suportate de catre personalul din cadrul unitatilor vizate, cu exceptia personalului care are indicatie medicala pentru nevaccinare.
Proiectul de Lege privind stabilirea unor masuri in domeniul sanitar, pe perioada starii de alerta, pentru personalul din cadrul unor unitati publice si private prevede sanctiunea suspendarii contractelor individuale de munca, respectiv a incetarii de drept a contractelor de munca, in situatia in care perioada de suspendare cumuleaza 30 de zile in situatia in care angajatii nu prezinta certificatul digital in conditiile prevazute de aceste acte normative, iar Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 stabileste interdictia accesului in centrele rezidentiale a personalului care nu prezinta certificatul digital sau, dupa caz, interzicerea desfasurarii activitatilor care presupun contactul cu persoanele beneficiare.
Recunoscand obligatia constitutionala a statului de a lua masuri pentru asigurarea sanatatii publice, Avocatul Poporului apreciaza ca solutiile legislative care conditioneaza exercitarea dreptului la munca al personalului din unitatile sanitare publice si private, precum si al personalului incadrat in centrele rezidentiale publice si private de obtinerea certificatului de vaccinare sau de certificatul de testare (cu plata testelor realizata de catre angajat), sub sanctiunea suspendarii contractului individual de munca, respectiv a incetarii de drept a acestuia reprezinta masuri restrictive privind exercitiul dreptului la munca, al egalitatii in drepturi si al asigurarii masurilor de protectie sociala, masuri lipsite de proportionalitate si inadecvate scopului urmarit.
Potrivit art. 53 alin. (1) din Constitutia Romaniei, restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati poate fi facuta numai prin lege. Anul trecut, in contextul pandemiei, Curtea Constitutionala a emis mai multe decizii in care a precizat clar si ferm ca o asemenea restrangere se poate face numai prin lege ca act normativ aprobat de Parlament, nu prin ordonante de urgenta sau acte administrative. Asadar, Ordonanta de urgenta de modificare a Legii nr. 55/2020 va fi neconstitutionala.
Continutul actelor normative aflate in stadiul de proiect este total inadecvat, din urmatoarele considerente:
(i) potrivit datelor oficiale furnizate, numarul persoanelor vaccinate in Romania este, de 5.353.033 (la data de 28 septembrie 2021);
(ii) in urma zecilor de anchete si vizite realizate de institutia Avocatul Poporului atat in centre rezidentiale, in camine de batrani, in centre de plasament, in centre de recuperare, dar si in unitati sanitare, s-a constatat un mare deficit de personal in aceste institutii;
(iii) costurile testelor RT-PCR sau al testelor antigen rapid sunt foarte ridicate raportat la puterea de cumparare a cetatenilor;
(iv) statul nu a intervenit, ca in cazul altor state din Uniunea Europeana, in vederea crearii cadrului legal pentru plafonarea pretului testelor de o maniera care sa faciliteze cetatenilor accesul la efectuarea acestora, ca masura de protectie anti-COVID.
Avocatul Poporului apreciaza ca solutiile legislative mentionate, in forma propusa, sunt de natura sa aduca atingere urmatoarelor prevederi constitutionale: dreptului la munca si protectia sociala a muncii, consacrat de art. 41, interzicerii discriminarii pe criterii de avere, prevazuta in art. 16 alin. (1) si art. 4 si incalcarii dreptului beneficiarilor din centrele rezidentiale la masuri de asistenta sociala, recunoscut de art. 47 alin. (2) teza finala din Legea fundamentala.
Analiza Avocatului Poporului privind cele doua proiecte de acte normative aflate in proces legislativ a fost transmisa prim-ministrului, ministrului interimar al sanatatii si ministrului muncii si protectiei sociale si se regaseste pe site-ul institutiei, www.avp.ro, la sectiunea Noutati, sau accesand link-ul: https://avp.ro/wp-content/uploads/2021/09/adresa-PM-ref-proiect-lege-incetare-CIM-unitati-sanitare.pdf "
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# VIKY 29 September 2021 16:11 +63
# Mda , cam asa este . 29 September 2021 23:15 +45
# Lita 30 September 2021 07:44 0
# VIKY 30 September 2021 11:06 +6