12 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PATRONII DE LA CREVEDIA RUP TACEREA – Primul interviu cu Ionut Doldurea si Cosmin Stinga dupa explozia statiei de GPL din Crevedia: „Existenta unor reglementari care nu sunt suficient de clare, de previzibile, de unitare si de coerente reprezinta o provocare teribila pentru toti cei chemati sa isi acordeze conduita in raport de ele. O doza de echivoc in reglementari va fi suficienta sa genereze disfunctionalitate, imperfectiune, incertitudine juridica si posibil chiar sociala”

Scris de: L.J. | pdf | print

11 March 2024 13:22
Vizualizari: 2521

Oamenii de afaceri Cosmin Stinga si Ionut Doldurea (foto de la stanga la dreapta) – proprietarii statiei de GPL Flagas de la Crevedia – au oferit primul interviu dupa explozia din 26 august 2023, soldata cu sase morti.



In interviul publicat de Q Magazine duminica, 10 martie 2024, cei doi patroni reclama inexistenta unor reglementari suficient de clare, previzibile unitare si coerente in domeniul statiilor GPL.

Afaceristii recunosc ca le-a fost retrasa au autorizatie in 2020, dar adauga ca au inchis respectiva statie de gaz petrolier lichefiat si au mutat-o, folosind spatiul initial ca loc de odihna si de ingrijire personala pentru soferii firmei.

In ceea ce priveste explozia de anul trecut, Stinga si Doldurea considera ca ea a fost provocata de eroarea umana a soferului, care nu a ramas in permanenta langa cisterna pe toata durata descarcarii combustibilului.

Nu in ultimul rand, cei doi antreprenori considera „incredibil” ca pompierii au intervenit la locul incendiului excluzand riscul ca focul sa produca o explozie.


Iata principalele declaratii facute de Cosmin Stinga si Ionut Doldurea:


La Crevedia, la vremea respectiva a existat problema cu o autorizatie retrasa in 2020, dar in raport de care ne-am conformat, am inchis statia GPL de acolo, nu a mai existat nicio activitate cu publicul, si am mutat recipientul specific statiei GPL in alta parte din tara. Am folosit insa in continuare spatiul, imobilul respectiv, ca pe o proprietate neinstrainata a firmei si i-am dat o utilitate interna. Soferii nostri aveau acolo un loc de odihna si de ingrijire personala, aveau camere si dusuri, isi faceau programul de odihna, pentru ca sunt restrictii legislative si nu pot conduce oricat, faceau schimburile intre ei, erau si cate doi soferi pe aceeasi cisterna.

Un adevar este si acela ca din considerente pur logistice, fara niciun alt scop, se mai faceau transferuri dintr-o cisterna in alta. De pilda cisternele mari nu pot ajunge in toate statiile, date fiind caracteristicile locului, interdictiile de circulatie, de acces in zonele localitatilor. Si atunci, pentru a se asigura alimentarea acolo, erau cantitati, de pilda, ramase in aceste cisterne mari dupa ce isi faceau circuitul statiilor accesibile, care se transferau in cisternele mai mici. Cisternele, fie mari, fie mici, nu sunt primite in rafinarii daca mai au orice fel de incarcatura ramasa la poarta rafinariei.

Dar nu am intreprins niciodata ceva clandestin, ascuns, nu am avut la niciun moment vreo astfel de intentie. Nu am avut niciun motiv si niciun scop sa o facem. O curte mare, la strada, si cisterne acolo, in vazul lumii, sunt cu siguranta ingredientele insuccesului cert daca s-ar intampla sa cauti vreo 'discretie' de ordin necurat.

In privinta institutiilor statului, credem ca ele nu au niciodata o misiune usoara. Numai in cea mai ideala dintre lumi misiunea asteptata de la acestea este indeplinita cu desavarsire. Vorbim de asteptarea ca niciun incident sa nu se intample, in nicio imprejurare, pentru ca institutiile statului sunt prezente, eficiente, legifereaza atotcuprinzator, prevad, previn si inlatura abaterile. Nu veti gasi o astfel de lume ideala in nicio tara.

Realitatea este ca existenta unor reglementari care nu sunt suficient de clare, de previzibile, de unitare si de coerente, reprezinta o provocare teribila pentru toti cei chemati sa isi acordeze conduita in raport de ele. O doza de echivoc in reglementari va fi suficienta sa genereze disfunctionalitate, imperfectiune si, in final, incertitudine juridica si posibil chiar sociala. Lipsa de claritate a normelor deruteaza de la orice cetatean pana la institutiile statului. (...)

O eroare umana a fost fara indoiala. Daca operatorul cisternei isi respecta obligatia absoluta de a ramane langa vehicul cand face orice fel de descarcare sau incarcare, este imposibil sa se produca vreun eveniment cu insemnatate. Nicidecum o tragedie de asemenea proportii.

Cisternele sunt din plin dotate cu sisteme de siguranta si securitate care pot fi accesate facil si care inlatura orice risc major sau oricat de insemnat. Atata doar, trebuie sa fii acolo, sa apesi un buton. Atat! Si cisterna se capsuleaza, situatia se dezamorseaza si devine inofensiva. Daca ar fi altfel, nu ar mai exista niciunde vreo cisterna care sa transporte combustibil, de niciun fel.

Toate cisternele sunt de la bun inceput produse cu gradul maxim de securitate si cu toate sistemele de siguranta de ajutor in acest sens. De aceea le vedem peste tot.

Masina pe care o conduci are o pedala de frana care preintampina tragedii. Trebuie doar sa o apesi. Daca insa stai pe telefon, sigur nu o vei apasa la timp, si ti se schimba viata intr-o singura secunda. Trebuie doar sa fii atent la fiecare moment si sa o apesi. Nu conteaza ca ieri ai fost atent si ai apasat-o, sau ca ai facut asta in ultimii 20 de ani, de fiecare data la timp. Astazi trebuie sa fii in continuare tot la fel de vigilent si sa nu stai pe telefon la volan, ca sa nu vezi ce poate insemna o singura secunda de neatentie pentru viata unui om.

Fara indoiala ca la noi a fost o eroare umana. Daca operatorii s-ar fi gasit unde ar fi trebuit sa fie, apasarea unui buton de siguranta ar fi lasat Crevedia neschimbata. (...)

Nu simtim nici macar la nivel instinctiv sa facem asta (n.r. sa dea vina pe Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta). Multi dintre pompierii care au intervenit intelegem ca sunt foarte tineri, iar misiunea lor acolo a fost, la propriu si la figurat, sa 'sara in foc'.

Dincolo de ce simtim noi si de cum privim noi lucrurile, juridic sunt alte implicatii.

Apare totusi incredibil ca lucratorii ISU au exclus permanent si constant riscul producerii unei explozii. De aceea, maniera de interventie a fost adoptata ca si cand un astfel de risc era exclus. Si explozia devastatoare, cea mai puternica, aceea care prin suflul ei a provocat pagube la peste 80 de gospodarii si a ranit pompieri, s-a produs la mai bine de doua ore de cand ISU exercita interventia la fata locului.


* Cititi aici intregul interviu

 

sursa foto: Qmagazine.ro

Comentarii

# DODI date 11 March 2024 15:48 +2

”Tăcerea este de aur” doar pentru cei care au o brumă de cultură. Cu așa specimene mă mir că nu s-au ”pronunțat” până acum și să ne spună că incendiul a pornit din cauze... naturale.

# Io date 11 March 2024 15:50 +9

Nu aveau autorizatie ...era loc de odihna ...dar,,,"se mai faceau transferuri dintr-o cisterna in alta." :) Deci, aveau activitate.De cine? Cine autoriza transferuri de gaze? In ce conditii de siguranta, autorizata? Cei ce mani******u transferul de gaze erau autorizati? De ce se incarcau butelii acolo? Cun facturau incarcarea buteliilor daca acolo firma nu isi declarase activitatea? Cime erau persoanele angajate care erau acolo la momentul deflagratiei? Au supravietuit? Au depus marturie?. Dosarul se taraganeaza, inculpatii liberi,, firmele or sa mearga pe minus si inculpatii vor ramane atat de "saraci", incat nu vor putea despagubi oameni nevinovati ? Au murit oameni.

# Relaxarea cu GPL date 11 March 2024 22:29 +6

Respectabilii antreprenori cu fotografie „bussiness” reușesc performanța negativă de a se contrazice într-un interval de câteva rânduri. Afirmă că în acea stație GPL se respecta cu sfințenie decizia de interzicere a funcționării din 2020, descriu reconversia stației într-un îmbietor spațiu de relaxare al șoferilor, pentru a declara imediat că aveau loc descărcări de combustibil. Păi ori se relaxau?! Ori descărcau combustibil?!?!?!

# Nic date 12 March 2024 12:11 +11

Articolul asta este o gluma? O tara intreaga a vazut un munte de foc, sunt zeci de victime si zeci de case distruse si ei incearca sa prosteasca lumea ca e legea neclara? Ei functionau de trei ani in ilegalitate totala si legea e de vina? Parchetul ar trebui sa ceara spor de pedeapsa pentru tupeu.

# Ioana M. date 13 March 2024 16:18 0

Daca domnii astia recunosc ca se faceau transferuri de gaze intre cisterne, inseamna ca angajatii paveau acordul lor.Ca persoanele respective, nu erau instruite, intr o locatie declarata fara activitate, deci, fara autorizatii valabile, fara condtii de stingere incendiilor, un " loc de odihna", inseamna ca ei raspund pentru siguranta angajatilor, pentru siguranta locului de munca si pentru siguranta vecinilor, carora le -a incalcat distanta legala de protectie Dupa cat se observa exista legislatie incalcata, chiar penala, avand in vedere ca tocmai ei au admis ca soferii za lucreze in conditii nelegale.Buteliile se incarcau din cisterne? Sau aveau dispozitive fixe, pline de carburanti, in curte ? Fapta penala. Greu cu logica la unii procurori..

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 11.12.2024 – ICCJ n-a cutezat sa se atinga de CCR

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva