PATRONII DE LA CREVEDIA RUP TACEREA – Primul interviu cu Ionut Doldurea si Cosmin Stinga dupa explozia statiei de GPL din Crevedia: „Existenta unor reglementari care nu sunt suficient de clare, de previzibile, de unitare si de coerente reprezinta o provocare teribila pentru toti cei chemati sa isi acordeze conduita in raport de ele. O doza de echivoc in reglementari va fi suficienta sa genereze disfunctionalitate, imperfectiune, incertitudine juridica si posibil chiar sociala”
Oamenii de afaceri Cosmin Stinga si Ionut Doldurea (foto de la stanga la dreapta) – proprietarii statiei de GPL Flagas de la Crevedia – au oferit primul interviu dupa explozia din 26 august 2023, soldata cu sase morti.
In interviul publicat de Q Magazine duminica, 10 martie 2024, cei doi patroni reclama inexistenta unor reglementari suficient de clare, previzibile unitare si coerente in domeniul statiilor GPL.
Afaceristii recunosc ca le-a fost retrasa au autorizatie in 2020, dar adauga ca au inchis respectiva statie de gaz petrolier lichefiat si au mutat-o, folosind spatiul initial ca loc de odihna si de ingrijire personala pentru soferii firmei.
In ceea ce priveste explozia de anul trecut, Stinga si Doldurea considera ca ea a fost provocata de eroarea umana a soferului, care nu a ramas in permanenta langa cisterna pe toata durata descarcarii combustibilului.
Nu in ultimul rand, cei doi antreprenori considera „incredibil” ca pompierii au intervenit la locul incendiului excluzand riscul ca focul sa produca o explozie.
Iata principalele declaratii facute de Cosmin Stinga si Ionut Doldurea:
„La Crevedia, la vremea respectiva a existat problema cu o autorizatie retrasa in 2020, dar in raport de care ne-am conformat, am inchis statia GPL de acolo, nu a mai existat nicio activitate cu publicul, si am mutat recipientul specific statiei GPL in alta parte din tara. Am folosit insa in continuare spatiul, imobilul respectiv, ca pe o proprietate neinstrainata a firmei si i-am dat o utilitate interna. Soferii nostri aveau acolo un loc de odihna si de ingrijire personala, aveau camere si dusuri, isi faceau programul de odihna, pentru ca sunt restrictii legislative si nu pot conduce oricat, faceau schimburile intre ei, erau si cate doi soferi pe aceeasi cisterna.
Un adevar este si acela ca din considerente pur logistice, fara niciun alt scop, se mai faceau transferuri dintr-o cisterna in alta. De pilda cisternele mari nu pot ajunge in toate statiile, date fiind caracteristicile locului, interdictiile de circulatie, de acces in zonele localitatilor. Si atunci, pentru a se asigura alimentarea acolo, erau cantitati, de pilda, ramase in aceste cisterne mari dupa ce isi faceau circuitul statiilor accesibile, care se transferau in cisternele mai mici. Cisternele, fie mari, fie mici, nu sunt primite in rafinarii daca mai au orice fel de incarcatura ramasa la poarta rafinariei.
Dar nu am intreprins niciodata ceva clandestin, ascuns, nu am avut la niciun moment vreo astfel de intentie. Nu am avut niciun motiv si niciun scop sa o facem. O curte mare, la strada, si cisterne acolo, in vazul lumii, sunt cu siguranta ingredientele insuccesului cert daca s-ar intampla sa cauti vreo 'discretie' de ordin necurat.
In privinta institutiilor statului, credem ca ele nu au niciodata o misiune usoara. Numai in cea mai ideala dintre lumi misiunea asteptata de la acestea este indeplinita cu desavarsire. Vorbim de asteptarea ca niciun incident sa nu se intample, in nicio imprejurare, pentru ca institutiile statului sunt prezente, eficiente, legifereaza atotcuprinzator, prevad, previn si inlatura abaterile. Nu veti gasi o astfel de lume ideala in nicio tara.
Realitatea este ca existenta unor reglementari care nu sunt suficient de clare, de previzibile, de unitare si de coerente, reprezinta o provocare teribila pentru toti cei chemati sa isi acordeze conduita in raport de ele. O doza de echivoc in reglementari va fi suficienta sa genereze disfunctionalitate, imperfectiune si, in final, incertitudine juridica si posibil chiar sociala. Lipsa de claritate a normelor deruteaza de la orice cetatean pana la institutiile statului. (...)
O eroare umana a fost fara indoiala. Daca operatorul cisternei isi respecta obligatia absoluta de a ramane langa vehicul cand face orice fel de descarcare sau incarcare, este imposibil sa se produca vreun eveniment cu insemnatate. Nicidecum o tragedie de asemenea proportii.
Cisternele sunt din plin dotate cu sisteme de siguranta si securitate care pot fi accesate facil si care inlatura orice risc major sau oricat de insemnat. Atata doar, trebuie sa fii acolo, sa apesi un buton. Atat! Si cisterna se capsuleaza, situatia se dezamorseaza si devine inofensiva. Daca ar fi altfel, nu ar mai exista niciunde vreo cisterna care sa transporte combustibil, de niciun fel.
Toate cisternele sunt de la bun inceput produse cu gradul maxim de securitate si cu toate sistemele de siguranta de ajutor in acest sens. De aceea le vedem peste tot.
Masina pe care o conduci are o pedala de frana care preintampina tragedii. Trebuie doar sa o apesi. Daca insa stai pe telefon, sigur nu o vei apasa la timp, si ti se schimba viata intr-o singura secunda. Trebuie doar sa fii atent la fiecare moment si sa o apesi. Nu conteaza ca ieri ai fost atent si ai apasat-o, sau ca ai facut asta in ultimii 20 de ani, de fiecare data la timp. Astazi trebuie sa fii in continuare tot la fel de vigilent si sa nu stai pe telefon la volan, ca sa nu vezi ce poate insemna o singura secunda de neatentie pentru viata unui om.
Fara indoiala ca la noi a fost o eroare umana. Daca operatorii s-ar fi gasit unde ar fi trebuit sa fie, apasarea unui buton de siguranta ar fi lasat Crevedia neschimbata. (...)
Nu simtim nici macar la nivel instinctiv sa facem asta (n.r. sa dea vina pe Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta). Multi dintre pompierii care au intervenit intelegem ca sunt foarte tineri, iar misiunea lor acolo a fost, la propriu si la figurat, sa 'sara in foc'.
Dincolo de ce simtim noi si de cum privim noi lucrurile, juridic sunt alte implicatii.
Apare totusi incredibil ca lucratorii ISU au exclus permanent si constant riscul producerii unei explozii. De aceea, maniera de interventie a fost adoptata ca si cand un astfel de risc era exclus. Si explozia devastatoare, cea mai puternica, aceea care prin suflul ei a provocat pagube la peste 80 de gospodarii si a ranit pompieri, s-a produs la mai bine de doua ore de cand ISU exercita interventia la fata locului”.
* Cititi aici intregul interviu
sursa foto: Qmagazine.ro
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# DODI 11 March 2024 15:48 +2
# Io 11 March 2024 15:50 +9
# Relaxarea cu GPL 11 March 2024 22:29 +6
# Nic 12 March 2024 12:11 +11
# Ioana M. 13 March 2024 16:18 0