PREDOIU SI-A BAGAT PICIOARELE IN EL DE REFERENDUM: OUG PE PRESCRIPTIE – Ministrul Justitiei a nesocotit vointa a 6,5 milioane de romani care in 2019 au votat impotriva emiterii de OUG in domeniul Justitiei. Predoiu a modificat prin OUG art. 155 alin. 1 Cod penal, declarat neconstitutional de CCR: “Cursul termenului prescriptiei raspunderii penale se intrerupe prin indeplinirea oricarui act de procedura in cauza care, potrivit legii, trebuie comunicat suspectului sau inculpatului” (Document)
Se dovedeste din nou ca referendumul pe Justitie organizat in 2019 de regimnul Iohannis nu a fost decat o arma politica impotriva liderului PSD de la acea vreme Liviu Dragnea. Ministrul Justitiei Catalin Predoiu (foto) a neosocotit vointa celor 6,5 milioane de romani care au votat sa nu se mai dea ordonante de urgenta in domeniul Justitiei.
Concret, in sedinta de luni, 30 mai 2022, Guvernul Romaniei, la propunerea ministrului Justitiei Catalin Predoiu, a adoptat Ordonanta de Urgenta privind modificarea art. 155 alin. 1 din Codul penal referitor la intreruperea cursului prescriptiei, declarat neconstitutional de CCR, printr-o decizie data in continuarea Deciziei 297/2018 prin care practic se confirma disparitia prescriptiei speciale.
Astfel, conform OUG adoptate de Guvernul Romaniei:
“Alineatul (1) al articolului 155 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(1) Cursul termenului prescriptiei raspunderii penale se intrerupe prin indeplinirea oricarui act de procedura in cauza care, potrivit legii, trebuie comunicat suspectului sau inculpatului.'”
Pana la deciziile CCR din 2018 si 2022, art. 155 alin. 1 din Codul penal avea urmatoarea forma:
“Cursul termenului prescriptiei raspunderii penale se intrerupe prin indeplinirea oricarui act de procedura in cauza”
Ramane de vazut in ce masura aceasta Ordonanta este legala, atat timp cat ea a fost data cu incalcarea referendumului pe Justitie din 2019, or riscul ca ea sa fie declarata neconstitutionala de catre CCR, tocmai pentru incalcarea referendumului din 2019, este unul extrem de ridicat.
Explicatiile lui Predoiu
In expunerea de motive care a insotit OUG (vezi facsimil), Catalin Predoiu a explicat ca adoptarea actului normativ este obligatorie si urgenta intrucat in caz contrar s-ar pune in pericol tragerea la raspundere a persoanelor care au savarsit infractiuni.
Iata expunerea de motive a ministrului Justitiei Catalin Predoiu:
“Avand in vedere ca, prin Decizia nr. 297/2018, Curtea Constitutionala a constatat neconstitutionalitatea solutiei legislative care prevede intreruperea cursului termenului prescriptiei raspunderii penale prin indeplinirea 'oricarui act de procedura in cauza' din cuprinsul dispozitiilor art. 155 alin. (1) din Codul penal, intrucat aceasta este neclara, incoerenta si lipsita de previzibilitate, de natura a crea persoanei care are calitatea de suspect sau de inculpat o situatie juridica incerta referitoare la conditiile tragerii sale la raspundere penala pentru faptele savarsite,
luand in considerare si faptul ca, prin decizia din data de 26 mai 2022, Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 155 alin. (1) din Codul penal si a declarat neconstitutional textul ramas in vigoare ca urmare a Deciziei nr. 297/2018,
tinand cont de faptul ca, de la data publicarii motivarii deciziei din 26 mai 2022 in Monitorul Oficial al Romaniei poate fi pusa in discutie institutia intreruperii prescriptiei raspunderii penale, discutie care ar fi de natura sa aiba implicatii asupra unui numar mare de dosare si care ar putea determina aplicarea in mod neunitar a institutiei intreruperii prescriptiei raspunderii penale ca urmare a suspendarii dispozitiilor art. 155 alin. (1) din Codul penal, toate acestea avand un impact semnificativ in planul bunei desfasurari a activitatilor judiciare cu respectarea tuturor garantiilor procedurale, a drepturilor si libertatilor fundamentale,
reamintind faptul ca pentru desfasurarea in bune conditii a proceselor penale si tragerea la raspundere penala a persoanelor care au savarsit infractiuni, coordonate ale statului de drept, este nevoie de un cadru legal clar si previzibil inclusiv in ceea ce priveste prescriptia raspunderii penale, luand in considerare si faptul ca prescriptia raspunderii penale este o institutie de ordine publica si cu o aplicare in cazul marii majoritatii a infractiunilor, in conditiile in care foarte putine infractiuni sunt imprescriptibile,
avand in vedere faptul ca statul trebuie sa asigure un just echilibru intre, pe de o parte, protectia persoanelor vatamate care au suferit vatamari prin savarsirea de fapte prevazute de legea penala, pe de-o parte, si protectia drepturile si libertatilor persoanelor care incalca legea prin comiterea de fapte prevazute de legea penala, pe de alta parte,
observand ca se impune de urgenta reglementarea unor conditii clare in care sa se poata dispune intreruperea prescriptiei raspunderii penale, reglementare care sa asigure si in continuare desfasurarea intr-un cadru normativ accesibil si previzibil a activitatii organelor judiciare in cadrul procesului penal, evitandu-se astfel o lacuna legislativa,
tinand cont de imprejurarea ca activitatea de infaptuire a actului de justitie care sa beneficieze de increderea justitiabililor in protectia valorilor sociale de catre stat ar fi in mod serios afectata in absenta unor dispozitii clare si exprese care sa asigure un cadru legal complet in ceea ce priveste conditiile de tragere la raspundere penala a persoanelor care incalca legea,
apreciind ca toate acestea constituie o situatie extraordinara si obiectiva in sensul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, a carei reglementare nu mai poate fi amanata, iar o eventuala legiferare pe alta cale decat delegarea legislativa nu ar fi de natura sa inlature de indata consecintele negative care s-ar produce in absenta unei reglementari privind intreruperea prescriptiei raspunderii penale, ceea ce ar afecta interesul public general de prevenire si combatere a savarsirii infractiunilor si de infaptuire a justitiei penale in conditii de legalitate, cu celeritate, de o maniera eficienta si cu respectarea tuturor garantiilor constitutionale,
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Articol unic.
Alineatul (1) al articolului 155 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(1) Cursul termenului prescriptiei raspunderii penale se intrerupe prin indeplinirea oricarui act de procedura in cauza care, potrivit legii, trebuie comunicat suspectului sau inculpatului.'”
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# maxtor 30 May 2022 19:02 +72
# maxtor 30 May 2022 19:07 +67
# Geo 30 May 2022 19:15 +101
# Lucian Constantinescu 30 May 2022 19:33 +116
# Stoica 30 May 2022 19:56 +126
# nae girimea 30 May 2022 20:33 +342
# coca 30 May 2022 22:33 +16
# banditu coroiu 30 May 2022 23:33 +77
# ?????? 31 May 2022 01:28 +2
# ?????? 31 May 2022 01:50 +9
# ?????? 31 May 2022 02:10 +8
# santinela 31 May 2022 07:13 +74
# Pilat 31 May 2022 08:45 +4
# Timis 31 May 2022 13:36 +2
# YANY 2 June 2022 10:16 +1