psdolt
23 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

RESTRICTIE EXCESIVA PENTRU INCULPATI – CCR a desfiintat art. 14 alin. 1 lit. d si art. 57 alin. 4 lit. b din Legea 295/2004 privind regimul armelor si munitiilor, care interzic eliberarea de autorizatii pentru procurarea de arme letale, respectiv neletale in cazul romanilor inculpati pentru fapte cu intentie. CCR a stabilit ca legea trebuie sa prevada expres infractiunile vizate. Intre 2008 si 2019, Parlamentul a modificat pasajul de sase ori. Cititi formele anterioare ale legii (Minuta)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

19 February 2024 13:37
Vizualizari: 3418

Curtea Constitutionala a Romaniei – condusa de judecatorul Marian Enache (foto) – a declarat neconstitutionale doua pasaje din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor care interzic eliberarea de autorizatii pentru procurarea de arme letale si neletale in cazul persoanelor inculpate pentru fapte savarsite cu intentie.



Este vorba despre art. 14 alin. 1 lit. d (arme letale), respectiv art. 57 alin. 4 lit. b (arme neletale). Decizia a fost pronuntata miercuri, 14 februarie 2024.

Problema este – spune CCR – ca legea nu prevede explicit infractiunile pentru care se aplica aceste interdictii – ceea ce, bineinteles, lasa loc arbitrariului.


Iata pasajele legale relevante:


- art. 14 alin. 1 lit. d: „Autorizatia de procurare a armelor letale se acorda persoanelor prevazute la art. 13 alin. (2)-(5), daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii: (…) nu sunt inculpate in cauze penale pentru fapte savarsite cu intentie”;

- art. 57 alin. 4 lit. b: „Autorizatia de procurare a armelor neletale prevazute in categoria C din anexa se acorda persoanelor prevazute la alin. (1), daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii: (…) nu sunt inculpate in cauze penale pentru fapte savarsite cu intentie”;

- categoria C din anexa:

Arme si munitii neletale supuse autorizarii

1. Armele scurte (pistol sau revolver) confectionate special pentru a arunca proiectile din cauciuc

2. Armele scurte sau lungi (cu aer comprimat) care pentru aruncarea proiectilului metalic folosesc forta de expansiune a aerului comprimat sau a gazelor sub presiune aflate intr-un recipient si care dezvolta o viteza a proiectilului mai mare de 220 m/s

3. Armele scurte sau lungi (cu aer comprimat) care pentru aruncarea proiectilului metalic folosesc forta de expansiune a aerului comprimat sau a gazelor sub presiune aflate intr-un recipient si care nu dezvolta o viteza a proiectilului mai mare de 220 m/s

4. Armele scurte (pistol sau revolver) confectionate special pentru a produce zgomot sau pentru a imprastia gaze nocive, iritante sau de neutralizare

5. Armele de alarma si armele de semnalizare

6. Orice arma din aceasta categorie care a fost transformata in arma cu munitie oarba, pentru a expulza substante iritante, alte substante active sau munitie pirotehnica ori care a fost transformata in arma de spectacol sau arma acustica”.


Redam minuta CCR:


Curtea Constitutionala, in cadrul controlului de constitutionalitate a posteriori, a decis:

Cu majoritate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art.14 alin.(1) lit.d) si art.57 alin.(4) lit.b) din Legea nr,295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor sunt neconstitutionale.

In esenta, in urma efectuarii testului de proportionalitate cu privire la masura restrangerii exercitiului dreptului de port arma, ca efect al punerii in miscare a actiunii penale impotriva oricarei persoane acuzate ca a savarsit o infractiune cu intentie, Curtea a constatat ca aceasta masura nu intruneste conditia caracterului proportional, fiind excesiva in raport cu obiectivul ce trebuie atins, ceea ce incalca prevederile constitutionale referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati. Curtea a retinut ca neacordarea / retragerea autorizatiei de port arma atunci cand exista temeiuri pentru a aprecia ca activitatea ilicita a persoanei ar periclita securitatea persoanelor din preajma sa trebuie sa se supuna unor conditii care sa asigure ca aceasta masura nu are un caracter arbitrar.

In masura in care legea prevede sanctiunea administrativa a neacordarii / retragerii autorizatiei de port arma in vederea asigurarii securitatii fizice a persoanelor cu care intra in contact inculpatul, o astfel de masura trebuie insotita de garantia unei decizii obiective si temeinic fundamentate din partea autoritatii administrative. Or, necircumstantierea expresa a infractiunilor a caror savarsire este de natura sa atraga sanctiunea administrativa lasa loc arbitrariului, facand posibila aplicarea nediferentiata a sanctiunii.

Prin urmare, Curtea a constatat ca legiuitorul are obligatia, pe de o parte, de a reglementa un text de lege cu un continut normativ care sa-i asigure efectivitate, proportionalitate si caracter disuasiv si, pe de alta parte, de a stabili un cadru legislativ stabil si coerent cu privire la conditiile concrete in care intervine autorizarea / suspendarea dreptului de port si folosire a armelor letale, in acord cu prevederile art.1 alin.(5) din Constitutie.


Parlamentul a facut alba-neagra cu legea


Timp de 11 ani – mai precis, intre iulie 2008 si noiembrie 2019 –, Parlamentul a modificat de nu mai putin de sase ori pasajul din lege care interzice eliberarea de autorizatii pentru arme letale catre inculpati. Dupa cum veti vedea mai jos, unele dintre formele anterioare ale art. 14 alin. 1 lit. d (art. 15 in vechea numerotare) contineau explicit lista de infractiuni in cazul carora opereaza interdictia procurarii de autorizatie pentru arme letale.


1. De la intrarea in vigoare a legii (2004) pana in iulie 2008, art. 15 alin. 1 lit. d a avut urmatorul continut:


Autorizatia de procurare a armelor letale se acorda persoanelor prevazute la art. 14 alin. (2)-(5), daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii: (…) nu sunt invinuite sau inculpate in cauze penale pentru fapte savarsite cu intentie, pentru care legea prevede o pedeapsa al carei maxim special este mai mare de 1 an”.


2. In iulie 2008, aceeasi litera d) a capatat forma de mai jos:


Autorizatia de procurare a armelor letale se acorda persoanelor prevazute la art. 14 alin. (2)-(5), daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii: (…) nu sunt invinuite sau inculpate in cauze penale pentru fapte savarsite cu intentie, prevazute in Codul penal (n.r. vechiul Cod penal), Partea speciala, titlurile I-III, titlurile X si XI si la art. 239, 264, 266-272, 279-281, 312 si 317-322, de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare, de prezenta lege, precum si pentru orice alte infractiuni savarsite cu violenta”.


3. In iunie 2011, textul legal a fost simplificat intr-o forma aproape identica celei de astazi:


Autorizatia de procurare a armelor letale se acorda persoanelor prevazute la art. 14 alin. (2)-(5), daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii: (…) nu sunt invinuite sau inculpate in cauze penale pentru fapte savarsite cu intentie, potrivit legislatiei in vigoare”.


4. In decembrie 2011, pasajul (devenit art. 14 alin. 1 lit. d) a fost modificat astfel:


Autorizatia de procurare a armelor letale se acorda persoanelor prevazute la art. 13 alin. (2) - (5), daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii: (…) nu sunt invinuite sau inculpate in cauze penale pentru fapte savarsite cu intentie, prevazute:

- de Codul penal (n.r. vechiul Cod penal), partea speciala, titlurile I-III, art. 239, 264, 266-272, 279-281, 317-322, titlurile X si XI,

- de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,

- de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare,

- de Legea nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, cu modificarile si completarile ulterioare,

- de Legea vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,

- de Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate, cu modificarile ulterioare,

- precum si de prezenta lege”.


5. In octombrie 2012, art. 14 alin. 1 lit. d a revenit la forma simplificata:


Autorizatia de procurare a armelor letale se acorda persoanelor prevazute la art. 13 alin. (2) - (5), daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii: (…) nu sunt inculpate in cauze penale pentru fapte savarsite cu intentie”.


6. In decembrie 2015, pasajul a fost reimbogatit, chiar daca nu la nivelul versiunii din decembrie 2011:


Autorizatia de procurare a armelor letale se acorda persoanelor prevazute la art. 13 alin. (2)-(5), daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii: (…) nu sunt inculpate in cauze penale pentru fapte savarsite cu intentie, prevazute:

- de Codul penal (n.r. vechiul Cod penal), Partea speciala, titlurile I, II, III, X, XI, XII si art. 269, 280, 281, 283, 285, 286, 287, 342, 346, 348, 369, 371, 375, 381, 383, cu modificarile si completarile ulterioare,

- precum si de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”.


7. In noiembrie 2019, Parlamentul iar a simplificat art. 14 alin. 1 lit. d, aducandu-l in forma pe care o are in prezent:


Autorizatia de procurare a armelor letale se acorda persoanelor prevazute la art. 13 alin. (2)-(5), daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii: (…) nu sunt inculpate in cauze penale pentru fapte savarsite cu intentie”.

Comentarii

# Io date 20 February 2024 09:33 -1

Asa...dati arme la toti inculpatii...sau enumerati faptele cu intentie care au restrictie.O sa trebuiasca vreo pagina din Monitorul oficial sa le enumere pe toate, sa nu fie discriminare. In USA si politistii predau arma cand sunt suspendati.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 21.11.2024 – ICCJ a lamurit cum ramane cu Sosoaca (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva