SUPRAVEGHEREA IN MASA A ROMANILOR A ESUAT – Achizitionarea cartelelor telefonice prepay doar cu buletinul este neconstitutionala. CCR a admis exceptia Avocatului Poporului: “Guvernul nu a motivat situatia extraordinara a carei reglementare nu putea fi amanata si nici urgenta reglementarii”. Pana si partenerea de nadejde Livia Stanciu a votat impotriva
Curtea Constitutionala a Romaniei a statuat pentru a doua oara ca supravegherea in masa a romanilor este neconstitutionala.
Mai exact, CCR a admis marti, 18 februarie 2020, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Avocatul Poporului cu privire la achizitionarea cartelelor telefonice prepay doar cu buletinul. Decizia a fost luata in unanimitate, adica inclusiv de catre "partenera de nadejde a DNA" Livia Stanciu.
CCR a decis ca OUG 62/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2011 privind comunicatiile electronice este neconstitutionala, in ansamblul sau.
Curtea a retinut ca Guvernul nu a motivat in cuprinsul actului normativ criticat situatia extraordinara a carei reglementare nu putea fi amanata si nici urgenta reglementarii. CCR mai arata ca principala modificare a OUG 111/2000 adusa prin actul supus controlului de constitutionalitate, respectiv cea referitoare la achizitionarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face in avans, a fost amanata de doua ori, fapt care dovedeste inexistenta urgentei reglementarii.
Ordonanta cu privire la achizitionarea cartelelor telefonice prepay doar cu buletinul a fost data in 2019, dupa tragedia de la Caracal. Atunci s-a incercat acreditarea ideii ca daca o asemenea masura ar fi existat, presupusul criminal din Caracal ar fi fost localizat, iar Alexandra ar fi fost salvata. De asemenea, mai multi inalti functionari ai statului, printre care s-a numarat secretarul de stat in Ministerul de Interne Raed Arafat, au propus modificarea legislatiei in acest sens, astfel incat nimeni sa nu mai poata cumpara cartele telefonice prepay fara buletin.
Respinsa si in 2014
Decizia CCR era previzibila. Si asta pentru ca s-a mai incercat introducerea unei legi care conditiona vanzarea cartelelor prepay de prezentarea buletinului. Numai ca, prin Decizia 461 din 14 septembrie 2014, CCR a decis ca modalitatea prin care ar fi obtinute si stocate datele necesare pentru identificarea utilizatorilor serviciilor de comunicatii electronice pentru care plata se face in avans, nu ofera garantii suficiente care sa permita asigurarea unei protectii eficiente a datelor cu caracter personal fata de riscurile de abuz, precum si fata de orice accesare si utilizare ilicita a acestor date. CCR explica la acea vreme ca o asemenea prevedere afecteaza esenta drepturilor fundamentale referitoare la viata intima, familiala si privata si la secretul corespondentei, precum si libertatea de exprimare (click aici pentru a citi).
Iata comunicatul CCR din 18 februarie 2020:
“In ziua de 18 februarie 2020, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.d) din Constitutia Romaniei si al art.29 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, s-a pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.62/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2011 privind comunicatiile electronice, exceptie ridicata direct de Avocatul Poporului.
In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2011 privind comunicatiile electronice este neconstitutionala, in ansamblul sau.
Curtea a retinut ca Guvernul nu a motivat in cuprinsul actului normativ criticat situatia extraordinara a carei reglementare nu putea fi amanata si nici urgenta reglementarii, limitandu-se la a justifica oportunitatea si necesitatea reglementarilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constitutionalitate prevazute de art.115 alin.(4) din Constitutie, asa cum acestea au fost dezvoltate in jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale.
Mai mult, Curtea a constatat ca principala modificare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2000 adusa prin actul supus controlului de constitutionalitate, respectiv cea referitoare la achizitionarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face in avans, a fost amanata de doua ori, mai intai pana la 31 decembrie 2019, apoi pana la 31 martie 2020, in conditiile in care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.62/2019 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedeste inexistenta urgentei reglementarii”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# imun/teanu 18 February 2020 16:31 +3
# Edelweiss - Ivory Tower Portraitist 18 February 2020 17:44 +1
# Edelweiss - Ivory Tower Portraitist 18 February 2020 17:55 +1