ADEVAR SAU DIVERSIUNE? Danilet sare la gatul lui Predoiu pe problemele crizei din Justitie. Dar nu din calitate de membru CSM, ci in nume personal!
Judecatorul Cristi Vasilica Danilet, din CSM, a ajuns sa-i critice pe administratorii Justitiei in nume personal si nu din calitatea in care a fost ales si pentru care este platit. Danilet l-a atacat brusc pe ministrul Justitiei, pe blogul sau personal, criticandu-l pentru unele cheltuieli care se fac la Ministerul Justitiei si nu numai. Sa fie un atac real sau doar unul menit sa stearga impresia negativa a tandemului de idei dintre Danilet si Predoiu, care a dus, dupa cum se stie, la emiterea abuzivei OUG nr. 16/2011, ce face ca in prezent Plenul CSM sa functioneze in conditii de ilegitimitate morala? Atacul lui Danilet la adresa lui Predoiu apare ciudat, mai ales dupa ce Danilet a salutat pe blogul sau aparitia OUG 16/2011. Fostul consilier al ex-ministresei Monica Macovei l-a atacat pe ministrul Predoiu cu lucruri multe si marunte. Cat de reale sunt indignarile lui Danilet, va lasam pe dvs. sa judecati citind in continuare materialul acestuia. Curios este ca Danilet a facut precizarea ca nu a vorbit in calitatea sa de membru al CSM, care trebuie sa reprezinte interesele Justitiei, si din care s-ar fi cuvenit sa vorbeasca despre Justitie, ci din cea de om care, sustine el, are dreptul la „libertate de expresie”.
„Am participat vineri la o conferinta organizata de UNJR pe subiectul `Justitia in contextul crizei economice`. Am urmarit cu mare atentie discursul ministrului justitiei. Ulterior, Biroul de Presa al MJ l-a si publicat, iar analiza anexei releva niste aspecte care merita a fi punctate. Iata comentariile mele, cu precizarea ca ele nu reprezinta opinia CSM din care fac parte, ci – la fel ca orice postare ce apare pe blogul meu - sunt rodul libertatii mele de expresie pe care inteleg sa mi-o exercit pe deplin:
Ministrul ofera ca exemple de drept comparat pt administrarea bugetului instantelor numai tari mici. Pe unele le ocoleste insa: daca ar fi facut referire si la vecinii de peste Prut, ar fi vazut ca la ei justitia isi administreaza singura bugetul. Oricum, in statele din Europa, administrarea bugetului este lasata fie la MJ, fie la Servicii descentralizate. Din speech-ul lui de ieri de la Conferinta UNJR rezulta clar ca nu are de gand sa dea bugetul la instante, desi Parlamentul a spus altfel inca din anul 2005, pe considerentul ca „instantele cheltuie ban public si pentru aceasta trebuie un control din partea unei puteri politice” (citat aproximativ).
Din slide-ul anexa rezutla cu usurinta ca in anul 2009, an de criza financiara acuta in Romania, bugetul aparatului tehnic al MJ si institutiilor subordonate a fost cel mai mare din istorie: dublu decat in 2005 cand MJ avea aproximativ acelasi nr de personal la acelasi nr. de personal. Mai mult, bugetul MJ din 2009 a fost egal cu bugetul tututor instantelor din Romania (minus curtea suprema, care are buget distinct)! Repet, asta in plina criza economica.
Ministrul a mai atins ieri, din nou, chestiunea litigiilor salariale ale magistratilor. Ceea ce uita ministrul este faptul ca litigiile magistratilor au fost generate de inconsistenta modificarilor legislative in privinta salarizarii, incepand cu 2003 (si daca de raspunderea magistratilor se tot vorbeste, de raspunderea parlamentarilor sau guvernantilor pentru acte legislative aberante sau care incalca drepturile omului inca nu se vorbeste). Si mai uita ministrul ca aparatul tehnic din MJ, mai exact magistratii detasati si personalul asimilat magistratilor din aceasta institutie, au actionat in judecata MJ si au castigat in instanta aceleasi drepturi salariale ca ale magistratilor (restante, spor de risc, spor de confidentialitate), desi este evident ca tipul de activitate desfasurat in MJ este unul distinct de cel al magistratilor – dar despre acest lucru nici ministrul, nici nimeni altcineva nu a vorbit vreodata public.
Programul cu Banca Mondiala a fost contractat in 2006 si trebuia finalizat pana in 2011. Pana la sfarsitul lui 2009 MJ de abia reusise sa angajeze 3-5% din imprumut (la care Ro deja plateste dobanda catre BM, desi banii nu i-a cheltuit, dupa cum nu a fost in stare sa cheltuie nici macar sumele rezultate in plus din diferentele de curs valutar dolari-euro din 2007/8). Ca urmare in toamna trecuta s-a prelungit contractul pana in 2013. Intre timp estimarile initiale ale costurilor pentru unele sedii de instanta au fost date peste cap, astfel incat din cele 20 de instante care vor mai trebui sa beneficieze de refacerea sediilor sau construirea unor noi, inevitabil unele vor pierde aceasta posibilitate, mai ales din cauza birocratiei tipice din Romania din procedura de autorizare (numai pentru Palatul de Justitie din Oradea s-a asteptat peste un an de zile sa vina o semnatura de la Ministerul Culturii). Oricum, MJ inca nu a cheltuit jumatate din suma desi s-a depasit de mult jumatate perioadei de contractare.
MJ se lauda ca si-a redus aparatul. In fapt, datele publice spun altceva: de ex, prin HG 652/2009 s-au redus nu 90 de posturi cum scrie in slide, ci doar 60 posturi de la MJ; e de remarcat inca ca acelea care s-au redus erau deja vacante, asa ca nu prea e clar ce cheltuieli s-au putut in fapt economisi). In plus, reducerea pare a fi doar teoretica, pentru ca imediat s-a creat Agentia pentru Cetatenie in febr 2010 care a preluat competentele si posturile de la MJ si care are 120 oameni in schema (adica mult mai multi decat cand era structura a MJ); asimilatii exista in continuare la MJ (ei sunt de fapt marii consumatori de venituri bugetare) si nu a fost redus nici un post si nici nu a fost regandita aceasta categorie extrem de displacuta de magistrati din motive lesne de inteles: fac munca de functionari dar sunt platiti ca si cum ar fi magistrati (salariu, sporuri, diurna, chirie, pensie de serviciu). Cat priveste reducerea a 2 posturi de secretar de stat, asta e o varianta vehiculata periodic: in 2006 s-a mai facut o data trecerea de la 4 SS la 2 SS, in 2007 a crescut inapoi la 4 SS, in 2008 a mai aparut si postul de subsecretar de stat, acum s-a revenit iar la 2 SS dar s-a pastrat SubSS. Si inca ceva: tot in anul 2009, MJ a decis prin HG 458/2009 crearea a doua noi laboratoare de expertize criminalistice la Brasov si Craiova, si angajarea de noi experti criminalisti la INEC, in mai multe genuri de expertize, desi singurul deficitar era cel din domeniu “accidente rutiere” (in prezent, dureaza minim 10 luni sa se faca o expertiza in acest domeniu la INEC sau laboratoare, dupa cum reiese din durata expertiza autoadresa alaturata). In fine, MJ ramane mai departe un mamut institutional desi a pierdut atributiile referitoare la magistrati si are 409 posturi (23 compartimente) in schema , la care se adauga demnitarii, cabinetele lor si personalul de la Unitatea de implementare a programului cu B.Mondiala. Or, daca e sa facem o raportare la anul 2003, cand tinea in mana toata cariera magistratilor (ce in toamna lui 2004 au trecut la CSM), MJ avea atunci un nr. de 352 oameni (23 compartimente) in schema.
Inca cateva aspecte din slide-ul MJ: Renegocierea contractului cu Posta Romana s-a facut numai urmare a protestului magistratilor din 2009. Ca MJ a renegociat cheltuielile de telefonie mobila, chiar nu cred ca e ceva ce trebuie mentionat intr-un raport – la criza care e pe piata, toti operatorii de telefonie au facut oferte avantajoase, oricui. Am intalnit insa si o achizitie cel putin interesanta: se pare ca MJ a dat bani pt achizitionarea M.Of. online, cand el este distribuit free pe www.moficial.ro”.
http://cristidanilet.wordpress.com/
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# zizi 14 March 2011 18:02 +2
# zizi 14 March 2011 18:02 +3
# Pegas 14 March 2011 20:55 +3
# pompiliu bota 14 March 2011 22:55 +2
# jus 15 March 2011 19:52 0
# k 15 March 2011 19:55 0
# Duke 15 March 2011 00:17 +3
# catalin 16 March 2011 08:00 0
# ivan 16 March 2011 09:05 0