CCR CALCA PE CAP EXECUTANTII DIN CSM – Cititi motivarea prin care CCR a admis exceptia de neconstitutionalitate ridicata de fosta sefa CSM Oana Haineala privind conditiile in care se poate dispune incetarea detasarii judecatorilor si procurorilor inainte de termen: “Trebuie reglementate prin lege, iar nu printr-un act cu forta inferioara acesteia... In mod arbitrar, se poate decide cu privire la cariera magistratului”. Procurorii din CSM ar putea raspunde disciplinar (Decizia)
E dezastru pentru executantii din CSM care interpreteaza legea dupa bunul plac sau pentru a sluji intereselor Sistemului. Curtea Constitutionala a Romaniei a facut publica, vineri 20 octombrie 2017, motivarea deciziei prin care a admis exceptia de neconstitutionalitate ridicata de fosta sefa CSM, procuroarea Oana Haineala (foto dreapta), privind conditiile in care se poate dispune incetarea detasarii judecatorilor si procurorilor inainte de termen. Decizia prin care CCR a decis ca prevederile art. 58 alin. 1 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor sunt neconstitutionale, stabilind in acelasi timp ca incetarea detasarii trebuie sa se faca doar la cererea magistratului sau a institutiei unde este detasat. Nu sa se intample ceea ce s-a intamplat in cazul Oanei Haineala si a lui Constantin Sima, care au fost inlaturati din functiile de scretar de stat in Ministerul Justitiei dupa ce procurorii din CSM au executat ceea ce Procurorul General al Romaniei Augustin Lazar le-a cerut.
Astfel, in motivarea lor, judecatorii CCR arata ca “lasand la latitudinea Consiliului Superior al Magistraturii stabilirea, prin acte cu forta juridica infralegala, a unor elemente esentiale ale raportului de munca al magistratului si, implicit, ale statutului acestuia, legea imprima un caracter relativ, nepermis, procedurii si cazurilor de incetare a detasarii magistratilor”. CCR explica de asemenea ca incetarea raportului juridic de munca trebuie reglementata prin lege, iar nu printr-un act cu forta inferioara acesteia, dar si ca "incetarea detasarii inainte de expirarea duratei pentru care a fost dispusa trebuie sa aiba loc la cererea judecatorului sau procurorului ori la cererea institutiei la care este detasat".
Pe de alta parte, motivarea CCR este devastatoare pentru procurorii din CSM care, la inceputul acestui an, i-au facut pe plac Procurorului General Augustin Lazar si au admis incetarea detasarii la Ministerul Justitiei a Oanei Haineala si a lui Constantin Sima, fara ca Ministerul Justitiei sau cei doi sa ceara acest lucru. Decizia judecatorilor CCR poate atrage raspunderea disciplinara a membrilor Sectiei de procurori a CSM condusa de vicepresedintele Consiliului procurorul Mihai Ban, din care fac parte Codrut Olaru (foto stanga), Tatiana Toader, Florin Deac si Nicolae Solomon. Caci CCR vine sa confirme la randul ei ca incetarea detasarii procurorilor Oana Haineala si Constantin Sima a fost facuta in mod nelegal.
Prezentam pasaje din motivarea CCR, pe care o atasam integral la final:
"Curtea retine ca detasarea magistratilor consta in schimbarea temporara a locului de munca si reprezinta, astfel, o modificare a raportului de munca al acestora, trebuind a fi facuta cu acordul judecatorului sau procurorului. In mod simetric, incetarea detasarii inainte de expirarea duratei pentru care a fost dispusa trebuie sa aiba loc la cererea judecatorului sau procurorului ori la cererea institutiei la care este detasat (...).
Curtea retine ca textul de lege criticat - care reglementeaza conditiile detasarii magistratilor, printre care acordul scris al judecatorului sau procurorului - nu prevede, in mod simetric, si conditiile incetarii detasarii anterior duratei pentru care s-a dispus. Asadar, lipsa unui text expres care sa prevada conditiile incetarii detasarii anterior duratei pentru care s-a dispus conduce la imprevizibilitatea textului de lege criticat si, astfel, la incalcarea art.1 alin. (5) din Constitutie, deoarece, de la caz la caz, in mod arbitrar, se poate decide cu privire la cariera magistratului si anume la incetarea detasarii judecatorului sau procurorului anterior duratei pentru care s-a dispus, in unele cazuri pe baza cererii judecatorului sau procurorului, iar in alte cazuri fara a exista o astfel de cerere. (…)
Curtea constata ca, a fortiori, in situatia magistratilor, al caror statut este consacrat la nivel constitutional in art.125 ('Statutul judecatorilor') si in art.132 ('Statutul procurorilor'), elementele esentiale referitoare la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea raportului juridic de munca al acestora trebuie reglementate prin lege, iar nu printr-un act cu forta inferioara acesteia. Astfel, atat conditiile detasarii, cat si conditiile incetarii acesteia trebuie prevazute expres in statutul judecatorilor si procurorilor, si anume in Legea nr.303/2004. (…)
De altfel, asa cum reiese din actele depuse la dosarul instantei si care au fost transmise Curtii Constitutionale odata cu incheierea de sesizare, practica autoritatii care dispune detasarea si incetarea detasarii judecatorilor si procurorilor, Consiliul Superior al Magistraturii, s-a schimbat in sensul posibilitatii incetarii detasarii unui magistrat, fara existenta cererii acestuia sau a institutiei care a solicitat detasarea. (…)
Prin urmare, solutia legislativa care nu precizeaza conditiile incetarii detasarii judecatorilor sau procurorilor este neconstitutionala".
*Cititi aici integral motivarea CCR
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# DODI 22 October 2017 16:57 +10
# Pentru AMR, UNJR si altele 22 October 2017 17:09 +7
# Ion 22 October 2017 19:00 +1
# Pintea 23 October 2017 10:09 +2