24 January 2025

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

CORUPTIA DIN MAGISTRATURA, PRIORITATE PENTRU NOUL GUVERN – Programul pe Justitie al Executivului PSD-PNL-UDMR-Minoritati: “Infiintarea de tribunale pentru mediul de afaceri, incepand cu cele 15 municipii in care functioneaza curti de apel... La INM se vor asigura locuri alocate distinct pentru minoritatile nationale... Accelerarea procesului de ocupare a tuturor pozitiilor vacante de procurori anume desemnati pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati”

Scris de: George TARATA | pdf | print

23 December 2024 13:38
Vizualizari: 6183

Combaterea coruptiei din randul magistratilor reprezinta una dintre prioritatile noului Guvern PSD-PNL-UDMR-Minoritati care urmeaza sa isi inceapa activitatea dupa depunerea juramantului in fata presedintelui ilegitim Klaus Iohannis. Reiese acest lucru din “Programul de Guvernare” facut public luni, 23 decembrie 2024.


 

Astfel, unul dintre obiectivele mentionate in programul de guvernare, la capitolul Justitie, este reprezentat de accelerarea procesului de ocupare a functiilor vacante de procurori desemnati pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati, ca parte din suportul dat pentru combaterea coruptiei: “Asigurarea suportului pentru combaterea coruptiei, prin accelerarea procesului de ocupare a tuturor pozitiilor vacante de procurori anume desemnati pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati de la nivelul PICCJ si a celor de politie judiciara la nivelul Parchetelor de pe langa Curtile de Apel”.

De asemenea, tot in ceea ce priveste masurile legate de sistemul judiciar, Guvernul dedica o atentie sporita si mediului de afaceri. In acest sens, Executivul propune infiintarea de tribunale specializate in litigii de contencios-administrativ si comercial, care sa functioneze in cele 15 localitati in care exista curti de apel: “Infiintarea graduala de tribunale pentru mediul de afaceri specializate in litigii de contencios – administrativ si comercial, incepand cu cele 15 municipii in care functioneaza curti de apel”.

Nu in ultimul rand, programul de guvernare propune si modificari in ceea ce priveste functionarea Institutului National al Magistraturii. Mai exact, alocarea unor locuri de auditor de justitie pentru minoritatile nationale: “La Institutul National al Magistraturii, similar cu Academia de Politie, in cadrul concursului de admitere se vor asigura locuri special alocate distinct pentru minoritatile nationale”.


Prezentam masurile pentru Justitie cuprinse in programul de guvernare al Executivului PSD-PNL-UDMR-Minoritati (programul integral poate fi citit la finalul articolului):


1. Principii si valori democratice

- Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme;

- Statul este organizat potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor — legislativa, executiva si judecatoreasca — in cadrul democratiei constitutionale;

- Justitia reprezinta un serviciu public eficient, accesibil, impartial si independent, toti cetatenii avand dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil;

- Un sistem de justitie modern, eficient, accesibil si de calitate, adaptat nevoilor cetatenilor si mediului privat, reprezinta o importanta premisa pentru dezvoltarea si stabilitatea economica si sociala a tarii;

- Constitutia Romaniei afirma si garanteaza principiul pluralismului politic si instituie un catalog de drepturi si libertati, care au in centru cele 3 mari valori fundamentale: viata, libertatea si proprietatea;

- Statul are obligatia de a proteja victimele infractiunilor, inclusiv prin masuri care sa le asigure recuperarea prejudiciilor. Acordarea de vouchere victimelor infractiunilor din banii recuperati de la infractori reprezinta o modalitate de protectie a victimelor;

- Orice persoana care ocupa o functie prin care exercita autoritatea puterii de stat trebuie sa indeplineasca cerintele de integritate, legalitate, corectitudine si competenta, menite sa consolideze increderea cetatenilor in autoritati si sa preintampine derapajele de la principiile democratiei si ale statului de drept;

- Vom sustine continuarea si imbunatatirea reformelor, avand ca reper rapoartele organismelor europene – Comisia de la Venetia, GRECO, raportul CE privind statul de drept si standardele OCDE.


2. Justitie pentru cetateni


- Accesibilitate. Revizuirea cadrului legal pentru sustinerea accesului la justitie prin ajutorul public judiciar pentru persoane fizice si juridice si evaluarea nivelului taxelor judiciare de timbru, atunci cand acestea restrang considerabil accesul beneficiarilor la justitie;

-Celeritate. Reducerea duratei de solutionare a dosarelor si punerea eficienta in executare a hotararilor judecatoresti, atat in mediul privat, cat si de catre autoritati;

-Eficienta si preventie

Revizuirea normativa si aplicarea efectiva a mecanismelor de recuperare a prejudiciilor si a tuturor produselor infractiunii; accelerarea procesului de recuperare a prejudiciilor rezultate din infractiuni, prin intarirea rolului ANABI si colaborarea cu Ministerul de Finante;

Cresterea eficientei in combaterea fenomenelor infractionale care afecteaza dreptul la siguranta si prosperitate al cetateanului, alterand/influentand bunul mers al societatii – trafic de persoane, trafic de droguri, evaziune fiscala si coruptie;

Generalizarea proiectului Educatia juridica in scoli;

-Standarde europene. Imbunatatirea functionarii institutiilor cu atributii de aplicare a legii, prin revizuirea politicii de resurse umane – recrutare, evaluare, promovare, raspundere disciplinara – si prin asigurarea de dotari si infrastructura corespunzatoare misiunii lor sociale.


3. Justitie pentru mediul de afaceri


-Claritate

Simplificarea procedurilor comerciale in vederea incurajarii de noi investitii si a dezvoltarii celor existente;

Simplificarea accesului la Registrul Comertului;

Armonizarea legislatiei primare, secundare si a practicii judiciare la reglementarile europene in materia TVA si taxe, precum si la practica Curtii de Justitie a Uniunii Europene;

Masuri pentru specializarea permanenta a magistratilor in aceasta materie;

Intocmirea unui codex al societatilor comerciale care sa cuprinda actualizarea legii societatilor comerciale si toate actele normative privind insolventa si falimentul acestora in plan national si european.

-Rapiditate si eficienta

Infiintarea graduala de tribunale pentru mediul de afaceri specializate in litigii de contencios – administrativ si comercial, incepand cu cele 15 municipii in care functioneaza curti de apel;

Infiintarea unui corp de specialisti pentru completele specializate in litigii de achizitii publice;

Promovarea de instrumente alternative proceselor in instanta precum medierea si arbitrajul;

Instituirea cadrului legal pentru solutionarea la distanta a litigiilor in materie comerciala.

-Dialog si Transparenta

Utilizarea instrumentelor digitale pentru a spori eficacitatea, transparenta si securitatea juridica;

Inventarierea de catre registrul comertului a tuturor autorizatiilor necesare pentru derularea fiecarei categorii de activitate comerciala. Punerea la dispozitia publicului a acestor informatii intr-o maniera usor accesibila, transparenta, completa si clara;

Cooperarea cu mediul de afaceri, in scopul imbunatatirii legislatiei aplicabile afacerilor.


4. Legislatie nationala la standarde europene


-Asanare si reorganizare legislativa. Revizuirea legislatiei si reorganizarea sa pe domenii de activitate;

-Dinamica legislativa. Rigurozitate in acord cu nevoile reale ale societatii;

-Corelare legislativa. Introducerea obligativitatii pentru Consiliul legislativ ca, in cadrul procesului de avizare, sa identifice si sa indice toate actele normative care necesita corelare legislativa cu proiectul supus aprobarii;

-Interpretare unitara. Publicarea expunerilor de motive si a dezbaterilor din comisiile parlamentare de specialitate, astfel incat sa faciliteze intelegerea de catre destinatari si instantele de judecata a literei si spiritului legii;

-Revizuire legislativa. Implementarea imediata a deciziilor CCR, CEDO si CJUE; reglementarea obligativitatii revizuirii legislative la un termen de referinta doi – patru ani pentru corelarea legislatiei cu nevoile reale ale societatii.


5. Sistem judiciar – organizare si infrastructura


-Organizarea sistemului judiciar:

Implementarea unei reale specializari a judecatorilor si procurorilor, in paralel cu formarea de judecatori si procurori specializati in domenii de nisa;

Identificarea unor criterii obiective de meritocratie si experienta pentru accesul magistratilor la grade profesionale superioare si la functii de conducere in vederea asigurarii unui act de justitie in acord cu standardele europene;

Punerea in practica efectiva a noului mecanism de admitere la Institutul National al Magistraturii prin care auditorilor de justitie le sunt asigurate stagii de pregatire cu durata de cate sase luni in instante, parchete si birouri de avocatura pentru facilitarea unei compatibilitati reale intre cariera acestora si nevoia sociala de profesionalism si vocatie in magistratura;

La Institutul National al Magistraturii, similar cu Academia de Politie, in cadrul concursului de admitere se vor asigura locuri special alocate distinct pentru minoritatile nationale.

-Eficientizarea sistemului judiciar:

Rearondarea localitatilor la instante astfel incat sa se elimine dezechilibrele de activitate dintre instante si, in consecinta, sa se optimizeze accesul la justitie;

Reglementarea mecanismelor legale de asigurare a volumului optim de activitate pentru magistrati in vederea asigurarii unui timp rezonabil de solutionare a fiecarei cauze;

Modificari legislative, inclusiv prin introducerea unor proceduri adecvate de filtrare a sesizarii instantelor, apte sa conduca la reducerea inflatiei de cauze care nu necesita o solutionare judiciara;

Eficientizarea activitatii de expertiza criminalistica, prin consolidarea capacitatii operationale a INEC in cat mai multe domenii de activitate si dezvoltarea infrastructurii la nivel teritorial (un nou laborator la Constanta care ar echilibra volumul de activitate la centrele existente).

-Digitalizarea sistemului judiciar:

Digitalizarea instantelor, prin generalizarea dosarului electronic, a procedurilor de comunicare prin mijloace electronice, instituirea domiciliului electronic, realizarea de conexiuni cu platformele electronice ale altor institutii, generalizarea posibilitatii de desfasurare a litigiilor si activitatilor de formare prin mijloace electronice si asigurarea infrastructurii informatice adecvate;

Revizuirea cadrului legislativ, in special a normelor de procedura, pentru asigurarea compatibilizarii si adecvarii acestuia la cerintele impuse de procesul de digitalizare a desfasurarii procedurilor judiciare, inclusiv la distanta;

Modernizarea si digitalizarea profesiilor juridice, cu referire la:

a) Legea activitatii notariale electronice;

b) Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti;

c) Licitatia electronica in activitatea de executare silita.

-Infrastructura sistem judiciar:

Realizarea Cartierului pentru Justitie – Justice District din Bucuresti, pentru a solutiona problema lipsei spatiilor necesare instantelor si parchetelor din capitala, in cadrul unui proiect de reabilitare urbana si extinderea conceptului in alte localitati din tara;

Continuarea si actualizarea Programului national de investitii in infrastructura instantelor si parchetelor;

Asigurarea unui sediu corespunzator Inaltei Curti de Casatie si Justitie;

Finalizarea constructiei a doua penitenciare noi (Buzau si Prahova, pentru a respecta termenul de finalizare in 2026) si continuarea modernizarii celor existente, astfel incat pedepsele sa fie executate in Romania in acord cu standardele CEDO;

Introducerea unui cadru multianual in ceea ce priveste proiectiile de realizare a investitiilor majore in infrastructura instantelor, inclusiv in dezvoltarea capacitatilor de informatizare/digitalizare a activitatii acestora.

-Resurse umane:

Asigurarea personalului necesar instantelor si parchetelor si identificarea unor solutii privind echilibrarea schemelor de judecatori, impreuna cu Consiliul Superior al Magistraturii, astfel incat sa se ajunga la un raport rezonabil grefieri/judecator, in acord cu standardele europene;

Standardizarea schemelor de personal, in functie de volumul de activitate al instantei sau parchetului precum si constituirea in cadrul parchetelor a unor compartimente performante de investigatori specializati in domenii de nisa, cum ar fi investigatiile financiare ori in domeniul criminalitatii informatice sau in legatura cu infractiunile de mediu;

Asigurarea suportului pentru combaterea coruptiei, prin accelerarea procesului de ocupare a tuturor pozitiilor vacante de procurori anume desemnati pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati de la nivelul PICCJ si a celor de politie judiciara la nivelul Parchetelor de pe langa Curtile de Apel.

Imbunatatirea, in acord cu standardele europene, a reglementarilor privind accesul in corpul expertilor in vederea cresterii gradului de profesionalizare a acestora;

-Rolul avocatilor si al celorlalte profesii juridice la infaptuirea actului de justitie:

Incheierea de parteneriate intre autoritatile statului si profesiile juridice organizate in mod independent va avea un rol important in procesul de cunoastere si respectare a legilor;

Pentru a degreva instantele de judecata, Ministerul Justitiei sustine un dialog cu CSM si cu uniunile profesiilor juridice promovarea si folosirea de catre justitiabili a procedurilor alternative si simplificate de solutionare a litigiilor;

Consolidarea independentei profesiei de avocat, pentru asigurarea efectiva a dreptului la aparare in acord cu art. 24 din Constitutia Romaniei”.


* Cititi aici integral programul de guvernare al Executivului PSD-PNL-UDMR-Minoritati

Comentarii

# maxtor date 23 December 2024 13:45 +4

"Infiintarea de tribunale pentru mediul de afaceri, incepand cu cele 15 municipii in care functioneaza curti de apel." -curti de arbitraj;impreuna cu "mediatorii" astia ronantzaie din cashcavalu zeitzei Iustitia....

# maxtor date 23 December 2024 13:46 +7

ce s-ar face "mediul de afaceri" fara 'persoana fizica'?

# Io date 23 December 2024 13:48 +10

Din putul gandirii PSD...infiintarea Tribunalelor "pentru mediul de afaceri"..., ,da' ce, ei sunt mai cu mot?Nimeni nu e deasupra legii.Sau, dupa politicienii proeuropeni, Constitutia e optional aplicabila?Si astialaltii, fraierii,.sa astepte, mult si bine, sa le vina randul in contencios? Iar daca ajung sa ma judec in Covasna imi trebuie traducator?Sa il platesc sau e gratis de la stat?

# Tribunale pt mediu de afaceri date 23 December 2024 14:22 -1

Cu ECRISu lor... ? In alta ordine de idei,ieu le-aș face dosar penal. Ie atac la inamovibilitatea judecătorilor,ie subminarea și știrbirea autorității justitieiie atacuri mârșave,josnice,la o obiectivitate,ie ... Rrushinecsa va fie obrazului! Așa mascari,n-am mai văzut în terile cilivizate.

# OliveOyl date 23 December 2024 14:24 +23

"....investigarea infractiunilor comise de magistrati" cand raspunderea este ciuciu atat pentru cei care printr'o minune sunt investigati sa dea bine in presa cat si pentru investigatori.... i'm laughing so hard ))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

# dasreichpanzer date 23 December 2024 14:28 +2

Romania - singura tara de pe Terra condusa de un ONG !!!! AFARA cu ONG-ul udmr din parlament si din Romania !!!!!

# Dragos barna date 23 December 2024 15:17 +4

cantecul lebedei la niste coruptie care de 35 de ani isi bat joc de noi

# Bun date 23 December 2024 20:24 +13

Ocuparea posturilor de procurori care investighează magistrați...Și cu asta rezolva problemele justiţiei. Ocuparea posturilor vacante de procuror,în general, sau de judecători, nu constituie o prioritate...În plus vor să înființeze și niște tribunale specializate..Cu ce oameni?? Probabil e un prim pas pt întrarea în sistem a unor "specialiști" ,fără examen.. Să vă rugați la Dzeu pt 2 lucruri: în primul rând pt sănătate, iar în al doilea rând,să nu aveți nevoie să ajungeți pe la vreo instanta, pt că asta te va îmbolnăvi sigur...Îți stă mintea în loc de ce pot face unii sau ce soluții se pronunță...Și va fi din ce în ce mai rău..

# Specialii date 24 December 2024 04:42 +14

Locuri dedicate la INM pt maghiari .Să înțeleg că ei vor susține interviul în limba maghiara, sau cum? Subiectele vor fi la fel? Nota de admitere bănuiesc ca va scădea la 5 cum dă bine pt un viitor magistrat..Apoi,în ce limbă se va desfășura procesul la completele de judecata formate din maghiari? Adică, cei care întra pe locurile astea,trebuie să știe limba română? Aaa ..și.. cetățenia română bănuiesc că va deveni opțională pt admitere.. Cu un CSM inexistent și oricum,nebăgat în seamă de executiv, sistemul ăsta ușor-ușor se duce de râpă..În 10 ani,maxim, vor pleca mai toți magistrații cu experiență, care au prins vremuri când chiar se învăța carte și sunt/erau f bine pregătiți. Ce vine din urmă..să te ferească D-zeu..

# maxtor date 24 December 2024 19:12 0

1.am fi de acord cu tribunalele alternative Sharia:doar cu judecatori din Afghanistan! 2.ce parere au psd.istii,„Jur să-mi dăruiesc toată puterea și priceperea pentru PRĂBUȘI...propășirea spirituală și materială a poporului român..,. Așa să-mi ajute Dumnezeu!”, a spus Alexandru Rafila, pe 23 decembrie, 2024, la învestirea Guvernului ilegal „Ciolacu 2”.????

# maxtor date 24 December 2024 20:54 0

e in legatura cu penziile,cu ril si cu hp: "Iliescu a dictat curților interdicția de rezolvare a cazurilor de retrocedări de proprietate"

# Un intelept date 24 December 2024 21:42 +2

Eu vreau la INM posturi pt. virgini, o virgina e peste un maghiar cu loc special la INM, doresc interviu in sutien cu balanța in mana, rog seriozitate.

# Indignat date 25 December 2024 09:18 +1

Stati linistiti, stimati magistrati, nimic nu se va intampla! Zlatarul de Buzau a mai aruncat nistre nutret pt prosti, atat.

# dragos barna date 25 December 2024 13:13 0

Domnule Ciolacu, parca pana ierialaltaieri totul era fff bine la justitie? De ce ar trebui ca a schimbam ceva ce functiona imaculat? Vreti sa aratati cu degetul la acei mici corupti sa mai prostii poporul inca 35 de ani? Mai bine ganditi va ca nu mai aveti ce cauta nici dvs la Palatul Victoria asa cum nici KW Iohannis nu mai are ce cauta la Cotroceni! Si ca,poate intr-o zi veti fi nevoit sa dati explicatii

# ?????? date 25 December 2024 18:05 0

@ ''Dictatura'' PNL-PSD-UDMR , ''reprezentativă'' pentru ''România Educată'' a domnului Iohannis, a transmis poporului că poate fi prostit atunci când votează și de aceea votul po******r poate fi neglijat ca nereprezentativ, așa cum au decis judecătorii numiți politic la CCR ?

# ?????? date 26 December 2024 22:41 0

@ Probabil că au ăștia o problemă de funcționare de sistemm că nu le funcționează CCR a PNL-PSD-UDMR cu alte partide și independenții aleși de alegători ? Deci, căpușarea și politizarea funcției publice probabil că pune în situația de a nu putea da decizii , hotărâri constituționale și alte dispoziții legislative atunci când apar și independenți în politică, alte partide importante, care fac și''concurență'' ''alianței'' PNL-PSD-UDMR ?

# si marmota invelea ciocolata in staniol date 28 December 2024 15:32 0

Sigur că da. Ciolacu combate coruptia aia din magistratura care i-a salvat averea lui Popoviciu (si Ambasada SUA si Hunter Biden) furata de la stat sau doctoratu lu Ciuca? You wish. :D Nutretz pentru visatori.

# Vlad N L date 28 December 2024 20:30 0

Titlul articolului exprima corect prioritatea noului/vechiului/eternului guvern, numai daca il interpretezi corect: Este PRIORITAR ca magistratura sa ramana PUTRED DE CORUPTA... Pentru ca, altfel, acest guvern nu ar mai exista. Accentuarea prioritatii cu "accelerarea procesului de ocupare a tuturor pozitiilor vacante de procurori anume desemnati pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati..." bla-bla-bla este pt ca ei sa fie numiti sub regimul Iohannis, deci ei trebuie sa fie oameni ai sistemului actual, marionete docile, lacomi, putred de corupti, deci santajabili.

# ?????? date 30 December 2024 09:41 0

@ Ăștia și-au crescut slariile și pensiile ca să aibă cu ce să ruleze ''bolavanul îndatorării'', care îi unește prin creșterea lui precum a bolovanulului de omăt rulat și pe PNL-iști și pe PSD-iști și pe UDMR-iști în fața nevoilor ,a datoriilor , în multe zone nici nu a mai nins ?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 23.01.2025 – DNA are nevoie de 26 de sefi

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva