DEMERS IMPOTRIVA “MAGISTRATILOR DE CANCELARIE” - Forumul Judecatorilor cere eliminarea din legislatie a categoriei personalului asimilat magistratilor: “Personalul asimilat exercita, cel mult, atributii specifice consilierilor juridici... se bucura de drepturi mai extinse decat judecatorii si procurorii... Personalul asimilat existent ar putea lesne forma un nou PICCJ sau o noua ICCJ, salarizarea fiind similara, doua noi curti de apel, un nou tribunal si doua sau mai multe judecatorii medii"
Asociatia "Forumul Judecatorilor din Romania" cere eliminarea din legislatie a categoriei personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor si solicita Ministerului Justitiei si Consiliului Superior al Magistraturii sa initieze demersurile in acest sens pentru transformarea acestei categorii profesionale. Intr-un studiu la documentarea si redactarea caruia au contribuit membrii Asociatiei „Forumul Judecatorilor din Romania”: jud. Gabriel Mustata – Judecatoria Constanta, jud. Dragos Calin – Curtea de Apel Bucuresti, jud. Ionut Militaru – Curtea de Apel Bucuresti, jud. Claudiu Dragusin – Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, se arata ca in prezent sfera „personalului asimilat”, in forma in care este prevazuta la art. 87 alin. 1 din Legea nr. 303/2004, nu sunt efectuate activitati specifice magistraturii si nici nu sunt in stransa legatura cu activitatea acestora, incat sa justifice un statut asimilat celui de magistrat.
In sustinerea studiului realizat, Asociatia "Forumul Judecatorilor din Romania" atrage atentia asupra faptului ca in forma in care se promoveaza in aceasta profesie, intr-un interval de 5-6 ani tot “personalul asimilat” poate dobandi gradul personal de PICCJ, iar “utilizand datele statistice, „personalul asimilat” existent ar putea lesne forma un nou Parchet de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie (sau o noua inalta Curte de Casatie si Justitie, salarizarea fiind similara), doua noi curti de apel, un nou tribunal si doua sau mai multe judecatorii medii”. In fata acestei realitatii, Asociatia "Forumul Judecatorilor din Romania" concluzioneaza ca “efortul bugetar pentru sustinerea acestei categorii este, prin urmare, insemnat” (facsimil 1 2 si 3).
In conditiile in care art. 1 din Legea nr. 303/2004 prevede ca “magistratura este activitatea judiciara desfasurata de judecatori in scopul infaptuirii justitiei si de procurori in scopul apararii intereselor generale ale societatii, a ordinii de drept, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor” existenta unei categorii paralele, precum cea a personalului asimilat magistratilor, “coboara in derizoriu insasi demnitatea si statutul functiei de judecator si procuror”.
Asociatia "Forumul Judecatorilor din Romania" mai arata in studiul sau ca personalul asimilat judecatorilor si procurorilor beneficiaza de aceeasi salarizare si pensii speciale indentice cu cele ale magistratilor, desi nu indeplineste activitati judiciare in sensul celor prevazute de Constitutia Romaniei. In aceasta situatie, inevitabil, existenta personalului asimilat produce grave confuzii cu privire la statutul judecatorului si procurorului si induce publicului impresia unor “magistrati de cancelarie, subordonati administrativ, lucru inacceptabil intr-un stat de drept”.
Aceasta in conditiile in care, personalul asimilat exercita, “cel mult, atributii specifice consilierilor juridici, dar se bucura de “drepturi mai extinse decat judecatorii si procurorii insisi”.
In acest sens, Asociatia "Forumul Judecatorilor din Romania" da drept exemplu numarul nelimitat de locuri pentru promovare in grad, ”realizata printr-un simplu examen, diferit de concursurile de promovare sustinute de judecatori si procurori, cu o concurenta acerba de pana la 20 de candidati pentru un singur loc, considerate umilitoare chiar de Ministrul Justitiei”.In schimb, in cazul magistratilor au existat situatii in care in cadrul unui concurs, au fost candidati care au picat cu nota 10, iar aceasyta pentru ca existau mai putine locuri.
Referindu-se la raspunderea disciplinara a personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, Asociatia "Forumul Judecatorilor din Romania" evidentiaza ca pana la data de 14 octombrie 2014 nu a existat un act normativ care sa prevada o procedura de sanctionare, ceea ce “este de neinteles”.
Prezentam pasaje din actiunea Asociatiei Forumul Judecatorilor din Romania:
"Statutul judecatorilor si procurorilor este reglementat la nivel constitutional, in art. 125 - pentru judecatori si in art. 132 - pentru procurori, dispozitii care fac parte din titlul III "Autoritatile publice", cap.VI "Autoritatea judecatoreasca", sectiunea 1 "Instantele judecatoresti" (art. 124-130), sectiunea a 2-a "Ministerul Public" (art. 131 si art. 132) si sectiunea a 3-a "Consiliul Superior al Magistraturii" (art. 133 si art. 134).
Potrivit art. 125 din Legea fundamentala, judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili; propunerile de numire, precum si promovarea, transferarea si sanctionarea judecatorilor sunt de competenta Consiliului Superior al Magistraturii, iar functia de judecator este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior. Potrivit art. 132 din Constitutie, procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justitiei, iar functia de procuror este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.
La nivel infraconstitutional, statutul magistratilor este reglementat prin Legea nr. 303/2004, potrivit careia judecatorii sunt independenti, se supun numai legii si trebuie sa fie impartiali, procurorii numiti de Presedintele Romaniei se bucura de stabilitate si sunt independenti, in conditiile legii, iar magistratii-asistenti se bucura de stabilitate.
Nu exista vreo justificare constitutionala pentru existenta categoriei personalului asimilat magistratilor, statutul acestora din urma impunandu-se a fi unic si specific numai celor ce sunt judecatori sau procurori. Indiferent de motivele avute in vedere de legiuitor la adoptarea legilor justitiei, in prezent o asemenea reglementare este in dezavantajul sistemului judiciar, in ansamblu, cei care doresc a beneficia de statutul si de drepturile magistratilor trebuind sa aiba si responsabilitatile acestora in societate, prin accederea efectiva in corpul judecatorilor sau in cel al procurorilor.
Puterea judecatoreasca este una dintre cele trei puteri clasice ale statului de drept, alaturi de puterea legislativa si puterea executiva, insa nu exista personal asimilat senatorilor si deputatilor ori Presedintelui Romaniei.
Existenta unei categorii paralele coboara in derizoriu insasi demnitatea si statutul functiei de judecator si procuror. „Personalul asimilat” judecatorilor si procurorilor, salarizat similar acestora din urma si beneficiind de pensii speciale identice, nu indeplineste activitati judiciare in sensul celor prevazute de Constitutia Romaniei, fiind in parte subordonat administrativ puterii executive (prezent in cadrul serviciilor de achizitii publice si protocol, a birourilor relatii cu publicul, la grefa sectiilor CSM, la directiile economice si administrative, la serviciile de resurse umane ori in cadrul birourilor IT), fara a putea fi vorba de atributii similare celor care necesita independenta judecatorilor sau stabilitatea procurorilor.
Existenta acestei categorii produce grave confuzii cu privire statutul judecatorului si procurorului, inducand publicului impresia existentei unor magistrati „de cancelarie”, subordonati administrativ, lucru inacceptabil intr-un stat de drept. ”Personalul asimilat” exercita, cel mult, atributii specifice consilierilor juridici, fara ca in activitatea lor sa existe asemanari cu cea a magistratilor. Mai mult, ”personalul asimilat” se bucura de drepturi mai extinse decat judecatorii si procurorii insisi, spre exemplu, beneficiind de numar nelimitat de locuri pentru promovare in grad, realizata printr-un simplu examen, diferit de concursurile de promovare sustinute de judecatori si procurori, cu concurenta acerba, ori fara a exista, in privinta personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, nici macar o procedura de sanctionare disciplinara, pana la 14 octombrie 2015.
„Personalul asimilat” existent ar putea lesne forma un nou Parchet de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie (sau o noua Inalta Curte de Casatie si Justitie, salarizarea fiind similara), doua noi curti de apel, un nou tribunal si doua sau mai multe judecatorii medii. Efortul bugetar pentru sustinerea acestei categorii este, prin urmare, insemnat, si va greva ani de zile bugetul statului cu plata unor pensii speciale, similare celor achitate magistratilor. Intr-un stat extrem de sarac, contribuabilul roman va plati o pensie speciala egala cu a unui magistrat de scaun (cu zeci de ani de activitate de infaptuire a justitiei) fiecarei persoane din cadrul categoriei „personalului asimilat”, fie ca isi desfasoara activitatea la serviciile de achizitii publice si protocol, birourile relatii cu publicul, directiile economice si administrative ori serviciile resurse umane, desi pentru functii cu atributii identice in cadrul altor ministere nu exista astfel de beneficii.
Prin urmare, se desprinde necesitatea eliminarii din legislatie a categoriei personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, fiind de resortul Ministrului Justitiei si al Consiliului Superior al Magistraturii initierea unor demersuri in acest sens si gasirea unor solutii pentru transformarea acestei categorii profesionale.
Asociatia “Forumul Judecatorilor din Romania”, persoana juridica de drept privat, independenta, nonprofit, neguvernamentala si apolitica, asociatie profesionala a judecatorilor, cu personalitate juridica constatata prin incheierea nr. 671/08.06.2007 pronuntata de Judecatoria Slatina, isi propune sa contribuie la progresul societatii prin actiuni ce au drept scop realizarea unei justitii independente, impartiale si performante, afirmarea si apararea independentei justitiei fata de celelalte puteri ale statului, precum si prin initierea, organizarea, sprijinirea, coordonarea si realizarea de proiecte privind imbunatatirea, modernizarea si reformarea sistemului de administrare a justitiei.
La documentarea si redactarea prezentului material au contribuit membrii Asociatiei „Forumul Judecatorilor din Romania”: jud. Gabriel Mustata – Judecatoria Constanta, jud. Dragos Calin – Curtea de Apel Bucuresti, jud. Ionut Militaru – Curtea de Apel Bucuresti, jud. Claudiu Dragusin – Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti".
*Cititi aici integral studiul Asociatiei "Forumul judecatorilor din Romania"
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Raspunderea magistratilor 19 June 2016 16:30 +4
# Nu va mai ajunge 20 June 2016 10:30 -2
# nae girimea 20 June 2016 09:15 -1
# pelin 20 June 2016 11:46 +3
# YANY 20 June 2016 14:52 +1
# Gogu 20 June 2016 19:23 -1
# tutu 21 June 2016 09:56 0
# ADEVARUL 21 June 2016 10:56 0