GIRBOVAN ACUZA SRI – Reactie dura a sefei UNJR Dana Girbovan dupa ce Protocoalele PICCJ-SRI au fost declarate ilegale de CCR: “SRI a actionat in afara unui control parlamentar real, fapt ce in sine constituie o amenintare foarte serioasa la adresa democratiei... Au fost completate sau modificate in secret norme de procedura penala, acordand competente SRI acolo unde legea ii interzicea... Institutii mai presus de lege... Semnatarii acestor protocoale trebuie sa-si asume raspunderea”
Judecatoarea Dana Girbovan (foto), presedinta Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania, acuza Serviciul Roman de Informatii dupa ce Curtea Constitutionala a Romaniei a declarat ilegale Protocoalele PICCJ-SRI din 2009 (in totalitate) si din 2016 (partial) dintre Serviciul Roman de Informatii si Parchetul General (click aici pentru a citi).
Intr-un comentariu postat miercuri seara, 16 ianuarie 2019, pe pagina sa de Facebook, judecatoarea Girbovan atrage atentia ca protocoalele secrete dintre PICCJ si SRI au stirbit din competentele Inaltei Curti si ale instantelor judecatoresti, situand unele institutii mai presus de lege. In acelasi context, Dana Girbovan subliniaza ca scaparea de sub controlul Parlamentului a Serviciului Roman de Informatii reprezinta o amenintare foarte serioasa la adresa democratiei din Romania.
Nu in ultimul rand, presedinta UNJR considera ca semnatarii protocoalelor ar trebui sa isi asume raspunderea pentru aceste acte care - iata - au fost declarate ilegale de CCR. Desigur, este vorba despre Laura Codruta Kovesi, George Maior, Florian Coldea, Augustin Lazar si Eduard Hellvig.
Iata mesajul complet al Danei Girbovan:
„Decizia Curtii Constitutionale de azi, 16 ianuarie 2019, prin care a admis ca protocoalele secrete dintre SRI si Ministerul Public au incalcat Constitutia si separatia puterilor in stat, constata unul din cele mai grave conflicte dintre puterile statului, gravitatea fiind data atat de intinderea in timp a acestui conflict – din 2009 in prezent – cat si de consecintele negative ale acestuia asupra infaptuirii justitiei, cu incalcarea samavolnica a drepturilor fundamentale ale cetatenilor.
O analiza completa a efectelor deciziei CCR va putea fi facuta abia dupa ce Curtea va publica considerentele acesteia.
Pana atunci insa, din comunicatul Curtii rezulta un fapt de o gravitate fara precedent: incheierea protocoalelor secrete intre Ministerul Public si SRI a stirbit competentele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si ale instantelor judecatoresti in indeplinirea rolului lor constitutional de infaptuire a justitiei.
Prin aceste protocoale au fost completate sau modificate in secret norme de procedura penala, acordand competente SRI acolo unde legea ii interzicea, fara ca nici macar judecatorii sa aiba cunostinta de continutul acestora.
Curtea Constitutionala reda puterii judecatoresti atributul constitutional de a decide cu privire la efectele concrete ale acestora, aratand ca instantele "vor verifica, in cauzele pendinte, in ce masura s-a produs o incalcare a dispozitiilor referitoare la competenta materiala si dupa calitatea persoanei a organului de urmarire penala si vor dispune masurile legale corespunzatoare".
Orice persoana care intelege in substanta sa importanta puterii judecatoresti intr-un stat de drept – si nu le rezuma la sloganuri si discursuri sterile – intelege si gravitatea exceptionala a faptului ca, in Romania, au fost institutii care s-au situat mai presus de lege si Constitutie, aducand prin aceasta atingere rolului instantelor judecatoresti in infaptuirea justitiei.
Semnatarii acestor protocoale trebuie sa-si asume raspunderea pentru consecintele acestora.
Tot foarte grav este faptul ca SRI a actionat in tot acest rastimp in afara unui control parlamentar real, fapt ce in sine constituie o amenintare foarte serioasa la adresa democratiei din Romania.
"As with all oversight, it should be remembered that while the oversight body must have sufficient powers on paper, it is how it exercises these powers in practice which is important" a subliniat Comisia de la Venetia in Opinia 719/2013 privind controlul democratic asupra serviciilor de informatii.
[N.r. Traducere: "La fel ca in orice caz de supraveghere, este de retinut ca in timp ce organismul de supraveghere trebuie sa aiba suficiente puteri in scripte, important este cum isi exercita aceste puteri in practica".]
De cativa ani UNJR a aratat, in mod repetat, ca protocoalele secrete incheiate intre SRI si diferitele institutii din sistemul judiciar "au fost adevarate bombe puse la temelia statului de drept".
MEDEL, o asociatie profesionala a judecatorilor si procurorilor europeni, a condamnat de asemenea, in repetate randuri, incheierea de protocoale secrete intre institutiile din cadrul autoritatii judecatoresti si SRI, ce submineaza statul de drept, democratia, independenta sistemului judiciar si dreptul la un proces echitabil, incalcand astfel drepturile fundamentale ale romanilor protejate de Constitutie si de Conventia Europeana a Drepturilor Omului (detalii aici).
Aceasta decizie a Curtii Constitutionale nu rezolva insa toate problemele legate de emiterea de acte secrete care au vizat administrarea si/sau infaptuirea justitiei.
Deciziile CSAT, pe care s-au fundamentat aceste protocoale, de exemplu, sunt in continuare clasificate sau nepublicate, motiv pentru care vom continua eforturile in vederea publicarii tuturor acestor acte secrete care au afectat independenta, administrarea si infaptuirea justitiei”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# DODI 17 January 2019 20:05 +13
# boua 18 January 2019 09:00 +6
# unul din lumea cea mare 17 January 2019 23:33 +8
# alt_roman 18 January 2019 08:35 +5
# TRADUCERE 18 January 2019 16:21 -55
# Capac 19 January 2019 06:06 +1
# De ce nu e fata asta propusa sefa la DNA ? 18 January 2019 23:34 +1
# Analiza 19 January 2019 00:39 +1
# Manechinul 19 January 2019 17:33 -17
# Adina Ap 19 January 2019 12:03 -16
# Adina Ap 20 January 2019 14:08 0