CSM a cerut Ministrului Justitiei sa suplimenteze masiv personalul din Justitie. 90% din judecatorii tarii avertizeaza ca instantele nu sunt pregatite sa aplice noile coduri fara magistrati si grefieri suficienti
In sedinta Plenului CSM de joi, membrii CSM au decis sa trimita la Ministerul Justitiei un proiect de hotarare de guvern, care sa coreleze necesarul de resurse umane din sistem, in raport de studiile de impact referitoare la intrarea in vigoare a noilor coduri. In document se atentioneaza asupra pericolului ca prevederile noilor coduri sa nu poata fi puse in aplicare din cauza numarului insuficient de judecatori, procurori si grefieri. Decizia a fost luata, deoarece CSM nu are atributii de initiator de legi, iar potrivit studiilor de impact elaborate de Ministerul Justitiei, reiese ca va fi nevoie de suplimentarea schemelor de personal. Pentru aceasta initiativa s-a elaborat un document la care au lucrat, din informatiile noastre, judecatorii Mona Pivniceru, Ana Labus, Horatius Dumbrava, Marius Tudose si procurorii George Balan si Florentina Gavadia si altii.
„Muschetarii” din CSM vor peste 1700 de posturi suplimentare
Imediat dupa decizia Plenului CSM, pe siteul www.membricsm.ro, judecatorii Dumbrava, Danilet, Neascu si Serban au publicat un material in care sustin ca ei sunt cei care ar fi convins CSM sa solicite Guvernului suplimentarea efectivelor din Justitie cu 1784 de posturi de judecatori, procurori si grefieri. Autorii materialului au anexat si un proiect de hotarare de guvern, pe antet CSM, in care au avansat urmatoarele cifre: „suplimentarea la Inalta Curte de Casatie si Justitie cu 72 de posturi de judecator, 72 posturi de magistrat-asistent si 72 posturi grefier. De asemenea, proiectul mai prevede pentru restul instantelor si parchetelor din tara suplimentarea schemelor de personal cu 392 de posturi de judecatori si 604 posturi de grefieri la celelalte instante, precum si 177 posturi de procuror si 395 posturi de grefier”. Pe siteul celor patru membri ai CSM se mai arata ca: „Marea majoritate a judecatorilor sunt de parere ca este oportuna decuplarea, ca date de intrare in vigoare, a Noului Cod Penal si Noului Cod de Procedura Penala de Noul Cod de Procedura Civila. Mai mult decat atat, au apreciat ca intrarea in vigoare a Noului Cod Penal si Noului Cod de Procedura Penala ar trebui sa aiba loc numai dupa suplimentarea si restructurarea schemelor de personal, precum si dupa asigurarea infrastructurii necesare si a pregatirii profesionale corespunzatoare, in cursul anului 2013”.
Presedintele CSM, Alina Ghica, considera utopica cifra de 1700 avansata de „muschetari”
Referitor la initiativa CSM de a trimite la Ministerul Justitiei un material referitor la acordarea schemelor de personal pe viitor cu volumul suplimentar de activitate care il va presupune intrarea in vigoare a noilor coduri, presedintele CSM, Alina Ghica, ne-a confirmat ca acesta a fost adoptat de plen. Cat priveste cifrele avansate de grupul Dumbrava – Neacsu – Danilet si Serban pe siteul lor, judecatoarea Alina Ghica , ne-a declarat stupefiata: „CSM nu poate suplimenta numarul de posturi in sistem, pentru ca din nefericire nu are asemenea atributii. Plenul a hotarat in virtutea studiilor de impact sa trimita la Ministerul Justitiei un proiect de hotarare de guvern prin care sa se aprecieze asupra oportunitatii suplimentarii posturilor in sistem. Despre cifra de peste 1700 de posturi avansata de cei pe care i-ati enumerat, ce pot sa va spun.... Este o utopie, sa presupunem ca ne-ar da Guvernul 1700 de posturi, de unde poti sa recrutezi atatia judecatori, procurori si grefieri? Nu poti recruta atatia oameni decat abandonand principiul calitatii recrutatarilor. Nu luati de bune tot ce spun altii!...”
Sondaj de avertizare - Instantele nu pot aplica viitoarele trei coduri
Potrivit unui centralizator al raspunsurilor trimise de instante cu privire la intrarea in vigoare a celorlalte trei coduri (procedura civila, penal si procedura penala) – material publicat pe www.membricsm.ro – magistratii si personalul auxiliar de la instantele din tara au dat urmatoarele raspunsuri:
„1. Sunt judecatorii, personalul auxiliar si instantele pregatiti/pregatite sa aplice Noul Cod de Procedura Civila si legea de punere in aplicare a acestuia incepand cu data de 1 iunie 2012?
La aceasta intrebare, au raspuns un numar de 13 curti de apel, 39 de tribunale si judecatoriile din raza acestora. Dintre acestea, 83,33 % din numarul curtilor de apel, 87,1 % din numarul tribunalelor judecatoriile din raza acestora au raspuns ca instantele nu sunt pregatite pentru intrarea in vigoare, la 1 iunie 2012, a noului Cod de procedura civila si a Legii de punere in aplicare a acestuia. Principalele argumente avute in vedere au fost urmatoarele:
- infrastructura este total depasita in acest moment, exemplificandu-se in acest sens simpla raportare la dispozitiile noului Cod de procedura civila, in conformitate cu care, in fata primei instante, cercetarea procesului se va desfasura ca regula in camera de consiliu, ceea ce prespune ca cel putin la nivel teoretic fiecare judecator sa detina un astfel de spatiu pentru solutionarea cauzelor care i-au fost repartizate; in acelasi sens, se arata ca in studiul de impact se vorbeste de o suplimentare a spatiilor cu destinatia sala de judecata, activitate ce nu poate fi realizata pana la data preconizata a intrarii in vigoare a noului Cod de procedura civila;
- este necesara acordarea unui interval de timp suficient pentru infiintarea instantelor de tutela si de familie;
- instantele au reclamat necesitatea suplimentarii schemelor de personal cu posturi de judecator si personal de specialitate, astfel cum a reiesit din studiile de impact (de exemplu, potrivit studiilor de impact, la nivelul tribunalelor si curtilor de apel se vor inregistra cresteri semnficative ale volumului de activitate, fiind prin urmare esentiala suplimentarea schemelor de personal); in caz contrar, s-a subliniat ca reglementarile privind accelerarea procedurilor judiciare vor ramane la nivel pur teoretic, data fiind cresterea constanta in ultimii anii a numarului de cauze pe rolul instantelor;
- in acelasi sens, trebuie avuta in vedere si perioada de timp necesara pentru ocuparea posturilor de la nivelul judecatoriilor, prin organizarea de examene de admitere, si a celor de la nivelul instantelor superioare, prin organizarea de examene de promovare;
- in acelasi cadru, modificarile preconizate a fi aduse Codului de procedura civila prin Legea de punere in aplicare a acestuia pot reclama necesitatea modificarii Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti, precum si adaptarea programului ECRIS, masuri care vor necesita o perioada de timp semnificativa de la data publicarii in Monitorul Oficial a Legii de punere in aplicare;
2. Pot face fata judecatorii, personalul auxiliar si instantele acestor noi reglementari in conditiile in care nu exista vreo certitudine cu privire la suplimentarea schemelor de personal si la finantarea acestor scheme, ca si a infrastructurii de catre executiv, asa cum prevad studiile de impact publicate de Ministerul Justitiei pe site-ul sau in data de 5 ianuarie 2012?
La aceasta intrebare, au raspuns un numar de 10 curti de apel, 32 de tribunale si judecatoriile din raza acestora. 100 % din numarul curtilor de apel, 93,7 % din numarul tribunalelor si judecatoriile din raza acestora au raspuns ca instantele nu pot face fata acestor noi reglementari in conditiile in care nu exista vreo certitudine cu privire la suplimentarea schemelor de personal si la finantarea acestor scheme ca si a infrastructurii de catre executiv, asa cum prevad studiile de impact publicate de Ministerul Justitiei pe site-ul sau in data de 5 ian. 2012. Argumentele avute in vedere sunt, in principal, cele prezentate in raspunsul la intrebarea nr. 1.
3. Care credeti ca este perioada optima de pregatire profesionala a judecatorilor si personalului auxiliar, calculata de la data publicarii Legii de punere in aplicare a Noului Cod de Procedura Civila, respectiv a republicarii Codului de Procedura Civila?
La aceasta intrebare, au raspuns un numar de 11 curti de apel, 31 de tribunale si judecatoriile din raza acestora. Dintre curtile de apel, 9,09 % au apreciat ca perioada optima de pregatire profesionala este mai mica de 6 luni, 72,72 % au apreciat ca este necesara o perioada de pregatire profesionala de cel putin 6 luni, iar 18,18 % au apreciat ca aceasta perioada ar trebui sa fie de cel putin 1 an. La nivelul tribunalelor, 9,67 % au apreciat ca perioada optima de pregatire profesionala este mai mica de 6 luni, 67,74 % au apreciat ca este necesara o perioada de pregatire profesionala de cel putin 6 luni, iar 22,58 % au apreciat ca aceasta perioada ar trebui sa fie de cel putin 1 an. S-a apreciat ca pregatirea profesionala a judecatorilor si personalului auxiliar nu se poate realiza intr-un termen scurt, in raport de complexitatea, importanta si intinderea actului normativ in discutie. Este necesara asigurarea posibilitatii de cunoastere aprofundata a legii procesual civile, in scopul unei aplicari eficiente si uniforme de catre toti cei carora li se adreseaza. O astfel de pregatire nu este posibil a fi desfasurata in prezent, intrucit dispozitiile noului Cod de procedura civila vor suferi modificari substantiale prin Legea de punere in aplicare a acestuia.
4. Este oportuna decuplarea, ca date de intrare in vigoare, a Noului Cod Penal si Noului Cod de Procedura Penala de Noul Cod de Procedura Civila? Cand ar trebui sa intre in vigoare NCP si NCPP tinand cont de suplimentarea si restructurarea schemelor de personal, de pregatirea profesionala, precum si asigurarea infrastructurii necesare?
La aceasta intrebare, au raspuns un numar de 9 curti de apel, 31 de tribunale si 89 de judecatorii. Dintre acestea, 88,88 % din numarul curtilor de apel, 96,77 % din numarul tribunalelor si judecatoriile din raza acestora au raspuns ca este oportuna decuplarea, ca date de intrare in vigoare, a Noului Cod Penal si Noului Cod de Procedura Penala de Noul Cod de Procedura Civila. In acelasi timp, majoritatea covarsitoare a instantelor au apreciat ca intrarea in vigoare a Noului Cod Penal si Noului Cod de Procedura Penala ar trebui sa aiba loc numai dupa suplimentarea si restructurarea schemelor de personal, precum si dupa asigurarea infrastructurii necesare si a pregatirii profesionale corespunzatoare, in cursul anului 2013.”
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# avioane 18 March 2012 12:31 +5
# PT DELIRUL CU AVIOANE 19 March 2012 17:04 -1
# pentru majuscule 19 March 2012 17:20 +1
# cu minuscule 19 March 2012 17:31 0
# marmota 19 March 2012 19:00 +2
# PT MINUSCULE 19 March 2012 18:08 +1
# minuscul de tot 19 March 2012 18:25 0
# HA, HA 19 March 2012 19:04 +3
# TASTATURA CARE TIPA 19 March 2012 19:15 +1
# tipi tu si nu te asteptai 19 March 2012 22:45 +1
# AFARA DIN MAGISTRATURA 20 March 2012 20:49 +2
# lion 20 March 2012 20:54 -1
# oarescine 18 March 2012 13:14 -1
# marmota 18 March 2012 18:43 +6
# emi 19 March 2012 10:41 0
# PT NAIVA EMI 19 March 2012 17:08 0
# Tiberiu KOVACS 31 March 2012 18:30 0
# ionela 20 April 2012 01:34 +1