Ordonanta Alexandrei Sinc – Cum e sa dispui restituirea unui BMW ridicat aiurea de Parchetul Sectorului 5, iar Politia si subalternii sa dea vina unii pe altii ca nu mai e masina?
Caz uimitor! Un cetatean roman, care a achizitionat un BMW X5 de la un fost partener de afaceri din Suedia, s-a trezit ca este oprit in Romania in trafic, si deposedat de masina de catre organele de politie, pe motiv ca o firma de leasing suedeza a reclamat disparitia masinii. Desi a prezentat actele de vanzare-cumparare, cetateanul roman nu a fost luat de nimeni in seama, iar Parchetul Judecatoriei Sectorului 5 a dispus restituirea BMW-ului catre firma suedeza si de atunci, autoturismul dus a fost. Din primavara anului 2009, Cristian Ploaie se bate cu morile de vant pentru a-si recupera automobilul pe care a platit zeci de mii de euro si, chiar daca plangerea sa impotriva ordonantei Parchetului Sectorului 5 a fost admisa de sefa Parchetului Capitalei, Alexandra Sinc, care a infirmat ordonanta si a dispus restituirea autoturismului, acest lucru apare de-a dreptul imposibil. Motivul: procedurile si legile romane sunt „varza” in acest domeniu, iar anchetatorii care au comis-o nu fac niciun demers pentru a indrepta lucrurile.
In anul 2007, Cristian Ploaie a cumparat un BMW X5, second-hand, contra sumei de 42.000 euro, de la o firma suedeza a unui fost partener de afaceri, cetatean suedez. Firma respectiva – Simtrans AB detinea in leasing automobilul de la BMW Financial Service Scandinavia AB si s-a obligat prin contractul de vanzare-cumparare sa achite catre societatea de leasing restul pretului neachitat. In fapt, sunt indicii ca diferenta de pret catre societatea de leasing nu a mai fost achitata, cetateanul roman fiind inselat in aceasta privinta de fostul sau partener suedez. Astfel, in luna martie 2009, in timp ce Cristian Ploaie circula cu automobilul in Sinaia, a fost oprit in trafic, si condus la sectia de politie, unde masina i-a fost ridicata pe motiv ca aceasta era data in urmarire internationala ca fiind furata. Desi a prezentat actele originale de vanzare-cumparare si ale masinii, comisarul sef Ion Andrei, de la Directia Investigatii Criminale, Serviciul Trafic si Furturi Auto, precum si agentul sef Ramon Strachinescu, din IPJ Prahova – Compartimentul Trafic si Furturi Auto, au ridicat prin procese verbale masina, actele si cheile masinii.
Dupa circa o luna, prin Ordonanta din 3 aprilie 2009 a Parchetului Judecatoriei Sectorului 5, procurorul Andreia Stoian Florea (dosar 3266/P/2009), fara sa-l acuze de ceva pe Cristian Ploaie si fara sa ia in seama contractul de vanzare-cumparare prezentat de acesta a dispus restituirea autoturismului BMW catre societatea de leasing sudezeza in baza art. 169 c.p.p. (vezi facsimil 1) care prevede ca “daca procurorul sau instanta de judecata constata ca lucrurile ridicate de la invinuit ori inculpat sau de la orice alta persoana care le-a primit spre a le pastra sunt proprietatea persoanei vatamate ori au fost luate pe nedrept din posesia sau detinerea sa, dispune restituirea acestor lucruri persoanei vatamate. Orice alta persoana care pretinde un drept asupra lucrurilor ridicate poate cere, potrivit dispozitiilor art. 168, stabilirea acestui drept si restituirea”.
La scurt timp, un reprezentant al respectivei societati suedeze s-a prezentat in Romania si a ridicat automobilul, care dus a fost!
Cristian Ploaie a formulat plangere impotriva actelor procurorului, iar in final, prim-procurorul Parchetului Tribunalului Bucuresti, Alexandra Sinc, a admis plangerea acestuia, a infirmat ordonanta Parchetului Sectorului 5 si a dispus “restituirea autoturismului catre petent” (vezi facsmil 2). In motivarea solutiei prim-procurorului Alexandra Sinc din 14 mai 2009, care a ramas batuta in cuie, s-a aratat ca “in cauza se constata faptul ca numitul Ploaie Cristian Nicolae nu are calitatea de invinuit sau inculpat, iar actele depuse de acesta (n.n. - actele de vanzare-cumparare) au aparenta legalitatii pana la proba contrarie”. Cu alte cuvinte, chiar daca societatea de leasing a prezentat acte de proprietate, si romanul nostru le-a prezentat pe ale lui, insa nimeni nu a fost interesat sa compare cele doua titluri.
PJS 5 sustine ca n-are nicio responsabilitate
Din mai 2009 si pana in prezent, adica de mai bine de un an si jumatate, Cristian Ploaie nu-si poate recupera masina, chiar daca P TMB a dispus sa-i fie restituita. Parchetul Sectorului 5 i-a raspuns: “Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 5 nu are competenta de a dispune restituirea autoturismului (…) in vederea restituirii autoturismului, va trebui sa va adresati IGPR – Directia de Investigatii Criminale in baza ordonantei PTMB. De asemenea, Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 5 nu poate fi facut raspunzator pentru perioada in care ati fost lipsit de folosinta autoturismului.” Dincolo de prevederile legale, raspunsul acestei unitati de parchet este uluitor vazut prin prisma faptului ca ea este cea care a dispus restituirea autoturismului, iar dupa infirmarea ordonantei nu a intreprins niciun demers pentru a corecta eroarea produsa.
IGPR il trimite pe pagubas la parchet
Mai uluitor este insa raspunsul IGPR – Directia Investigatii Criminale care, prin adresa 170009/S4/SFM/25.02.2010 i-a raspuns cetateanului Ploaie: “Referitor la punerea in aplicare a Ordonantei nr. 969/II-2/2009 din 14.05.2009 a Parchetului de pe langa Tribunalul Bucuresti, va comunicam faptul ca in momentul actual aceasta nu poate fi pusa in aplicare, deoarece autoturismul a fost transportat in Suedia de catre imputernicitul societatii de leasing, dar prin intermediul CCPCPI – PNF a fost informat ofiterul de legatura pentru Tarile Nordice, acreditat la Bucuresti, cu privire la solicitarea dvs, acestuia fiindu-i inaintat si un exemplar al Ordonantei respective. In momentul primirii unui raspuns de la autoritatile suedeze, urmeaza sa va contactam pentru a vi-l aduce la cunostinta. In vederea dispunerii unei comisii rogatorii internationale, va comunicam faptul ca acest lucru poate fi realizat de catre unitatea de parchet ce are in supraveghere cauza penala, respectiv Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 5, unde dosarul privind autoturismul mentionat este inregistrat cu nr. 3266/P/2009, comisie rogatorie care va fi dispusa prin intermediul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Pentru lamurirea altor aspecte referitoare la autoturism va rugam sa va adresati unitatii de parchet competente.”
In pofida raspunsului IGPR, Parchetul Sectorului 5 s-a declarat necompetent, asa cum am aratat, iar despre comisii rogatorii nici vorba sa se miste vreo autoritate.
Ramane un mister de ce masina a fost restituita imediat dupa solutia Parchetului Sectorului 5, fara sa se astepte solutia finala a prim-procurorului Alexandra Sinc, care a fost data dupa circa o luna?! De ce masina nu a fost tinuta in custodie pana la finalizarea anchetei?
In prezent, Cristian Ploaie a ramas cu buzele umflate. A ramas si cu banii dati si cu masina luata. Vajnicii anchetatori nu stiu cum sa se fofileze ca sa nu fie luati la intrebari. La 22 decembrie 2010, Cristian Ploaie a formulat plangere la Parchetul Capitalei impotriva politistilor de la IGPR – DIC si a procurorilor de la Parchetul Sectorului 5 care l-au lasat fara masina.
Specialisti in domeniu cu care am discutat, ne-au declarat ca acest caz nu mai poate fi rezolvat de organele de urmarire penala, intrucat acestea nu au competente sa dispuna restituirea masini aflata in Suedia sau tragerea la raspundere penala a sudedezului care a vandut-o, pentru inselaciune, fraudand societatea de leasing.
Cristian Ploaie poate da insa statul roman in judecata, pe art. 998 si urmatoarele din Codul civil pentru a fi despagubit cu contravaloarea masinii, precum si a lipsei de folosinta, pe baza ordonantei data de prim-procurorul Parchetului Capitalei. Cine dintre politisti si procurori va raspunde in final pentru cele intamplate, daca va raspunde, va lasam pe dvs. sa opinati!
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# x 11 January 2011 17:26 0
# x 11 January 2011 17:28 +1
# x 11 January 2011 18:06 -1
# x 11 January 2011 17:33 +1
# Mister X 11 January 2011 18:13 0
Citeza pe x
Mon cher, hotaraste-te, mai sus spuneai ca politistii nu au nicio vina ca au pus in aplicare ordonanta parchetului, apoi spui ca procuroroarea Florea a procedat corect. Polististii si procurorii nu sunt platiti sa apere drepturile romanilor. De le-au aparat doar pe cele ale societatii sudeze. Iti spun eu de ce, pentru ca in sistemul roman de justitie nimeni nu are in vedere victima si nu are consideratie pentru parti. Nu cumva erau platiti si din impozitele lui Ploaie, de ce l-au ignorat ca exista si ca a cumparat de buna-credinta? De ce nu s-a asteptat decizia finala?
# x 11 January 2011 18:28 +2
# lex 11 January 2011 17:53 +2
# x 11 January 2011 17:54 0
# x 11 January 2011 18:40 +2
# pompiliu bota 11 January 2011 18:47 -6
# ARTECA 11 January 2011 20:20 +4
# robert avram 11 January 2011 20:52 -5
# arteca 11 January 2011 21:49 +4
# ultras 12 January 2011 14:43 -4
# DOREL 12 January 2011 07:46 -6
# arteca 12 January 2011 18:48 0
# pompiliu bota 12 January 2011 09:04 -4
afli şi despre proc. Stoian şi despre cooperativa ta ilegală care nu are niciun document de înfiinţare!
# Cristi P. Sturzu 12 January 2011 09:42 -4
# ARTECA 11 January 2011 20:21 +6
# intrebaretul 11 January 2011 20:28 0
# DOREL 12 January 2011 07:56 -5
Problema de fond este ca, de fapt, partile nemultumite ar trebui sa aiba acces la o instanta, nu la o succesiune nesfarsita de plangeri, ceea ce cam aduce a cerc vicios. Mai corecta ar fi aplicarea vechii decizii a CC care spunea ca atunci cand un conflict este inchis la nivelul procurorului sef, partea trebuie sa aiba acces direct la instanta potrivit art. 21 din Constituite. Acum, lucrurile s-au incurcat si mai mult, se poate zice in egala masura ca e corect asa dar si invers !
Poate, totusi recunoastem ca nu suntem capabili sa ne descurcam singuri si luam de-a gata de la altii care au rezolvat problema si nu mai au astfel de necazuri.
Parerea mea ...
# x 12 January 2011 19:33 +2
# Procuror 12 January 2011 21:59 +2
Sunc nu avea competenta sa infirme!
# xena 11 January 2011 22:02 -2
Pe bune, suntem satui de clenciurile dintre constitutionali si neconstitutionali. Le gasim peste tot, pe forumuri, pe juridice.ro, in instante, in parchete, de parca nu ne mai incape lumea pe toti. Eu zic sa le dati dreptate tuturor si daca se poate sa discutam chestiuni constructive, ca de legi din 1948 si din 1995 s-au saturat cam toti procurorii si judecatorii de au avut de a face cu plangerile domniilor lor. In calitati inversate, sa ne intelegem, si unii, si altii...
Si daca au probleme, serios, sa sesizeze puterea leguitoare, avocatul poporului, CEDO si toate organismle cunoscute si necunoscute pana in prezent.
# Cristi P. Sturzu 11 January 2011 22:46 -1
# xena 11 January 2011 22:49 0
Citeza pe Cristi P. Sturzu
# Cristi P. Sturzu 11 January 2011 23:06 -2
# xena 12 January 2011 00:11 -3
E greu sa fii xena...un reportaj mai detaliat pe irealitatea...
mie imi place nickname-ul..
# Cristi P. Sturzu 12 January 2011 07:21 -3
# nio 12 January 2011 11:07 +1
In fapt Firma suedeza a dispus de lucrul altuia, in acest caz Dl Ploaie avand drept de regres impotriva acesteia pentru pagubele pricinuite.
# x 12 January 2011 19:11 +1
# Alberto Kurtyan 15 January 2011 21:42 +3
Firma de leasing suedeză este proprietara de drept a automobilului.
Consider că vânzarea - cumpărarea autovehicului este o simplă simulaţie. Domnul cumpărător Cristian Ploaie a cumpărat un autovehicul în valoare de 1,7 miliarde lei vechi fără să ceară o dovadă a proprietăţii autovehiculului?
În plus, ştia că vânzătorul nu era proprietar deoarece, din câte ştiu, autovehiculele în leasing în Suedia au numere de înmatriculare speciale (deşi s-ar putea să mă înşel).
Această metodă de "vânzare" este, de fapt, metoda predilectă de deposedare/furt/dezmembrare/fraudă de asigurări folosită de traficanţii de maşini.
Deşi mie mi se pare un caz simplu de fraudă (rezolvat corect de procurori şi poliţişti), dacă domnul Ploaie într-adevăr a cumpărat cu bună credinţă o maşină de 42.000 EURO fără îndeplinirea formelor legale şi fără să se asigure că vânzătorul este proprietar, nu pot să spun decât că naivitatea lui mă înduioşează.
# x 16 January 2011 08:20 +5