13 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PARTEA MAI PUTIN PLINA A IMPOZITARII – Opinia prim-vicepresedintelui Camerei Consultantilor Fiscali, Adrian Luca, despre iminenta impozitului minim pe cifra de afaceri pregatit de Guvern: “Din nou, alegatorilor le este prezentata doar partea plina a paharului ('introducem impozitare minima pentru corectitudine fiscala, sa plateasca fiecare, de la mare la mic', etc.), nu si partea goala (mai putin plina) a acestei masuri administrative”

Scris de: L.J. | pdf | print

31 August 2023 16:19
Vizualizari: 2837

Prim-vicepresedintele Camerei Consultantilor Fiscali, Adrian Luca (foto), analizeaza iminenta impozitului minim pe cifra de afaceri pregatit de Guvern. Luca explica faptul ca alegatorilor le este prezentata doar partea plina a paharului (”introducem impozitare minima pentru corectitudine fiscala, sa plateasca fiecare, de la mare la mic” etc.), nu si partea goala a acestei masuri administrative.




Adrian Luca precizeaza ca in numele corectitudinii si al eficientei, si sistemul de impozitare minima trebuie sa gaseasca o formula (cel mai adesea prin credit fiscal) de a nu penaliza companiile care au fost nevoite sa raporteze pierderi, din cauza conjuncturii obiective din piata sau pentru ca au facut investitii. Iar pentru companiile care au pierderi si platesc impozitul minim, acesta ar trebui considerat ca plata anticipata pentru viitorul impozit pe profit.

De asemenea, tot pentru corectitudine, diferenta intre nivelul minim si impozitul care ar fi fost platit dupa regulile obisnuite ar trebui sa se considere avans pentru impozitul pe profit pe urmatorii ani.


Iata opinia prim-vicepresedintelui Camerei Consultantilor Fiscali, Adrian Luca:


"Ne facem ca nu o vedem, dar exista o parte 'mai putin plina' a impozitarii pe cifra de afaceri.

Am luat act din presa ca Guvernul este tot mai aproape sa mearga la Bruxelles cu solutia 'miraculoasa' a impozitului minim pe profitul corporatiilor, mai ales a celor care 'scot profitul din tara', etc..

Din nou, alegatorilor le este prezentata doar partea plina a paharului ('introducem impozitare minima pentru corectitudine fiscala, sa plateasca fiecare, de la mare la mic', etc.), nu si partea goala (mai putin plina) a acestei masuri administrative.

In continuarea pozitiei exprimate recent [1], am sa trec in revista cateva aspecte despre care se vorbeste putin spre deloc, dar pe care guvernantii chiar n-ar trebui sa le ascunda sub pres, daca vor ca mediul de afaceri sa urasca un pic mai putin aceasta masura administrativa a impozitarii minime bazata pe cifra de afaceri:

1. Simpla existenta a unui sistem alternativ la impozitul standard duce la interpretari privind echitatea pe orizontala, intre contribuabili similari: cum explicam ca ar fi mai putin suspect de tax avoidance/evitarea platii taxelor un contribuabil cu vanzari de X EUR, fata de unul cu vanzari de  X + 1 EUR, din acelasi domeniu?

2. Administratia fiscala trebuie sa aiba grija ca plata impozitului minim sa nu fie vazuta ca un 'pret' pe care il poate plati un contribuabil sa faca tax avoidance, in detrimentul altuia care a raportat profit, a fost corect si a muncit eficient. Astfel, in lipsa unei reforme structurale in relatia cu contribuabilii sai pe baza de analiza de risc sectoriale si sub-sectoriale, Fiscul isi pastreaza costurile mari cu inspectiile fiscale;

3. Tocmai in numele corectitudinii si al eficientei, si sistemul de impozitare minima trebuie sa gaseasca o formula (cel mai adesea prin credit fiscal) de a nu penaliza companiile care au fost nevoite sa raporteze pierderi, din cauza conjuncturii obiective din piata sau pentru ca au facut investitii;

4. Pentru companiile care au pierderi si platesc impozitul minim, acesta ar trebui considerat ca plata anticipata pentru viitorul impozit pe profit. Tot pentru corectitudine, diferenta intre nivelul minim si impozitul care ar fi fost platit dupa regulile obisnuite ar trebui sa se considere avans pentru impozitul pe profit pe urmatorii X ani;

5. Faptul ca un contribuabil va fi nevoit sa-si calculeze obligatiile in paralel dupa doua sisteme de raportare (impozit standard/minimum) sau chiar trei (daca intra si sub incidenta regulilor impozitului minim global de 15%) poate creste substantial costurile de conformare fiscala;

6. Cifra de afaceri este un indicator valid al dimensiunii activitatii unei companii, dar este 'orb' (raport FMI, 2021), cand vine vorba de marjele nete si, deci, de viabilitatea acelei activitati. Doua companii pot avea aceeasi cifra de afaceri, dar o structura a costurilor diferita (si astfel marje nete pre-impozitare diferite), se pot regasi in momente diferite a ciclului de dezvoltare a afacerii, putand ajunge sa fie mai degraba penalizate de un sistem de impozitare minima fata de unul standard. Atunci cand ai o rata mica de profitabilitate sau chiar pierderi, 'o impozitare prea mare pe cifra de afaceri face diferenta intre supravietuire si esec';

7. Astfel, un impozit minim de 1% pe cifra de afaceri (CA) inseamna ca acea companie trebuie sa aiba o rata de profitabilitate de minimum 6%, ca sa nu aduca bani de acasa ca sa-si plateasca impozitul. (tinand cont de rata standard de impozit pe profit de 16%);

8. Dar rata de profitabilitate nu e un indicator 'pausal', sa poata fi aplicat la intreaga economie, intrucat fiecare sector si sub-sector de industrie are particularitatile lui. Spre exemplu, o marja de profit de 6% in domeniul retail sau trading de cereale este total nerezonabil;

9. In vremuri cu inflatie ridicata, apare, din punctul de vedere al administratiei, inclusiv problema erodarii bazei de impozitare (impozitul se raporteaza la cifra de afaceri din anul precedent, mai mica);

10. Sunt discriminate afacerile care, prin natura lor, presupun un lant de productie intins pe companii distincte si care cad sub definitia de 'multinationala';

11. Impozitul minim nu ar trebui sa se aplice companiilor noi in primul an/ primii ani de activitate;

12. In general, acolo unde s-a aplicat, masura a avut un caracter limitat in timp, in principal de testare a reactiei mediului de afaceri.

Nu stim inca ce vrea sa testeze guvernul nostru care, ne amintim, este despre economie. Dar daca chiar vrea sa incaseze mai mult la buget, ar trebuie sa revada practica administratiilor europene. Pentru exemple concrete, recomand inca o data analiza realizata pe la inceputul anului de colegul meu, consultantul fiscal Mihai Lupu. [2]

Deocamdata, reiau invitatia catre toti partenerii publici sa deschidem o platforma publica a dialogului, pragmatismului, corectitudinii si ratiunii in care sa dezbatem propuneri inovative si eficiente de imbunatatire a cooperarii pentru conformare fiscala. Cu cat mai repede, cu atat mai bine.

Si, parafrazand o butada celebra, adecvata momentului – in fiscalitate, 1% e inspiratie (in alegerea celei mai bune variante de impozitare), 99% e dialog si cooperare pentru conformare.

Note:

[1]  Cum sa uram un pic mai putin taxele - Cateva propuneri de deblocare (urgenta) a cooperarii pentru conformare fiscala”, comunicare CCF, 9 august 2023

[2] Acest material are la baza analiza ”Impozit minim pe profit: intre politica si ... politica fiscala”, realizata de consultantul fiscal Mihai Lupu, februarie 2023

 

Comentarii

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 13.12.2024 – Surpriza judecatorului ICCJ Andrei Claudiu Rus

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva