27 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Procurorul General Laura Kovesi gandeste ca pe vremea Securitatii: Interceptam oamenii pentru a vedea “modul in care isi exprima atitudinea fata de institutiile statului!”

Scris de: | pdf | print

5 November 2010 13:00
Vizualizari: 10122

Procurorul General al Romaniei Laura Codruta Kovesi a demonstrat, prin declaratiile facute recent intr-un interviu acordat ziarului “Gandul” - afirmatii neobservate de publicul larg - ca are o mentalitate nedemocratica. Astfel, Kovesi a precizat ca interceptarile audio-video se fac si pentru a vedea cum gandeste un individ, inculpat sau invinuit, ori cum isi exprima acesta atitudinea fata de institutiile statului, precum si pentru a vedea ce fel de relatii are acesta cu diversi oameni. Totodata, Procurorul General al Romaniei a sustinut ca daca inculpatul considera ca o discutie interceptata a fost in favoarea sa, poate sa ii ceara procurorului de caz sa o redea, in contradictie flagranta cu prevederile Codului de Procedura Penala, care spun exact la ce pot fi folosite interceptarile si mai ales, ca acestea trebuie redate integral. E greu de crezut ca, prin anii de experienta pe care ii are si prin prisma functiei pe care o detine, Procurorul General al Romaniei nu stie care sunt indatoririle unui procuror, prevazute de Codul de Procedura Penala. Poate ca venirea la Bucuresti in cea mai inalta functie a procurorilor, atat de repede, a dus la contaminarea mentalitatii Laurei Codruta Kovesi cu mentalitatea procurorilor care si-au desfasurat activitatea preponderent in timpul regimului comunist. Redam mai jos pasaje din interviul Procurorului General al Romaniei, Laura Codruta Kovesi, precum si dispozitii ale Codului de Procedura Penala, care o contrazic flagrant.

Kovesi: Ascultam pentru a vedea “modul in care gandeste” si pentru a observa “o relatie de prietenie”

Dupa scandalul aparut in dosarul omului de afaceri Sorin Ovidiu Vantu, cand la dosar au fost puse de catre procurori stenograme fara nicio legatura cu obiectul dosarului, Procurorul General Laura Codruta Kovesi a iesit public, explicand ca fiind vorba despre o infractiune care aduce atingere justitiei, “anumite convorbiri care au fost inserate acolo sunt de natura sa arate circumstantele personale ale celor care au comis presupusele fapte penale si care pot dovedi modul in care s-a incercat influentarea justitiei. N-as vrea sa intru in exemple… Modul in care influenteaza, modul in care gandeste, modul in care incearca sa influenteze justitia si opinia publica, modul in care isi exprima atitudinea fata de institutiile statului, fata de hotarari judecatoresti, poate fi…”. Mai mult, Kovesi a precizat ca “obiectul probatoriului nu e doar fapta penala comisa, ci trebuie sa adunam si date privind circumstantele personale ale faptuitorului, sa strangem date despre modul in care a actionat, modul in care gandeste, modul in care incearca sa influenteze anumiti martori sau anumite persoane. (…) V-as putea da un exemplu: poate apar la dosar, ca apar sigur discutii care, "hai la mine, hai sa facem o plimbare", chestiuni de genul asta care, la prima vedere, iti spui ca nu are nicio relevanta. Are relevanta, daca eu vreau sa dovedesc ca o anumita persoana are relatie de prietenie cu alta persoana si acest lucru e important pentru ancheta… ”.

Normele de procedura penala sunt de stricta interpretare si aplicare. Iata ce prevede Codul de Procedura Penala despre motivele pentru care se poate recurge la interceptare. Articolul 91, indice 1, din CPP, despre “Conditiile si cazurile de interceptare si inregistrare a convorbirilor sau comunicarilor efectuate prin telefon sau prin orice mijloc electronic de comunicare, prevede, la alineatul 1: “Interceptarea si inregistrarea convorbirilor sau comunicarilor efectuate prin telefon ori prin orice mijloc electronic de comunicare se realizeaza cu autorizarea motivata a judecatorului, la cererea procurorului care efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala, in conditiile prevazute de lege, daca sunt date ori indicii temeinice privind pregatirea sau savarsirea unei infractiuni pentru care urmarirea penala se efectueaza din oficiu, iar interceptarea si inregistrarea se impun pentru stabilirea situatiei de fapt ori pentru ca identificarea sau localizarea participantilor nu poate fi facuta prin alte mijloace ori cercetarea ar fi mult intarziata”. Prin urmare, conditiile de fond pentru a solicita autorizarea unor interceptari sunt existenta unor indicii sau date temeinice, stabilirea situatiei de fapt si identificarea sau localizarea participantilor. Nu pentru a vedea cum gandeste un posibil infractor, nu pentru a-i afla prietenii si nu pentru a-i face caracterizarea! Mai mult, alineatul 4 al articolului 91, indice 2, prevede clar ce interceptari se pot depune la dosar, fara a le lasa la interpretarea procurorului: Convorbirile sau comunicarile interceptate si inregistrate care nu privesc fapta ce formeaza obiectul cercetarii sau nu contribuie la identificarea ori localizarea participantilor se arhiveaza la sediul parchetului, in locuri speciale, in plic sigilat, cu asigurarea confidentialitatii, si pot fi transmise judecatorului sau completului investit cu solutionarea cauzei, la solicitarea acestuia”.

Kovesi a zis ca e treaba invinuitului sa ceara probe in apararea sa

O alta afirmatie a Procurorului General al Romaniei poate fi contrazisa fara nicio interpretare de Codul de Procedura Penala. Iata ce spunea Laura Codruta Kovesi despre modul in care sunt redate interceptarile si mai ales, despre cum trebuie sa procedeze procurorul in strangerea de probe in favoarea inculpatului: “(...) Persoana care este cercetata si fata de care se foloseste ca proba aceasta interceptate, poate, ori in fata procurorului, ori in fata judecatorului, sa explice cu privire la fiecare nota de redare, care este retinuta ca proba impotriva sa, sa explice ce a vrut sa spuna si cum a vrut sa spuna. Insa vreau sa va spun ca sunt situatii in care au fost cercetate alte persoane si fata de care s-au folosit astfel de mijloace de proba, si cu ocazia prezentarii materialului, cand au citit continutul tuturor notelor de redare, persoanele care au fost cercetate au spus 'uite in discutia care am avut-o cu X sau cu Y, eu cred ca ar fi o proba care imi este mie favorabila'. Atunci procurorul este obligat sa faca redare pe acea convorbire, si s-o puna la dosar, pentru ca noi trebuie sa strangem probe si in apararea, si in invinuirea persoanei.”

Interceptarile trebuie redate INTEGRAL, nu la cerere

In realitate, conform legii, procurorul nu este obligat sa stranga probe in favoarea inculpatului doar la cererea acestuia, ci pentru ca acest lucru ii este impus de Codul de Procedura Penala. Conform alineatului 1 din articolul 202 CPP, “(...) Organul de urmarire aduna probele atat in favoarea, cat si in defavoarea invinuitului sau inculpatului”. Mai mult, procurorul este obligat sa faca redarea interceptarilor, nu este obligatia inculpatului sau a invinuitului sa asculte interceptarile si sa solicite redarea. Potrivit articolului 91, indice 3 din CPP, “Convorbirile sau comunicarile interceptate si inregistrate care privesc fapta ce formeaza obiectul cercetarii sau contribuie la identificarea ori localizarea participantilor sunt redate integral intr-un proces-verbal de procuror sau de lucratorul din cadrul politiei judiciare delegat de procuror, in care se mentioneaza autorizatia data pentru efectuarea acestora, numarul ori numerele posturilor telefonice sau alte date de identificare a legaturilor intre care s-au purtat convorbirile ori comunicarile, numele persoanelor care le-au purtat, daca sunt cunoscute, data si ora fiecarei convorbiri ori comunicari in parte si numarul de ordine al suportului pe care se face imprimarea”.

Comentarii

# racaceanu catalin date 5 November 2010 13:23 +20

Are mentalitatea lu Boc si a lui Base. Nimic deosebit s-au neasteptat. Nici un motiv de mirare pentru mine.

# liviu date 5 November 2010 14:11 +6

este inca o dovada a incompetentei acestui procuror de tip stalinist!!!

# Mihai Podaru date 5 November 2010 23:26 +11

Incet dar sigur, inapoi la securitate

"In timp ce muritorii de rad se dau de ceasu` mortii sa-si plateasca intretinerea si pensionarii mor protestand pe strazi, bugetarilor li se taie 25% din leafa (profesorii si pensionarii care au visat la cresterea cu 50% promisa in campanii electorale isi merita soarta!), somajul creste mandru si voios, intr-o luna cat la altii niciodata, un nou fenomen ia amploare: Ascultatul telefoanelor. Nu mai exista om care sa nu fie ascultat, ulterior santajat. Asta nu ar fi problema mea! cum isi scot ei ochii intre ei, cum se baga ei intre ei in puscarii, asta nu m-ar privi, daca toate interceptarile astea -extrem de scumpe- s-ar face pe banii lor. Conform HotNews, numai interceptarile lui Patriciu au costat circa 15 milioane RON (150.000.000.000, adica o suta cincizeci de miliarde). Pretul unei unei luni de "ascultare" a unui telefon costa in jur de 7000 RON (circa 2200 EUR), cheltuielile revenint in sarcina...statului. Aceste sume cresc considerabil, in cazul mobilizarii in teren a unor echipe de anchetatori, pentru filaje, flagrante, inregistrari audio-video cu tehnica disimulata ori deschiderea corespondentei (inclusiv a celei electronice), activitati care presupun deplasari auto, aparatura costisitoare si personal de specialitate cu inalta calificare. Pentru a intelege aceasta suma, mai adaugam ca persoanele care asculta convorbirile cu castile la urechi sunt obligate sa faca si transcrierea acestora, adica sa puna pe hartie intregul dialog. In unele dosare se aduna mii de pagini de astfel de convorbiri.

"Daca facem un simplu calcul si inmultim numarul de 200 de persoane de mai sus, cu patru luni pentru fiecare, si apoi cu suma de 7000 RON, pentru fiecare luna de interceptare, ajungem la un rezultat al cheltuielilor de 5.600.000 RON, care apar ca fiind aruncati pe apa Sambetei. Procurorii DNA se apara, de regula, cand sunt pusi in fata unor interceptari cu rezultate "0", prin faptul ca mandatele de interceptare audio-video, au fost incuviintate de judecator. Chiar daca se stie ca judecatorii nu sunt deosebit de darnici cu emiterea de asemenea mandate, in practica s-a dovedit ca este suficient sa arunci in dosar o nota de la vreun serviciu secret, care face vorbire de nu stiu ce intalniri si posibile scopuri, pentru ca autorizarea de interceptare sa fie ca si aprobata. De fapt, folosirea notelor serviciilor, ca argument in fata judecatorilor, reprezinta cam unica modalitate de convingere a unui magistrat pentru obtinerea unui autorizatii de interceptare.

Ce se intampla dupa rateu

Un mare mister in activitatea DNA il reprezinta ceea ce se intampla dupa ce perioadele de autorizare a interceptarilor s-au finalizat fara rezultate.

Conform Codului de procedura penala, procurorul este obligat ca in cazurile in care a dispus o solutie de netrimitere in judecata sa cheme persoana pe care a interceptat-o fara rezultat, si s-o instiinteze asupra monitorizarii la care a fost supusa. Suportii pe care s-a realizat inregistrarea (CD-urile) se distrug dupa ce se implineste termenul de prescriptie al infractiunii pentru care s-a obtinut autorizarea de interceptare. Procedura acestei instiintari reprezinta o nebuloasa, intrucat la nivelul presei, cel putin, nu se cunosc cazuri de persoane care sa confirme ca o asemenea procedura a avut loc. Oricum, la jumatatea lunii iulie 2007, Consiliul Superior al Magistraturii a finalizat un amplu control de fond la DNA - primul de acest gen din istoria parchetului - care a retinut, din informatiile detinute, anumite nereguli. CSM a intrat insa in vacanta si a amanat discutarea raportului de control pentru prima sedinta de plen care va avea loc in luna septembrie.

4 din 10 persoane sunt ascultate aiurea

Din datele mai sus prezentate, mai rezulta ca randamentul DNA in materia interceptarilor telefonice este jalnic.

Practic, patru persoane din zece sunt ascultate fara justificare, neputandu-se dovedi absolut nimic. In cazul celorlalte sase si aici se pot antama diferite discutii, intrucat nu toate interceptarile ajung sa fie fructificate. Surse judiciare avizate ne-au precizat ca procentul de fructificare a unui dosar penal (prin emiterea rechizitoriului) in cazul bazarii pe interceptari telefonice este de: 10% in cazul interceptarilor fara flagrant si de 30 - 50% in cazul in care se organizeaza un flagrant. In toate cazurile unde nu se descopera nimic, cheltuielile efectuate cad in sarcina statului. Adica sunt platite din banii contribuabililor. Iata, deci, cum sta activitatea DNA in domeniu si cat ne costa fiecare dosar de coruptie raportat ca fiind finalizat. In unele situatii - cele mai frecvente de altfel - costurile interceptarilor ajung sa depaseasca cu mult prejudiciul infractiunii. Evident, nu se poate pune problema ca infractorii nu mai trebuie prinsi din acest motiv, ci doar a gasirii metodei cele mai potrivite pentru anihilarea rau-facatorilor.

Inregistrarile nu se pot contesta

Datorita unei legislatii deficitare, lasata dinadins neschimbata de factori care urmaresc mentinerea unor monopoluri in Justitie, in Romania nu se pot contesta ca probe inregistrarile audio-video, din punct de vedere al originalitatii si autenticitatii. Daca un justitiabil acuza faptul ca este incriminat pe baza unei inregistrari audio falsificate, el nu are unde solicita o contra-expertiza independenta. Pentru simplul fapt ca singurii specialisti in acest domeniu sunt trei in toata tara. Unul la Institutul National de Expertize Criminalistice (Catalin Grigoras) din subordinea Ministerului Justitiei, iar altii doi la Serviciul Roman de Informatii. Nici unul insa nu indeplineste conditia de expert independent autorizat, deoarece sunt salariati ai statului, aflati oricand la cheremul unor posibile presiuni ierarhice. Astfel, in orice proces in care un cetatean e acuzat de o infractiune, pe baza unei inregistrari audio (foarte frecvente in cazurile de coruptie ale DNA unde se realizeaza flagrante) statul roman este cel care acuza, dar si cel care certifica "autenticitatea" probei inregistrarii, prin angajatii sai. In fata acestui sistem, cetateanul nu se poate apara si este privat de dreptul de a contesta - prin contra-expertiza - o proba audio falsificata, pentru simplul fapt ca nu are la cine apela. In alte domenii (contabil, tehnic, medical etc) unde statul a asigurat experti independenti autorizati, prin legi speciale, asemenea impedimente nu exista.

DNA are liber la fals

Legea nr. 247/2005, privind accelerarea reformei Justitiei (mai exact titlul XVI, art. IX si X), a introdus posibilitatea, dar numai pentru procurorii DNA si DIICOT, ca acestia sa poata dispune efectuarea de constatari tehnico-stiintifice si expertize, prin apelarea la experti crimnalisti si institutii de expertize din strainatate. Inexplicabil, instantele de judecata si partile din dosare nu pot apela la asemenea procedee in cazul inregistrarilor audio-video, unde nu avem alti specialisti decat cei trei mai sus-mentionati. Pentru un procuror inclinat sa execute o comanda pentru a infunda cu orice pret pe cineva, o asemenea lacuna legislativa constituie o invitatie la masluire. ZIUA a publicat recent cazul primarului din Ramnicu Valcea, Mircia Gutau, dosar in care procurorii DNA au falsificat stenograma unei inregistrari audio aflate la dosar, prin inversarea unor fraze, pentru a-l incrimina pe primar. Gutau a fost achitat luna trecuta, la fond, de Tribunalul Alba, intrucat judecatorii au considerat ca sunt suficiente alte probe care sa demonstreze inexistenta infractiunii de luare de mita pentru care edilul a fost trimis in judecata. Daca s-ar fi ridicat insa problema contra-expertizarii probei audio din dosar, in Romania nu s-ar fi gasit un expert independent autorizat pentru aceasta sarcina."

# racaceanu catalin date 6 November 2010 07:11 +18

Sigur si sigur nu incet-incet

# Horatiu Popovici date 5 November 2010 17:12 +6

era mai bine la baschet!din cate vedem am ajuns sa traim vremuri de rastriste: baschetbalistele instrumenteaza dos.penale fara sa aiba nicio legatura cu meseria in sine.
iar cand liberatea unor oameni depinde de astfel de exemplare fara discernamant, expertiza si coloana verticala.Nu avem decat sa ne facem dreptate ca la stabor sau ca in triburile africane, adica legea junglei.

# racaceanu catalin date 8 November 2010 15:16 +11

Nu cred ca facea fata nici la baschet...nu e de ajuns sa ai inaltime iti trebuie un creier care sa sclipeasca nai mult decat un licurici... Fie el si american cum zicea presedintele meu

# Mihai Podaru date 5 November 2010 20:10 +9

este inimaginabila degradare justitiei si incompetenta ajunsa in varful ierarhiei
wooow!daca v-ati fi considerat stat de drept si daca ati fi fost efectiv membrii unor strructuri euro atlantice..............se impunea ca opinia publica sa ceara DEMISIA acestei NULITATI!sau mai fair play se impunea sa-si dea demisia din proprie initiativa,
afirmatiile domniei sale sunt in totala contradictie cu cpp, carta ue(tratatul de la lisabona), conventia edo, constitutia rom, declaratia univ.a dr.omului, pactul onu privind dr.civile si politice, rec.consiliului de ministrii, jurisprudenta cedo.............woow!si cand te gandesti ca insusi pres.germaniei si-a dat demisia de onoare ptr.o declaratie nesabuita ......dar e alta tara.Romania e tara tuturor posibilitatilor!

# Mihai Podaru date 5 November 2010 20:40 +9

Kovesi a zis ca e treaba invinuitului sa ceara probe in apararea sa.in plus fata de art.91 si urm din cpp, art.8 din cedo, art.26, 28, 29, 30 din constitutie
pe care le batjocoreste pur si simplu.
În conformitate cu art. 66 alin. 1 Cod procedură penală învinuitul sau inculpatul nu este obligat să-şi probeze nevinovăţia.
Prezumţia de nevinovăţie a apărut ca o regulă în procesul penal modern, fiind prevăzută pentru prima dată în legislaţiile de la sfârşitul secolului al XVIII-lea (legislaţia S.U.A., Declaraţia franceză a drepturilor omului şi cetăţenilor din 1789).
În perioada contemporană, această prezumţie a dobândit caracter de principiu, prin consacrarea ei în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului din 1948 (art. 11), fiind preluat şi de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, intrată în vigoare în iunie 1994, în art. 6 (ratificată de România prin Legea nr. 30/1994) şi de art. 23 alin. 11 din Constituţia României.
Realizarea procesului penal nu poate fi concepută fără cunoaşterea deplină a adevărului cu privire la existenţa sau inexistenţa faptei, a circumstanţelor producerii ei asupra vinovăţiei sau nevinovăţiei persoanei inculpate şi a circumstanţelor personale.
Potrivit principiului „actori incumbit probatio” cel care acuză are obligaţia dovedirii învinuirii aduse. Aşadar, persoana acuzată nu are obligaţia dovedirii nevinovăţiei sale, întrucât chiar legea îl prezumă în această ipostază însă are dreptul combaterii tuturor acuzaţiilor aduse.
O problemă deosebită referitoare la prezumţia de nevinovăţie este cea legată de durata acestuia, de limitele de timp sau de activităţi judiciare asupra cărora se întind efectele sale.
În art. 6 paragraful 2 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului se arată că „Orice persoană acuzată de o infracţiune este prezumată nevinovată până ce vinovăţia sa va fi legal stabilită”.
Prin prisma acestor reglementări potrivit cerinţelor principiului în discuţie, sarcina propunerii probelor sau cererea privitoare la probă aparţine organelor judiciare.
DEMISIAAAAAAAAAAAAAAAA!

# racaceanu catalin date 7 November 2010 19:38 +16

Domnule Podaru dna Kovesi nu badjocoreste nimic...poti sa badjocoresti un lucru in momentul cand cunosti acel lucru. Poate mi se pare numai mie dar, ca si colegul ei de facultate orim ministru, habar nu are despre ce vorbeste.

# Mihai Podaru date 5 November 2010 20:53 +6

SAU PARAFRAZAND POLITIA GREVISTA "IESI AFARA FIINTA EXTRAORDINARA!"

# prostanacu date 5 November 2010 20:58 -15

romania are cea mai permisiva legislatie din europa. nicaieri in lume retinerea nu dureaza numai 24 ore ci intre 3 si 5 zile. in mod clar chiar drepturile inculpatului sunt incalcate acesta fiind obligat si tarat in miez de noapte pentru audieri la politie, procuror si judecator. prezumtia de nevinovatie este sublima dar ce te faci cand nu mai poti administra niciun fel de probe pentru a o rasturna- martori si chiar parti vatamate mincinosi sau muti din multe motive, experti corupti si incompetenti,camere de filmat pe strazi sau patrule de politie ioc din lipsa de fonduri si mai nou nici interceptari sau filaje autorizate. Pai eu zic sa stingem lumina si sa ne facem singuri dreptate cu prezumtia in mana.

# Liviu Carp date 5 November 2010 21:40 +13

PRIMO:"nicaieri in lume retinerea nu dureaza numai 24 ore ci intre 3 si 5 zile" POATE IN AFRICA, IN FRANTA, GERMANIA, SUEDIA, ANGLIA, USA, AUSTRALIA, CANADA NU EXISTA ASA CEVA......MAI MULT DACA PLATESTI CAUTIUNEA NU STAI NICI MACAR 24 DE ORE- DOAR DACA AI COMIS INFRACTIUNI CU VIOLENTA TI-SE REFUZA CAUTIUNEA

SECUNDO:REFLECTEAZA LA ASTA daca nu VREI SA-TI TRANSFORMI "PORECLA IN RENUME"!
art5 par 3 CEDO Orice persoana arestata sau detinuta, in conditiile prevazute de paragraful 1 lit. c) din prezentul articol, trebuie adusa de indata inaintea unui judecator sau a altui magistrat imputernicit prin lege cu exercitarea atributiilor judiciare si are dreptul de a fi judecata intr-un termen rezonabil sau eliberata in cursul procedurii. Punerea in libertate poate fi subordonata unei garantii care sa asigure prezentarea persoanei in cauza la audiere.
ART.9 PAR 3. PACTUL ONU Orice individ arestat sau deţinut pentru comiterea unei infracţiuni penale va
fi adus, în termenul cel mai scurt, în faţa unui judecător sau a unei alte autorităţi
împuternicite prin lege să exercite funcţiuni judiciare şi va trebui să fie judecat într-un
interval rezonabil sau să fie eliberat. Detenţiunea persoanelor care urmează a fi trimise
în judecată nu trebuie să constituie regulă, dar punerea în libertate poate fi
subordonată unor garanţii asigurând înfăţişarea lor la şedinţele de judecată, pentru
toate celelalte acte de procedură şi, dacă este cazul, pentru executarea hotărârii.
TERTO:CITESTE JURISPRUDENTA CEDO PRIVIND RETINEREA SI ARESTAREA PREV.SAU CA SA NU OBOSESTI DOAR CAUZA TASE VS.ROM.(CA SE REF.DOAR LA FAZA DE UP)(www.csm1909.ro/.../24_02_2009__21222_ro.doc)
si citeste si un rezumat al jurisprudentei CEDO facut de o instanta interna:
În acord cu jurisprudenta CEDO, dar si cu practica instantelor nationale, tribunalul considera ca masura arestarii preventive este o masura de exceptie si ca aceasta trebuie luata doar în situatia în care niciuna dintre celelalte masuri preventive cuprinse în disp. art. 136 Cod procedura penala nu este potrivita datelor spetei ( cauza Wemhoff c.Germania s.a.).
(Trib. Bistrita-Nasaud, sect. pen., înch. nr. 94/F/28 august 2009, nepublicata)
Prin cererile înregistrate la acest tribunal sub nr. 1992/112/2009 si respectiv 1994/112/2009 – conexate de instanta, inculpatul P.D. a solicitat liberarea sa provizorie sub control judiciar, apreciind ca sunt întrunite toate conditiile cerute de lege pentru admiterea cererii.
În motivarea cererii s-a relevat, pe de o parte, faptul ca sunt îndeplinite conditiile legale pentru liberarea provizorie sub control judiciar, în sensul ca maximul special al pedepselor prevazute pentru infractiunile retinute în sarcina sa - trafic de persoane si proxenetism - este de doar 15 ani închisoare, deci inferior limitei de 18 ani prevazuta de dispozitiile art. 160/2 alin. 1 Cod procedura penala si ca nu exista date ca inculpatul ar urmarii influentarea unui martor sau expert, ca acesta va încerca sa zadarniceasca aflarea adevarului prin distrugerea mijloacelor de proba sau ca ar fi pe cale sa savârseasca o noua fapta prevazuta de legea penala.
Totodata, s-a apreciat ca scopul masurilor preventive poate fi realizat si prin liberarea provizorie sub control judiciar, neexistând riscul ca lasarea inculpatului în libertate sa influenteze buna desfasurare a procesului penal sau ca acesta sa se sustraga de la judecata sau de la executarea pedepsei.
Pe de alta parte, sub aspectul temeiniciei cererii s-a relevat ca, desi principalul argument avut în vedere la momentul arestarii preventive a fost acela ca inculpatul ar prezenta un pericol concret pentru ordinea publica – în contextul în care faptele pentru care este cercetat prezinta un grad ridicat de pericol social – pâna la acest moment nu au fost decelate probe evidente din care sa rezulte pericolul concret pe care l-ar prezenta inculpatul pentru ordinea publica, în conditiile în care, presupusele fapte ce i se imputa ar fi fost comise în intervalul 2002-2006, interval de timp în care autoritatile judiciare au efectuat cercetari.
În context, petentul – inculpat a invocat dispozitiile art. 5 paragraf 3 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului conform carora „ orice persoana arestata în conditiile prevazute în alineatul 1 are dreptul ca fie judecata într-un termen rezonabil sau eliberata în cursul procedurii” dar si statuarile Curtii Europene a Drepturilor Omului în cauza Neumaister contra Austriei potrivit carora “ temerea ca acuzatul urmeaza sa se sustraga de la proces nu este suficienta, ci ea trebuie analizata în raport de datele personale ale acuzatului, respectiv daca are un loc de munca, o stabilitate familiala, daca are cazier; aceasta temere ca inculpatul se va sustrage descreste pe masura ce acuzatul petrece mai mult timp în arest, datorita faptului ca aceasta perioada urmeaza a fi dedusa din durata eventualei pedepse ce este posibil sa-i fie aplicata”.
În sustinerea cererii s-a mai mentionat ca pericolul pentru ordinea publica nu se identifica cu pericolul social al faptei pentru care este cercetat, argument desprins din jurisprudenta Curtii Europene si ca acest pericol nu se presupune generic, ci el trebuie sa fie de ordinul evidentei si mai ales nemijlocit dovedit.
Inculpatul a mai învederat faptul ca, potrivit dispozitiilor art. 136 alin. 2 C.pr.pen., scopul masurilor preventive poate fi realizat si prin liberarea provizorie sub control judiciar, cu atât mai mult cu cât petentul nu a mai avut tangente cu legea penala, a aratat respect fata de valorile sociale si morale si a avut un comportament adecvat în societate si în familie.
În aceeasi idee s-a amintit de un principiu al dreptului penal modern, cuprins atât în normele interne cât si în continutul Conventiei Europene a Drepturilor Omului, respectiv de prezumtia de nevinovatie de care trebuie sa beneficieze orice persoana, pâna la pronuntarea unei hotarâri judecatoresti definitive, dar si de statuarile jurisprudentei instantei europene potrivit carora regula în procesul penal este cercetarea persoanei în stare de libertate, privarea de libertate fiind exceptie.
În plus, prin cererea conexata s-a mai aratat faptul ca, în practica CEDO în cauza Tase vs. România s-a constatat ca, in contra cerintelor legii nationale, facea parte, din practica standard a procurorilor români sa nu ofere motive concrete pentru o arestare, în special în masura în care era implicat pretinsul pericol pentru ordinea publica.
Petentul a mai relevat ca, în jurisprudenta CEDO s-a reiterat faptul ca o persoana acuzata de o infractiune trebuie sa fie întotdeauna eliberata în procesul pendinte exceptând cazul în care Statul poate arata ca exista motive „ relevante si suficiente”, pentru a justifica detentia continua, justificarea pentru orice perioada de detentie, indiferent cât de scurta, trebuie sa fie demonstrata în mod convingator de autoritati.
De asemenea, s-a mai precizat ca un motiv ce poate justifica arestarea preventiva, cel putin pentru o anumita perioada de timp, trebuie considerat ca relevant si suficient doar daca este bazat pe fapte de natura sa demonstreze ca eliberarea acuzatului ar determina o tulburare reala a ordinii publice si ca în cauza Tarau c. României, Curtea Europeana a constatat încalcarea art. 5 pct. 3 din Conventie ca urmare a faptului ca instantele nationale nu au aratat în motivarea hotarârilor prin care au mentinut masura arestarii preventive, care este în concret, pericolul pentru ordinea publica, limitându-se la a reproduce în motivare textul de lege, au refuzat sa analizeze argumentele prezentate de reclamanta privind profilul sau personal si situatia familiala si nu au luat în calcul, nici un moment, posibilitatea adoptarii unei masuri alternative dintre cele prevazute în dreptul intern desi art. 5 pct. 3 din Conventie impune autoritatilor sa aiba în vedere astfel de masuri si sa le aplice ori de câte ori situatia se preteaza si acuzatul furnizeaza garantii ca va participa la proces.
Prin concluziile scrise la dosarul cauzei s-au citat si alte spete ale instantei europene prin care s-a statuat ca doar gravitatea acuzatiilor îndreptate împotriva unei persoane nu poate justifica detentia acesteia daca nu exista indicii de fapt dupa care sa se poata afirma ca ar fi existat riscul de a influenta martorii (cauza Klyakhin c.Federatia Rusa) si ca mentinerea unei persoane în stare de arest doar pe baza gravitatii faptei de care este acuzata, nu este compatibila cu prevederile art. 5 paragraf 3 din Conventie, care impune ca autoritatile sa justifice masura prelungirii arestarii preventive si pe alte ratiuni concrete si de asemenea, sa ia în calcul si alte masuri preventive alternative arestarii ( cauza Patsouria c.Georgia) .
Pe de alta parte, s-au invocat circumstantele personale care garanteaza buna desfasurare a procesului penal în situatia luarii unei masuri preventive mai putin restrictive, respectiv faptul ca inculpatul nu are antecedente penale; îsi câstiga existenta în mod licit ( fiind asociat în doua societati comerciale); are în întretinere 4 copii, doi dintre minori si sotia acestuia având serioase probleme de sanatate; are o locuinta stabila si este bine integrat social, fiind caracterizat în mod pozitiv de vecini.
În fine, s-a evidentiat faptul ca desi inculpatul a avut cunostinta despre împrejurarea ca împotriva sa se efectueaza acte premergatoare cel putin din anul 2007, fiind audiat ca faptuitor la data de 23.10.2007, acesta nu a actionat în vreun sens negativ raportat la acest fapt, prezentându-se la solicitarea organelor de cercetare.
În context s-a mai relevat ca inculpatul nu a încercat sa se sustraga de la cercetari desi ar fi avut aceasta posibilitate întrucât primise viza pentru SUA înca de la data de 29.06.2007, fapt ce demonstreaza ca desfasurarea procesului penal nu va fi perturbata prin lasarea în libertate a inculpatului.
Cererea petentului este fondata pentru motivele invocate.
Analizând cererea inculpatului prin prisma actelor si lucrarilor dosarului nr. 46/D/P/2006 al DIICOT – Biroul Teritorial Bistrita, tribunalul retine urmatoarele:
Inculpatul este cercetat penal pentru savârsirea unor infractiuni de trafic de persoane, prev. de art. 12 al. 1 si 2 din Legea nr. 678/2001 si proxenetism, prev. de art. 329 alin. 1 Cod penal.
În cauza cercetarile au început în cursul anului 2002 de catre organele de urmarire penala ale judetului Maramures (dosar nr. 520/P/2002 al Parchetului de pe lânga Tribunalul Maramures), ulterior fiind înregistrat dosarul nr. 20/D/P/2004 al DIICOT-Biroul Teritorial Maramures.
Prin Ordonanta din 25.05.2006 emisa de procurorul din cadrul formatiunii mai sus mentionate s-a dispus disjungerea cauzei fata de numitii P.L., P.D., C.D.O. si T.V.C. si sesizarea DIICOT-Biroul Teritorial Bistrita Nasaud în vederea efectuarii cercetarilor sub aspectul savârsirii infractiunii prev. de art. 12 alin. 1 si 2 lit. „a” din Legea nr. 678/2001. Dosarul a fost înregistrat la DIICOT_Biroul Teritorial Bistrita Nasaud sub nr. 46/D/P/2006, la data de 1.06.2006.
În cauza au fost efectuate cercetari, inculpatul P. D. fiind audiat în calitate de faptuitor la data de 23.10.2007.
La data de 10.07.2009 procurorul de caz a dispus retinerea celui în cauza pentru ca ulterior, prin Încheierea penala nr. 24/CC/11.07.2009 emisa de aceasta instanta în dosarul nr. 1750/112/2009 sa se dispuna arestarea preventiva a inculpatului pentru o perioada de 29 de zile, cu motivarea ca exista probe si indicii suficiente de natura sa justifice presupunerea rezonabila ca inculpatul a savârsit infractiunile de trafic de persoane, prev. de art. 12 alin. 1 si 2 lit. „a” din Legea nr. 678/2001 (3 fapte) si proxenetism, prev. de art. 329 alin. 1 Cod penal ( 2 fapte).
Examinând cererea petentului prin prisma dispozitiilor legale ce reglementeaza liberarea provizorie sub control judiciar, instanta constata ca aceasta întruneste cerintele textului legal. În concret, maximul special al pedepselor, stabilit de legiuitor pentru faptele retinute în sarcina inculpatului este de 15 ani închisoare, iar în cauza nu exista date din care sa rezulte necesitatea de a-l împiedica pe inculpat sa savârseasca alte infractiuni sau ca acesta va încerca sa zadarniceasca aflarea adevarului prin influentarea unor parti, martori sau experti, alterarea sau distrugerea mijloacelor de proba.
Sub acest din urma aspect este de retinut faptul ca temerea exprimata de unele parti vatamate si martori cu identitate atribuita de procuror (M. M. C. si N. H.) nu este suficienta pentru mentinerea starii de arest a inculpatului deoarece afirmatiile acestora nu se coroboreaza cu alte probe.
De altfel, în context, este esential a se observa ca desi procurorul a retinut ca temei al propunerii de arestare disp. art. 148 lit.”a,b si f” Cod procedura penala, instanta a luat masura arestarii preventive doar în baza disp. art. 148 lit. „f”, retinând în mod expres faptul ca în cauza sunt incidente doar dispozitiile textului mai sus mentionat, ale caror cerinte sunt îndeplinite cumulativ (f.21 din Încheierea penala nr. 24/CC/11.07.2009 a Tribunalului Bistrita Nasaud).
Asa fiind, este de subliniat ca de la momentul luarii masurii preventive si pâna în prezent nu au survenit modificari sub aspectele anterior relevate, respectiv acuzarea nu a facut dovada faptului ca inculpatul ar intentiona sa fuga sau sa se sustraga de la urmarirea penala, de la judecata ori de la executarea pedepsei sau ca ar exista date ca încearca sa zadarniceasca în mod direct sau indirect aflarea adevarului prin influentarea unei parti, a unui martor sau prin distrugerea, alterarea sau sustragerea mijloacelor materiale de proba.
Astfel de intentii puteau fi puse în aplicare cu sanse reale de succes anterior punerii în miscare a actiunii penale - 11.07.2009 - în conditiile în care inculpatul avea cunostinta despre cercetarile ce se realizau în cauza înca din anul 2007.
În consecinta, urmeaza a se constata ca cererea dedusa judecatii întruneste toate cerintele legale pentru a fi admisa.
Evident, s-ar putea replica faptul ca, în raport de gravitatea faptelor aflate în curs de cercetare si de numarul acestora cererea de liberare provizorie ar fi neîntemeiata.
În opinia instantei însa, o asemenea apreciere este eronata deoarece ar institui o prevalenta – de nedorit dar si de neimaginat – a unor criterii subiective asupra celor obiective, reprezentate de cerintele textului legal incident.
Asa fiind, în acord cu jurisprudenta CEDO, dar si cu practica instantelor nationale, tribunalul considera ca masura arestarii preventive este o masura de exceptie si ca aceasta trebuie luata doar în situatia în care niciuna dintre celelalte masuri preventive cuprinse în disp. art. 136 Cod procedura penala nu este potrivita datelor spetei ( cauza Wemhoff c.Germania s.a.).
Pe de alta parte, astfel cum s-a statuat constant în practica instantelor, gradul de pericol social al faptei investigate nu trebuie confundat cu pericolul concret pentru ordinea publica, acesta din urma fiind necesar a fi stabilit în baza unor probe certe, probe ce nu se regasesc în dosarul cauzei.
Totodata, în raport de datele concrete ale cauzei nu s-ar mai putea aprecia ca opinia publica ar fi afectata de lipsa de reactie a autoritatilor judiciare în conditiile în care riposta acestora survine la mai bine de 3 ani de la înregistrarea lucrarii penale.
De altfel, solutia preconizata de instanta este în consonanta si cu dispozitiile art. 5 paragraf 3 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului , potrivit carora „ orice persoana arestata sau detinuta… are dreptul de a fi judecata într-un termen rezonabil sau eliberata în cursul procedurii. Punerea în libertate poate fi subordonata unei garantii care sa asigure prezentarea persoanei în cauza la audiere”, dar si cu jurisprudenta instantei europene.
Astfel, în mai multe cauze Curtea a aratat ca avantajele pe care le prezinta detentia preventiva nu pot fi negate ( împiedica persoana suspecta sa fuga, se evita distrugerea unor probe, se împiedica savârsirea unor noi infractiuni) dar ca aceasta are si o serie de inconveniente, reprezentând o atingere adusa prezumtiei de nevinovatie, producând o ruptura în mediul familial si profesional, putând constitui uneori un mijloc de presiune asupra inculpatului pentru a-l constrânge sa marturiseasca.
În cauza Neumaister c. Austriei, Curtea a decis ca temerea ca acuzatul urmeaza sa se sustraga de la proces nu este suficienta, ci ea trebuie analizata în raport de datele personale ale inculpatului, respectiv daca are un loc de munca, o stabilitate familiala, daca are cazier etc.
Or, în speta, prin documentele depuse în probatiune ( note de probatorii) este dovedit ca petentul realizeaza venituri din activitati licite, este casatorit , are 4 copii în întretinere si este caracterizat în mod favorabil de vecinii sai, acesta beneficiind de stabilitate locativa, familiala si profesionala.
Pe de alta parte, în cauza Labita c. Italiei, Curtea a statuat ca aprecierea limitelor rezonabile ale unei detentii provizorii se face luându-se în considerare circumstantele concrete ale fiecarui caz pentru a vedea în ce masura exista indicii certe cu privire la un interes public real care, fara a aduce atingere prezumtiei de nevinovatie, sa aiba o pondere mai mare decât cea a regulii generale a judecarii în stare de libertate.
În fine, mai este de notat convingerea instantei ca, prin mentinerea starii de arest a inculpatului s-ar ajunge, finalmente la depasirea termenului rezonabil al duratei arestarii prevazut în cuprinsul art. 159 alin. 3 Cod procedura penala, în conditiile în care urmarirea penala nu este finalizata dupa trei ani de la declansarea acesteia iar faza cercetarilor judecatoresti se întinde – ca regula – pe un interval de timp mai mare celui necesar instrumentarii cauzei în cursul urmaririi penale.
Pentru toate aceste considerente tribunalul apreciaza ca cererea inculpatului este fondata astfel încât, în baza disp. art. 160/8a alin. 2 Cod procedura penala rap. la art. 160/2 alin. 1 si 2 Cod procedura penala va fi admisa, dispunându-se liberarea provizorie sub control judiciar a celui în cauza.
Potrivit disp. art. 160/8a alin. 3 Cod procedura penala, pe timpul liberarii provizorii inculpatul va respecta obligatiile impuse prin disp. art. 160/2 alin. 3 lit. „a-e” Cod procedura penala, conform dispozitivului prezentei hotarâri.
În plus, conform dispozitiilor art. 160/2 alin. 3/1 lit. „c” Cod procedura penala, instanta va impune inculpatului obligatia de a nu se apropia de partile vatamate din prezenta cauza, de membrii familiilor acestora, de celelalte persoane cercetate penal ( inculpati si învinuiti) , cu exceptia fireasca ce o priveste pe sotia sa învinuita P.A.F. si de martorii audiati în cauza, si sa nu comunice cu aceste persoane direct sau indirect.
Totodata se vor pune în vedere inculpatului dispozitiile art. 160/2 alin. 3/2 Cod procedura penala referitoare la necesitatea respectarii de catre inculpat a obligatiilor impuse, atragându-i-se atentia ca, în caz de încalcare cu rea credinta a obligatiilor ce îi revin , se va lua fata de acesta masura arestarii preventive.
În fine, se va dispune comunicarea prezentei încheieri organelor si institutiilor cuprinse în dispozitiile art. 145 alin. 2/1 Cod procedura penala.
sau citeste :
1) CSJ
D E C I Z I A nr.102 Dosar nr.98/2003
2)ÎNCHEIEREA NR. 245 Dosar nr. 3023/1/2010 ICCJ

ar fi mult de citit dar e tarziu si e in contradictie cu dorinta presedintelui tau ca e nevoie doar de ospatari si tinichigii in Romania asa ca de citit doar pe google.

# racaceanu catalin date 7 November 2010 19:40 +17

:D Si dvs credeti ca prostanacu are rabdare sa citeasca toata argumentatia dvs...mare minune ar fi

# Jean Popescu date 7 November 2010 11:43 +10

"prezumtia de nevinovatie este sublima dar ce te faci cand nu mai poti administra niciun fel de probe pentru a o rasturna".iti raspund eu, in niciun caz nu te faci procuror!
iti si exemplific: John Gotti, Alphonse Capone au fost achitati in numeroase randuri din lipsa de probe,asa funct.justitia intr-un stat de drept, democratic, si pana la urma fiind vinovati au sfarsit intemnitati.Ce parere ai?la piccj, dna sau unde oi lucra tu s-a auzit de profesionalism?
"martori si chiar parti vatamate mincinosi" pai daca esti parte vatamata deci intr-o relatie conflictuala cu inc.atunci doar daca esti nebun treci de partea lui, sau daca ai fost facut cu forta parte vatamata (cum se intampla in multe dos.instrumentate de dna si diicot),iar martorii sunt si cei propusi prin rechizitoriu deci de procurori care in mod normal reflecta veridicitatea afirm.procurorului, din practica dna de ex.majoritatea declara ca or, a scris procurorul, or a fost amenitat de catre acesta.de asta ce mai zici?
"experti corupti si incompetenti", de ex.Cat Grigoras recunoscut si de FBI ca fiind competent a fost matrasit, de ce?incurca cand scoatea in evidenta regiile caselor de fime dna si diicot?

# Mihai Podaru date 5 November 2010 22:17 +8

d-le Prostanacu desi comentariul dvs.nu are legatura cu subiectul va raspund prin a va reda un discurs al presedintelui CEDO (un judecator al carui CV - http://www.echr.coe.int/NR/rdonlyres/3975797D-98C8-4018-9971-F41E3DF22901/0/Costa_CV_En.pdf, bineanteles si neechivoc nu se compara cu cel al "excelentei sale" procurorul general al ROM - http://www.mpublic.ro/conducere_pg.htm, dar insist sa-le comparati, totusi)

priviti ce spune un biet judecator, presedinte CEDO despre libertate:

LIBERTATEA ŞI SIGURANŢA CONFORM JURISPRUDENŢEI CURŢII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI (CONFERINŢA DOMNULUI JEAN-PAUL COSTA, VICEPREŞEDINTELE CURŢII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI, LA INSTITUTUL NAŢIONAL AL MAGISTRATURII, BUCUREŞTI, 24 APRILIE 2003)

"Sunt foarte onorat să iau cuvântul în faţa magistraţilor şi a viitorilor magistraţi români. Sunt cu atât mai onorat, cu cât sistemul european de protecţie a drepturilor omului se bazează pe un principiu bine cunoscut al dreptului internaţional public, principiul subsidiarităţii, în virtutea căruia autorităţile şi jurisdicţiile naţionale sunt chemate, ele dintâi, să asigure această protecţie; Curtea Europeană a Drepturilor Omului nu trebuie să acţioneze decât în ultimă instanţă. Altfel spus, dumneavoastră, magistraţilor şi viitorilor magistraţi, vă revine sau vă va reveni sarcina de a veghea la respectarea drepturilor şi libertăţilor garantate de Convenţie şi protocoalele sale de către ţara dumneavoastră.

Între aceste drepturi, unul dintre cele mai importante - afirmat cu putere încă la 1789 prin Declaraţia Drepturilor Omului şi Cetăţeanului - este dreptul la libertate şi la siguranţă, enunţat la articolul 5 al Convenţiei. Am putea defini acest drept, în ansamblul său, ca acela de a nu fi privat de libertate, cu excepţia unor situaţii excepţionale, şi de a nu fi arestat sau deţinut în mod arbitrar.

Articolul 5 este cel mai lung şi mai detaliat dintre toate articolele Convenţiei şi Protocoalelor sale. În acelaşi timp, aceasta înseamnă că el comportă numeroase aspecte şi că redactorii Convenţiei, preocupaţi de pragmatism, au ţinut să enunţe cu multă precizie condiţiile în care o persoană poate fi privată de libertate, ca şi garanţiile de care poate şi trebuie să fie însoţită această privare de libertate. Iar jurisprudenţa Comisiei şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului a rafinat şi mai mult aceste condiţii, limite şi garanţii.

În lumina acestei jurisprudenţe, aş vrea, mai întâi, să vă indic condiţiile cărora li se subordonează privarea de libertate, apoi să precizez drepturile care aparţin persoanei astfel privată de ceea ce înseamnă unul dintre atributele cele mai preţioase ale fiinţei umane, adică de a fi liberă.

I. Condiţiile care permit derogarea de la principiul general al dreptului la libertate şi la siguranţă

Principiul este afirmat şi chiar repetat: "Orice persoană are dreptul la libertate şi la siguranţă", apoi "Nimeni nu poate fi lipsit de libertatea sa, cu excepţia..."

Aşa cum prevede regula în materie de interpretare a tratatelor, a fortiori atunci când acest tratat se doreşte un gardian al drepturilor omului, Curtea a interpretat întotdeauna principiul în mod extensiv, iar excepţiile, pe care urmează să vi le indic în continuare, în mod restrictiv şi limitativ (acest lucru a fost reamintit recent: a se vedea hotărârea Çonka vs. Belgia din anul 2002, la § 42).

În realitate, există o condiţie/excepţie cu caracter general, şi şase cazuri sau categorii de cazuri specifice.

A. Condiţia cu caracter general
În toate cazurile unde este posibil, privarea de libertate trebuie să se facă "potrivit căilor legale".

Această formulă, care este, în mod evident, o garanţie fundamentală împotriva arbitrarului, şi care trimite la noţiunea foarte generală a "preeminenţeii dreptului", solemn enunţată în Preambulul Convenţiei, are o consecinţă interesantă din punct de vedere juridic: ea permite înfrângerea principiului subsidiarităţii pe care l-am evocat acum câteva minute. Întrucât respectarea căilor legale este prevăzută chiar de Convenţie, în mod simetric "nerespectarea dreptului intern antrenează o abatere de la Convenţie"; deci, cu toate că le revine "autorităţilor naţionale, şi mai ales instanţelor judecătoreşti, în primul rând, să interpreteze şi să aplice dreptul intern", "Curtea poate şi trebuie să exercite un anumit control pentru a verifica dacă dreptul intern a fost întru totul respectat". Tocmai am citat, astfel, hotărârea Benham vs. Regatul Unit din 1996, dar acest considerent de principiu este frecvent reluat. Pentru a vă da un exemplu, ca urmare a exercitării acestui control, în cauza Tsirlis şi Kouloumpas vs. Grecia (hotărâre din anul 1997), Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis că s-a încălcat articolul 5 al Convenţiei. Ea a considerat, într-adevăr, că punerea în detenţie a doi miniştri ai cultului Martorii lui Iehova a fost făcută cu încălcarea dreptului intern, deci nu potrivit căilor legale, în contradicţie cu soluţia pronunţată de jurisdicţiile naţionale din Grecia.

Mai mult, jurisprudenţa Curţii noastre nu se mulţumeşte cu respectarea normelor de drept material şi de procedură din legislaţia naţională. Ea cere, în plus, ca orice privare de libertate să fie conformă scopului articolului 5, protejarea individului împotriva arbitrarului (a se vedea, de exemplu, hotărârea Bozano din 1986, în care Franţa a fost condamnată pentru că a procedat la o măsură de extrădare deghizată, sub aparenţa unei proceduri de expulzare).

B. Cazurile specifice în care o persoană poate fi privată de libertate

Libertatea nu este, din nefericire, totală. Există ipoteze în care privarea de libertate este legală, potrivit Convenţiei înseşi.
Există şase ipoteze, sau categorii de ipoteze, a căror listă este limitativă:

1) detenţia legală după condamnarea de către un tribunal competent

Este vorba, aici, de ipoteza pedepsei cu închisoarea, urmare şi consecinţă a unei condamnări de către o jurisdicţie competentă. Contează prea puţin dacă pedeapsa este calificată în dreptul intern ca sancţiune penală sau sancţiune disciplinară (chiar administrativă) (hotărârea Engel vs. Olanda din 1976). Tot astfel, dacă condamnarea este pronunţată de un instanţă de fond, de apel sau de recurs, aceasta întrucât, dacă anumite sisteme juridice europene confere efecte suspensive apelului (sau chiar recursului în casaţie), altele nu o fac; Curtea consideră deci deţinerea ca fiind legală din momentul în care o instanţă, indiferent de gradul său de jurisdicţie, a pronunţat o condamnare prin care pedeapsa privativă de libertate stabilită prin hotărâre devine executorie (a se vedea, de exemplu, hotărârea Wemhoff vs. Germania din 1968). Acontrario, în mod evident, detenţia nu este legală dacă pedeapsa a fost pronunţată cu suspendare. Dimpotrivă, s-a hotărât că un sistem în care este posibil să se dispună neimputarea perioadei de detenţie pe durata procedurii de apel din pedeapsa cu închisoarea pronunţată nu contravine articolului 5, întrucât acesta are drept scop descurajarea apelurilor dilatorii, ceea ce duce, în consecinţă, la posibilitatea de a soluţiona rapid apelurile prin care se invocă motive serioase (hotărârea Monnell şi Morris vs. Regatul Unit din 1987).

2) detenţia legală pentru nesupunerea la o hotărâre pronunţată de un tribunal sau în vederea garantării executării unei obligaţii prevăzute de lege

Această ipoteză se verifică rar. Într-adevăr, interpretarea strictă dată de jurisprudenţă articolului 5, în ansamblu, se combină cu caracterul oarecum exagerat al acestui de-al doilea caz, lucru care face ca rar el să fie judecat conform Convenţiei.

A se vedea un caz recent de încălcare a acestei dispoziţii în hotărârea Nowicka vs. Polonia din 2002, unde era vorba de deţinerea, în vederea efectuării unui examen psihiatric, a unei persoane în cadrul unor proceduri private pentru defăimare.

Pe de altă parte, articolul 1 din Protocolul nr.4 interzice detenţia datornicilor, însă doar dacă este vorba de o obligaţie contractuală. În schimb, nici articolul 5, nici articolul 1 din Protocolul nr. 4 nu interzic măsura coercitivă a privării de libertate cu caracter de sancţiune fiscală, ca pedeapsă accesorie având ca scop obligarea unei persoane de a plăti o creanţă a Statului, cum ar fi o amendă vamală (hotărârea Göktan vs. Franţa din 2002).

3) arestarea preventivă în cadrul procedurii penale

O astfel de deţinere nu este autorizată decât dacă persoana este adusă în faţa "autorităţii judiciare competente, atunci când există motive verosimile de a bănui că a săvârşit o infracţiune sau când există motive temeinice de a crede în necesitatea de a-l împiedica să săvârşească o infracţiune (sau să fugă după săvârşirea acesteia)". Fac referire la textul articolului 5 § 1c).

Această ipoteză trebuie înţeleasă într-o manieră absolut strictă, pentru că ea face derogare în acelaşi timp de la principiul dreptului la libertate şi, într-un anumit mod, de la cel al prezumţiei de nevinovăţie (garantat de articolul 6 § 2 al Convenţiei).

Un exemplu de interpretare strictă a acestei dispoziţii este că, în opinia Curţii, nu poate fi vorba decât de o procedură penală (iar nu disciplinară sau administrativă): a se vedea în acest sens hotărârea Ciulla vs. Italia din 1989. Ca un exemplu mai recent de încălcare a acestei dispoziţii, hotărârea Lukanov vs. Bulgaria din 1997: Curtea a considerat că deţinerea reclamantului nu s-a bazat pe suspiciuni verosimile că acesta ar fi comis o infracţiune cu caracter penal.

Tot astfel, motivele verosimile de suspiciune trebuie să existe nu numai ab initio, ci trebuie să subziste în continuare (hotărârea Stögmuller vs. Austria din 1969). Iar suspiciunea trebuie să privească o infracţiune concretă şi determinată; arestarea nu trebuie să fie o prevenţie cu caracter general vizând o persoană sau un grup de persoane suspecte de a fi periculoase din punct de vedere social. (hotărârea Guzzardi vs. Italia din 1980).

4) detenţia unui minor hotărâtă pentru educaţia sa sub supraveghere sau în scopul aducerii sale în faţa autorităţii competente

Curtea controlează dacă este vorba, într-adevăr, de măsuri şi de structuri educaţionale. Ea a decis, astfel, că plasarea unui minor în arest preventiv, într-un regim virtual de izolare, fără personal calificat şi fără ca această plasare să aibă un caracter provizoriu şi să se preschimbe rapid într-un transfer la o instituţie specializată, încalcă articolul 5 (hotărârea Bouamar vs. Belgia din 1988). Această jurisprudenţă este constantă. A se vedea, ca un exemplu mai recent, D.G. vs. Irlanda (hotărâre din 2002). Prin aceasta, se arată din nou că ea veghează la o interpretare restrictivă a excepţiilor aduse principiului libertăţii.

5) detenţia unei persoane susceptibile să transmită o boală contagioasă, a unui alienat, alcoolic, toxicoman sau vagabond
Această categorie destul de variată vizează ceea ce s-ar putea numi detenţie "profilactică" (fie că este vorba de profilaxie sanitară sau socială).

Abuzurile fiind pe deplin posibile în această ipoteză, după cum au demonstrat-o, în trecut, internările psihiatrice ale disidenţilor politici sau doar ale simplilor non-conformişti, controlul în materie, exercitat de Curtea Europeană a Drepturilor Omului, este deosebit de strict. Pe data de 17 iunie viitor, va avea loc o şedinţă publică pe fond în cauza Rakevich vs. Rusia, în care reclamanta invocă o încălcare a acestei părţi a articolului 5 din Convenţie.

În anul 2000, Curtea a pronunţat o hotărâre Varbanov vs. Bulgaria prin care a constatat încălcarea aceloraşi dispoziţii, considerând că era imposibil să se obţină probe prin care să stabilească maladia psihică a unei persoane ce fusese plasată în detenţie într-un institut psihiatric.

În sfârşit, mai pot cita o cerere împotriva României, aceea a lui Alexandru Pantea, pe care Curtea noastră a declarat-o admisibilă în martie 2001, din punctul de vedere, mai ales, al articolelor 3 şi 5. Reclamantul a fost deţinut, pe rând, într-o închisoare, în secţia psihiatrică a unui spital, într-o închisoare şi într-un penitenciar, şi el susţine că această detenţie nu era legală în sensul articolului 5 şi că el a suferit tratamente care încalcă articolul 3. Curtea noastră urmează să se pronunţe pe fond, deci va trebui să hotărască dacă plângerile domnului Pantea sunt fondate sau nu.

6) detenţia unui străin, fie pentru a-l împiedica să pătrundă în mod ilegal pe teritoriu, fie că împotriva lui se află în curs o procedură de expulzare ori de extrădare

Şi aici Curtea face o interpretare limitativă a acestei ipoteze de privare de libertate - un străin având, din principiu, un drept la libertate egal cu orice cetăţean al ţării de reşedinţă.

Astfel, ea consideră că, în caz de detenţie pendinte extrădării, privarea de libertate este justificată doar câtă vreme se derulează procedura anterioară adoptării unei decizii prin care să se confirme - ori să se infirme - extrădarea persoanei în cauză şi că, prin urmare, dacă ţara de primire nu îndeplineşte această procedură cu diligenţa necesară, detenţia încetează să mai fie justificată: hotărârea Quinn vs. Franţa din 1995. Ea adoptă acelaşi raţionament pentru durata unei proceduri de expulzare (hotărârea Chahal vs. Regatul Unit din 1996).

Curtea a hotărât, de asemenea, că reţinerea străinilor în zona de tranzit a unui aeroport internaţional echivalează cu privarea de libertate şi a cenzurat această reţinere pentru durata sa excesivă, în absenţa unui control judiciar suficient de către un judecător (hotărârea Amuur vs. Franţa din 1996).

Bineînţeles, la fel ca pentru orice privare de libertate autorizată de articolul 5, Curtea trebuie să fie convinsă că există o bază legală în dreptul intern. Este ceea ce a hotărât, de exemplu, în cauza Dougoz vs. Grecia în 2001.

Aş dori acum să abordez garanţiile şi măsurile de salvgardare de care trebuie să poată beneficia orice persoană arestată sau deţinută, chiar dacă această arestare sau detenţie este legală din punctul de vedere al articolului 5 din Convenţie.

Există aici patru tipuri, prevăzute în paragrafele 2 până la 5 ale acestui articol.

II. Garanţiile procedurale împotriva privărilor de libertate

1) informarea datorată oricărei persoane arestate asupra motivelor arestării şi asupra oricărei acuzaţii aduse împotriva sa

Acest drept la informare reprezintă o garanţie crucială a libertăţii individuale şi dreptului la apărare. Este suficient să ne reamintim "Procesul" lui Franz Kafka, unde angoasele eroului vin chiar din faptul că el nu ştie de ce este acuzat...

Articolul 5 § 2 din Convenţie precizează că această informare trebuie furnizată în termenul cel mai scurt şi într-o limbă înţeleasă de persoana arestată. Jurisprudenţa a precizat aceste noţiuni. Un termen de câteva ore (aproximativ cinci ore) între momentul arestării şi această informare a fost judecat ca fiind compatibil cu această dispoziţie (hotărârea Fox, Campbell şi Hartley vs. Regatul Unit din 1990). A se vedea, în acelaşi sens, decizia Kerr vs. Regatul Unit din 1999. În ceea ce priveşte limba, nu trebuie, neapărat, ca aceasta să fie limba maternă a persoanei, ci cel puţin un idiom pe care să-l înţeleagă (a se vedea mutatis mutandis, în contextul articolului 6 § 3, cât priveşte un rechizitoriu, hotărârea Kamasinski vs. Austria din 1989).

Bineînţeles, o absenţă totală a informării asupra motivelor unei privări de libertate încalcă articolul 5 § 2 (hotărârea Van der Leer vs. Regatul Unit din 1999).

În sfârşit, Curtea consideră că acest drept are un caracter foarte general şi că el depăşeşte procedura penală stricto sensu.

2) dreptul de a fi adus de îndată înaintea unui judecător, apoi de a fi judecat într-un termen rezonabil, sau eliberat în cursul procedurii

Această importantă garanţie procedurală, prevăzută la paragraful 3 al articolului 5, nu vizează decât ipoteza arestului preventiv în cadrul procedurii penale, deci cea de-a treia ipoteză de posibilă privare de libertate. Este şi logic, fiind vorba de o garanţie care, în mod precis, este pandantul arestului preventiv şi care trebuie să întărească prezumţia de nevinovăţie, în sensul penal al termenului.

Ea se împarte în două.

Mai întâi, din momentul arestării sau al plasării în arest preventiv, trebuie ca un judecător (sau un alt magistrat, dar în orice caz un organ independent de executiv şi imparţial) să poată audia de îndată persoana arestată. Jurisprudenţa a precizat această noţiune, "de îndată". Un termen de 14 zile, chiar în contextul special al luptei împotriva terorismului, a fost considerat excesiv (hotărârea Aksoy vs. Turcia din 1996). La fel, pentru termene care însumau, după caz, 6, 7 şi 11 zile (hotărârea De Jong, Baljet şi Van den Brink vs. Olanda din 1984).

Şi chiar un termen de patru zile şi jumătate, cu toate că se apropie de limita acceptabilă, a fost considerat incompatibil cu cerinţele articolului 5 § 3 (hotărârea Brogan vs. Regatul Unit din 1988).

Pot să citez exemplul unui magistrat asimilat de Curte unui judecător, ca urmare a independenţei şi imparţialităţii sale, este cazul unui procuror de district din cantonul Zürich (hotărârea Schiesser vs. Elveţia din 1979), dar şi un exemplu în sens opus, într-un caz în care Curtea a constatat o dublă încălcare a articolului 5 § 3, pentru că procurorul nu a audiat "de îndată" persoana arestată şi nu putea, pe de altă parte, să apară în speţă ca imparţial, din punct de vedere obiectiv (hotărârea Brincat vs. Italia din 1992).

Şi dacă deţinutul este adus în faţa unui judecător, dar acesta nu are puterea de a dispune eliberarea sa, articolul 5 § 3 este încălcat, aşa cum a decis Curtea în hotărârile Aquilina şi T.W. vs. Malta din 1999.

Aş vrea să semnalez, de asemenea, că o cerere a domnului Popescu, bazată pe pretinsul fapt că nu a fost adus, de îndată, în faţa unui judecător, a fost comunicată statului român şi este pe rol, în prezent.

În al doilea rând, garanţia oferită de paragraful 3 al articolului 5 comportă necesitatea de a se pune capăt arestului preventiv într-un termen rezonabil, fie printr-o hotărâre judecătorească care să se pronunţe cu privire la vinovăţia inculpatului, fie prin punerea lui în libertate provizorie înaintea acestei pronunţări. Această exigenţă se bazează pe prezumţia de nevinovăţie şi pe principiul conform căruia libertatea este regula, iar privarea de libertate este excepţia. Curtea a procedat foarte devreme la această interpretare, începând cu hotărârea sa Neumeister vs. Austria din 1968. Ea califică chiar deţinerea drept "o gravă derogare" (a se vedea hotărârea Stögmuller vs. Austria din 1969). Sunt necesare, deci, motive plauzibile de a suspecta că persoana aflată în detenţie ar fi comis o infracţiune (hotărârea Scott vs. Spania din 1996) sau indicii grave asupra vinovăţiei sale (hotărârea Tomasi vs. Franţa din 1992). Dincolo de aceasta, trebuie ca menţinerea în arest preventiv să continue să se justifice, iar motivele precum tulburarea ordinii publice sau riscul de a fugi trebuie să fie temeinic justificate de autorităţile naţionale (a se vedea, de exemplu, hotărârea Letellier vs. Franţa din 1991).

Trebuie, în sfârşit, ca autorităţile judiciare, de altfel, obligate conform articolului 6 § 1 să judece într-un termen rezonabil, să facă dovada, în această materie, unei celerităţi deosebite, pentru că miza este libertatea. Bineînţeles, este imposibil, într-un domeniu unde apar noi parametri, să se indice un termen rezonabil "ideal" sau, pentru Curte, să procedeze la o evaluare abstractă. Cu titlu de exemplu, pot cita cazurile în care Curtea a găsit că termenul era excesiv: Kalashnikov vs. Rusia (hotărâre din 2002: mai mult de patru ani), Debboub vs. Franţa (hotărâre din 1999: idem), Kudla vs. Polonia (hotărâre din 2000: aproape doi ani şi jumătate).

3) dreptul persoanei arestate sau deţinute să facă recurs în faţa unui tribunal pentru ca acesta să statueze într-un termen scurt asupra legalităţii detenţiei

Această regulă, menţionată la articolul 5 § 4, dar care ne reaminteşte de Actul Habeas Corpus britanic din secolul XVII, instituie un drept la controlul jurisdicţional pe întreaga durată a detenţiei.

Jurisprudenţa a adus mai multe precizări. Legalitatea trebuie să fie apreciată nu numai în raport cu dreptul intern, dar şi faţă de exigenţele Convenţiei (hotărârea Weeks vs. Regatul Unit din 1987). Garanţia funcţionează pentru orice persoană privată de libertatea sa, indiferent că privarea a fost legală sau nu (cauza interstatală Irlanda vs. Regatul Unit, hotărâre din 1978), că ea se înscrie într-un context penal sau de altă natură; de exemplu, ea funcţionează pentru internările pe motive psihiatrice, unde intervenţia judecătorului constituie o garanţie crucială (a se vedea în acest sens, de exemplu, hotărârea Keus vs. Olanda din 1990, sau Varbanov vs. Bulgaria din 2000). Trebuie ca procedura urmată pentru exercitarea acestui control să fie de natură judiciară (aşa-numita cauză Vagabondaj, hotărârile din 1970 şi 1971 vs. Belgia). Noţiunea de "termen scurt", dacă urmează a fi apreciată in concreto, trebuie luată în serios de către autorităţile judiciare naţionale (hotărârea Sanchez-Reisse vs. Elveţia din 1986).

Pot cita două exemple recente de încălcare a articolului 5 § 4 pentru lipsa controlului jurisdicţional al legalităţii detenţiei, unul în cazul unei detenţii prealabile unei expulzări (hotărârea Dougoz vs. Grecia din 2001), celălalt în cazul menţinerii în detenţie, în baza unei condamnări la pedeapsa închisorii pe viaţă (hotărârea Stafford vs. Regatul Unit din 2002).

4) în sfârşit, dreptul la reparaţii pentru orice persoană arestată sau deţinută cu încălcarea altor dispoziţii ale articolului 5

Acest drept este deschis la paragraful 5 şi ultimul al articolului 5. El obligă statele (în numele principiului subsidiarităţii) ca ele însele să despăgubească victimele unor privări de libertate ilegale sau arbitrare. Iar dacă statul nu-şi îndeplineşte această obligaţie, el încalcă articolul 5 § 5, Curtea fiind aceea care, în virtutea articolului 41, îl va condamna să plătească reclamantului o despăgubire cu titlu de reparaţie echitabilă.

Nu voi cita decât un exemplu recent de încălcare a articolului 5 § 5, procesul Hood vs. Regatul Unit (hotărâre din 1999) unde, în cadrul procedurii derulate în faţa curţilor marţiale, reclamantul încercase să obţină controlul legalităţii detenţiei sale. Curtea a hotărât că acest control era încredinţat ofiţerului comandant, care nu putea să treacă drept independent faţă de părţi. În consecinţă, ea a constatat o încălcare a articolului 5 § 3 şi, cum persoana în cauză nu era îndreptăţită la reparaţii pe plan intern, o încălcare, de asemenea, a articolului 5 § 5.

ÎN CONCLUZIE, mă voi limita să fac doar trei observaţii. Articolul 5 din Convenţie stabileşte în sine o protecţie puternică a libertăţii şi a siguranţei. În al doilea rând, jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului - şi sper că v-am convins de aceasta - a sporit, prin interpretarea dată acestor dispoziţii, şi mai mult, intensitatea şi întinderea acestei protecţii. În sfârşit, iată un domeniu în care Curtea le lasă statelor părţi o marjă de apreciere îngustă: exigenţa sa reprezintă, prin urmare, un puternic factor de armonizare a dreptului naţional şi a practicilor din aceste state.

Vă mulţumesc pentru atenţie. "

in ideea ca ati inteles cate ceva si v-am fost de folos, va salut respectuos si vreau sa va conving de faptul ca citind comentariile domniei voastre am inteles in sfarsit de ce sunteti in urma Albaniei, Gabonului, Botswanei ca nivel de trai si inteleg in sfarsit de ce la ultimele alegeri ati votat cum ati votat si in sf.de ce d-na Kovesi este investita cu astfel de funct.cu rol primordial intr-un stat de drept (mai exact de drepti)

# Radu Dragan date 5 November 2010 22:38 +8

Nu cumva.........prostanacu e nick-ul d-nei procuror general?
se cam potrivesc profunzimile interviurilor d-nei (ca sa nu mai vorbim despre teoriile de drept penal si procesual penal) cu cele ale comentariilor d-lui.
Mai scumpa doamna, nu cumva folositi calculatoarele institutiei sa va sustineti proriile elcubratii enuntate?

# racaceanu catalin date 6 November 2010 07:13 +15

:D :D :D :D :D :P

# pompiliu bota date 6 November 2010 08:03 -10

Liviu Carp şi Mihai Podaru aveţi dreptate, dar vă rog să vă sintetizaţi ideile.

# pompiliu bota date 6 November 2010 08:38 +10

ART. 3 c.p.p. ,,In desfasurarea procesului penal trebuie sa se asigure aflarea adevarului."
Din păcate, procurorii români aleargă după arestări şi condamnări! Celebrul procuror Bocşan s-a pupat cu poliţiştii în văzul lumii când instanţa l-a arestat pe Dan Diaconescu!

# Mihai Podaru date 6 November 2010 09:31 +12

Scuzati-ma d-le Bota, dar nu mai rezistam, cand am vazut ce poate declara un procuror general.
am zis ca daca postez tot discursul (si nu e al meu e al unui "obscur" judecator presedinte al cedo, "obscur" prin comparatie cu procurorul general al Rom., procurorul sef al DNA, DIICOT)poate inteleg si oamenii cum e cu justitia, cu democratia.

# racaceanu catalin date 10 November 2010 07:40 +7

Uite ca noi rezistam. De ani buni...

# Vincenzo date 6 November 2010 09:54 +5

Felicitari domnilor, Liviu si Mihai ....pentru rabdare de a expune unele argumente temeinice ce vin in contradictie cu practicile de la noi. Insa ce cred eu este ca un tip ca cel cu pseudonimul Prostanacul nu va putea intelege ceea ce ati scris iar cei care nu sunt cat de cat avizati nu vor avea disponibilitatea sa inteleaga. Oricum pentru stiinta lui " P " sa stiti ca sunt chiar si in Ro procurori care staruie sa obtina probe si in favoarea celui invinuit sau inculpat facandu-si profesia cu credinta si cu respect ptr spiritul legii.

# Mihai Podaru date 6 November 2010 10:13 +5

Merci Vicenzo, uite un exemplu in sustinerea a ceea ce ai spus tu:
CURTEA DE A P E L I A Ş I
SECŢIA PENALĂ
DECIZIA PENALĂ Nr. 57
Şedinţa publică de la 15 Mai 2008

"REPREZENTANTUL PARCHETULUI având cuvântul SOLICITA admiterea apelului aşa cum a fost formulat, apel ce vizează schimbarea temeiului ACHITARII inculpatului, din art.11 pct. 2 lit. a C.p.p raportat la art. 10 lit. c C.pr.p. în art. 11 pct. 2 lit. a C.p.p raportat la art. 10 lit. a C.p.p."

# Vincenzo date 6 November 2010 14:23 +4

Sunt convins ca nu toti procurorii actioneaza doar la comanda a sefilor sau a altora si cred ca exista o presiune mare cand stii ca influentezi cumva (considerabil zic eu) viata celui pe care il cercetezi/acuzi. Dincolo de toate trebuie sa existe probe ptr ca asa trebuie sa se realizeze actul de justitie si numai asa vei putea (omul procuror) sa nu ai nopti nedormite din pricina unor procese de constiinta. Zic omul ptr ca doar omul are constiinta de sine si bun-simt pentru ca si asta este necesar in interpretarea normelor si a faptelor incidente cu normele legale.

# Mihai Podaru date 6 November 2010 16:57 +1

Vicenzo,ptr.ca a murit un geniu Ad.Paunescu care alaturi de Gr.Vieru au tinut in viata literatura romana moderna.
Iti raspund cu prin versurile domniei sale:
Pe pamânt avem de toate
Si mai bune si mai rele,
bune - rele
Si închisori si libertate
Si am putea, si nu se poate
Si noroi si stelei.

Insa referindu-ne la justitie "Între înger si drac,
Trage omul sarac" ...."Între cei care trag
Si acei ce sunt trasi,
Nu e loc de vreun steag,
E o groapa de pasi.
Între ei sunt sudati,
Un strâmb ideal
Cum sunt bine legati
Condamnati un elan"

totusi:"Timpul vietii ni-i scurt/
Hai sa-l facem curat"...
"Fiindca nasteti copii
Aparatii luptând
Doborâti monstrii vii"

# Mihai Podaru date 6 November 2010 17:02 +5

scuze am scris in graba:
Intre cei care trag
Si acei ce sunt trasi
Nu e loc de vreun steag
E o groapa de pasi
Intre ei sunt sudati
Cu un stramb ideal
Cum sunt bine legati
Condamnatul de lat
Si biciusca de cal

# craiovean date 6 November 2010 18:13 +11

ce zice d-na procuror de cazul de la CRAIOVA?cine a dat comanda in cazul celor 2 magistrati sa fie arestati fara macar a se face vreun flagrant si mai ales nici nu s-a gasit asupra lor vreun ban.au introdus in apartamentul jud.anghel 5000 euro la a doua perchezitie cand el era arestat de 3 zile!!!sunt de ras acesti procurori de la acest DNA CRAIOVA si ar trebui si judecatorii de la curtea de apel craiova sa explice de ce au mentinut starea de arest a celor 2 si cum reprezinta cestia pericol public fiind arestati de 6 luni.CEI DE LA DNA CRAIOVA UNDE AU PIERDUT 21000 EURO?asta credeti ca este justitie?VA INSELATI.de prezumtia de vinovatie s-a auzit in TARA ASTA?

# Radu Dragan date 7 November 2010 14:22 +12

Procurorul General al Rom.este numit acolo ptr.a raspunde la firul scurt, asa ca nu o mai judecati ptr.afirmatiile domniei sale facute fara un minim de cunostiinte in domeniu.Daca veti studia cu atentie opinia domniei sale ref.la arestarea lui vantu contrazice propriile aprecieri din cartea "Arestarea preventiva. Aprecierea pericolului social concret pentru ordinea publica. Practica judiciara. Hotarari CEDO".bine nu are de unde sa stie asta ptr.ca efectiv nu a scris ea cartea, ea a semnat doar pe coperta.
in alta ordine de idei si ca manager al PICCJ este repetenta d-na sa va dau doar 2 ex.de ziua justitiei d-na a felicitat si premiat diversi procurori(http://www.juridice.ro/112708/premiati-de-procurorul-general.html), iar la pozitia 138 veti vedea un procuror care a lasat in libertate un infractor care ulterior a bagat in coma un politist(http://www.cotidianul.ro/124058-Il_acuz_public_pe_procurorul_Iulian_Preda_pentru_ca_a_lasat_in_libertate_un_infractor_periculos), de asemenea despre performantele procurorului de la pozitia 58 se pot scrie romane despre abuzurile, faptele de coruptie si incompetenta de care a dat dovada.

# Florin Nita date 7 November 2010 14:25 +13

Scrisoare deschisă către puterea executivă

din partea unui judecător ce a părăsit puterea judecătorească

Domnule Preşedinte al României, domnule Prim-ministru, domnilor miniştri ai cabinetului

Vă mai amintiţi jurământul depus la preluarea mandatului ? Ar trebui!

Conform art. articolului 82 aliniatul 2 din Constituţia României acesta este: “Jur să-mi dăruiesc toată puterea şi priceperea pentru propăşirea spirituală şi materială a poporului român, să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a României. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!“

Oare vreunul dintre dumneavoastră şi-a pus vreodată întrebarea: „De ce am depus un jurământ, dacă oricum trebuie, ca orice cetăţean al ţării, să respect legile şi să-mi pese, în tot ceea ce fac, de ţara mea? ”

Să încercăm să găsim împreună răspunsul, ce nu poate fi decât în folosul cetăţenilor acestei ţări.

De ce este necesar jurământul de credinţă? Pentru că dumneavoastră, cei din puterea executivă, aveţi puteri imense iar acestea trebuie temperate în primul rând de propria conştiinţă. În fiecare moment al anilor în care exercitaţi această putere executivă, cuvintele ferme ale jurământului trebuie să vă stea în minte şi să vă oprească de la orice gest ce ar putea determina încălcarea acestuia în cea mai mică privinţă, doar a fost depus faţă de Dumnezeu.

Dacă-l respectaţi pe Dumnezeu ar trebui să respectaţi fiecare vorbă a jurământului.

Faceţi dumneavoastră aceasta?

Începând analiza cu partea de început a jurământului, vă străduiţi cu adevărat pentru a asigura „propăşirea spirituală şi materială a poporului român”? Se poate spune că faceţi aceasta, atât timp cât nu vă pasă de fapt de poporul român, ce este alcătuit din fiecare cetăţean român nu doar din cei din structurile statale?

Cum s-ar putea afirma respectarea jurămintelor atât timp cât „propăşirea materială” este inexistentă, de vreme ce salariile scad, se doreşte în continuare reducerea pensiilor, iar taxele şi impozitele cresc, în timp ce poporul nu primeşte explicaţii şi dezbateri serioase ci doar butade emise de membrii puterii executive?

Mai există propăşire spirituală atât timp cât de esenţa acesteia este cultura adevărată şi durabilă, iar puterea executivă nu face nimic să o încurajeze, dimpotrivă, încearcă să o distrugă stabilind o impozitare excesivă a drepturilor de autor şi împiedicând creatorii adevăraţi să-şi realizeze operele prin reducerea sumelor pe care le puteau aloca pentru dezvoltarea proprie si considerate anterior deductibile?

Respectaţi „Constituţia şi legile ţării”?

Oricine dintre dumneavoastră care ar analiza în mod serios dacă-şi respectă jurămintele ar trebui să spună „în mod cert nu”, atât timp cât dispoziţiile constituţionale şi inclusiv cele din tratate internaţionale sunt răstălmăcite în interesul propriu iar nu în interesul poporului.

Cum poate exista respectarea Constituţiei şi legilor când, la câteva zile de la declararea neconstituţională a unei dispoziţii legale, cel ce ar trebui să medieze şi să impună respectarea Constituţiei nu face altceva decât să susţină „nesupunerea civică” prin nerespectarea unei hotărâri a Curţii Constituţionale, propunând o măsură cu efect echivalent ce ar încălca vădit respectiva decizie. Aspectul este evident pentru orice observator obiectiv atât timp cât se propune o reducere permanentă cu 16% a pensiilor (prin impozitare) în loc de o măsură declarată neconstituţională, de reducere cu 15%.

Cum poate susţine guvernul că-i pasă de „propăşirea spirituală” sau de „respectarea legilor ţării” când aplică peste noapte o măsură ce afectează grav poporul şi economia naţională, precum creşterea TVA, în timp ce o dispoziţie legală neabrogată din Codul fiscal prevedea clar că asemenea măsuri se pot lua doar după 6 luni (aşa cum fac toate ţările Uniunii Europene şi cum tocmai realizase Spania).

Când vă priviţi în oglindă, puteţi spune „apăr democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor”? Cu siguranţă nu, atât timp cât nu faceţi altceva decât să distrugeţi orice şansă a României de a fi stat democratic. De esenţa democraţiei este verificarea reciprocă şi echilibrul între puterea executivă, puterea legislativă şi puterea judecătorească. Despre ce echilibru putem vorbi când puterea legislativă este aproape inexistentă (voi detalia acest aspect într-o scrisoare deschisă adresată puterii legislative) iar puterea judecătorească este practic anihilată prin subfinanţare şi încercarea de a o responsabiliza pentru orice altceva decât pentru activitatea proprie.

Aceste atacuri împotriva puterii judecătoreşti sunt de fapt cele mai grave deoarece încalcă implicit în totalitate ”drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor” ce trebuie să fie apărate de justiţie. Critica permanentă şi ameninţările directe sau indirecte asupra judecătorilor pentru soluţiile pronunţate sunt zilnice, determinând o situaţie de schizofrenie socială ce este reflectată de sondajele privind încrederea în justiţie, realizate asupra publicului larg (în general negative) şi cele realizate asupra celor ce au procese pe rol (în general pozitive).

Care este efectul acestor atacuri: determinarea cetăţeanului să renunţe la apărarea propriilor drepturi, chiar şi fundamentale, atât timp cât acesta află zilnic de corupţia din justiţie, de soluţii incorecte şi interesate, de durata proceselor sau despre costurile reale ale acestora, prin amplificarea unor situaţii izolate sau sistemice, pentru remedierea cărora nu se face nimic din punct de vedere administrativ sau legislativ.

Nu neg că, în această privinţă, o parte de vină aparţine şi puterii judecătoreşti, societăţii civile, presei sau chiar şi avocaţilor, însă obligaţia (asumată chiar internaţional) de a respecta drepturile omului inclusiv printr-o justiţiei credibilă aparţine Statului Român, ce este reprezentat plenar, îndeosebi, de membrii puterii executive.

Nu voi detalia asupra aspectelor ce ţin de „suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a României” însă chiar şi în această privinţă aparenţele sunt în defavoarea puterii executive, ce pare a accepta imediat tot ce vine din afara ţării, Statul Român neavând practic nicio rezervă la majoritatea tratatelor europene, precum au alte state, chiar din estul Europei, dar, cu toate acestea, aplicarea respectivelor tratate este de multe ori doar formală.

Ar trebui să vă temeţi domnilor, dar nu doar de Dumnezeu, ci şi de acest Popor Român ce la un moment dat se va trezi şi nu veţi mai putea să vă ascundeţi în faţa vorbelor goale şi demagogiei sau în spatele celor 5 milioane de oameni ce v-au votat dar care acum, majoritatea, nu mai cred în dumneavoastră .

Poporul Român se va trezi şi în mod cert va conştientiza în curând, că începând cu 1 decembrie 2009 fiecare cetăţean român are dublă cetăţenie,

Acum suntem şi cetăţeni ai Uniunii Europene în conformitate cu art. 9 din Tratatul Uniunii Europene, forma consolidată, ce arată că „ Este cetăţean al Uniunii orice persoană care are cetăţenia unui stat membru. Cetăţenia Uniunii nu înlocuieşte cetăţenia naţională, ci se adaugă acesteia”

iar la un moment dat românii se vor comporta ca adevăraţi europeni

„Să vă fie ruşine” domnilor!

Florin Niţă

fost judecător

# adelin date 7 November 2010 14:29 -15

Mai lasa-ne Florin Nita, inegalabil loser. Ai plictisit pe toata lumea cu gesturile tale penibile si patetice, nu-ti statea bine ca judecator oricum. Esti moale ca ...

# Radu Dragan date 7 November 2010 18:33 +13

Draga Adelin, D-zeu a tinut de sec.viermii sub pamant, acum in vremurile de restriste pe care le traim, au iesit la suprafata, mai mult posteaza comentarii pe net.
jignirile tale te caracterizeaza perfect adica............:
NERÓD, -OÁDĂ, nerozi, -oáde, adj., s.m. și f. 1. Adj., s.m. și f. (Persoană) care are mintea mărginită, care pricepe greu un lucru, care acționează fără să judece; (om) prost, netot, neghiob, nătărău. 2. Adj. Care aparține nerodului (1), care caracterizează pe nerod, nerozesc; care denotă, trădează prostie, prostesc; p. ext. lipsit de sens, de rațiune; stupid. [Var.: (reg.) năród, -oádă adj., s.m. și f. – Din bg. neroda.

# racaceanu catalin date 11 November 2010 21:38 +7

:D Tocmai mi-a zis cineva un banc si nu ma pot abtine sa nu vi-l spun:
"Intr-un corp omenesc se aduna toate organele sa decida care este sef...
-Inima:Eu trebuie sa fiu sef...ca daca nu as bate eu nu ati mai functiona.
-Creierul:Ba nu,eu is sefu...
Tot certandu-se ei acolo apare si RAHATUL spunand ca el merita sa fie sef,deoarece daca el nu ar iesi nu ar mai putea functiona ceilalti.
Ceilalti luandu-l in ras,RAHATUlse supara si nu mai iese 1 saptamana,inundand toate organele.
MORALA:Orice RAHAT ajunge SEF.
Erata:prezentul banc este un pamflet si nu are nici o legatura cu situatia de fapt prezentata in articolul de mai sus.:P

# Gold Press Media date 27 October 2011 01:57 0

Consiliul Superior al Magistraturii a decis, joi, respingerea sesizarii privind apararea independentei procurorilor Directiei Nationale Anticoruptie, apreciind ca afirmatiile politicienilor nu au constituit o presiune asupra anchetatorilor, au declarat, pentru GPM, surse din magistratura. Un procuror si sapte judecatori, dintre membri alesi in CSM, au decis respingerea apararii independentei anchetatorilor DNA, alti trei procurori pronuntandu-se pentru apararea independentei. In CSM sunt alesi, de catre magistratii din toata tara, patru procurori si sapte judecatori. Doi reprezentanti ai societatii civile sunt alesi in CSM de Senat. Membrii de drept in CSM sunt ministrul Justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si procurorul general al Romaniei. Felix Ilie Seful Departamentului de Comunicare

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 22.12.2024 – S-a aflat noul ministru al Justitiei

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva