Procurorul sef Marius Iacob a prezentat de “Ziua Usilor Deschise” cauzele accidentului aviatic mortal de la Tuzla
Procurorul sef al Sectiei de Urmarire Penala si Criminalistica din Parchetul General, Marius Iacob (foto) a organizat luni, de “Ziua Usilor Deschise”, o conferinta de presa in care a prezentat cazul accidentului aviatic de la Tuzla, in care si-au pierdut viata 12 militari. Procurorul Iacob a precizat ca favorizante pentru producerea tragediei au fost decolarea aeronavei de pe o pista care nu era in mod normal utilizata, dar si ruperea levierului de comanda, in momentul in care pilotul a incercat sa redreseze aparatul. Cu privire la motivele care l-au determinat pe pilot sa decoleze de pe o alta pista, Iacob a explicat ca a fost o decizie comuna a celor din turnul de control, care s-a datorat vremii putin nefavorabile. Cu toate acestea, vremea nu a fost un element pe care specialistii sa il ia in considerare ca posibil motiv pentru producerea tragediei. Procurorul sef a mai spus ca in cauza s-a dispus neinceperea urmaririi penale, pentru ca specialistii in aviatie au considerat ca responsabilitatea producerii accidentului nu trebuie sa cada in sarcina niciunui militar sau conducator al bazei militare.
Cel mai grav accident din istoria aviatiei Romaniei
Marius Iacob a aratat ca accidentul de la Tuzla este calificat drept cel mai grav, in primul rand prin numarul victimelor, 12 militari pierzandu-si viata, iar alti doi fiind raniti. De asemenea, procurorul a sustinut ca este primul accident cu un aparat Antonov 2, majoritatea accidentelor aviatice din Romania avand loc cu MIG-uri. Totodata, Iacob a precizat ca, in ciuda vechimii aparatului, acesta era considerat de specialisti o masinarie rezistenta si buna de utilizat. Pe de alta parte, procurorul a sustinut ca limita maxima admisa la decolare pentru acest tip de avion este de 5.500 de kilograme, iar greutatea pe care o avea aparatul in momentul producerii accidentului a fost de 5.260 de kilograme, adica foarte aproape de limita maxima, fapt care a dus la modificarea centrului de greutate al avionului si este foarte posibil sa fi favorizat ruperea levierului de comanda. „Pilotul a tras foarte tare de levier, pentru a redresa aparatul, dar acesta s-a rupt. S-au speriat rau si au incercat sa faca ceva sa aduca aparatul la normalitate, dar nu s-a mai putut”, a spus procurorul Iacob. Din probele administrate in cursul urmaririi penale a rezultat faptul ca accidentul aviatic din data de 5 iulie 2010 s-a produs din cauza unor defectiuni tehnice, care nu puteau fi prevazute. In plus, imediat dupa impactul cu solul, avionul a luat foc, fiind distrus in proportie de 95%. “Daca nu izbucnea incendiul, mai aveau sanse de supravietuire”, a continuat Iacob. Incendiul a fost intretinut de benzina care a inceput sa curga din rezervoarele sparte situate in aripi si conductele instalatiei de combustibil, care erau asezate pe peretii laterali din interiorul fuselajului, in spatele scaunelor pe care erau asezati parasutistii.
61 de morti in accidente aviatice in 20 de ani
Procurorul Marius Iacob a facut un bilant al accidentelor aviatice din Romania, din ultimii 20 de ani, in fata studentilor si auditorilor de justitie de la Institutul National al Magistraturii. Acesta a spus ca au fost inregistrate 27 de accidente aviatice in care au fost implicate 28 de aeronave, accidente care s-au soldat cu 61 de morti. Numai doi militari dintre cei implicati in accidente aviatice au supravietuit, cei doi fiind implicati in tragedia de la Tuzla. Majoritatea accidentelor au avut drept cauze defectiuni tehnice.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# antonie 25 October 2010 21:55 +2
Acesta nu este prima catastrofa aviatica/accident din Romania, cu un Antonov ... nici macar din 1989 incoace!
E interesant de stiut ce spun reprezentantii fabricantului AN - nu ne spune procurorul Iacob...
Dati-ne voie sa ne indoim si de concluziile cercetarilor de pana acum - care suna asa: "s-a produs din cauza unor defectiuni tehnice, care nu puteau fi prevazute" - adica, nu e nimeni vinovat, aparatele poate, ca erau batrane si bolnave, sau ...pilotii ori parasutistii ca poate n-au stat la locul lor si cine stie ce s-o fi intamplat in busculada!
Curat murdar sau ca la inghesuiala din decembrie - voba lu'Dinescu, care stia!
# moldovean 26 October 2010 08:21 +1
TOTUSI CATE PERSOANE ERAU IN CABINA, CATE LOCURI ERAU PE SCAUNE?
NU AU FOST CONTROLATE DOCUMENTELE DE ZBOR SI NU SA FACUT CENTRAJUL AVIONULUI.... SAU CINEVA A VRUT SA SE SINUCIDA.......
# Alina 10 March 2011 22:37 +2
# raduco stefanosu 26 March 2011 11:15 -1