psdolt
25 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

REFORMA AVOCATULUI FENECHIU (IV) – Digitalizarea avocaturii. Proiectul Legii privind serviciile profesionale efectuate de avocat in format electronic, depus de senatorul Daniel Fenechiu, reglementeaza 21 tipuri de servicii pe care avocatul le poate efectua in format electronic in relatiile cu clientii si tertii. Initiativa infiinteaza portalul E-UNBR, administrat de UNBR. La cererea UNBR si in mod gratuit, securitatea cibernetica a E-UNBR poate fi asigurata de SRI, iar comunicatiile de catre STS

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

9 February 2023 14:36
Vizualizari: 7111

Avocatul si senatorul PNL Daniel Fenechiu (foto 1) intentioneaza sa extinda procesul de digitalizare asupra avocaturii. De aceea, Fenechiu – vicepresedinte al Uniunii Nationale a Barourilor din Romania si prodecan al Baroului Bucuresti – a depus luni, 6 februarie 2023, la Senat proiectul Legii privind serviciile profesionale efectuate de avocat in format electronic (pe scurt: Legea digitalizarii avocaturii).



Initiativa de act normativ reglementeaza 21 de tipuri de servicii pe care avocatul le poate efectua in format electronic: 11 in relatiile cu tertii si 10 in raporturile cu tertii, dar in numele clientilor.


Redam lista acestora (conform art. 5 alin. 1 si 2 din proiect):


(1) Avocatul poate indeplini in forma electronica urmatoarele activitati profesionale in raporturile juridice cu clientii:

a.i.1.a) consultatii si opinii juridice, participarea la negocieri si incheierea de contracte prin intermediul platformelor de chat / mesagerie instant, platformelor de videoconferinta si a altor astfel de sisteme electronice;

a.i.1.b) asistenta si reprezentare juridica in fata instantelor judecatoresti, a organelor de urmarire penala, a autoritatilor cu atributii jurisdictionale, a notarilor publici si a executorilor judecatoresti, a organelor administratiei publice si a institutiilor, precum si a altor persoane juridice, in conditiile legii;

a.i.1.c) asistarea si reprezentarea persoanelor fizice sau juridice interesate in fata altor autoritati publice cu posibilitatea atestarii identitatii partilor, a continutului si a datei actelor incheiate;

a.i.1.d) apararea si reprezentarea cu mijloace juridice specifice a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice si juridice in raporturile acestora cu autoritatile publice, cu institutiile si cu orice persoana romana sau straina;

a.i.1.e) activitati de mediere;

a.i.1.f) activitati fiduciare desfasurate in conditiile Codului civil;

a.i.1.g) conversia in forma electronica si invers a actelor originale prezentate de catre parti pentru exercitarea activitatii avocatului, intocmite pe suport de hartie;

a.i.1.h) primirea si pastrarea in depozit electronic a documentelor;

a.i.1.i) atestarea identitatii partilor, a continutului si datei actelor intocmite de client in format electronic sau intocmite pe suport hartie si convertite in format electronic;

a.i.1.j) procedura atestarii identitatii partilor, a datei si continutului actelor intocmite de avocat sau de partea/partile solicitante;

a.i.1.k) certificarea site-urilor, a programelor informatice sau a altor produse.

(2) In raporturile juridice cu tertii, avocatul poate indeplini in forma electronica in numele clientului urmatoarele activitati profesionale:

a) cereri adresate institutiilor si autoritatilor publice centrale sau locale in numele solicitantilor, in conditiile prevazute de lege, in vederea acordarii unei consultatii cu continut juridic sau pentru prestarea oricarui serviciu avocatial; cereri adresate notarilor publici, executorilor judecatoresti, expertilor judiciari in vederea comunicarii sau solicitarii de acte si informatii in limita mandatului acordat de client;

b) intocmirea si depunerea actelor de procedura, participarea la sedinte sau audieri la distanta, prin intermediul platformei E-UNBR, in proceduri judiciare;

c) comunicarea cererilor si a oricaror inscrisuri justificative pentru efectuarea operatiunilor de cadastru si publicitate imobiliara;

d) deschiderea / schimbarea rolului fiscal, ca urmare sau in vederea indeplinirii unor acte si proceduri pentru care se solicita rolul fiscal;

e) obtinerea certificatelor de atestare fiscala, certificatelor de cazier fiscal, eliberate de Directiile de Impozite si Taxe Locale si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, precum si solicitarea modificarii rolului fiscal;

f) efectuarea demersurilor precum si a obtinerii oricaror avize si autorizatii necesare in vederea exercitarii dreptului de preemptiune sau a parcurgerii procedurii de preemtiune in cazurile prevazute de lege;

g) obtinerea certificatelor de cazier judiciar;

h) obtinerea oricaror avize si autorizatii necesare activitatilor desfasurate de profesionisti;

i) orice activitati de curatela speciala potrivit Legii nr. 51/1995 si Statutului profesiei de avocat;

j) orice alta activitate profesionala desfasurata de avocat in conditiile legii”.


UNBR poate cere ajutor gratuit de la SRI si STS


Elementul principal al digitalizarii avocaturii il reprezinta portalul E-UNBR, unde avocatii vor efectua operatiunile in format electronic in raporturile cu clientii si cu tertii, iar publicul va avea acces la arhiva electronica profesionala a avocatilor. Acest portal va fi gestionat de catre Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (direct sau printr-o entitate infiintata in subordinea Consiliului UNBR), iar UNBR va putea solicita in mod gratuit sprijinul Serviciului Roman de Informatii si al Serviciului de Telecomunicatii Speciale, pentru securitatea cibernetica a portalului, respectiv pentru sistemul lui de comunicatii.


Iata ce prevad art. 6 alin. 8 si 9 din proiect:


(8) Securitatea cibernetica a portalului E-UNBR poate fi asigurata gratuit, la cererea UNBR, de catre Serviciul Roman de Informatii (denumit in continuare SRI). Conditiile de asigurare a securitatii cibernetice se stabilesc prin conventie incheiata intre UNBR si SRI.

(9) Sistemul de comunicatii al portalului E-UNBR cu autoritatile si institutiile publice, precum si cu instantele si parchetele poate fi asigurat gratuit, la cererea UNBR, de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale (denumit in continuare STS). Conditiile de asigurare a sistemului de comunicatii se stabilesc prin conventie incheiata intre UNBR si STS.


Avocatura electronica, reglementata doar infralegal si nespecific


In expunerea de motive, senatorul PNL Daniel Fenechiu mentioneaza ca avocatura in format electronic nu este in prezent reglementata explicit in legislatia romaneasca. Exista totusi un cadru normativ, dar infralegal (o decizie a presedintelui Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei) si continand norme generice, nu specifice avocaturii:

Una dintre cele mai importante reglementari care ofera o parte din instrumentele pentru dezvoltarea digitala a profesiei de avocat este Regulamentul UE (eIDAS) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna, care pune la dispozitie instrumentele necesare pentru determinarea criteriilor si a conditiilor de siguranta pentru implementarea digitalizarii activitatii avocatilor. De altfel, regulamentul mentionat a fost cel care a permis si adoptarea, la nivel national, a Normelor privind reglementarea, recunoasterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanta utilizand mijloace video, aprobate prin Decizia Presedintelui Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei nr. 564/2021, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 1119/24.11.2021”.

Incheiem, mentionand ca in afara de Fenechiu, proiectul de lege a fost semnat (vezi facsimil) din partea PNL de catre senatorul Cristian Niculescu-Tagarlas (foto 4) si deputatul Sebastian Burduja (foto 5), iar din partea PSD de catre senatorii Robert Cazanciuc (foto 2) si Titus Corlatean (foto 3).

 



Prezentam textul complet al proiectului de lege:


Lege privind serviciile profesionale efectuate de avocat in format electronic


Art. 1. -

(1) Prezenta lege reglementeaza regimul juridic general privind intocmirea si realizarea de catre avocat in exercitarea profesiei, a unor acte si proceduri prevazute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 440 din 24 mai 2018, cu modificarile si completarile ulterioare (denumita in continuare Legea nr. 51/1995), in format electronic.

(2) Prezenta lege reglementeaza si cadrul general privind solicitarea in forma electronica a asistentei judiciare si de desemnare in forma electronica a avocatului care urmeaza sa presteze activitatea de asistenta judiciara. In sensul prezentei legi, actele si procedurile realizate in format electronic sunt instrumentate de avocat in exercitarea profesiei prin utilizarea portalului informatic E-UNBR sau a altor modalitati reglementate de prezenta lege. Actele intocmite in format electronic sunt semnate de catre avocat si, dupa caz, de catre parti, cu semnaturi electronice extinse sau avansate dupa caz.

(3) Actele intocmite de avocat in format electronic, care sunt subscrise de acesta prin semnatura electronica extinsa sau avansata, dupa caz, au forta probanta si, dupa caz, forta executorie prevazuta de lege.

(4) Actele profesionale intocmite de avocat pe suport de hartie pot fi convertite in format electronic, iar cele intocmite in format electronic pot fi convertite pe suport de hartie, potrivit procedurii prevazute de prezenta lege. Indiferent de suportul sau formatul in care sunt intocmite, actele profesionale au forta probanta si, dupa caz, forta executorie prevazuta de lege.

(5) In sensul prezentei legi, trimiterile facute la actele si activitatile avocatului se considera facute si la actele si activitatile formelor de exercitare a profesiei de avocat, cu respectarea dispozitiilor din Legea nr. 51/1995 si Statutul Profesiei de Avocat.

Art. 2. –

(1) Actele intocmite de avocat in exercitarea profesiei in format electronic trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:

a) avocatul sa fie autorizat sa desfasoare activitate profesionala in format electronic in baza identitatii digitale unice, in conditiile prezentei legi, a Legii nr. 51/1995, a Statului Profesiei de Avocat si a Regulamentului de aplicare a prezentei legi;

b) sa fie inregistrate prin utilizarea portalului informatic E-UNBR;

c) sa fie semnate cu semnatura electronica avansata a avocatului si, dupa caz, a partilor, in conditiile legii;

d) sa indeplineasca conditiile de fond prevazute de lege privind actul sau procedura pe care o efectueaza, conform prevederilor legale privind continutul activitatii profesionale a avocatului;

(2) Incheierea actelor in format electronic, fara prezenta fizica a partilor in fata avocatului, la distanta, se realizeaza prin utilizarea portalului informatic E-UNBR si pe baza urmatorilor factori de identificare:

a) semnatura electronica avansata a partilor;

b) documentul de identitate, cartea electronica de identitate sau identitatea digitala a partii;

c) metoda de verificare a comunicarii directe cu o persoana in viata, prin intrebari adresate de catre avocat solicitantului, in sensul confirmarii ca acesta participa in timp real, prin mijloace audio-video autorizate de identificare la distanta, la incheierea actului sau la indeplinirea procedurii prevazute de lege pentru activitatea profesionala concreta a avocatului;

d) identificarea prin metode biometrice, folosind proceduri puse la dispozitie de catre institutiile acreditate de catre Autoritatea de Digitalizare a Romaniei (denumita in continuare ADR), la care avocatii au acces, potrivit legii.

(3) Avocatul are obligatia sa verifice indeplinirea tuturor conditiilor prevazute la alin. (1) si (2).

Art. 3. -

(1) In exercitarea activitatii profesionale prin acte si proceduri desfasurate in format electronic, avocatii pot utiliza gratuit certificatele calificate emise de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale (denumit in continuare S.T.S.), in calitate de furnizor de servicii de incredere calificata; certificatele calificate anterior prevazute vor putea fi utilizate exclusiv in exercitarea profesiei de avocat.

(2) Avocatii pot utiliza si alte certificate calificate emise de catre furnizori de servicii de certificare calificata.

(3) Procedura de emitere si revocare a certificatelor emise de catre furnizori de servicii de certificare calificata, precum si datele de identificare a avocatului, prevazute in acestea, se stabilesc printr-un acord incheiat intre furnizor si Uniunea Nationala a Barourilor din Romania din Romania (denumita in continuare U.N.B.R.).

Art. 4. -

(1) Valabilitatea in alt stat a actelor si procedurilor intocmite / efectuate de avocat in format electronic este stabilita prin directive sau regulamente ale Uniunii Europene, precum si prin tratate si conventii internationale la care Romania este parte.

(2) Actele electronice provenind de la autoritati sau avocati din state membre ale Uniunii Europene sau din Spatiul Economic European au valoare de original daca semnaturile electronice straine sunt bazate pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, potrivit Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE si recunoscute prin tratate si conventii internationale la care Romania este parte.

Art. 5. –

(1) Avocatul poate indeplini in forma electronica urmatoarele activitati profesionale in raporturile juridice cu clientii:

a.i.1.a) consultatii si opinii juridice, participarea la negocieri si incheierea de contracte prin intermediul platformelor de chat / mesagerie instant, platformelor de videoconferinta si a altor astfel de sisteme electronice;

a.i.1.b) asistenta si reprezentare juridica in fata instantelor judecatoresti, a organelor de urmarire penala, a autoritatilor cu atributii jurisdictionale, a notarilor publici si a executorilor judecatoresti, a organelor administratiei publice si a institutiilor, precum si a altor persoane juridice, in conditiile legii;

a.i.1.c) asistarea si reprezentarea persoanelor fizice sau juridice interesate in fata altor autoritati publice cu posibilitatea atestarii identitatii partilor, a continutului si a datei actelor incheiate;

a.i.1.d) apararea si reprezentarea cu mijloace juridice specifice a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice si juridice in raporturile acestora cu autoritatile publice, cu institutiile si cu orice persoana romana sau straina;

a.i.1.e) activitati de mediere;

a.i.1.f) activitati fiduciare desfasurate in conditiile Codului civil;

a.i.1.g) conversia in forma electronica si invers a actelor originale prezentate de catre parti pentru exercitarea activitatii avocatului, intocmite pe suport de hartie;

a.i.1.h) primirea si pastrarea in depozit electronic a documentelor;

a.i.1.i) atestarea identitatii partilor, a continutului si datei actelor intocmite de client in format electronic sau intocmite pe suport hartie si convertite in format electronic;

a.i.1.j) procedura atestarii identitatii partilor, a datei si continutului actelor intocmite de avocat sau de partea/partile solicitante;

a.i.1.k) certificarea site-urilor, a programelor informatice sau a altor produse.

(2) In raporturile juridice cu tertii, avocatul poate indeplini in forma electronica in numele clientului urmatoarele activitati profesionale:

a) cereri adresate institutiilor si autoritatilor publice centrale sau locale in numele solicitantilor, in conditiile prevazute de lege, in vederea acordarii unei consultatii cu continut juridic sau pentru prestarea oricarui serviciu avocatial; cereri adresate notarilor publici, executorilor judecatoresti, expertilor judiciari in vederea comunicarii sau solicitarii de acte si informatii in limita mandatului acordat de client;

b) intocmirea si depunerea actelor de procedura, participarea la sedinte sau audieri la distanta, prin intermediul platformei E-UNBR, in proceduri judiciare;

c) comunicarea cererilor si a oricaror inscrisuri justificative pentru efectuarea operatiunilor de cadastru si publicitate imobiliara;

d) deschiderea / schimbarea rolului fiscal, ca urmare sau in vederea indeplinirii unor acte si proceduri pentru care se solicita rolul fiscal;

e) obtinerea certificatelor de atestare fiscala, certificatelor de cazier fiscal, eliberate de Directiile de Impozite si Taxe Locale si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, precum si solicitarea modificarii rolului fiscal;

f) efectuarea demersurilor precum si a obtinerii oricaror avize si autorizatii necesare in vederea exercitarii dreptului de preemptiune sau a parcurgerii procedurii de preemtiune in cazurile prevazute de lege;

g) obtinerea certificatelor de cazier judiciar;

h) obtinerea oricaror avize si autorizatii necesare activitatilor desfasurate de profesionisti;

i) orice activitati de curatela speciala potrivit Legii nr. 51/1995 si Statutului profesiei de avocat;

j) orice alta activitate profesionala desfasurata de avocat in conditiile legii.

(3) Actele si procedurile prevazute la alin. (1) – (2) pot fi indeplinite in forma electronica atat prin prezenta fizica a clientului si/sau a avocatului, cat si la distanta.

(4) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) si (2), avocatul are dreptul de a participa la activitatile judiciare in relatia cu instantele si parchetele printr-un sistem electronic audio-video, care sa reprezinte un grad suficient de incredere pentru exercitarea activitatii.

(5) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1), (2) si (4), instantele si parchetele sunt obligate sa permita avocatului participarea la activitatea judiciara prin intermediul unui sistem electronic audio-video.

(6) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1), lit. a), c) si d) si (2), autoritatile si institutiile publice au urmatoarele obligatii:

a) Sa permita avocatilor exercitarea atributiilor in relatia cu autoritatea sau institutia publica prin intermediul platformei E-U.N.B.R sau printr-un al sistem electronic audio-video;

b) Procedura de intocmire a actelor prevazute la alin. (1) – (2) se stabileste de Consiliul U.N.B.R. prin Regulamentul de aplicare a prezentei legi, cu avizul prealabil al ADR privind respectarea conditiilor tehnice de securitate, confidentialitate si integritate.

CAPITOLUL II

Furnizarea serviciilor specifice efectuarii actelor si indeplinirii procedurilor de catre avocat in forma electronica

Art. 6. -

(1) Portalul E-UNBR este realizat, administrat si gestionat de catre U.N.B.R. sau de catre o persoana juridica infiintata de Consiliul U.N.B.R.

(2) Portalul asigura schimbul si stocarea datelor, a actelor si procedurilor realizate de avocat in format electronic, precum si alte functionalitati ce sunt stabilite prin Hotararea Consiliului UNBR, in conditii de incredere, securitate, confidentialitate si integritate.

(3) Pentru realizarea portalului prevazut la alin (1), U.N.B.R. poate utiliza servicii si solutii informatice furnizate de persoane juridice de drept privat, prin intermediul unor proceduri stabilite de Consiliul U.N.B.R.

(4) Portalul prevazut la alin. (1) este aprobat de Consiliul U.N.B.R. cu avizul ADR privind respectarea conditiilor tehnice de securitate, confidentialitate si integritate.

(5) Arhiva electronica profesionala, infiintata de U.N.B.R., este de interes public si functioneaza in cadrul portalului E-UNBR, administrata si gestionata in conditiile alin.(1). La infiintarea arhivei electronice se obtin avizele Arhivelor Nationale si al ADR. Emiterea acestora se face cu exceptare de la plata garantiei sau a vreunei taxe sau tarif, necesare autorizarii.

(6) Avocatul isi poate organiza propria arhiva electronica profesionala cu respectarea standardelor tehnice impuse portalului E-UNBR. In aceste situatii, avizul tehnic va fi eliberat de U.N.B.R..

(7) Portalul E-UNBR va fi utilizat in procedura de solicitare si desemnare in forma electronica a asistentei judiciare.

(8) Securitatea cibernetica a portalului E-UNBR poate fi asigurata gratuit, la cererea UNBR, de catre Serviciul Roman de Informatii (denumit in continuare SRI). Conditiile de asigurare a securitatii cibernetice se stabilesc prin conventie incheiata intre UNBR si SRI.

(9) Sistemul de comunicatii al portalului E-UNBR cu autoritatile si institutiile publice, precum si cu instantele si parchetele poate fi asigurat gratuit, la cererea UNBR, de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale (denumit in continuare STS). Conditiile de asigurare a sistemului de comunicatii se stabilesc prin conventie incheiata intre UNBR si STS.

(10) Avizele prevazute la alin. (2), (3), (5) si (6) se emit in termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei.

Art. 7 -

(1) ADR, SRI si STS comunica Uniunii, cu cel putin 30 de zile inainte, orice intentie de modificare a functionalitatilor serviciilor de certificare furnizate, care pot afecta activitatea electronica a avocatilor, cu precizarea datei si a orei la care modificarea intra in vigoare si confirma in termen de 24 de ore modificarea efectuata.

(2) In cazurile de urgenta, in care securitatea serviciilor de certificare este afectata, ADR, SRI si STS pot efectua modificari ale procedurilor de securitate si de certificare, urmand sa comunice, in termen de 24 de ore, catre UNBR modificarile efectuate si justificarea deciziei luate.

Art. 8. -

(1) Portalul E-UNBR trebuie sa respecte principiul interoperabilitatii reglementat prin Legea nr. 242/2022 privind schimbul de date intre sisteme informatice si crearea Portalului national de interoperabilitate si sa fie apt de a se interconecta cu Portalul National de Interoperabilitate, cu Registrul National al Registrelor, precum si cu oricare alt sistem electronic national sau registru public de date necesar identificarii clientilor si exercitarii profesiei.

(2) Portalul E-UNBR trebuie sa respecte principiul 'cloud first' si principiul 'cloud native', reglementate prin Ordonanta de urgenta nr. 89/2022 privind infiintarea, administrarea si dezvoltarea infrastructurilor si serviciilor informatice de tip cloud utilizate de autoritatile si institutiile publice, si sa fie apt de a migra in Portal de Cloud Guvernamental.

(3) Portalul E-UNBR poate migra / se poate interconecta, in mod gratuit, la Cloudul Privat Guvernamental, la solicitarea Consiliului U.N.B.R. si cu aprobarea ADR.

(4) In situatia aprobarii de catre ADR a stocarii actelor si procedurilor intocmite de avocat in format electronic, in Cloudul Privat Guvernamental, portalul E-UNBR are calitatea de arhiva electronica autorizata.

(5) Portalul E-UNBR poate asigura comunicarea electronica la distanta, inclusiv desfasurarea activitatilor in sistem videoconferinta, cu instantele si parchetele, precum si cu autoritatile si institutiile publice centrale si locale.

CAPITOLUL III

Actele intocmite de avocat in forma electronica

Art. 9. -

(1) Actele si procedurile intocmite / realizate de avocat in forma electronica se indeplinesc cu respectarea procedurilor reglementate de prezenta lege, care se completeaza cu dispozitiile Legii nr.51/1995.

(2) In vederea indeplinirii, in exercitarea profesiei, a actelor si procedurilor in format electronic, precum si a verificarii identitatii partilor si a valabilitatii informatiilor furnizate de acestea, avocatii au acces gratuit si nelimitat la orice baza de date publica si la serviciile furnizate prin Platforma Nationala de Interoperabilitate, in conditiile Legii nr. 242/2022, Legii nr. 179/2022 privind datele deschise si reutilizarea informatiilor din sectorul public si a OUG nr. 89/2022.

(3) Sunt luate in considerare, la indeplinirea de catre avocat a actelor si procedurilor permise de lege, documentele emise in forma electronica, a caror autenticitate poate fi verificata in evidentele emitentului.

Art. 10.

(1) Dupa incheierea contractului de asistenta juridica in conditiile reglementate de Legea nr. 51/1995 si de Statutul profesiei de avocat, avocatul procedeaza la prestarea serviciilor solicitate.

(2) In cazul in care actul sau procedura in format electronic se desfasoara fara prezenta fizica a partilor in fata avocatului, locul incheierii actului este considerat sediul profesional al avocatului.

(3) Actele si procedurile electronice realizate de avocat poarta elemente de siguranta aplicate de portalul E-UNBR.

CAPITOLUL IV

Evidentele profesionale privind actele si procedurile realizate in format electronic

Art. 11. –

Actele, procedurile electronice avocatiale, anexele si documentatia aferente acestora se arhiveaza in arhiva electronica din portal E-UNBR sau in arhiva electronica a avocatului, dupa caz, potrivit nomenclatorului arhivistic aprobat de Consiliul U.N.B.R. si confirmat de Arhivele Nationale.

Art. 12. –

(1) Actele si procedurile avocatiale electronice se inregistreaza in registrele formei de exercitare a profesiei din care face parte avocatul, potrivit Legii nr. 51/1995 si normelor privind inscrierile in registrele electronice ale actelor intocmite de avocat prevazute in Statutul profesiei de avocat, in vigoare la data inregistrarii

(2) Registrele prevazute de Legea nr. 51/1995 pot fi tinute atat in format letric, pe hartie, cat si in format electronic, in conditiile stabilite prin normele aprobate de Consiliul U.N.B.R. In situatia in care registrele se tin in format electronic, acestea se pot imprima periodic, pe suport de hartie, in conditiile stabilite prin normele mentionate mai sus si prin nomenclatorul arhivistic prevazut in reglementarile privind profesia de avocat.

CAPITOLUL V

Procedura de autorizare a avocatilor si a formelor de exercitare a profesiei

Art. 13. –

(1) U.N.B.R autorizeaza avocatii si formele de exercitare a profesiei doar in ceea ce priveste desfasurarea activitatii profesionale in format electronic prin intermediul portalului E-UNBR, in conformitate cu dispozitiile prezentei legi, si efectueaza mentiunile corespunzatoare in evidentele U.N.B.R si ale barourilor, inclusiv in Tabloul avocatilor. Conditiile privind autorizarea se stabilesc prin regulamentul de aplicare al prezentei legi, aprobat de Consiliul U.N.B.R.

(2) U.N.B.R. si Barourile afiseaza, pe pagina proprie de internet, lista avocatilor autorizati sa desfasoare activitati profesionale in format electronic.

(3) Avocatul poate utiliza o identificare electronica pentru a proteja confidentialitatea si siguranta informatiilor cu privire la clientii sai.

(4) Identitatea digitala poate fi utilizata pentru a verifica identitatea clientilor in mod electronic,

(5) U.N.B.R emite la cerere, identitati digitale asociate avocatilor cu drept de exercitare a profesiei si infiinteaza Registrul Identitatilor Digitale ale Avocatilor, denumit in continuare RIDA.

(6) Registrul Identitatilor Digitale ale Avocatilor (RIDA) permite validarea identitatilor si a calitatilor asociate, in timp real prin Internet, prin protocoale standard si cu respectarea legilor si regulamentelor aplicabile, astfel incat sa ofere cel mai inalt nivel de incredere.

(7) Identitatile digitale emise de UNBR vor fi compatibile cu standardele care implementeaza autentificare unica – Single SignON (SSO) –, utilizand factori de autentificare multipli.

(8) RIDA este construit si functioneaza cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.

(9) RIDA implementeaza metode alternative de autentificare care ofera nivel de incredere egal, care ofera avocatilor posibilitatea de a alege, astfel incat sa poata fi utilizate si de persoane cu diverse dizabilitati.

(10) Avocatii beneficiaza gratuit si cu prioritate, la cerere, de identitati digitale generate prin Platforma Software Centralizata pentru Identificare Digitala (denumita in continuare PSCID).

(11) La solicitarea UNBR si cu aprobarea ADR, RIDA se interconecteaza gratuit cu PSCID. In situatia interconectarii, identitatile digitale sunt generate exclusiv prin intermediul PSCID.

Art. 14. -

(1) Indiferent de forma de exercitare a profesiei, activitatea profesionala in format electronic se realizeaza numai de catre avocatul autorizat in conditiile prezentei legi.

(2) In vederea avizarii, acreditarii sau autorizarii de produse, solutii si servicii informatice de tip blockchain, internet of things, inteligenta artificiala sau smart contracts care privesc activitati specifice profesiei de avocat (astfel cum sunt definite in art. 3 din Legea nr. 51/1995 si prezenta lege), ADR solicita avizul prealabil si conform al Consiliului UNBR.

(3) Consiliul UNBR poate sesiza ADR cu privire la utilizarea fara avizare, acreditare sau autorizare a unor produse, solutii si servicii informatice de tip blockchain, internet of things, inteligenta artificiala sau smart contracts care privesc activitati specifice profesiei de avocat astfel cum sunt definite in art. 3 din Legea nr. 51/1995 si prezenta lege.

(4) In situatia in care ADR constata ca produsele, solutiile si serviciile informatice de tip blockchain, internet of things, inteligenta artificiala sau smart contracts care privesc activitati specifice profesiei de avocat (astfel cum sunt definite in art. 3 din Legea nr. 51/1995 si prezenta lege) functioneaza fara avizare, acreditare sau autorizare, dispune, prin decizie a presedintelui ADR, inchiderea functionarii si / sau dezinstalarea acestora.

(5) Exercitarea, fara drept, a oricarei activitati specifice profesiei de avocat in format electronic constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.

(6) Producerea, furnizarea, punerea in functiune sau utilizarea, fara avizul, acreditarea sau autorizarea ADR, de produse, solutii si servicii informatice de tip blockchain, internet of things, inteligenta artificiala sau smart contracts care privesc activitati specifice profesiei de avocat astfel cum sunt definite in art. 3 din Legea nr. 51/1995 si prezenta lege constituie infractiune si se pedepseste se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda si interzicerea exercitarii unor drepturi.

Art. 15. -

(1) Portal E-UNBR constituie si suport tehnic pentru schimbul de informatii si date intre avocatii autorizati, intre acestia si autoritatile si institutiile publice sau oricare ale persoane juridice de drept public sau privat, precum si in relatia cu beneficiarii serviciilor profesionale.

(2) Portal E-UNBR ofera acces, in conditiile legii, la datele si informatiile comunicate.

(3) Portal E-UNBR poate contine si alte date si informatii necesare desfasurarii activitatii avocatilor stabilite prin hotarare de catre Consiliul U.N.B.R.

Art. 16. -

Indeplinirea de catre avocat a actelor si procedurilor avocatiale electronice cu nerespectarea dispozitiilor prezentei legi constituie abatere disciplinara, care se constata si se sanctioneaza in conditiile Legii nr. 51/1995 si ale Statutului profesiei de avocat.

Art. 17. -

Activitatea desfasurata de avocat in format electronic intra in categoria riscurilor asigurate de raspundere profesionala prin polita de asigurare pentru raspundere profesionala, pe care avocatul o incheie in temeiul Legii 51/1995 si care conditioneaza autorizarea prevazuta de art. 13 alin. (1).

CAPITOLUL VI

Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 18. -

Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Legii nr. 51/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Statutului Profesiei de Avocat, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, ale Legii nr. 242/2022 privind schimbul de date intre sisteme informatice si crearea Portalului national de interoperabilitate, ale Ordonantei de urgenta nr. 89/2022 privind infiintarea, administrarea si dezvoltarea infrastructurilor si serviciilor informatice de tip cloud utilizate de autoritatile si institutiile publice, ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei nr. 1999/93/CE si ale Legii nr. 135/2007 privind arhivarea electronica.

Art.19. -

Avocatii pot solicita obtinerea autorizatiei pentru desfasurarea activitatii in format electronic dupa operationalizarea portalului E-UNBR si a arhivei electronice prevazute de prezenta lege.

Art. 20. -

(1) Prin exceptie de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt integral deductibile cheltuielile efectuate de avocat cu achizitia de produse, solutii si servicii hardware si software.

(2) Avocatii si formele de exercitare a profesiei de avocat sunt beneficiari eligibili ai urmatoarelor investitii finantate prin Planul National de Redresare si Rezilienta:

a) I 1. Platforme digitale privind transparentizarea legislativa, debirocratizarea si I 12. Asigurarea protectiei cibernetice atat pentru infrastructurile TIC publice, cat si pentru cele private cu valente critice pentru securitatea nationala, prin utilizarea tehnologiilor inteligente;

b) I 15. Crearea de noi competente de securitate cibernetica pentru societate si economie;

c) I 18. Transformarea digitala si adoptarea tehnologiei de automatizare a proceselor de lucru in administratia publica;

d) I 4. Digitalizarea sistemului judiciar;

e) I 8. Carte de identitate electronica si semnatura digitala calificata.

f) I 9. Digitalizarea sectorului organizatiilor neguvernamentale.

Art.21. -

(1) Regulamentul de punere in aplicare a prezentei legi este adoptat de Consiliul U.N.B.R., in termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

(2) In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, procedura de acces a avocatilor la activitatea judiciara in format electronic se aproba prin ordin al ministrului justitiei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(3) In termen de 12 de luni de la data intrarii in vigoare a Regulamentului prevazut la alin. (1), se operationalizeaza prima aplicatie din portal E-UNBR, sub conditia emiterii avizelor de catre ADR si Arhivele Nationale, dupa caz”.


Cititi expunerea de motive:


In tendinta cu progresul tehnologic, avocatii isi desfasoara activitatea atat in abordare traditionala, cat si preocupati de folosirea noilor tehnologii – domeniu pentru a carui dezvoltare este necesara actualizarea cadrului legal actual.

Utilizarea tehnologiei digitale nu se rezuma doar la procedurile interne de lucru ale formelor de organizare a profesiei, aceasta fiind necesara si in relatia dintre avocat si client sau dintre avocat si terte persoane sau institutii, cand actioneaza in numele clientului.

Activitatea de asistenta judiciara este asigurata de catre barouri, fiind un serviciu de interes public. In ultima perioada, barourile au implementat programe informatice in baza carora se desemneaza si se contacteaza avocatul care presteaza activitatea de asistenta judiciara, si se emit si comunica imputernicirile avocatiale. Cu toate acestea, comunicarea intre instante, parchete sau organe de cercetare penala si barouri se efectueaza prin modalitatile traditionale, persoana responsabila de serviciul de asistenta judiciara din cadrul barourilor trebuind sa fie contactata pentru a inregistra solicitarea de asistenta judiciara si de a o procesa. Aceasta procedura traditionala creeaza neplaceri si prezinta o serie de neajunsuri, intrucat depinde de disponibilitatea factorului uman. Digitalizarea serviciilor de asistenta judiciara printr-o platforma informatica bazata pe interconectibilitatea dintre institutiile implicate in proceduri care necesita serviciile de asistenta judiciara prezinta o serie de avantaje si este in masura sa inlature neajunsurile procedurii traditionale.

Intrucat societatea si tehnologia progreseaza, digitalizarea (si a) activitatilor avocatiale devine un fenomen necesar, care impune o reglementare corecta si adaptata realitatii juridice si socio-economice actuale.

In Romania, digitalizarea activitatilor avocatilor nu a fost reglementata pana in prezent de un act normativ. Ratiunea adoptarii unei legi este de a seta un cadru normativ coerent, care sa poata permite desfasurarea anumitor activitati in conditii reglementate si supravegheate de autoritatile competente, si nu de a limita ori bloca activitatea reglementata, ci de a permite exercitarea activitatii acestora in mediul electronic in relatia cu institutiile publice printr-un mediu securizat si certificat.

Avand in vedere nivelul de educatie a avocatilor, consideram ca acestia detin sau pot atinge rapid abilitatile digitale necesare pentru utilizarea in conditii de siguranta si in mod optim a noilor tehnologii.

Tehnologia a patruns tot mai adanc in societatea si in economia noastra, devenind parte din viata de zi cu zi a fiecarei persoane (fizice sau juridice): atat in mediul de lucru (indiferent de industrie), cat si in modul nostru de viata.

Beneficiile integrarii tehnologiei in procesele si activitatile de zi cu zi au fost evidentiate in special in timpul pandemiei, unde, datorita evolutiei tehnologice, majoritatea activitatilor si industriilor au putut continua in acelasi ritm, fara a infrunta impedimente majore asupra continuitatii activitatii.

Potrivit celor mai recente statistici ale INS, 78,5% din populatia Romaniei utilizeaza internetul (aprox. 15,35 milioane de utilizatori de internet), iar deschiderea si interesul manifestat de societatea din Romania pentru adoptarea noilor tehnologii cresc accelerat.

Impactul pozitiv socio-economic al utilizarii tehnologiei este prezent pe mai multe paliere. Datorita internetului si tehnologiilor digitale, transformarea este prezenta atat in modul in care comunicam, lucram, tranzactionam, cat si in modul in care apelam la ori furnizam servicii profesionale: putem organiza intalniri digitale in timp real, putem gestiona activitatile cotidiene si orice alte actiuni simultane, sincron sau asincron, indiferent de locul in care ne aflam, de limitele fizice ori de programul personal.

Toate aceste schimbari reprezinta un avantaj substantial pentru transformarea digitala a Romaniei, serviciile avocatiale putand atinge noi dimensiuni ce au ramas neexploatate in prezent.

Ritmul alert in care tehnologia este adoptata genereaza necesitatea fuziunii serviciilor avocatiale cu noile asteptari si nevoi ale societatii, iar acest progres se poate realiza in conditii de siguranta prin utilizarea inteligenta a solutiilor si instrumentelor digitale, fara a aduce atingere drepturilor constitutionale ale cetateanului, precum si principiilor si garantiilor legale si deontologice care guverneaza profesia de avocat si sigurantei circuitului juridic civil.

Pe cale de consecinta, digitalizarea activitatii avocatilor reprezinta o noua orientare si raportare la realitatea sociala, dar si o consecinta fireasca a cresterii continue a capacitatii si flexibilitatii noilor tehnologii si a solutiilor de securitate cibernetica.

Tehnologia deschide, astfel, calea transformarii fundamentale a sistemului traditional, fiind folosita ca un mijloc (si nu ca un scop) de simplificare si eficientizare a modului de exercitare a profesiei de avocat. Fara indoiala, absorbtia inovatiilor si instrumentelor digitale in activitatea avocatilor va permite asigurarea calitatii serviciilor avocatiale si satisfacerea principiilor si garantiilor ce guverneaza profesia de avocat, insa cu inlaturarea rigiditatilor aferente sistemului traditional.

O parte din activitatile prevazute de Legea nr. 51/1995, care fac obiectul prezentului proiect de act normativ, pot fi ajustate si transpuse in mod similar si in mediul digital, sub conditia de a nu afecta garantiile oferite si fara a presupune schimbarea procedurilor per se si a regulilor de fond privind actele si procedurile instrumentate de avocati.

In practica, deja se constata ca majoritatea informatiilor si documentelor premergatoare sunt colectate de catre avocati prin e-mailuri profesionale dupa parcurgerea procedurii initiale de informare si comunicare cu clientul. O astfel de practica poate fi dificil de gestionat, intrucat nu este utilizata o platforma unica de comunicare care sa prezinte suficiente garantii de securitate, care sa reduca timpul alocat pentru fiecare client in parte in procedura initiala de informare, sa permita colectarea documentelor de la client si sa optimizeze timpii alocati cu logistica si operatiunile administrative.

Implementarea unui cadru legal coerent care sa reglementeze transpunerea activitatii avocatiale in mediul digital prin sisteme sigure, conform normelor si standardelor de securitate si confidentialitate, care sa permita avocatului atat sistematizarea proceselor premergatoare, desfasurarea unor proceduri si intocmirea unor acte electronice, cat si centralizarea, salvarea si arhivarea electronica a tuturor acestor operatiuni, ar contribui nu numai la simplificarea si securizarea activitatii avocatiale, ci si la inlaturarea muncii manuale si a suprapunerii muncii avocatului si a personalului auxiliar din cadrul formelor de exercitare ale profesiei.

Pentru a putea fi implementate, practicile si viziunea inovatoare trebuie acompaniate de o viziune si vointa legislativa clara, care sa porneasca de la cel putin urmatoarele obiective:

- Identificarea, respectiv verificarea identitatii trebuie sa se poata realiza si de la distanta, insa numai prin mijloace si platforme digitale sigure;

- Conectare digitala avocat-client prin sisteme informatice care intrunesc conditii de securitate, confidentialitate si fiabilitate clar definite de legislatie si cu luarea in considerare a mijloacelor tehnice disponibile in prezent;

- Simplificarea si eficientizarea procedurilor in mediul digital;

- Eficientizarea / digitalizarea procedurilor administrative indeplinite de avocati;

- Accesul avocatilor la bazele de date ale autoritatilor si institutiilor publice in vederea asigurarii celeritatii procedurilor administrative desfasurate de avocat;

- Actualizarea cadrului de formare, pentru a permite avocatilor sa-si dezvolte competentele digitale de baza, fiind astfel asigurata o utilizare corecta si competenta a oricarui sistem informatic ori instrument digital;

- Dezvoltarea de practici si politici de conduita la nivel de profesie, cu sprijinul organelor si institutiilor cu competente in sfera juridica.

Demersul pentru digitalizarea profesiei de avocat are deja un punct de pornire solid – pe de o parte, raportat la evolutia tehnologiei si, pe de alta parte, luand in considerare cadrul legal de la nivelul Uniunii Europene.

Una dintre cele mai importante reglementari care ofera o parte din instrumentele pentru dezvoltarea digitala a profesiei de avocat este Regulamentul UE (eIDAS) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna, care pune la dispozitie instrumentele necesare pentru determinarea criteriilor si a conditiilor de siguranta pentru implementarea digitalizarii activitatii avocatilor. De altfel, regulamentul mentionat a fost cel care a permis si adoptarea, la nivel national, a Normelor privind reglementarea, recunoasterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanta utilizand mijloace video, aprobate prin Decizia Presedintelui Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei nr. 564/2021, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 1119/24.11.2021.

Reglementarile amintite descriu intr-un mod coerent modalitatile de identificare la distanta utilizand mijloace audio-video, nivelul adecvat de securitate pentru actele si procedurile electronice si pot fi transpuse in legislatia specifica profesiei de avocat.

Printre obiectivele strategice prevazute in Programul de guvernare 2021-2024, aprobat prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 42/2021 pentru acordarea increderii Guvernului, se prevede digitalizarea serviciilor publice si a serviciilor de interes public. Potrivit art. 5 din Statutul Profesiei de Avocat, barourile si Uniunea Nationala a Barourilor din Romania sunt persone juridice de interes public. Activitatea de asistenta judiciara asigurata de catre barouri este tot un serviciu de interes public. In acest context, si tinand cont de complexitatea si importanta activitatii avocatilor pentru intreaga societate romaneasca, procesul de transformare digitala trebuie sa fie implementat eficient si in conditii de siguranta, la nivelul acestei profesii.

Din punct de vedere al schimbarilor preconizate, consideram ca obiectivele principale ale prezentului proiect de lege sunt:

1. Dezvoltarea digitala a activitatii avocatiale;

2. Desfasurarea activitatilor avocatiale in mediul digital, in aceleasi conditii de siguranta ca si in mediul traditional;

3. Instituirea de masuri si proceduri de lucru necesare pentru operatiuni avocatiale digitalizate, simplificate si sigure;

4. Armonizarea legislativa privind activitatea electronica avocatiala din Romania;

5. Organizarea si desfasurarea serviciilor avocatiale electronice pe baza principiului interoperabiltatii.

Efectuarea actelor si procedurilor avocatiale la distanta, in forma electronica, va avea in vedere si regulile stabilite prin Normele privind identificarea la distanta (Decizia P.A.D.R. nr. 564/2021), respectiv cu Regulamentul eIDAS (REGULAMENTUL (UE) NR. 910/2014).

In sprijinul acestei armonizari vizand dezvoltarea digitala a serviciilor avocatiale, viitoarele norme de aplicare a proiectului de act normativ vor avea in vedere urmatoarele:

1. Definirea operatiunii avocatiale electronice privind identificarea si verificarea identitatii clientului, in sensul echivalarii identificarii video la distanta cu prezenta fizica

Astfel, operatiunile avocatiale vor putea fi efectuate prin doua modalitati alternative:

a) Prin prezenta fizica, personala si simultana, in acelasi spatiu, a clientului si avocatului (modalitatea traditionala);

b) De la distanta, prin interactiunea simultana a clientului cu avocatul, prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanta audio-video (modalitatea electronica).

Avand in vedere ca procedura pentru identificarea video de la distanta face deja obiectul reglementarii nationale, aceasta ar putea fi ajustata si implementata si in activitatea avocatiala, respectiv:

I. Procesul video-identificarii:

I.a. clientul va avea nevoie de un dispozitiv electronic cu care sa captureze imagini ale fetei si imagini cu cartea de identitate sau pasaportul, pe care le va comunica avocatului prin intermediul sistemului informatic;

I.b. imaginile transmise avocatului de catre client vor fi verificate electronic in baza de date a M.A.I. sau a oricarei alte institutii si autoritati competente;

I.c. dupa confruntarea de catre avocat a imaginilor si datelor mai sus mentionate (validarea initiala), avocatul va proceda la initierea procesului de identificare audio-video prin intermediul sistemului informatic;

I.d. in cadrul procedurii de video-identificare, avocatul va verifica clientul si va percepe prin propriile sale simturi identitatea persoanei prin:

- Adresarea de intrebari prin care sa se verifice daca persoana prezenta in conferinta audio-video este aceeasi persoana cu cea din documentele prezentate;

- Adresarea de intrebari specifice (ce pot face obiectul unor politici si coduri profesionale, stabilite la nivelul Uniunii Nationale a Avocatilor din Romania.)

I.e. daca este cazul, conform legii, avocatul va putea asigura clientului, prin invitarea in cadrul conferintei audio-video, a unui interpret sau traducator, care sa sprijine avocatul in comunicarea eficienta si corecta cu clientul.

II. Confirmarea identitatii:

II.a. dupa parcurgerea si validarea etapelor mai sus mentionate, va urma un ultim pas: confirmarea cu un factor de autentificare suplimentar, prin transmiterea catre clientul care parcurge procedura de identificare a unui cod de unica folosinta (One Time Password – OTP) sau prin transmiterea unui link cu o durata limitata, special creat in acest scop, generat in mod individual (prin e-mail sau SMS).

Dupa finalizarea tuturor proceselor si procedurilor mentionate, identitatea clientului se va considera valida si va fi initiata procedura de intocmire a actului de catre avocat.

2. Redefinirea procedurii de intocmire a actelor electronice de catre avocat

Procedura de video-identificare permite verificarea si validarea identitatii clientului de catre avocat, in aceleasi conditii de siguranta ca in mediul traditional.

3. Conversia actelor

Un alt demers extrem de important in sfera digitalizarii profesiei de avocat consta in reglementarea unei proceduri care sa permita avocatului sa realizeze conversia actelor, astfel incat orice act intocmit pe hartie sa poata circula in format electronic si invers. Dat fiind faptul ca un document electronic odata printat isi pierde valoarea intrucat elementele criptografice ale semnaturii nu se transpun pe hartie, procedura mentionata mai sus va asigura utilitatea maxima a unui act in functie de necesitate si de destinatia acestuia.

4. Sistem informatic pentru proceduri electronice

Digitalizarea profesiei de avocat in conditii de siguranta se poate realiza numai daca operatiunile se vor desfasura prin intermediul unui sistem de comunicare si transmitere a datelor, informatiilor si documentelor care sa garanteze identificarea partilor, integritatea si confidentialitatea continutului.

Un astfel de sistem trebuie sa fie capabil sa:

a. Permita identificarea video la distanta, conform procedurii mai sus mentionate, avand in vedere ca identificarea video se realizeaza direct de catre avocat, prin intermediul sistemului informatic;

b. Aiba implementate tehnologii apte sa „scaneze” si sa verifice elementele de siguranta ale documentelor de identitate incarcate de solicitantii actelor;

c. Permita transmiterea si semnarea de documente in timp real;

d. Inregistreze si arhiveze sesiunile audio-video si orice alte proceduri efectuate de avocat prin sistemul electronic.

In ceea ce priveste conditiile de omologare a unui asemenea sistem informatic, e necesara o reglementare clara, completa, adaptata tehnologiei actuale. Fata de specificul sistemului informatic, Normele ADR privind reglementarea, recunoasterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanta utilizand mijloace video reprezenta un reper semnificativ.

Din punct de vedere al conditiilor de autorizare, avand in vedere ca avocatii care desfasoara activitate electronica vor utiliza platforma unica definita prin proiectul de act normativ, regulamentul de punere in aplicare a legii va trebui sa prevada conditiile de autorizare a acestora.

In ceea ce priveste politicile de securitate, procedurile administrative si de gestiune, normele tehnice, operationale si de conduita in procedura electronica, apreciem utila adoptarea unor politici si proceduri unitare, adoptate / aprobate de Ministerul Justitiei si UNBR, la care sa poata adera fiecare avocat.

Modernizarea relatiei cu autoritatile implicate prin procedura actului electronic reprezinta un aspect esential in timpul de reactie pe care avocatul il poate avea in relatia cu beneficiarii actelor.

Astfel, digitalizarea institutiilor si autoritatilor publice presupune incheierea de protocoale de colaborare si constituirea unui sistem automatizat care sa permita indeplinirea obligatiilor pe care avocatul le are atat inainte, cat si ulterior indeplinirii anumitor acte electronice.

Digitalizarea serviciilor avocatiale presupune unele beneficii pentru cetatean, dupa crearea infrastructurii tehnice si a solutiilor software necesare. Numarul de acte avocatiale in format electronic va creste direct proportional cu nevoia cetatenilor de a avea la timp si rapid acte si proceduri avocatiale.

Cetatenii Romaniei vor beneficia de anumite servicii avocatiale, fara a fi nevoiti sa se deplaseze fizic la biroul avocatului. Aceasta schimbare va genera o procedura mai facila pentru intocmirea si comunicarea actelor avocatiale.

Apreciem ca prin prezenta lege se reduce substantial consumul de hartie, reducandu-se implicit si numarul de masa lemnoasa prelucrata pentru producerea hartiei.

Procesul de transformare digitala a Romaniei trebuie sa vizeze toate serviciile de interes public, printre care se numara si activitatea avocatiala.

Apreciem ca adoptarea prezentei propuneri legislative nu va avea impact financiar asupra bugetelor de stat ori locale.

Conform prevederilor art. 22, alin. (1) din proiectul legislativ, regulamentul de punere in aplicare a legii este adoptat de Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, in termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a legii.

Proiectul de lege se realizeaza cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.

Necesitatea transformarii digitale a domeniului de activitate al avocatilor este intarita de practica statelor terte care au implementat o parte din aceste activitati in forma electronica.

De asemenea, multe state europene au adoptat digitalizarea serviciilor avocatiale pentru a-si imbunatati eficienta si a oferi clientilor un acces mai usor la serviciile avocatului. Urmatoarele state europene au adoptat deja sau sunt in curs de adoptare a digitalizarii serviciilor electronice avocatiale:

- Marea Britanie – de exemplu, Legea privind serviciile de consultanta si practicile comerciale din cadrul profesiei de avocat, din 2011, permite avocatilor sa ofere servicii juridice prin intermediul tehnologiei si sa comunice electronic cu clientii, cu conditia de a respecta standardele profesionale si de a pastra confidentialitatea clientilor;

- Germania – Legea federala privind baroul si activitatea avocatilor, din 1972, permite avocatilor sa utilizeze tehnologia si medii electronice in exercitarea activitatii profesionale, cu conditia de a respecta regulile privind confidentialitatea si protectia datelor;

- Danemarca – Legea privind baroul si avocatii, din 1992, permite avocatilor sa utilizeze tehnologia si medii electronice in prestarea serviciilor juridice, cu conditia de a respecta regulile privind confidentialitatea si de a asigura integritatea datelor.

Este important de mentionat ca implementarea digitalizarii serviciilor electronice avocatiale variaza de la un stat la altul, in functie de legea locala si de regulile sectorului avocatesc.

Mentionam ca proiectul legislativ a fost elaborat cu consultarea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania”.

Comentarii

# Alexelena date 9 February 2023 15:10 -3

Digitalizarea sistemului judiciar cu implicarea sri și sts în asigurarea securității cibernetice este neconstituțională

# Toti nazistii progresisti vor digitalizare. date 9 February 2023 18:24 -10

Pai daca e asa atunci sa fie acceptat in rol de avocat/masigistrat si chatGPT , zic ! Ca sa-i phoota de salarii pe acesti nazisti ; merge ? PS. Acesti oxiuri au primit ordin si bani probabil pe filiera Ursula , ca sa promoveze scalvagismul digital. :eek:

# DODI date 10 February 2023 00:23 -7

În orice afacere în care își bagă dracul coada (a se citi SRI+STS=love) se alege praful de bunele intenții ale guralivului avocat PPDD fenechiu. Ce mai (fene)CHIU și veselie pe capul plin de ifose al securiștilor Noii securități!

# Focuri pe dealuri in comunicarea cu justitia romana date 10 February 2023 09:15 +11

Daca studiezi un dosar te ingrozesti ce descoperi in ele. Gasesti tot felul de adrese pentru solicitari banale , adrese plimbate luni de zile intre diverse institutii ale statului (politie, parchete si instante) inainte si inapoi, cu nenumarate nr de inregistrare pe aceeasi adresa. Intr-un caz o institutie ii cerea altuia un dosar iar cealalata ii raspundea ca i l-a returnat de o luna de zile. Nici nu e de mirare ca intervine prescriptia in atatea dosare. Marea majoritatea a magistratilor sunt analfabeti digitali, nu sunt in stare sa utilizeze o semnatura electronica si comunicarea electronica. Grefieri sunt si mai si Utilizarea comunicarii electronice cu justiabilii straluceste prin absenta. Se utilizeaza servicii postale pentru comunicarea actelor procedurale impotriva solicitarilor justitiabilor. Un alt motiv pentru care NU se doreste implementarea digitalizarii in justitie este ca nu se mai pot antedata data semnarii si transmiterii documentelor

# Vlad date 10 February 2023 12:50 +12

La fel cum România are un număr record de analfabeți funcțional, suntem în fruntea listei și când vine vorba de analfabeți digitali. Problema nu ar fi atât de gravă dacă nu am trăi într-un secol online, iar pandemia nu ar fi accelerat tranziția către servicii oferite în mod exclusiv pe internet. Estonia este singura țară din lume în care 99% dintre serviciile publice sunt disponibile online non-stop. În Estonia, singurele activități publice care nu se pot realiza online sunt căsătoria, divorțul și tranzacțiile imobiliare. Cam 7-8 ani a durat pana estonienii au renunțat la serviciile publice fizice în detrimentul celor digitale. Republica Moldova este o alta țară care a început procesul de digitalizare mult mai devreme decât noi.

# Av. Nicolae Trăistaru date 10 February 2023 12:53 +4

Implicarea ilegală a serviciilor secrete în Justiție, influențarea soluțiilor sunt cunoscute de toată lumea. Sunt destule victime ale statului eșuat. Sunt politicieni, magistrați și avocați care și-au făcut un titlu de glorie din susținerea primită de la serviciile secrete în promovarea lor. Suspiciunea cu care sunt privite serviciile de informații, în special SRI, în societate s-a mărit după publicarea protocoalelor de colaborare încheiate de SRI cu PICCJ, DNA, CSM etc. Personal am primit un răspuns de la Comisia parlamentară de control a activității SRI că față de un client s-a dovedit implicarea nelegală a SRI în dosarul penal ce-l privea, dar comisia s-a schimbat și nu s-a finalizat verificarea.

# Mai bine cu Ghita si altii ca el?!? date 10 February 2023 15:21 +8

Sunt de preferat firmele fugarului Sebastian Ghita !? Teamnet International a fost deținută de Ghiță și este compania care se ocupă de mentenanța și suportul tehnic al sistemului informatic al Cardului Național de Asigurări de Sănătate (CEAS) și pentru Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), alături de alte multe contracte cu instituții ale statului. Stim cat de bine au functionat aceste platforme. In ciuda faptului că lui Teamnet ii expirase contractul cu Inspecția Muncii, și a faptului că exista o decizie a Curții de Conturi care spunea că firma trebuie să cedeze proprietatea intelectuală asupra REVISAL, compania nu a făcut acest lucru.

# LP date 10 February 2023 15:27 +14

Avnd in vedere ca magistratii exceleaza la "copy-paste", chatGPT ar face treaba mult mai buna. Dar stati linistiti ca nu dispar sinecuristii din magistratura si, in general, din administratia publica! Digitalizarea are insemna cresterea eficientei, reducerea posturilor inutile etc

# lege-faradelege date 10 February 2023 16:40 -5

Proiectul de lege este aberant, implicarea serviciilor serete și publicitatea actelor întocmite de avocat încalcă cel mai important principiu al activității profesionale, cel al confidențialității reglementgat inclusiv de CODU DEONOTOLOGIC AL AVOCAȚILOR adoptat la nivelul Uniunii Europene.

# carcotaș date 11 February 2023 20:33 -1

Aprob pozitiv amestecul pe față al ochiu și timpanu în munca mea. Vreau Protocol! Vreau digitalizare sa fiu la degetul serei! fenechiu te iubim, că ca tine nu gasim!

# avocat de provincie date 18 February 2023 15:37 0

Pe cei care dezaproba aceasta initiativa legislativa a Comisiei UNBR, tinuta ascunsa pana in ultimul moment, ii invit sa semneze petitia de mai jos: https://www.petitieonline.com/retragerere

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 21.11.2024 – ICCJ a lamurit cum ramane cu Sosoaca (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva