SANCTIUNE EUROPEANA PENTRU REFORMATORI – Judecatoarea Gabriela Baltag avertizeaza asupra pericolului care se abate asupra CSM, dupa ce Consiliul Judiciar National din Polonia a fost suspendat din Reteaua Europeana a Consiliilor Judiciare, in urma reformelor autoritatilor poloneze: "A fost luata o masura care nu este prevazuta de Statutul RECJ... Acceptarea cu usurinta a deciziei deschide, in viitor, calea unor situatii de precedent nepermis, dar mai ales, periculos"
In sfarsit o reactie sanatoasa si asumata din partea unui reprezentat al CSM, dupa decizia Adunarii Generale Extraordinare a Retelei Europene a Consiliilor Judiciare (ENCJ) din 17 septembrie 2018 de a suspenda din calitatea de membru al ENCJ Consiliul Judiciar National din Polonia, pe motiv ca recentele reforme ale autoritatilor poloneze nu mai pot asigura Consiliului Judiciar independenta de puterile executiva si legislativa. In timp ce unii tropaie de fericire la auzul stirii si asteapta ca acelasi viitor precum Consiliului Judiciar National din Polonia (adica CSM-ul lor) sa il aiba si Consiliul Superior al Magistraturii din Romania, judecatoarea Gabriela Baltag (foto) vorbeste deschis despre aceasta chestiune si isi exprima ingrijorarea asupra efectelor pe care le poate avea asupra CSM o masura adoptata de ENCJ care nu este prevazuta in Statul Retelei.
Judecatoarea Gabriela Baltag: "Inexistenta unei sanctiuni nu poate conduce la acceptarea uneia doar pe baza unei ,,interpretari”, in absenta unui cadru legal"
Intr-o scrisoare deschisa transmisa Lumea Justitiei, judecatoarea Gabriela Baltag din CSM avertizeaza asupra pericolului ca la un nivel atat de inalt sa fie decisa suspendarea calitatii de membru al ENCJ, desi aceasta procedura nu exista. Potrivit scrisorii deschise a judecatoarei Gabriela Baltag, propunerea de suspendare a avut la baza o lege privind Consiliul Judiciar din Polonia care a fost in vigoare din ianuarie 2018, lege caer ar fi dat nastere intrebarii daca acest consiliu mai respect Statutul RECJ care prevede ca un Membru al Retelei trebuie sa fie independent fata de executiv.
Printre criticile invocate de RECJ, atentie, se regasesc, potrivit judecatoarei Gabriela Baltag, "prevederi care sunt incidente si in legislatia Romaniei, in ceea ce priveste Consiliul Superior al Magistraturii". Acest lucru, in mod evident, poate sa atraga aceleasi sanctiuni si pentru Romania, desi procedura suspendarii nu este prevazuta in Statut, dar si in ciuda faptului ca, la fel cum a fost in cazul Poloniei, nu a fost oferita vreo explicatie clara din partea RECJ, neputand fi indicata nici macar o dispozitie constitutionala nesocotita prin adoptarea actului normativ de catre Consiliul Judiciar polonez.
Realizand gravitatea modului in care s-a decis suspendarea unui membru al ENCJ, doar pe supozitii si interpretari, judecatoarea Gabriela Baltag a tinut sa isi exprime dezamagirea si fata de votul favorabil pe care CSM l-a dat pentru suspendarea Consiliului Judiciar din Polonia, aratand ca nu poate accepta jusitificarea oferta Romaniei de ENCJ, potrivit careia ,,daca Statutul a prevazut dreptul de a exclude un Membru, acest drept ar trebui interpretat ca include si posibilitatea de a adopta o sanctiune mai usoara, de a suspenda un Membru".
Prezentam in continuare scrisoarea deschisa transmisa Lumea Justitiei de judecatoarea Gabriela Baltag:
"Scrisoare deschisa,
Astazi, 17 septembrie 2018, au inceput la Bucuresti lucrarile Adunarii Generale Extraordinare a Retelei Europene a Consiliilor Judiciare.
Propunerea de suspendare a Consiliului Judiciar din Polonia, din calitatea de Membru al Retelei, propunere neretinuta oficial, pe agenda RECJ, la ultima intalnirea, de la Lisabona, la sfarsitul lunii mai 2018, transmisa aproape de sfarsitul lunii august, a deveni, din pacate, o realitate, cu ocazia derularii evenimentului de la Bucuresti.
Inteleg sa-mi exprim dezamagirea pentru votul favorabil suspendarii, exprimat de Consiliul Superior al Magistraturii din Romania. In cursul saptamanii trecute, in Comisia nr.3 ,,Relatii internationale si programe”, am prezentat in Consiliu, in mod repetat, argumentele pe care mi-am construit dezacordul fata de achiesarea la o solutie de suspendare, ca urmare a unei solicitarii transmisa intre sedintele Retelei.
Fundamentul propunerii de suspendare, vizeaza o lege privind Consiliul Judiciar din aceasta tara, in vigoare din ianuarie 2018, fara a se mentiona insa nicio dispozitie constitutionala nesocotita prin adoptarea actului normativ. RECJ a precizat ca intrarea in vigoare a acestei legi da nastere intrebarii daca acest consiliu mai respecta Statutul RECJ care prevede ca un Membru al Retelei trebuie sa fie independent fata de executiv.
Printre criticile invocate regasim prevederi care sunt incidente si in legislatia Romaniei, in ceea ce priveste Consiliul Superior al Magistraturii ( inceperea si incetarea simultana a tuturor mandatelor membrilor alesi – Decizia CCR nr.374/02.06.2016) sau a altor consilii judiciare europene, inclusiv a celor care intra chiar in componenta Comitetului Executiv al Retelei Europene a Consiliilor Judiciare (in ce priveste modalitatea de alegere a membrilor – Spania).
Desi Consiliului Judiciar al Poloniei i se reproseaza o posibila incalcare a Statutului Retelei, intrucat aceasta institutie nu mai este considerata ,,independenta fata de ramura executiva a statului”, impotriva sa a fost luata o masura care nu este prevazuta de Statutul RECJ. Articolul 6.4. din Statut prevede o regula explicita pentru excluderea unui Membru dar nu contine si o prevedere pentru suspendare.
Imi este imposibil sa accept justificarea prezentata Romaniei de Comitetul Executiv al Retelei Europene a Consiliilor Judiciare, anume faptul ca ,,daca Statutul a prevazut dreptul de a exclude un Membru, acest drept ar trebui interpretat ca include si posibilitatea de a adopta o sanctiune mai usoara, de a suspenda un Membru, actiune care s-a mai petrecut in trecut, in ceea ce priveste un observator” dar nu si pentru un Membru. Inexistenta unei sanctiuni nu poate conduce la acceptarea uneia doar pe baza unei ,,interpretari”, in absenta unui cadru legal.
Acceptarea cu usurinta a deciziei de astazi deschide, in viitor, calea unor situatii de precedent nepermis, dar mai ales, periculos. Polonia, stat vecin si prieten, care nu o singura data a dat lumii adevarate lectii de demnitate, merita o alta abordare.
Judecator Gabriela Baltag
Membru ales in Consiliul Superior al Magistraturii"
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Der Heilige Geist von Edelweiss 18 September 2018 12:02 +12
# Statu-Palma-Barba-Cot 18 September 2018 12:05 +12
# Heiliger Geist von Edelweiss 18 September 2018 12:33 +4
# basicuta 18 September 2018 12:42 +2
# Gilu 18 September 2018 13:28 +5
# Edelweiss - Alcooltest ( de Bukowina) 18 September 2018 15:43 +3
# corect 18 September 2018 16:36 +1
# KANT 18 September 2018 13:33 +6