STELICA, PERSONA NON GRATA – Ministrul Justitiei Stelian Ion a devenit indezirabil pentru judecatorii CSM dupa ce a criticat ICCJ pentru atacarea la CCR a legii ce ar fi redus vechimea pentru DNA si DIICOT: „Afirmatiile vizand 'linii rosii', 'interese politice' si 'ideologii' cand se refera la judecatorii ICCJ denota antagonism manifest fata de o institutie esentiala a statului de drept... Incapacitate de a iesi dintr-o zona militanta, politicianista”. CCR a dat dreptate ICCJ, desfiintand legea
Se vede treaba ca ministrul Justitiei, Stelian Ion (foto), a devenit ciuca batailor pentru judecatorii din Consiliul Superior al Magistraturii. La doua saptamani dupa ce mai multe judecatoare CSM l-au facut arsice pe „DJ Stelica” in direct, in sedinta de Plen, Sectia pentru judecatori din CSM revine miercuri, 14 iulie 2021, cu un comunicat in care ii da sa zaca politicianului (click aici pentru a citi).
Revolta judecatorilor CSM isi are originea in faptul ca Stelica s-a dedat la un atac incalificabil la adresa judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie pentru simplul fapt ca magistratii supremi si-au permis sa-si exercite un drept constitutional – si anume: atacarea la Curtea Constitutionala a unui proiect de lege (art. 146 lit. a din Constitutie).
Mai exact, ICCJ a atacat la CCR proiectul prin care majoritatea PNL-USR-PLUS-UDMR din Parlament a incercat sa reduca de la 10 ani la 7 ani vechimea necesara pentru accederea in DNA si in DIICOT. Vorbim despre o vechime reala nu de 7 ani, ci de 5 ani (daca excludem cei doi ani de INM), ba chiar de 4 ani daca nu tinem cont nici de anul de stagiu. O lege aberanta din cel putin doua motive: o data din cauza ca la o asemenea vechime tu, ca procuror, poti avea doar gradul de parchet de pe langa judecatorie; iar a doua oara din pricina ca legea impune ca dosarele DNA si DIICOT sa fie judecate in prima instanta de catre tribunale, unde judecatorii pot intra doar cu vechime minima efectiva de 7 ani (cu tot cu anul de stagiu). Asta in timp ce, potrivit proiectului de lege, dosarele judecate de magistrati cu vechime minima de 7 ani ar fi fost instrumentate de procurori cu vechime minima de 5 ani. Parlamentul a votat proiectul de lege, dar el a fost desfiintat de catre Curtea Constitutionala miercuri, 14 iulie 2021, la sesizarea ICCJ (click aici pentru a citi). Mentionam ca sesizarea Inaltei Curti a fost sustinuta de catre CSM, printr-o adresa amicus curiae trimisa CCR. Pe de alta parte, amicus curiae au trimis si DNA si DIICOT, cele doua parchete solicitandu-i instantei de contencios constitutional sa respinga demersul ICCJ.
Revenind la CSM, trebuie sa spunem ca miercuri, 14 iulie 2021, Sectia pentru judecatori il face zob pe Stelian Ion, aratand cum ministrul Justitiei nu isi poate depasi conditia marunta de agitator politic impotriva Inaltei Curti – o institutie esentiala a statului de drept. Iar Stelica nu este doar agitator politic, ci si ipocrit, avand in vedere ca, prin pozitionarea impotriva ICCJ in acest context, isi reneaga chiar valorile pentru care el insusi a pretins ca militeaza, mai da de inteles Sectia pentru judecatori a CSM.
Iata comunicatul judecatorilor CSM:
„Sectia pentru judecatori ia act de decizia Curtii Constitutionale a Romaniei de astazi, 14 iulie 2021, care reprezinta o validare a punctului de vedere exprimat de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii prin avizul negativ emis (n.r. click aici pentru a citi), aviz sustinut si prin memoriul Amicus curiae transmis instantei de contencios constitutional. Avizul Plenului Consiliului Superior al Magistraturii a fost ignorat, din nou, de initiatorii legii, procedeu amplu contestat in alte perioade de catre aceiasi initiatori, printre care si ministrul actual al justitiei.
Solutia adoptata de Curtea Constitutionala a curmat intentia de a adanci noi inechitati in magistratura din perspectiva carierei profesionale.
Consecventi principiilor afirmate de-a lungul timpului, membrii Sectiei pentru judecatori reafirma ca temeinica pregatire profesionala, specializarea reala si experienta profesionala dobandita in decursul carierei reprezinta garantii puternice apte sa preintampine erori si sa impiedice incalcari ale legii de catre autoritatile judiciare in privinta prezumtiei de nevinovatie, a dreptului la aparare, a libertatii individuale, a demnitatii umane, a vietii private.
In acest context, Sectia pentru judecatori dezaproba, cu tarie, pozitiile publice recent exprimate de un inalt demnitar al statului roman, ministrul justitiei – domnul Stelian Ion, concretizate in veritabile atacuri la adresa judecatorilor instantei supreme din Romania, care, cu unanimitatea voturilor judecatorilor sai, a decis exercitarea unui drept constitutional specific statului de drept, acela de a crea cadrul necesar pentru transarea unei posibile neconformitati cu legea fundamentala a unui act normativ.
Afirmatiile ministrului justitiei vizand 'linii rosii', 'interese politice' si 'ideologii', atunci cand se refera la judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie in contextul demersului lor, denota un antagonism manifest fata de o institutie esentiala a statului de drept – concept pe care, desi il clameaza, in realitate demonstreaza ca il submineaza constant.
Totodata, Sectia pentru judecatori constata ca demersurile si disponibilitatea pentru gasirea unui echilibru in functionarea autoritatii judecatoresti in interesul societatii s-au lovit, o data in plus, de incapacitatea ministrului de a iesi dintr-o zona militanta, politicianista, de adversitate fata de valorile afirmate chiar de el insusi, pozitie incompatibila cu ideea de consolidare a unei justitii independente”.
Redam si postarea de pe Facebook a lui Stelian Ion care a inflamat Sectia pentru judecatori a CSM (din 9 iulie 2021):
„Lupta impotriva coruptiei si a criminalitatii organizate trebuie sa continue in ritm accelerat.
Loviturile din ultimii ani, date inclusiv prin modificarile legislative adoptate in legislatura trecuta, constituie impedimente reale impotriva atingerii acestui scop.
Una dintre masurile legislative solicitate in mod legitim de catre DNA si DIICOT a constituit-o scaderea vechimii pentru selectia in cadrul DNA si DIICOT de la 10 ani (varianta introdusa prin legile Iordache) la 7 ani. In felul acesta ar creste baza de selectie a procurorilor, astfel incat sa poata fi rezolvate problemele grave de personal cu care se confrunta cele doua structuri specializate de parchet.
Din pacate, propunerea legislativa solicitata de atata vreme de catre DNA si DIICOT si votata in parlament de actuala coalitie a fost atacata la CCR, existand riscul compromiterii proiectului.
Mai mult decat atat, ar fi extrem de grav daca analiza CCR s-ar extinde si asupra altor aspecte, stabilind conditii pentru recrutarea pentru DNA si DIICOT care in prezent nu sunt prevazute de lege. Intr-o astfel de neagra varianta, cele doua structuri specializate ar fi practic decimate.
Ministerul Justitiei a redactat ample aparari fata de aceasta sesizare, spre a fi avute in vedere de catre CCR la termenul din 14 iulie.
Salut luarea de pozitie a DNA, a DIICOT si a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin care a fost tras un puternic semnal de alarma si s-a explicat public cat de necesar este proiectul de lege si cat de grav ar fi ca sesizarea sa fie admisa de CCR - situatie in care lupta impotriva coruptiei si a criminalitatii organizate ar primi o grea lovitura.
Cred ca in toate trebuie sa existe masura si echilibru, cred ca liniie rosii nu trebuie trecute, indiferent ce interese politice, ideologii si convingeri are fiecare dintre noi. Ordinea de drept, bunastarea, siguranta si viata romanilor sunt mai presus decat orice”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# MN 14 July 2021 18:42 +86
# Gyuse Bogdan 14 July 2021 19:06 +73
# Omul de pe stradă 14 July 2021 19:23 +47
# JOS DNA 14 July 2021 20:21 +71
# santinela 15 July 2021 07:09 +48