psdolt
24 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

CAPCANELE LUI PREDOIU – Proiectul de desfiintare a SIIJ propus de ministrul Justitiei Catalin Predoiu reinvie practicile prin care judecatorii puteau fi intimidati si santajati cu dosare fabricate, pentru a pronunta solutiile dorite de parchet. Procurorul General si sefii parchetelor curtilor de apel devin mici dumnezei. CSM isi pierde rolul decisiv. Iata vulnerabilitatile din proiectul de desfiintare a SIIJ pe care CSM are obligatia sa il respinga pentru binele magistraturii

Scris de: George TARATA | pdf | print

8 February 2022 16:40
Vizualizari: 5426

Consiliul Superior al Magistraturii are obligatia de a aviza negativ proiectul de desfiintare a Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie (SIIJ) in forma propusa de ministrul Justitiei Catalin Predoiu (foto). Asta intrucat un aviz favorabil nu ar reprezenta decat o noua lovitura cumplita data magistraturii si o reintoarcere la anii de teroare din vremea DNA-ului condus de Laura Kovesi.


 

Aparent benign, proiectul de desfiintare a SIIJ ascunde o serie de capcane extrem de periculoase. Mai exact, desi nu ofera DNA competenta in anchetarea magistratilor, propunerea lui Predoiu nu face altceva decat sa reinvie practicile din trecut, prin care judecatorii puteau fi intimidati si santajati cu dosare penale fabricate pentru a pronunta solutiile dorite de procurori.

Lumea Justitiei prezinta in continuare cateva dintre vulnerabilitatile identificate in proiectul lui Catalin Predoiu, care, conform informatiilor pe care le detinem, ar urma sa fie discutat in viitoarea sedinta a Plenului CSM.


Nicio diferenta fata de perioada DNA


Astfel, o prima vulnerabilitate din proiectul de desfiintare a SIIJ, poate si cea mai grava, priveste competenta teritoriala in anchetarea infractiunilor savarsite de magistrati. Conform art. 3 din proiectul lui Predoiu, membrii CSM, judecatorii ICCJ, judecatorii de la curtile de apel, procurorii PICCJ, procurorii parchetelor curtilor de apel vor fi anchetati de procurori din cadrul Sectiei de urmarire penala si criminalistica din PICCJ.

In ceea ce priveste judecatorii de la tribunale si judecatorii, si procurorii de pe langa aceste instante, dosarele vor fi instrumentate de parchetele de pe langa curtile de apel. Astfel, spre exemplu, un judecator de la Tribunalul Prahova va fi anchetat de un procurori de la Parchetul Curtii de Apel Ploiesti. Or, avand in vedere ca dosarele Parchetului Curtii de Apel Ploiesti pot ajunge inclusiv pe rolul Tribunalul Ploiesti, ce garantie exista ca nu vom avea de-a face din nou cu aceeasi metoda preum cea practicata de DNA in trecut? Mai exact, oricand un judecator de tribunal poate fi intimidat sau santajat cu un dosar fabricat de parchetul curtii de apel de pe raza careia respectivul judecator activeaza, pentru a pronunta solutia dorita de parchet intr-o alta cauza aflata in solutionarea aceluiasi judecator. Mai ales ca din proiect nu reiese ca procurorii care se vor ocupa de dosarele magistratilor nu vor continua sa lucreze si in alte cauze.

Tocmai de aceea, poate ca mai sanatoasa ar fi introducerea unei prevederi conform careia parchetele curtilor de apel sa nu poata instrumenta dosare ale judecatorilor din care activeaza in instante de pe raza respectivei curti de apel.


Procurorul General si sefii parchetelor curtilor de apel devin mici dumnezei


O alta problema din proiectul lui Catalin Predoiu se refera la modalitatea prin care vor fi selectati cei 42 de procurori (12 din PICCJ si 30 de la parchetele curtilor de apel) care vor instrumenta dosarele cu infractiuni comise de magistrati. Potrivit art. 4 si 5 din proiectul de desfiintare a SIIJ, cei 12 procurori de la Sectia de urmarire penala si criminalistica din PICCJ care vor lucra dosarele cu magistrati vor fi alesi de Procurorul General al Romaniei, iar cei 30 de procurori de la parchetele curtilor de apel de procurorii generali ai acestor structuri.

In acest fel se concentreaza toata puterea in mainile sefului PICCJ si ale sefilor parchetelor curtilor de apel, care vor face selectia procurorilor ce vor instrumenta dosarele cu magistrati fara sa fie obligati sa tina cont vreun criteriu clar de evaluare profesionala (sunt enumerate doar cele generale privind vechimea, lipsa sanctiunilor disciplinare, existenta calificativului “foarte bine” etc), oricand in noua structura propusa de Predoiu putand fi numit, de exemplu, un procuror ingropat in achitari. Nu exista de asemenea obligativitatea sustinerii unui interviu sau organizarii unui concurs pentru desemnarea respectivilor procurori. Practic, selectia se poate face doar pe “ochi frumosi”, pe pile sau pe simpatiile sefilor de parchete.

Nu in ultimul rand, nu exista nicio prevedere care sa dea dreptul unui procuror respins la selectia facuta de seful sau sa poata contesta alegerea facuta de acesta din urma.

 

CSM isi pierde rolul decisiv


Desi se doreste ca aceasta noua structura aparuta dupa desfiintarea SIIJ sa fie una in care factorul politic sa nu aiba nicio implicare, in realitate lucrurile nu stau deloc asa. Afirmam asta pe motiv ca in cazul celor 12 procurori de la PICCJ selectia lor se va face de catre Procurorul General al Romaniei, numit politic in functie, de catre presedintele tarii, iar tocmai din aceasta cauza exista riscul ca, de exemplu, la selectie sa fie respinsi procurori care au facut dosare impotriva unor oameni din regimul aflat la putere, regim care a numit in functie Procurorul General.

Tocmai de aceea, credem noi, singura solutie este ca CSM sa isi pastreze in continuare rolul decisiv, iar procurorii care intentioneaza sa activeze in noua structura gandita de Predoiu sa fie numiti direct de catre Plenul CSM, in urma unui interviu sustinut in Consiliu.

In schimb, in proiectul lui Predoiu, Plenul CSM nu face decat sa analizeze propunerile venite din partea sefului PICCJ si a sefilor parchetelor de pe langa curtile de apel, si sa desemneze apoi procurorii alesi de sefii parchetelor (fara sa se indice durata in care acestia vor instrumenta dosarele cu magistrati). Este drept, CSM are posibilitatea de a respinge procurorii selectati sau de a-i chema la audieri in Plen, dar chiar si asa implicarea Consiliului este redusa semnificativ, nefiind de inteles de ce s-a ales modalitatea filtrarii procurorilor de catre sefii lor, in loc ca orice procuror care doreste sa instrumenteze dosarele cu magistrati sa fie lasat sa se inscrie la o selectie realizata direct de catre CSM, organism rupt, cel putin teoretic, de orice influenta politica.


Procurori nedesemnati de catre CSM vor lucra in dosarele magistratilor


Merita discutii in opinia noastra si art. 8 din proiectul lui Catalin Predoiu, care prevede ca procurorii ierarhici superiori ai procurorilor care instrumenteaza dosarele cu magistrati nu trebuie desemnati la fel ca acestia din urma, si anume de catre Plenul CSM. Ceea ce inseamna ca va exista o categorie de procurori care vor exercita controlul ierarhic in dosarele cu magistrati, fara insa ca ei sa fie supusi procedurii de desemnare de catre Plenul CSM. Vor exista doua categorii de procurori: desemnati si nedesemnati, dar ambele cu implicare in instrumentarea dosarelor. Ceea ce este total contra logicii.


Iata proiectul de desfiintare a SIIJ propus de ministrul Justitiei Catalin Predoiu:

 


Comentarii

# M date 8 February 2022 17:37 +391

fara cuvinte aqcum a devenit mai rau ca pe timpul comunistilor, intreb de ce am facut noi Revolutie?, pentru Predoiu, procurori si judecatori sau pentru binele tuturor cetatenilor acestei tari. eu unu sunt scarbit de acesti infractori

# CGP date 8 February 2022 17:49 +11

obstructionarea infaptuirii justitiei - made- de securistii teroristi din statul coloniei romane Dupa prosteala si inselarea unui intreg popor cu asa zisa sectie de investigare SIIJ - criminalii infractorii statali in haita trec la urmatoarea operatiune de obstructionare a infaptuirii justitiei pana la prescrierea faptelor Astfel clanul multii infractional terorist masinaria crimei organizate din injustitia acestei tari -este spalat albit TORTIONARII CRIMINALI DE PROCURORI SI JUDECATORI ISI VOR PUTEA MANCA PENSIA PATATA CU SANGE SI CADAVRE - PANA LA SFARSITUL VIETII LOR DE INFRACTORI NEPEDEPSITI

# florin date 8 February 2022 18:08 +15

Art.4 precizează ca alegerea o face procurorul general, dar aprobarea o da CSM-ul. Deci nu se limitează implicarea CSM-ului. Problema reală va fi Plenul CSM-ului, pentru ca am văzut ce s-a întâmplat cu numirea de Sef la SIIJ-ul și boicotul de întrunire a Plenului pentru numirea Adinei Florea ca sef, că s-au scăpat cu toți în pantaloni. Deci SIIJ-ul este nefucțional tocmai pentru că este blocat de CSM.... Siguranta 100% nu va exista nici o dată, orcând poți găsi unul care se va vrea....

# visu date 8 February 2022 18:09 +3

Predoiu and co nu trebuiau capcanati demult pt capcana codurilor ce au trebuit adaptate la vechile?!

# florin date 8 February 2022 18:27 +2

Ex. Dv. Nu este concludent... Ori ce faptă care atrage competența materială a Curții de Apel Ploiești se va judeca în primă instanță doar la Curtea de Apel nu la Tribunalul Ploiești. Prima instanță în cercetarea magistraților până la nivel de tribunal este la Curtea de Apel, deci nu interacționează. Nu se poate face presiuni pe judecători de la Curtea de Apel pentru ca acestia nu pot fi cercetați de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel..ci de Parchetul General. Până la un punct este și bine că la nivel de Parchet de Curte de Apel, eventualele plângeri nu se soluționează între ei ci la Parchetul General.... Deci, concluzia este că proiectul este perfectibil...., dar trebuie operate modificări in codul penal, codul de procedura penala și funcționarea CSM-ului, recte Plen.... Ce dracu înseamnă boicot pe bani mei? Vrei boicot ? Nici o problemă, nu încasezi salariu...

# marin date 8 February 2022 19:03 +15

militie politica, inapoi in viitor. avem ce meritam pas-cu-pas.

# Tipa date 8 February 2022 19:19 +12

Predoiu are probleme de la plăcuțele suedeze...ha ha ha

# imun/teanu date 8 February 2022 19:23 +8

Justitia?, "etalon" de sentite: egalitate arTImetrica decretata de actuala noastra zeita legata la ochi, ca, privind hectare padure!, 0,40 /4000 mp = (egal!) cu 3,1572 /31572 mp. Si, asa, (v-am spus povetea-asa), in aceleasi sentinte (pe toata filiera judiciara) inca vreo si alte zece la fel "egalitati". * Cataline!, probabil nu-ti amintesti, ca de!, aveai doar vreo 4 anisori, cum mamica Rodica te certa ca te urcai cu picioarele pe scaun la serviciu la ea si la noi (Institutul de Proiectari Buzau). Acum de ce te urci cu piciorele, si murdare!, pe capetele de oameni?!, chiar daca asa ti-a lasat cu limba de moarte "muhaiaua" Monica, de fapt vitrega. Rodico!, vezi daca nu i-ai dat lui Catalin cand era mic suficient peste gura, si si pe la cur?

# barna dragos date 8 February 2022 20:52 +15

Cum va puteati astepta la ceva inteligent de la dl Predoiu? E pus numai pe conservarea puterii sistemului si pe intarirea acestuia. A.scos recursul compensatoriu spunand ca va pune ceva in loc, si ce a pus? Nimic. Cum sa fie in stare sa faca bine ceva greu cand nu a foat in stare sa face ceva usor, distrugand ceea ce cat de cat functiona.

# Trofin date 8 February 2022 22:19 +6

Cine credea că pleacă câinii de la măcelărie,așa ușor,s&a inselat

# santinela date 9 February 2022 08:07 +57

Pai cind a facut neterminatul asta ceva ca lumea ? Sa ne aducem aminte ca a luat un purcoi de bani pentru ”cica ” codul penal si de procedura la care a lucrat. Zeci de articole s-au dovedit a fi neconstitutionale,de bine ce au fost facute. Pai de la EL si TUICA ce drac sa asteptam ?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 21.11.2024 – ICCJ a lamurit cum ramane cu Sosoaca (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva